2018-08-04, 14:20
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Visste föräldrarna öht om vad som skedde?

Det jag inte begriper är varför han gick i vanlig skola utan extrastöd (?), kunde erhålla tillräckliga betyg inför gymnasiet och klarade sig igenom en utbildning till undersköterska när du beskriver honom gissningsvis ha låg IQ?
Han klarade sig med nöd och näppe. Sen kan en person vara duktig i skolan, men trots det vara riktigt socialt korkad. Förstår du hur jag menar?
Citera
2018-08-04, 14:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stupido86
Håller med.
Tycker denna tråd tagit en märkligt vändning som jag inte stött på så ofta här inne förut.
Aldrig sett en tråd med så mycket ömkan, förståelse och omsorg för en GM innan..
Jag kan förstå det till viss del eftersom det verkar finnas en väldigt tragisk bakgrund.
Visar det sig att det är mer komponenter så kan det inte bara förklaras med mobbbing även om det givetvis är oerhört tragiskt att inte en vuxen ingrep, att han inte fick stöd. Uppenbart finns en klar bild kring honom som person och vad han utsatts för - det har fått fortgå genom åren.
Kommer osökt att tänka på M L Kings brandtal om de goda människornas tystnad..
Däremot spar jag på empatin tills det klarläggs mer kring person. Han har trots allt hotat en tjej innan trefaldigt och blivit villkorligt dömd, vi vet för lite om själva mordet och varför han attackerade henne med kniv och inte ett dugg hur hans tankar gått i det fördolda.
Det finns de som vill mörda och planerar högst medvetet, det finns de som har sexuella preferenser och det finns de som har personlighetsstörningar eller syndrom. Oavsett mobbing finns det folk som slaktar andra oskyldiga rakt av och där känner jag en aversion som dimmar ner det empatiska.
Citera
2018-08-04, 14:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenotyp
Någon mer än jag som läst igenom alla hans recensioner på Google? Skrev han bara för att skriva, eller vad?

Bland annat fick Karl Hedin (en bygghandel för de som inte vet) detta omdöme: "Jävligt trevlig personal, rejält med varor"

Elon: "Allt är bara bra. Trevlig personal, mycket varor, stor parkering och luftig och ljus lokal"

Elgiganten: "Bra med varor, trevlig personal ☺️

Verkar som att han turistade runt i sin nya hemstad bara för att skriva recensioner på allehanda ställen.

Det är väl bra gjort av honom tänker jag att lämna recensioner? Oftast struntar vi i sådant (eller åtmonstone jag och de jag känner) men det är faktiskt viktigt för butikerna.
Citera
2018-08-04, 14:26
Medlem
Fenotyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är väl bra gjort av honom tänker jag att lämna recensioner? Oftast struntar vi i sådant (eller åtmonstone jag och de jag känner) men det är faktiskt viktigt för butikerna.

Det kvittar nu om han är en psykotisk mördare, vem vill ha en recension av en sådan?
Citera
2018-08-04, 14:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Han klarade sig med nöd och näppe. Sen kan en person vara duktig i skolan, men trots det vara riktigt socialt korkad. Förstår du hur jag menar?
Japp, jag är med. Det var väl mer låg IQ jag inte fick ordning på.
Kanske han låg i nedre spannet för det normala? Svag begåvning? Jag har så svårt att se att han skulle klara undersköterskeutbildningen i annat fall.
Citera
2018-08-04, 14:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Japp, jag är med. Det var väl mer låg IQ jag inte fick ordning på.
Kanske han låg i nedre spannet för det normala? Svag begåvning? Jag har så svårt att se att han skulle klara undersköterskeutbildningen i annat fall.

Att ha högt IQ innebär inte att man har bra social kompetens också. Som exempel tar jag återigen Aspergers, ofta intelligenta men bristande social komp.
Citera
2018-08-04, 14:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja så kan det likväl också ha gått till. Kompisen kanske försökte hjälpa BO. Allt är ju bara spekulationer just nu i väntan på mer information.
Ja, det är svårbedömt på minimala uppgifter. Sen är det väl via AB och inte polisen tror jag men det kan vara troligt att nån fanns med eftersom de lägger span på honom, han anhålls i sin frånvaro och de sägs bevakat hans lägenhet enligt krim. i väntan på att han skulle anlända dit.
Citera
2018-08-04, 14:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Att ha högt IQ innebär inte att man har bra social kompetens också. Som exempel tar jag återigen Aspergers, ofta intelligenta men bristande social komp.
Jag har redan nämnt detta, funderat kring just ASD/Aspergers.
Att sen IQ inte går hand i hand med EQ eller social kompetens märks väldigt väl i samhället oavsett varken mord eller bekräftade syndrom alt. personlighetsstörningar. Huja.
Citera
2018-08-04, 14:58
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Undrar lite grann om JF:s utbildning och jobb.
Jobbar/jobbade han inom vården? Och var i så fall?
Tycker mej mest ha sett spekulationer om det.

Undrar också om ”kamraten” som var med vid mordet.
Det verkar som om det är så gott som bekräftat (i tråden) att det är hen som triggat och utmanar JF att begå mordet.
Hur vet man det?
Vet man att kamraten är en kille? Kan det vara en tjej?

Tack för info, du som gått i JF:s klass. Mycket intressant du delade med dej av. Berätta gärna mer om JF:s yngre år om du vill!
Citera
2018-08-04, 15:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Undrar lite grann om JF:s utbildning och jobb.
Jobbar/jobbade han inom vården? Och var i så fall?
Tycker mej mest ha sett spekulationer om det.

Undrar också om ”kamraten” som var med vid mordet.
Det verkar som om det är så gott som bekräftat (i tråden) att det är hen som triggat och utmanar JF att begå mordet.
Hur vet man det?
Vet man att kamraten är en kille? Kan det vara en tjej?

Tack för info, du som gått i JF:s klass. Mycket intressant du delade med dej av. Berätta gärna mer om JF:s yngre år om du vill!

Jag börjar med att säga att det är absolut inget bekräftat angående kompisen. Allt är bara spekulationer. Om han försökte hjälpa BO, eller manade på MGM. Ingen vet. Men det har framkommit att MGM gjort saker i högstadiet på uppmaning av andra, bara därför föddes spekulationen om han ombads kanske börja bråka eller dylikt.

Enligt hans LinkedIn ska han jobba på något lasarett, antagligen Fagerstas då, enligt tidigare inlägg här.

Hoppas du får mer fylligare svar av andra.
Citera
2018-08-04, 15:10
Medlem
Citat:
Jag börjar med att säga att det är absolut inget bekräftat angående kompisen. Allt är bara spekulationer. Om han försökte hjälpa BO, eller manade på MGM. Ingen vet. Men det har framkommit att MGM gjort saker i högstadiet på uppmaning av andra, bara därför föddes spekulationen om han ombads kanske börja bråka eller dylikt.

Enligt hans LinkedIn ska han jobba på något lasarett, antagligen Fagerstas då, enligt tidigare inlägg här.

Hoppas du får mer fylligare svar av andra.
Där står att han jobbat på Falu lasarett
Citera
2018-08-04, 15:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Där står att han jobbat på Falu lasarett

Okej då mindes jag fel. Men ville snabbt skriva svar för att direkt dementera att det skulle vara bekräftat att kompisen kan vara inblandad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in