2018-08-04, 13:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag pratar inte om skuld till medhjälp till mord utan snarare om att bli tillsagd att "bråka muntligt" liksom. Sedan har MGM gjort det och blivit jättearg och tagit till fysiskt våld med dödlig utgång. Kompisen kunde väl aldrig ska att det skulle gå så långt. Men detta är bara mina spekulationer, Ta det inte för mer än så.
... och det är väl delaktighet juridiskt sett vilket mitt svar handlade om? Uppmanas någon eller provoceras till att bråka - oavsett muntligt - och det leder till ett brutalt knivmord så har jag svårt att tro att ännu en person inte skulle vara högvilt i en Fu?
Släppas sen är väl en annan sak under processgång.

Han torde vara kapabel att utföra en attack självmant om han blir tillräckligt kränkt/frustrerad/arg via allt som framkommit i tråden om det så gäller mångårig grov mobbing och svarat i affekt, hotbrev och annat.
Citera
2018-08-04, 13:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... och det är väl delaktighet juridiskt sett vilket mitt svar handlade om? Uppmanas någon eller provoceras till att bråka - oavsett muntligt - och det leder till ett brutalt knivmord så har jag svårt att tro att ännu en person inte skulle vara högvilt i en Fu?
Släppas sen är väl en annan sak under processgång.

Han torde vara kapabel att utföra en attack självmant om han blir tillräckligt kränkt/frustrerad/arg via allt som framkommit i tråden om det så gäller mångårig grov mobbing och svarat i affekt, hotbrev och annat.

Nej jag tror inte man hålls som delaktighet om man är så ung. Då är det inget ovanligt att man uttrycker sig olämpligt och omoget utan konsekvenstänk och i synnerhet om man är lite berusad? Sedan tänker jag att det ses som förmildrande omständighet att han berättade för polisen vad som hänt så att de kunde plocka in MGM.
Det som du skriver om gäller kanske för vuxna däremot?
Citera
2018-08-04, 13:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej jag tror inte man hålls som delaktighet om man är så ung. Då är det inget ovanligt att man uttrycker sig olämpligt och omoget utan konsekvenstänk och i synnerhet om man är lite berusad? Sedan tänker jag att det ses som förmildrande omständighet att han berättade för polisen vad som hänt så att de kunde plocka in MGM.
Det som du skriver om gäller kanske för vuxna däremot?
Om ytterligare en person varit med vid ett mord på plats, uppmuntrat mördaren att gräla verbalt och oavsett om det eskalerar bortom all ohygglighet så pågår väl ändå en förundersökning där saker ska klargöras så att rätt person blir dömd av två möjliga på plats?
Att det sen kanske framkommer DNA enbart från mördaren på mordvapnet framöver är en annan femma.
Citera
2018-08-04, 13:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Om ytterligare en person varit med vid ett mord på plats, uppmuntrat mördaren att gräla verbalt och oavsett om det eskalerar bortom all ohygglighet så pågår väl ändå en förundersökning där saker ska klargöras så att rätt person blir dömd av två möjliga på plats?
Att det sen kanske framkommer DNA enbart från mördaren på mordvapnet framöver är en annan femma.

Jag vet inte. Det känns lite väl grymt att plocka in en minderårig på grund av det du säger. Man kan ju göra en förundersökning även om han är hemma. Just nu är det ju inget som visar på att han varit inblandat i just själva fysiska delen av mordet. Det som hänt innan kan vi dock inte veta något om, det är det jag menar.
Citera
2018-08-04, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vet inte. Det känns lite väl grymt att plocka in en minderårig på grund av det du säger. Man kan ju göra en förundersökning även om han är hemma. Just nu är det ju inget som visar på att han varit inblandat i just själva fysiska delen av mordet. Det som hänt innan kan vi dock inte veta något om, det är det jag menar.
Det är väl knappast grymt att utreda så att en person inte blir felaktigt dömd för mord?
Det är bland det allvarligaste brottet som skett med allvarlig påföljd och det handlar likaväl om att utesluta som att leta efter fällande bevisning.
Jag har ÅK:s skyldigheter i åtanke - objektivitetsprincipen.
Citera
2018-08-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stupido86
Håller med.
Tycker denna tråd tagit en märkligt vändning som jag inte stött på så ofta här inne förut.
Aldrig sett en tråd med så mycket ömkan, förståelse och omsorg för en GM innan..

Folk tycker synd om honom, det är en svår balansgång att samtidigt hysa sympatier för någon samtidigt som man avskyr brottet som har begåtts. En ensam kille som har varit mobbad hela sitt liv och som nu bara ville ha en vän är sorgligt. Ännu sorgligare blir det när det slutar med ett mord.

Det är inte lika lätt att gräva fram sympatier för t.e.x. en gängkriminell.
Citera
2018-08-04, 13:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det är väl knappast grymt att utreda så att en person inte blir felaktigt dömd för mord?
Det är bland det allvarligaste brottet som skett med allvarlig påföljd och det handlar likaväl om att utesluta som att leta efter fällande bevisning.
Jag har ÅK:s skyldigheter i åtanke - objektivitetsprincipen.

Jag håller med till fullo men jag tror det tas mer hänsyn till när det handlar om minderåriga. Men det är bara min känsla. Har också för mig att när minderåriga är misstänkta i förundersökning är det absolut sekretess som gäller. Polisen skulle ALDRIG gå ut med denna info. Så det är bara att avvakta FUP och se.
Citera
2018-08-04, 13:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag håller med till fullo men jag tror det tas mer hänsyn till när det handlar om minderåriga. Men det är bara min känsla. Har också för mig att när minderåriga är misstänkta i förundersökning är det absolut sekretess som gäller. Polisen skulle ALDRIG gå ut med denna info. Så det är bara att avvakta FUP och se.
Nu fattar jag inte alls vad du menar? Det kryllar väl av rubriker i media där personer i yngre tonåren till exempel gripits vid allvarliga brott?
Straffmyndig är en annan sak, det blir andra åtgärder.
Citera
2018-08-04, 13:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Nu fattar jag inte alls vad du menar? Det kryllar väl av rubriker i media där personer i yngre tonåren till exempel gripits vid allvarliga brott?
Straffmyndig är en annan sak, det blir andra åtgärder.

Då har media fått uppgifterna från andra än poliserna. Om det inte läckt ut redan och bara polisen vet så går de inte ut med sekretessbelagda uppgifter.
De ungdomar du syftar på som gripits kanske gjorts det i allmän plats med vittnen då får media det direkt.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-04 kl. 13:51.
Citera
2018-08-04, 14:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Då har media fått uppgifterna från andra än poliserna kanske. Om det inte läckt ut redan och bara polisen vet så går de inte ut med sekretessbelagda uppgifter.
Det finns polisiära uttalanden i sådana fall i media. Att det sen faller under sekretess är givet.

Om man vänder på det (under förutsättning att nån mer fanns på plats än den häktade och brottsoffret enligt Aftonbladet) så kan väl denna person likaväl ha försökt lugna ner en het debatt.
Jag har vittnesuppgifterna om högljudda prat/gapiga i åtanke om de nu har relevans till händelsen.
Citera
2018-08-04, 14:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det finns polisiära uttalanden i sådana fall i media. Att det sen faller under sekretess är givet.

Om man vänder på det (under förutsättning att nån mer fanns på plats än den häktade och brottsoffret enligt Aftonbladet) så kan väl denna person likaväl ha försökt lugna ner en het debatt.
Jag har vittnesuppgifterna om högljudda prat/gapiga i åtanke om de nu har relevans till händelsen.

Ja så kan det likväl också ha gått till. Kompisen kanske försökte hjälpa BO. Allt är ju bara spekulationer just nu i väntan på mer information.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-04 kl. 14:12.
Citera
2018-08-04, 14:19
Medlem
Fenotyps avatar
Någon mer än jag som läst igenom alla hans recensioner på Google? Skrev han bara för att skriva, eller vad?

Bland annat fick Karl Hedin (en bygghandel för de som inte vet) detta omdöme: "Jävligt trevlig personal, rejält med varor"

Elon: "Allt är bara bra. Trevlig personal, mycket varor, stor parkering och luftig och ljus lokal"

Elgiganten: "Bra med varor, trevlig personal ☺️

Verkar som att han turistade runt i sin nya hemstad bara för att skriva recensioner på allehanda ställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in