2018-08-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Får en arbetsgivare bara friställa någon sådär med tanke på vilka arbetslagar som finns? En tillsvidare tjänst måste man ha väldigt goda anledningar för att säga upp. Skälig misstanke för mord räcker inte så länge man sköter sitt arbete. Det går under vad man gör på sin privata tid.
Arbetsgivaren lär få det väldigt hett av SD:s fackförbund om så är fallet. Vad en arbetstagare gör på sin privata tid "is none of his concern".

Nej det stämmer inte. Inte i Sverige. Alltså detta ang vad man gör utanför jobbet. Man har alltid en inbyggd övergripande lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare.
Så även om man prickfritt sköter sina sysslor på jobbet så kan det bli problem (i vissa fall tal om avsked) om man ägnat sig åt tex 'förtroendeskadliga' bisysslor, om man haft en verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens etc.

Länkar inget då det givetvis blir ot att grotta ner sig i detta. Ämnar ej mer ta upp ämnet. Ville bara klargöra sakernas tillstånd.🙂

Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Han kanske inte skött sitt jobb efter misstanken och då har arbetsgivaren grund för avsked. Men frågan var mer från min sida om han fått sparken än den arbetsrättsliga grunden för avskedet.

Se ovan.
Citera
2018-08-04, 15:10
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirdidjul66
Ett sjukt inlägg i tråden är att när Lena Wesstöm jobbade som präst , så vigde hon SD o HD när dom gifte sig i kyrkan 2011-12 , Och t.o.m sjöng för dom sången av Kent " utan dina andetag...
Vad tycker ni om det?? Sjukt eller friskt?

Här är det första inlägget - som jag kommer ihåg - där det står att LW vigde SD och HD.

Lite luddigt uttryckt, för det kan tolkas som om det refererar till ett tidigare inlägg, men så vitt jag minns är det här ursprunget till infon om just vigseln.

Kan minnas fel!
Citera
2018-08-04, 15:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Förstår vad du menar. Problemet med den här typen av resonemang som hela tiden återkommer i tråden (inte just från dig) är dock att det blir en snedvriden skuldöverföring. Om någon agerar moraliskt tveksamt här är det snarare den gifte mannen, som bedrar sin fru. Ansvaret för deras relation ligger inte på LW.

Detta är inte specifikt riktat mot dig men tråden är smockfull av teorier som går ut på att skuldbelägga offret, illa maskerat med att man bara vill ge hela bilden av bo för att på så sätt kunna förstå gm.

Väldigt mycket av skuldbeläggningen går ut på att hon först vigde SD och HD och sedan hade en relation med honom.
Det var därför jag undrade om det verkligen var sant att hon vigde dem eller om det var en trådsanning.
Det verkar ju som om det är sant.
Citera
2018-08-04, 15:27
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Får en arbetsgivare bara friställa någon sådär med tanke på vilka arbetslagar som finns? En tillsvidare tjänst måste man ha väldigt goda anledningar för att säga upp. Skälig misstanke för mord räcker inte så länge man sköter sitt arbete. Det går under vad man gör på sin privata tid.
Arbetsgivaren lär få det väldigt hett av SD:s fackförbund om så är fallet. Vad en arbetstagare gör på sin privata tid "is none of his concern".

Citat:
Ursprungligen postat av Spoing
Man kan bli utköpt. Vad en arbetstagare gör på sin fritid påverkar faktiskt arbetsgivare om det rör sig om allvarliga saker som detta tex. Ingen vill ha en kollega som kan ha gjort detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej det stämmer inte. Inte i Sverige. Alltså detta ang vad man gör utanför jobbet. Man har alltid en inbyggd övergripande lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare.
Så även om man prickfritt sköter sina sysslor på jobbet så kan det bli problem (i vissa fall tal om avsked) om man ägnat sig åt tex 'förtroendeskadliga' bisysslor, om man haft en verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens etc.

Länkar inget då det givetvis blir ot att grotta ner sig i detta. Ämnar ej mer ta upp ämnet. Ville bara klargöra sakernas tillstånd.🙂

Det är skillnad på USA och Sverige.
Citera
2018-08-04, 15:43
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Han finns fortfarande kvar på Tyréns lista på medarbetare.
Däremot är fotografiet borttaget.
Känns svårt att tro att han skulle ha blivit avskedad innan dom eller annat som tydligt indikerar att han verkligen är den skyldige, även om många konsultföretag inte kör med de sedvanliga LAS reglerna (vad jag tror).

"Stef*n D*vidsson

Kontrollansvarig PBL, kvalificerade projekt

Örebro [...]
"

https://www.tyrens.se/sv/kontakt/

Frågan är om han är anställd eller konsult i och med att han har ett eget bolag registrerat sen -15?
Är han konsult på projektuppdrag, så kanske Ty*r*ns väljer att inte anlita honom mer.
Alternativt, är han anställd så kan det finnas anledning för arbetsgivaren att ifrågasätta om den egna verksamheten är konkurrerande verksamhet. Vid sistnämnda kan finnas skäl för avsked.

Citera
2018-08-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Paret Davidsson kanske helt enkelt tyckte att det var smidigt om den trevliga pastorsgrannen vigde dem samman?

Absolut var det så och så stod hon också för sången, enligt deras önskemål. Perfekt lösning!

Jag har varit på många som valt att göra på samma sätt. På valfri plats typ sommarö, lantställe mm där dom träffades och minns som speciellt.
Citera
2018-08-04, 16:09
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Se ovan.
Men det var inte det jag var intresserad av.
Jag ville veta om ryktet om att SD fått sparken/blivit avskedad/fått silkessnöret/sagt upp sig/slutat på jobbet whatever stämmer. Förstår du?
Jag kan LAS i sömnen.
Senast redigerad av Champagneoclock 2018-08-04 kl. 16:30.
Citera
2018-08-04, 16:20
Medlem
Honan6s avatar
Angående grannar
LW:s grannar, J*h*n och M*ri* B*gd*y på 4H sålde den 3 juli. Verkar osannolikt att det unga paret skulle ha ngt med LW:s död att göra.

(Mäklaren har fortfarande bilder/info ute på webben)

Undrar dock, vilken granne det handlade om när polisen fick rycka in och ta hand om en hotfull man i veckan.
Citera
2018-08-04, 16:22
Medlem
Citat:
Angående grannar
LW:s grannar, J*h*n och M*ri* B*gd*y på 4H sålde den 3 juli. Verkar osannolikt att det unga paret skulle ha ngt med LW:s död att göra.

(Mäklaren har fortfarande bilder/info ute på webben)

Undrar dock, vilken granne det handlade om när polisen fick rycka in och ta hand om en hotfull man.
Var inte grannen i villan närmast FP som var polis och dömd/anmäld?
Citera
2018-08-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Men det var inte det jag var intresserad av.
Jag ville veta om ryktet om att SD fått sparken/blivit avskedad/fått silkessnöret/sagt upp sig/slutat på jobbet what ever stämmer. Förstår du?
Jag kan LAS i sömnen.

Jag har också fått via ryktesvägen veta att SD blivit ”ombedd” att sluta på förra jobbet. Bakgrunden till detta vet jag inte.
Citera
2018-08-04, 16:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Frågan är om han är anställd eller konsult i och med att han har ett eget bolag registrerat sen -15?
Är han konsult på projektuppdrag, så kanske Ty*r*ns väljer att inte anlita honom mer.
Alternativt, är han anställd så kan det finnas anledning för arbetsgivaren att ifrågasätta om den egna verksamheten är konkurrerande verksamhet. Vid sistnämnda kan finnas skäl för avsked.

Skulle tro att han anställd som konsult eftersom han finns med som medarbetare på företagets site.

Den enskilda firman kanske han har på sidan om. Skulle tro att han vet om och har kollat om han kan ha denna firma parallellt med sitt jobb. Tyréns är ju ett stort företag med många olika tjänster så kanske inte så stor risk att han konkurrerar ut dom direkt? Om det ens är igång, även om det är registrerat som aktivt.
Citera
2018-08-04, 16:47
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoing
Jag har också fått via ryktesvägen veta att SD blivit ”ombedd” att sluta på förra jobbet. Bakgrunden till detta vet jag inte.

Som arbetsgivare är det nog ganska påfrestande att ha en så intensiv cachjagande anställd. Han kämpar ju om priser i geocacharnas Hall of Fame, så jobbet har nog blivit lidande långt innan han blev Skäligen misstänkt för mordet på LW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in