2018-08-01, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Att de återanvänder gamla delar ska de ha en eloge för, utmärkt miljöarbete.

Jag brukar kunna försvara Apple ibland. Speciellt när det gäller deras GUI. Men Apple förtjänar inte en eloge någonstans för miljöarbete. De skapar produkter där användaren får allt svårare och svårare att byta ut delar själv, och därmed ofta dumpar hela produkten istället. Apples kontroll över hårdvaran är enligt mig delvis motiverad, men gör man få kan man verkligen inte säga att de ägnar sig åt "utmärkt miljöarbete".

Min ThinkPad som jag har slitit varje dag, har jag bytt ut tangentbord på, batteri, skärm och RAM. Allting har varit så lätt att i princip vem som helst som kan sätta ihop en Billys Bokhylla klarar det. Nu förtjänar inte Lenovo någon eloge för miljöarbete direkt, däremot är detta enligt mig ganska bra exempel på hur man gör en laptop där delar som ofta slits enkelt går att byta ut.
2018-08-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Jag brukar kunna försvara Apple ibland. Speciellt när det gäller deras GUI. Men Apple förtjänar inte en eloge någonstans för miljöarbete. De skapar produkter där användaren får allt svårare och svårare att byta ut delar själv, och därmed ofta dumpar hela produkten istället. Apples kontroll över hårdvaran är enligt mig delvis motiverad, men gör man få kan man verkligen inte säga att de ägnar sig åt "utmärkt miljöarbete".

Min ThinkPad som jag har slitit varje dag, har jag bytt ut tangentbord på, batteri, skärm och RAM. Allting har varit så lätt att i princip vem som helst som kan sätta ihop en Billys Bokhylla klarar det. Nu förtjänar inte Lenovo någon eloge för miljöarbete direkt, däremot är detta enligt mig ganska bra exempel på hur man gör en laptop där delar som ofta slits enkelt går att byta ut.

Härligt att se att det finns Apple användare som vågar kritisera Apple om än de är extremt sällsynta. Normalt sett blir de genast på defensiven och börjar sina korståg för att glorifiera Apple mot "oliktänkande". Man ska kunna kritisera alla företag där man som kund investerat pengar genom att köpa dess produkter. Det är en investering för en själv då företag inte ska kunna komma undan med att skära hörnen och höja priser. Kunder vill ha valuta, kvalite och respekt. Kan ett företag inte leverera det bör man inte som Applegositerna fortsätta ta den i brunögat bara pga logo fanatik och låg självkänsla.
2018-08-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Montana
Härligt att se att det finns Apple användare som vågar kritisera Apple om än de är extremt sällsynta. Normalt sett blir de genast på defensiven och börjar sina korståg för att glorifiera Apple mot "oliktänkande". Man ska kunna kritisera alla företag där man som kund investerat pengar genom att köpa dess produkter. Det är en investering för en själv då företag inte ska kunna komma undan med att skära hörnen och höja priser. Kunder vill ha valuta, kvalite och respekt. Kan ett företag inte leverera det bör man inte som Applegositerna fortsätta ta den i brunögat bara pga logo fanatik och låg självkänsla.

Jag är inte själv Apple-användare. Jag har dock varit det. Men vissa saker som Apple har gjort, är inte acceptabla. Vet inte hur OSX är idag, såg att de verkat gå ner på där tyvärr när det gäller vissa saker på användarsidan. Såg dock deras nya MacBook Pro och....var är portarna för kontakter? Jag kan köpa något sådant på tidigare MacBook Air att anslutningsmöjligheterna blir lidande på grund av att den skulle vara så tunn som möjligt, men att plocka bort det på Pro modellen och kräva att folk köper adapters så fort de överhuvudtaget vill kunna använda t.ex. ett USB-minne är bara idiotiskt.

Och ja, när företag gör fel ska de kritiseras. Med de priserna som t.ex. gamla vita MacBook ändå hade, är det inte acceptabelt att de så länge (ända fram till vita unibody?) hade problem med att plast bara lossnade i kanterna nedanför tangentbordet. Eller att Steve Jobs säger att de håller telefonen fel, när folk hade problem med teckningen på iPhone 4. Sett det även varit vissa pinsamheter även på senare år, där de helt enkelt skitit i att rätta till uppenbara designmissar.

Jag har fortfarande själv i princip enbart god erfarenhet av Apple, och framförallt av operativsystemet, men att köra upp långfingret mot sina kunder istället för att be om ursäkt och rätta till sådana missar känns det som ganska få företag skulle komma undan med. Apple är ett av dom. Nintendo ett annat.

Har en Switch. Riktigt trevlig konsol som jag använder dagligen, både i bärbart och dockat läge. Men av någon anledning tyckte Nintendo att det var en bra idé att göra de så sakerna som håller joy-con på plats utav plast. Detta gör att om man tar av och på joy-con mycket, så tenderar de att gå sönder. Kan varit svårt att veta i början, men numera ett vanligt problem som även drabbat mig. Hoppas att Nintendo inser misstaget, och ser till att framtida maskiner har dessa små bitarna av metall istället, för det löser problemet och just dessa delar i metall går redan att köpa online. Tyvärr tvivlar jag på att de kommer göra det, utan kommer antagligen tuta vidare som om problemet inte finns trots att det är ett problem som är ganska lättlöst.
Senast redigerad av yokisuci 2018-08-02 kl. 00:09.
2018-08-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
macOS är Mac OS X, de har bara gjort ett namnbyte men det är fortfarande samma system. Vet inte inte hur det funkar men nyare program men tror du kan köra 10.6.8 om det är den versionen du föredrar?

Gillade också Snow Leopard det var den första version jag testade. Men har inget emot High Sierra heller.

Det går inte att köra Snow Leopard på Macar som levererades med Lion och nyare såvida man inte använder en virtuell maskin (i det läget kan man dock köra den under Windows).

Eftersom Apple totalsaboterat allt vad kompatibilitet heter är det också så att man i praktiken kör ett abandonware-system då det till skillnad från Windows 7 (som är jämngammalt i princip) inte går att installera nya programversioner, något som t.ex snabbt blir besvärligt med sådant som webbläsare. Ej heller kan man köra nyare versioner av sådant som Adobes program o.s.v heller.

"macOS" är inte Mac OS X - det finns en anledning till namnbytet och den är att systemet dels har sluten källkod (Darwin har inte uppdaterats), dels är det kraftigt fördummat och modifierat. Mac OS X 10.0 t.o.m 10.6.8 hade kontinuitet och var kompatibla med varandra, fr.o.m Lion upphörde programbiblioteket för 10.0-10.4 att fungera (vissa Intelkompilerade 10.4-program kunde köras dock) och systemet började fördummas med iOS-specifika funktioner (LaunchPad etc).

Namnbytena till OS X och nu "macOS" beror på att Apple i praktiken ersatt sitt system med något som visserligen är baserat på Mac OS X men som är något annat (ungefär som iOS som också härstammar från Mac OS X men är kraftigt fördummat och nedlåst). Att argumentera för att Mac OS X (versionerna 10.0-10.6.8) är samma sak som "macOS" är som att argumentera för att Windows 2000 är "samma sak som Windows 10" - dock får det ju tilläggas att det systemet inte dummats ned på samma vis även om diverse aspekter av 10an kan diskuteras.

Mac OS X VAR ett ypperligt system, däremot är "macOS" något som är så kraftigt försämrat att jag t.ex kastade ut Sierra från en Mac Mini inom en timme bokstavligen och drog in Windows 10 istället. Hade Mac OS X fått leva kvar och utvecklas på ett korrekt sätt (alltså som det gjorde mellan 10.0 t.o.m 10.6.8) hade jag stannat kvar men dessvärre har Apples nya målgrupp, nämligen iDioterna gjort att systemet numera snarast blivit något som liknar en leksak med ett rent groteskt användargränsnitt som är det fulaste Apple lanserat (förutom iOS med dess AtEase-liknande överdimensionerade knappikoner).

Macens gränsnitt förbättrades gradvis fram t.o.m 10.6.8 även om OS X också hade ett acceptabelt UI. System 7, 8/9 och Mac OS X innebar gradvisa förfiningar även om det finns funktionalitet som fanns i 8/9 som inte migrerades över och som var bra (ett exempel är Control Strip och att märkning gjorde att mappen i sig färgades om, inte bara dess caption).

"macOS" är så fult att jag rent ut sagt föredrar System 7s utseende och Platinum som togs fram till Copland och blev standard i Mac OS 8 är något man saknar när man ser den nya iDesignen.

Apple blev totalt irrelevanta annat än för iDioter som saknar insikt i datorer när de introducerade fastlödda och fastlimmade MacBook Pro Retina och med introduktionen av "DongelBook Pro" med TouchBar och Mac Pro "soptunnan" samt iMac Pro (den mest bisarra dator som någonsin skapats) blev detta helt uppenbart. Men det är klart, dagens användare behöver inte en normal portuppsättning samt minneskortläsare etc eftersom de "inte använder det och därför är det onödigt". Apple-iDiotens argument standard 1A är just: "Det gör inget att funktion X saknas eftersom jag inte använder den" - detta är solklar iDioti på högsta nivå och visar att man inte kan tänka längre än näsan räcker. Det Apple erbjuder "behöver" iDioten (detta gäller även fingeravtrycksläsare och ansiktsigenkänning etc) - det de inte erbjuder "behöver" man däremot inte - dock kommer man att "behöva" det så fort det införs av detta eminenta företag.

Logiken hos Apple-förespråkarna har inte utvecklats...

Slutligen måste det påpekas att argument av typen "jag har råd", "prisvärde styrs av inkomstnivån", "jag tycker det är värt det" etc inte gagnar Apples sak utan verifierar tvärtom att de har en ny målgrupp och det är den iGnoranta diton.

Jag måste också bara påpeka att vissa lovsånger till Windows också bör nyanseras och då syftar jag på argument som cirkulerar kring tesen "Windows är bättre än Linux" - det skulle jag inte hålla med om överlag även om ett korrekt konfigurerat Win fungerar bra. Linux är helt enkelt mycket bra, kraftfullt och flexibelt samtidigt som det samexisterar utmärkt med Windows. Sedan håller jag helt med om att det finns en massa program och spel som kräver Microsofts operativ men det är ju inget som gör Linux eller andra system "sämre".

Det är lika illa som när iDioter sitter och argumenterar att leksakssystemet iOS är "bättre" p.g.a flummiga argument om "apparna är bättre" eller "det finns fler appar" och när man ställer probing questions får man antingen rent iDiotiska exempel (mobilspel) eller vissa specialappar (tyvärr gör inte Pocket Informant att iOS blir mindre leksak på samma vis som en NES fortfarande är en spelkonsol ÄVEN om Microsoft Office skulle fungera på den och man skulle kunna mata in text med originalhandkontrollen med ett skärmtangentbord).

Edit: Jag har hört argumentet "Pocket Informant finns till iOS" uttalas av en iDiot som skäl till varför det INTE skulle vara ett leksakssystem. Problemet är att begreppet leksakssystem avser iBegränsningar, proprietär vendor lock-in, avsaknad av basfunktionalitet (avsaknad av USB-OTG, avsaknad av automatiseringsmöjligheter i stil med Tasker etc) och design vilket gör att ja, bara för att det finns en bra PIM-hanterare räddas inte systemet av den. På samma vis blir inte en NES ett proffsverktyg ens om Microsoft Office skulle kunna köras på den.

Edit2: Förutom Apple finns det ett annat överhypat mainstreamskräpmärke också: Samsung (Errorsung, Samsuck, Sapple etc är bra namn). De är också duktiga på att sälja undermåliga produkter till lättimponerade iDioter som har ungefär samma tankesystem i skallen som Apples lilla klan.
Senast redigerad av Mobiltelefon 2018-08-03 kl. 18:02.
2018-08-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Hann inte editera #1011 igen, men som vi alla minns låg ju kontroversiella iPhone 6 rejält på efterkälken när den lanserades i slutet av 2014, sedan iPhone 7, och nu slutligen ultraockerprisade iPhone X: Dear iPhone X users, welcome to 2015

När skall iPhanz lära sig att kvalitet inte styrs efter plånboken?

Det lär inte iPhanzen lära sig eftersom de kör med följande teser:

1. Prisvärdet på en produkt är en subjektiv parameter som styrs av inkomstnivån (d.v.s en vara som kostar 1 dollar att tillverka och säljs för 1000 dollar är således prisvärd om man har en specifik inkomstnivå).
2. Prislappen är en teknisk parameter som är högt satt p.g.a exklusiv teknologi och diverse subjektiva, närmast magiska parametrar som "hur produkten känns" och "hur den är paketerad". Detta gör att en produkt med standardkomponenter och dubbla prislappen mot en annan produkt med samma standardkomponenter är "värt det" (se punkten 1).
3. Ett högt pris skänker en känsla av status bland lättimponerade iDioter - jag talar om flummiga känslor som "se på mig, jag har råd att köpa Apple!" (precis som om det är en merit att köpa deras produkter).

iPhanzen anser på fullaste allvar att iPhone är marknadens bästa enhet och att DongelBook Pro är världens bästa dator p.g.a diverse flummiga anti-intellektuella argument om känslor, upplevelser, inkomstnivåer och annat trams. Detta beror på oförmågan till logiskt och kritiskt tänkande.

Köper man en sådan inlåst produkt som en iPhone och dessutom sitter och insinuerar att den är "marknadens bästa enhet" - ja, då är man helt enkelt iDiotcertifierad och detsamma gäller inköp av en DongelBook Pro med High Sierra parat med flummiga argument om bakbelysta tangentbord och TouchBar samt "känslor".

Grejen är att ja, det är bra med ett bra tangentbord och en bra skärm etc på en dator MEN grejen är att dessa tingestar INTE är Apple-exklusiva vilket gör argumenten som försöker antyda att så ändå är fallet blir iDiotiska. Det är som att sitta och argumentera att Volvo är en sådan underbar "premiumbil" och så "lyxig" och allting bara är "bäst" precis som om hög kvalitet, finfina material i kupén, bekväma stolar och låg ljudnivå är "Volvounika" egenskaper (d.v.s köper man andra bilar får man inte detta).

Man tar sig för pannan när iPhanzen sitter här och hävdar att iPhone X är "marknadens bästa enhet" (provade den igår, leksakstvål måste jag säga) eller att en DongelBook Pro med TouchBar och överdimensionerad touchpad (underligt nog har jag inte haft några problem med touchpaden på MacBook Pro klassiska modeller) är den bästa datorn som kan köpas, precis som om det inte finns andra UltraBooks på marknaden...
2018-08-03, 18:52
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon

1. Prisvärdet på en produkt är en subjektiv parameter som styrs av inkomstnivån (d.v.s en vara som kostar 1 dollar att tillverka och säljs för 1000 dollar är således prisvärd om man har en specifik inkomstnivå).
2. Prislappen är en teknisk parameter som är högt satt p.g.a exklusiv teknologi och diverse subjektiva, närmast magiska parametrar som "hur produkten känns" och "hur den är paketerad". Detta gör att en produkt med standardkomponenter och dubbla prislappen mot en annan produkt med samma standardkomponenter är "värt det" (se punkten 1).
3. Ett högt pris skänker en känsla av status bland lättimponerade iDioter - jag talar om flummiga känslor som "se på mig, jag har råd att köpa Apple!" (precis som om det är en merit att köpa deras produkter).

iPhanzen anser på fullaste allvar att iPhone är marknadens bästa enhet och att DongelBook Pro är världens bästa dator p.g.a diverse flummiga anti-intellektuella argument om känslor, upplevelser, inkomstnivåer och annat trams. Detta beror på oförmågan till logiskt och kritiskt tänkande.

Köper man en sådan inlåst produkt som en iPhone och dessutom sitter och insinuerar att den är "marknadens bästa enhet" - ja, då är man helt enkelt iDiotcertifierad och detsamma gäller inköp av en DongelBook Pro med High Sierra parat med flummiga argument om bakbelysta tangentbord och TouchBar samt "känslor".

Grejen är att ja, det är bra med ett bra tangentbord och en bra skärm etc på en dator MEN grejen är att dessa tingestar INTE är Apple-exklusiva vilket gör argumenten som försöker antyda att så ändå är fallet blir iDiotiska. Det är som att sitta och argumentera att Volvo är en sådan underbar "premiumbil" och så "lyxig" och allting bara är "bäst" precis som om hög kvalitet, finfina material i kupén, bekväma stolar och låg ljudnivå är "Volvounika" egenskaper (d.v.s köper man andra bilar får man inte detta).

Man tar sig för pannan när iPhanzen sitter här och hävdar att iPhone X är "marknadens bästa enhet" (provade den igår, leksakstvål måste jag säga) eller att en DongelBook Pro med TouchBar och överdimensionerad touchpad (underligt nog har jag inte haft några problem med touchpaden på MacBook Pro klassiska modeller) är den bästa datorn som kan köpas, precis som om det inte finns andra UltraBooks på marknaden...

Men hur många hävdar verkligen att MBP är den bästa datorn som kan köpas?
2018-08-03, 22:10
Bannlyst
Så med andra ord ligger apple riktigt dåligt på dator fronten och det är bara en tidsfråga innan de kastar in handduken för gott och bara koncentrerar sig fullt ut på iphone & ipad
2018-08-04, 14:30
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Min telefon kostade inte 10.000.
Säkerligen inte, men det är vad en ny 64Gb snik-iPhone X kostar. Och det är fakta att iPhail X' kamera är underlägsen Lumia 1020, om detta nu är det viktiga i en mobil kommunikationsenhet.

Citat:
Min wifi-antenn pajade i min iphone 5 efter att jag råkat lämna den i solen i flera timmar (läs: mitt fel). Jag knallade in på Apple store och frågade vad som kan göras. Efter som det var efter garantin så erbjöd de mig en ny iPhone 5 för 2000 kronor. Händer detta på El-Giganten när du kliver in med din trasiga Samsung som är 3 år gammal? Att du får köpa en ny till 70% rabatt?
Till skillnad från Apple förväntar sig inte Samsung att deras telefoner går sönder i parti och minut. Såg f.ö någon film igår där Apple totalvägrade reparera en kunds iMac, trots att han var villig att betala, så mer och mer börjar det vara du själv som representerar foliehatten. Falsk marknadsföring fungerar liksom inte på individualister med minsta lilla antydan till logiskt tänkande.

Citat:
Att de återanvänder gamla delar ska de ha en eloge för, utmärkt miljöarbete.
Ja, förutom att de då vägrar stödja sina gamla enheter, så de fraktas över hela världen ytterligare en gång innan deras återstående mikroskopiska livscykel är passerad och telefonen måste slängas iallafall. Samma efterblivna OS-krav för appar gäller visserligen även Android, fast där är det inte fullt lika illa, man kan fortfarande köra många appar i ICS på t ex SGS2.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Hoppas att Nintendo inser misstaget, och ser till att framtida maskiner har dessa små bitarna av metall istället, för det löser problemet och just dessa delar i metall går redan att köpa online. Tyvärr tvivlar jag på att de kommer göra det, utan kommer antagligen tuta vidare som om problemet inte finns trots att det är ett problem som är ganska lättlöst.
Om det är något misstag någon borde inse är det folk som köper Switch i en värld med fullgoda handkontroller till såväl Android som iOS. Riktig iDiotpryl för mainstreamtänkare det där; snacka om slöseri på naturresurser.

Citat:

Ja, ungefär som P4 vs Athlon XP när Athlon var både billigare och bättre på marknaden. Det går liksom inte att ta dessa iFjantar på allvar när det är så uppenbart att de inte fattar bättre. Vilka försöker de imponera på?
Senast redigerad av avc 2018-08-04 kl. 14:32.
2018-08-04, 15:15
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:

Punkterna 1, 2 och 3 är bra exempel på iPhonementaliteten. Det är exakt så här mainstreamtänkarna resonerar; de har noll teknisk kompetens, och då blir det genast anti-intellektuella resonemang och en god portion självbedrägeri när de försöker intyga sig själva att iPhone är bäst. En återkommande favorit är "bezels". Personligen har jag inget emot lite bezels på enheten, det kan till och med vara lite snyggt. Givetvis vill man ha en fet skärm på enheten, så visst, ur det perspektivet minskar väl bezels skärmytan. Men bezelssnacket är den enda "kritiken" iPhonemänniskorna kommer med, och varför inte? De fattar ju ingenting om tekniska specifikationer såsom RAM minne, batteristyrka mätt i mAh, processormodeller och vilken CPU/GPU-tillverkare som är bäst för öppna drivrutiner osv (open source som koncept är helt främmande för dessa iDioter). Detta trots att specs inte är särskilt svåra att förstå ("higher is better" tumregeln gäller generellt här). När man är en specsanalfabet, ja då är det klart att man sitter och autistiskt fokuserar på en skitsak som bezels, som om bezels vore the be-all and end-all solution på huruvida en smartphone är bra eller anus. Detta förutsatt dock, att Apple har dessa "kvaliteter" på deras enheter. Och på senare år har Apple tagit hänsyn till bezelsfanatismen, med iPhone X, märker jag. Här var det tydligen jätteviktigt att minimera bezels på iPhone X för att blidka och fånga in iDioterna, istället för att fokusera på något vettigt som att öka batterikapaciteten (2716 mAh på en sen 2017 års phablet?), till den graden att notchad display blev obligatoriskt. Allt för att minimera bezels såklart. Notchade displayer är vad som sker när mainstreamtänkarna får för mycket att säga till om. De köper ju vilken skit som helst liksom.

Utöver bezelsautismen, är ju prisfaktorn ett annat utmärkt exempel på ännu mer specsanalfabetism. Istället för att släppa enheter med riktigt feta specs, höjer Apple bara priset till högre än någon annan OEM som säljer smartphones/datorer för att ge det oärliga intrycket att iPhone skulle vara bäst, och detta är allt som behöver göras för att de iGnoranta "man får vad man betalar för" iDioterna, ska slänga deras plånböcker på Apple, och de tror verkligen att iPhone är bäst bara för att den kostar mest Jag tog mig en snabb titt på iPhoneserien, och det verkar som att Apple körde med dual core ända fram till 2016! Herregud alltså, vad efterblivet. Det var alltså först med iPhone 7, som släpptes september 2016, som Apple började med quadcore. Deras sista dualcore enhet var iPhone SE, som släpptes mars 2016. Jag som alltid tyckt att Nintendo var efterblivna/snåla/konservativa/bakåtsträvande med hårdvara, Apple tar nog priset. Hur länge har inte vi på Androidfronten kört med quad core och octacore? 2013 eller säkert tidigare (minns inte riktigt), fanns det Androidenheter utrustade med quad core.

Och ja, iPhone handlar väldigt mycket om grupptryck där tekniskt illitterata byfånar som försöker leka storstadsbor, går runt och känner sig häftiga för att de har en iPhone. Eller så försöker de signalera att de tillhör någon pompös överklass med deras löjliga iProdukter.

Angående Macen: förfulandet och iPhoniseringen av Mac OS X till det extremt fula macOS, är en katastrof. Tidiga versioner av iOS såg väldigt mycket ut som Mac OS X, med den glänsande metall/glasdockan och allt, sedan gjorde Apple en Microsoft och kom på att dockan drar för mycket batteri, så vi måste förfula den på iOS (du vet, istället för att faktiskt utrusta iPhones med bättre batteri), och att detta tydligen också måste gälla på Mac OS X (alltså en Windows 8 i repris ). Åtminstone var ju gamla Mac OS X, faktiskt rätt snyggt, det får man ändå ge Apple. Personligen gillar jag tidiga versioner av Aqua, innan Apple började med den stelare "brushed metal", alltså när det fortfarande var vita och gråa ränder osv (helt enkelt första versionen av Aqua). Men även senare versioner av Aqua såg bra ut, om än sämre, dock är dessa förfulade varianter av Aqua ingenting jämfört med hur Aqua ser ut idag i Mojave osv. Stark iPhonisering här. Det är bara en tidsfråga innan Apple slopar Unixcertifieringen också i framtida versioner av Mac OS X, varför ska man ha sånt när iOS inte är Unixcertifierat? Det är ju bättre att sälja en låst leksak än en riktig dator, liksom.

Problemet med dessa iGnoranta iDioter som inte bara är specsanalfabeter, utan även har dålig smak, är just det att de är mainstreamtänkare, alltså majoriteten av mänskligheten (eller åtminstone en rejält stor användarbas), och därmed utövar de ett enormt och skadligt inflytande på Androidenheter eftersom de utan något som helst kritiskt tänkande, godkänner alla dåliga skitidéer Apple trycker ner i halsen på dem. iPhonisering började först med att vi inte längre kunde smidigt byta ut batterierna på våra Androidenheter (hur vanligt är det idag med Androidenheter som man kan byta ut batteriet på genom att bara öppna bakluckan, som var standard förr?), sedan blev detta visserligen inte en etablerad norm, men SD-kort började försvinna på en del Androidenheter också (och den trenden håller på att utvidgas än idag, med kommande enheter som Asus ROG Phone osv). Sony, som tidigare helt klart gjorde de absolut snyggaste Androidenheterna med Xperia S/Z/Z1/Z2, började nu gå över till den fula tvåldesignen som Apple började med (detta i syfte att locka över iDioterna till att köpa Xperia), och nu ser vi allt fler Androidenheter med asful och irriterande, notchad display.

Så vi som hatar Appleprylar, gör det inte därför att vi "inte kan acceptera vad andra tycker", utan eftersom mainstreamtänkarna är helt efterblivna och totalt sinnesslöa, och de förstör hela jävla marknaden för oss som vill ha vettiga mobila enheter. Datorbranschen har varit rätt resistent mot dessa dåraktigheter, eftersom där kan man köpa valfria komponenter och bygga ihop ens egen dator, så där lider man inte riktigt av det här iPhoniseringtramset.
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-08-04 kl. 15:26.
2018-08-04, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Så vi som hatar Appleprylar, gör det inte därför att vi "inte kan acceptera vad andra tycker", utan eftersom mainstreamtänkarna är helt efterblivna och totalt sinnesslöa, och de förstör hela jävla marknaden för oss som vill ha vettiga mobila enheter. Datorbranschen har varit rätt resistent mot dessa dåraktigheter, eftersom där kan man köpa valfria komponenter och bygga ihop ens egen dator, så där lider man inte riktigt av det här iPhoniseringtramset.

Det är detta som är det stora problemet med iDioter idag: Deras negativa inflytande som leder till att tillverkarna börjar tillverka skräp.

2018 års Androidenheter är överlag rena skräpet och nästan lika illa som iPhone och det beror på iDiotanpassningen där följande vansinniga lösningar står som spön i backen:

1. Tamanotchi - Notch är totalt uselt (hade tillverkarna haft vett att ha en svart status bar som alltid visas, d.v.s man ser inte notchen) kunde det gått an med ett nödrop men när man ser enheter där denna fula nedstickande sak FRAMHÄVS (d.v.s en bild visas över hela skärmen och delar försvinner p.g.a notchen) tar man sig för pannan.

2. 18:9-skärmar som är smalare än 16:9 och därmed gör portraitläget oanvändbart (smalare skärm innebär mindre text, mer zoom och därmed sämre hanterbarhet). iDioter påverkas kanske inte så mycket eftersom Candy Crush Saga fungerar men använder man enheten till att läsa och surfa med är smalare skärm en uppenbar försämring.

3. Avsaknad av 3,5 mmjack för hörlurar. Mycket irriterande eftersom tillverkarna endast erbjuder EN USB-port och verkar sinnesslöa med att erbjuda sladdfjärr. Hade enheterna fått TVÅ USB-C-portar med den ena placerad på toppen och den andra på botten kunde det fungerat men nu hamnar man i situationen "lyssna eller ladda". Bortförklaringen "jag använder Bluetooth" håller inte förövrigt. Det är en annan usel lösning som påverkar användbarheten.

4. Android Oreo samt P (av mig kallat Potatis) som är iBegränsade versioner. En tämligen lång lista över iDumbDowns i P finns här:

https://www.androidpolice.com/2018/07/04/android-p-overview-screen-no-longer-allows-text-selection-image-copying-dp4/

https://www.androidpolice.com/2018/06/11/android-p-dp3-simplifies-not-disturb-settings-includes-notification-popup-warn-changes/

https://www.androidpolice.com/2018/06/06/new-android-p-features-will-keep-apps-snooping-phone-logs/

https://www.androidpolice.com/2018/05/15/android-p-shows-four-notification-icons-status-bar/

https://www.androidpolice.com/2018/05/14/android-p-will-crash-unresponsive-apps-instead-showing-anr-dialogs/

https://www.androidpolice.com/2018/05/09/android-pay-works-android-p-dp2-dont-unlock-bootloader/

https://www.androidpolice.com/2018/05/07/apps-android-p-will-no-longer-able-monitor-network-activity/

https://www.androidpolice.com/2018/03/18/android-p-feature-spotlight-apps-built-android-4-1-lower-may-blocked-running/

https://www.androidpolice.com/2018/03/10/android-p-prevents-substratum-themes-used/
https://www.androidpolice.com/2018/03/08/android-p-feature-spotlight-battery-menu-no-longer-includes-per-app-usage-data/

https://www.androidpolice.com/2018/03/08/android-p-feature-spotlight-location-accuracy-now-binary-setting-battery-saving-mode-gone/

https://www.androidpolice.com/2018/03/07/android-p-feature-spotlight-app-info-gets-changed-force-stop-app-version-now-hidden-away/

https://www.androidpolice.com/2018/03/07/android-p-feature-spotlight-not-disturb-settings-simplified-single-mode/

https://www.androidpolice.com/2018/03/07/android-p-feature-spotlight-quick-setting-toggles-no-longer-expandable/

https://www.androidpolice.com/2018/03/07/android-p-feature-spotlight-time-now-shown-left-status-bar/

Android P är helt klart ett system som kraftigt iDiotanpassar Android.

5. Brist på expanderbart lagringsutrymme. Denna infektion sprider sig till diverse enheter, d.v.s att man inte kan utöka lagringen. Den nya UFS-standarden för minneskort är lämplig att använda i de fall det gamla BS-argumentet "men minneskort kan skapa problem bla bla" används (klassiskt iDiotargument).

6. Fast inbyggda batterier med snabbladdare. Snabbladdning sliter hårt på batteriet och är därmed tämligen förkastligt när enheten har ett fast inbyggt sådant men passar bra in i iDiotkonsumerismen, d.v.s när man laddat sönder batteriet genom att upprepade gånger skicka in stora mängder ström i det (vilket hettar upp det - värme förkortar livslängden) är det dags att köpa en ny enhet från operatören.

7. Sandwichade enheter, d.v.s batteriet är placerat med skärm på ena sidan och moderkort på den andra och som får extremt låga betyg för reparerbarhet är en annan farsot som spridit sig på Androidsidan.

8. Låsta bootloaders. Denna infektion på Androidsidan gör att man får en lika nedlåst enhet som en iPhone eftersom man är fast med den mjukvara tillverkaren och operatören anser att man skall ha. Om Androidenheten har låst bootloader sorteras den automatiskt in i skräpfacket oavsett övriga specifikationer. Huawei Honor Note 10 är ett exempel på en skräpenhet p.g.a detta.

9. Undermåligt förhållande pris/prestanda. I västvärlden förväntas folk betala 1000 dollar och liknande för en tämligen undermålig enhet med standardkomponenter vilket beror på att tillverkarna anpassar sig efter operatörerna och diverse iDioter som tror att enheten är bättre ju mer den kostar. Samsung är ett avskräckande exempel, Huawei med iPhonekopian P20 är ett annat. Skräp som säljs dyrt till iDioter i båda fallen.

10. Undermålig design med ömtåliga glasbaksidor och tvålform etc vilket gör att enheterna ser feminina ut och dessutom inte är direkt praktiska att hantera med följden att man måste slänga på ett skal direkt.

11. Dubbla kameror och liknande iDioti istället för att göra rätt - EN kamera med rejäl sensor och optik. Dubbla eller trippla kameror imponerar dock på iDioter.

12. Filtrerade bilder - istället för att använda bra kamerahårdvara köper tillverkarna in standardsensorer från bl.a. Sony och applicerar filter i mjukvaran för att kompensera sådant som brus men även detta uppskattas av iDioter som hellre tar en bild med kraftig brusreducering pålagd snarare än "äkta vara". På vissa forum argumenterar iDioter att det är värt att betala dubbla priset för en Androidenhet baserat på "bättre kamera" (det begreppet avser mjukvarufiltreringen eftersom det är samma sensor i båda).

2018 har varit ett mycket dåligt år p.g.a iDioternas inköpsbeteende och de Androidenheter som släppts hittills har varit skräp p.g.a att de har ovanstående grundläggande brister. Vissa enheter har helt OK hårdvara (Snapdragon 845 etc) men den usla paketeringen och iDiotiska konstruktionen gör att det inte spelar någon roll. En kraftfull processor och mycket RAM instoppat i en Tamanotchi med tvåldesign som har låst icke-upplåstbar bootloader och avsaknad av 3,5 mm-jack (enbart en USB-C-port) etc är helt enkelt skräp.

De olika OEM som finns på Androidsidan har helt enkelt tagit in undermåliga lösningar i år och resultatet är iDiotanpassat skräp som är Entartete Kunst i stil med iPhone. Man kan möjligen argumentera för att Android (ännu) är open source och mer flexibelt än iOS men det sjunker mot leksaksnivån med Oreo och framförallt P.

Jag kommer helt enkelt inte på en enda Androidenhet lanserad 2018 som kan betraktas som "bra" p.g.a hela klabbet är anpassat efter iDioter. I princip är det Huawei MediaPad M5 som inte verkar totalt iDiotanpassad men iövrigt är det skräp på skräp på skräp.

Det finns Androidenheter som är tekniskt kraftfulla så man kan argumentera att deras moderkort är bra men som sagt, paketeringen är usel vilket sänker produkterna. Vi kan ju t.ex ta Nokia som gör tekniskt OK enheter med Android One MEN som vägrar låsa upp bootloadern vilket direkt sorterar in produkterna i skräpfacket. Xiaomi lyckats klanta till Mi A2 totalt genom att ta fram en A2 Lite som är en Tamanotchi-tvål men med hörlursuttag och minneskortplats samt en A2 som inte är en Tamanotchi men utan hörlursuttaget och minneskortplatsen. Således blev det två skräpenheter. OnePlus som tidigare gjort OK enheter började med Tamanotchi och blev således skräp. Huawei gick ner sig med P20-serien och blev skräp när de samtidigt kompletterade med att ta bort bootloaderupplåsning. Så har det hållit på detta år.

Smartphones har helt gått ner sig p.g.a iDioterna och deras acceptans av Apples undermåliga lösningar och idag får det betraktas som tämligen anti-intellektuellt att köpa en sådan enhet av 2018 års modell oavsett om den kör Android eller iOS eftersom det i båda fallen handlar om iDiotanpassade produkter.

Androidenheterna 2018 har blivit så usla att det i valet mellan dessa och en Surface Go blir solklar seger för den sistnämnda även om det innebär ett steg uppåt i storlek.

Man kan säga att 2018 års Androidenheter är en naturlig konsekvens av Apple-hypen men att det samtidigt gör att produktkategorin "smartphone" har blivit tämligen beklämmande då det numera framstår som rena leksaker proppade med undermåliga lösningar och iBegränsningar här och proprietär vendor lock-in där.
Senast redigerad av Mobiltelefon 2018-08-04 kl. 19:02.
2018-08-04, 20:44
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
text
"macOS" är inte Mac OS X" Okej tråkigt att du inte gillade det, kan nog hålla med om att det känns lite "nedskalat" jämfört med tidigare versioner. Men är det en kritik som är allmän från användarna kommer nog apple fixa det inför framtida versioner. Synd att förlora användare till ett sånt bra operativsystem menar jag.
Senast redigerad av Ranndall 2018-08-04 kl. 21:10.
2018-08-04, 21:50
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
"macOS" är inte Mac OS X" Okej tråkigt att du inte gillade det, kan nog hålla med om att det känns lite "nedskalat" jämfört med tidigare versioner. Men är det en kritik som är allmän från användarna kommer nog apple fixa det inför framtida versioner. Synd att förlora användare till ett sånt bra operativsystem menar jag.
Tveksamt att Apple kommer ändra på något till det bättre. Det är bara en tidsfråga innan Apple helt lägger ner macOS. Nuvarande Macutbud är ju stationära laptops Frågan är varför inte Apple bara tar och konverterar macOS till ARM-processorer medan de ändå håller på, och kör iOS på det istället för iPhoniserade Mac OS X? Jag menar, varför inte gå hela vägen? Det säljs ju ändå inga riktiga, seriösa Mac OS X datorer nuförtiden. Köper man en iMac så köper man en skärm med laptopkomponenter; Apple säljer inte längre Macdatorer med kraftiga fulltowerkomponenter, så vad är poängen med att köra ett operativsystem med bärbara komponenter? Att Apple stannar kvar på macOS och inte bara helt går över till iOS och lägger in iOS på deras pseudo-stationära datorer, beror på att de flesta program till macOS är kodade för x86, inte ARM. Apple förstår nog att med den lilla användarbasen macOS utgör i dagsläget, så hade inte macOS överlevt ännu ett ISA-skifte. Å andra sidan hade Apple bara kunnat övertyga folk att nu kan ni köra iOS-appar hemma på era datorer också, och iDioterna hade köpt iOS-datorer som om det inte fanns någon imorgon.

I alla fall, Apple blev nyligen världens högst värderade företag med en market cap på strax över 1 triljon dollar. Detta är ju katastrof, och det reflekterar väldigt mycket iGnoransen som råder i samhället idag (större delen av Apple's market cap kommer från iPhone). Men Apple har aldrig varit särskilt framgångsrikt utan Steve Jobs. Det är bara en tidsfråga innan Apple börjar dö ut. Vi ser redan nu hur Apple börjat släppa riktigt fula och dåliga produkter så fort Jobban försvann (detta förekom givetvis i stor utsträckning även när han var med under hans andra omgång på Apple, men det är långt värre nu). Just nu lever och frodas Apple vidare på den steroidinjektion som Jobban pumpade i företaget när han återvände, precis som det gick bra för Apple på 70- ocj 80-talet när Jobs var med, och några år efter att han blev avskedad från Apple. Ge Apple 5-10 år till och de är ute ur leken när Google har släppt Fuchsia och Microsoft också har kommit på något bra tills dess, eller helt enkelt när ReactOS har mognat. Jag har svårt att se framför mig, folk fortfarande köpa skräp från Apple och Microsoft, när open source har mognat på riktigt och samhället blivit mer upplyst kring vikten av open source, öppna standarder osv.

Grejen med Apple är att de är deras egen värsta fiende. Jag ska erkänna att Jobban gjorde en hel del rätt när han kom tillbaka, t.ex. att han konverterade Mac OS till Unix och PowerPC (två bra, kraftfulla och öppna standarder), och Darwin var ju till och med open source (dock ingen bra open source licens, men Darwin är ju ändå relativt öppet, om än kanske inte helt fritt; Darwin's öppenhet tillåter kloning / reverse engineering av Mac OS X på ett betydligt bättre sätt än Windows), och ett rent allmänt (om än inte felfritt) stöd för öppna webbstandarder (MPEG-4, WebKit osv).

Apple är sin egen värsta fiende pga deras totalitära filosofi att bara Apple får sälja datorer med deras operativsystem. Jag är helt övertygad om att Mac OS X skulle ha kunnat konkurrera väldigt bra mot Windows, om Apple körde med Microsoft's approach, att vi utvecklar operativsystemet, och så får nu övriga OEMs sälja era datorer med vårt operativsystem installerat. Hade Apple gjort så, då hade Mac OS X* lätt kunnat haft en 50-60% market share på skrivbordet, istället för som idag, 12%. Visserligen är 12% inte illa för en enda OEM, men det är ju betydligt mindre intäkter än om Apple hade haft 50% av marknaden (Chrome OS är och kommer alltid vara helt irrelevant så länge Google bara har tänkt ha det som en laptopbrowser). Den dagen Google skärper till sig och på allvar tar en Linuxdistro eller *BSD, och utvecklar ett seriöst operativsystem av det, ja då är både Apple ocg Microsoft körda.

*Bara så att det inte blir några missförstånd här: när jag skriver Mac OS X, då menar jag Mac OS X och inte macOS.
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-08-04 kl. 22:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in