Citat:
Ursprungligen postat av
Sven-Montana
Ja en Iphone är byggd för max 2 års livslängd (brytpunktskomponenter valda för att potentiellt fela efter 2 år) och MBP efter 3 år vid mixad belastningsanvändning (2017 och 2018). Nu finns det andra företag som gör samma men Apple tar det till nästa nivå. Det är bara att kolla på Rossmanns videos där han visar just dessa komponenter och hur de är designade att fela efter en viss tid. Sen limiterar de självreparationer så mycket som möjligt och det finns inga nya original Apple reservdelar att få tag på hos tredjepart. Så man får reparera till överpris hos Apple och ha delar utbyta som inte är trasiga (tex byta batteri, övre chassi, högtalare) som de själva behåller och säljer om i refurbished utgåvor. Så de tar överpris och stjäl från dig samtidigt.
Det är ju bara att titta på politiken och inse att Apple anammat samma metod för att skapa en arme av lojala får som betalar överpris och inte ifrågasätter. Sen har du de med mindervärdes problem som måste försvara Apple ivrigtt utan att få något tillbaks så de är endast nyttiga idioter som arbetar gratis medans Apple drar in pengar för egen vinst och snålar så mycket det går internt i sina produkter.
Uppfriskande med ett inlägg som (nästan) helt saknar pre-pubertala förolämpningar.
Du får gärna ge källor på att Apple aktivt väljer ut delar som ska fallera efter 2 år, och då inte någon foliehatt som raljerar på youtube, utan en trovärdig källa.
Om nu Apple är så måna om att deras produkter ska gå sönder, varför erbjuder de apple care? Varför har de sådan generös service? Jag har aldrig betalat en krona (och aldrig haft apple care) för service, de gör allting gratis, även efter garantin. De har hämtat upp telefoner hemma hos mig och gett mig en ny i handen. Bytt ut dem på plats i butiken. Samtliga förmodligen inbillade "fel" från min sida (jag tar det säkra före det osäkra med så dyra produkter under garantin). Bytt ut topplock gratis på en macbook, 2 år efter garantin. Etc.
Min wifi-antenn pajade i min iphone 5 efter att jag råkat lämna den i solen i flera timmar (läs:
mitt fel). Jag knallade in på Apple store och frågade vad som kan göras. Efter som det var efter garantin så erbjöd de mig en ny iPhone 5 för 2000 kronor. Händer detta på El-Giganten när du kliver in med din trasiga Samsung som är 3 år gammal? Att du får köpa en ny till 70% rabatt?
Nu när tramsiga batteri-gate kom till världen, där förbluffade konsumenter upptäckte att batterier inte varar i 1000-tals år, så svarade apple med att byta ut batteriet för 200 kronor i alla modeller från iPhone 6. En enorm förlustaffär för apple, men bra för konsumenten. Jag planerar själv att byta ut batteriet i höst på min iPhone 7. Inget fel på det, utan bara för att jag kan.
Att de återanvänder gamla delar ska de ha en eloge för, utmärkt miljöarbete.