2018-07-28, 13:38
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
. Vill man ha ett Unix-liknande, fritt och öppen källkod operativsystem som liknar och beter sig som klassiska Mac OS X väldigt mycket, ja då är det bara att installera Ubuntu + Docky, så är det klart. Eller ännu bättre, senaste Trisquel som är 100% open source och baserad på Ubuntu MATE. Finns som sagt ingen vettig anledning att förnedra sig själv med iDiotprodukter. Jag menar, lite självrespekt får man faktiskt ha.
Stabiliteten, kompatibiliteten (photoshop, logic x pro, word med mera), designen under ytan(handlar inte bara om att ha en dock) som macOS erbjuder går inte ens att återskapa 10% i linux.

Är övertygad om att macOS är den "bästa" skrivbordsmiljön, övriga operativsystem ligger lite efter märker man snabbt.
Senast redigerad av Ranndall 2018-07-28 kl. 13:47.
2018-07-28, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Stabiliteten, kompatibiliteten (photoshop, logic x pro, word med mera), designen under ytan(handlar inte bara om att ha en dock) som macOS erbjuder går inte ens att återskapa 10% i linux.

Är övertygad om att macOS är den "bästa" skrivbordsmiljön, övriga operativsystem ligger lite efter märker man snabbt.

Om du syftar på Mac OS X 10.6.8 och tidigare versioner kan jag hålla med utan problem men om du tillskriver "macOS" dessa egenskaper blir det till att säga emot.

Apple har nämligen fördummat systemet kraftigt och det började med 10.7 Lion och LaunchPad och har sedan fortsatt med Yosemite där iOS-liknande gränsnitt infördes och så fler och fler iBegränsningar inklusive Mac App Store som givit oss fördummade program (jämfört med de fristående alternativen).

I jämförelse med dessa senare versioner (omdöpta till "macOS") är Linux klart mer tilltalande och kraftfullt.

Däremot var Mac OS X fram t.o.m 10.6.8 svårslaget då det kombinerade bra UI med höga prestanda och kraftfull funktionalitet och det gick smidigt att bygga ut det på olika sätt, något som Apple försvårat mer och mer genom att iBegränsa.

Att sitta och argumentera för att "macOS" är som Mac OS X var och tillskriva det egenskaper som fanns men inte längre finns är lite som att sitta och beskriva Windows baserat på 3.11.
2018-07-28, 15:02
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon

Att sitta och argumentera för att "macOS" är som Mac OS X var och tillskriva det egenskaper som fanns men inte längre finns är lite som att sitta och beskriva Windows baserat på 3.11.
macOS är Mac OS X, de har bara gjort ett namnbyte men det är fortfarande samma system. Vet inte inte hur det funkar men nyare program men tror du kan köra 10.6.8 om det är den versionen du föredrar?

Gillade också Snow Leopard det var den första version jag testade. Men har inget emot High Sierra heller.
Senast redigerad av Ranndall 2018-07-28 kl. 15:06.
2018-07-28, 15:39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
macOS är Mac OS X, de har bara gjort ett namnbyte men det är fortfarande samma system. Vet inte inte hur det funkar men nyare program men tror du kan köra 10.6.8 om det är den versionen du föredrar?

Gillade också Snow Leopard det var den första version jag testade. Men har inget emot High Sierra heller.
Nej, det är inte bara ett namnbyte och Mojave är ju som du kanske vet rätt annorlunda.

Sen är det ju som bekant så att om man kör Apple så måste man vara uppdaterad mjukvarumässigt sett. Gud nåde dig om du vill göra en gammal version av ett program på en ny version av macOS. "Vi stödjer inte den är versionen längre". Men dra åt jävla helvete liksom.
2018-07-28, 15:44
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
macOS är Mac OS X, de har bara gjort ett namnbyte men det är fortfarande samma system.
Med MacOS brukar man väl åsyfta System 9 och äldre istället för OSX? Dvs de operativsystem som var avsedda för PowerPC och 68K.
2018-07-28, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Med MacOS brukar man väl åsyfta System 9 och äldre istället för OSX? Dvs de operativsystem som var avsedda för PowerPC och 68K.
Det heter macOS sedan Sierra 10.12.
2018-07-28, 16:29
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
I alla fall, så satt jag och skrev av mig lite eftersom jag inte kunde göra något annat med smärtan i njurarna, inatt. Så det fick helt enkelt bli lite klassisk nostalgi där jag kallar er iGnoranta iDioter Jag menar, finns det något bättre än att hata på er iFans?
Hahaha Alukort, kul att se dig i form igen

Citat:
Ursprungligen postat av ozzialbatrozz
Haha, varför är jag inte förvånad, du vet fan inte ens vad standard är, och dessutom så har du totalt jävla fel i sak. Apple var bland de första, om inte först, att stödja micro-SIM.
Mini-Sim var såklart standarden jag menade, vilket du borde förstått om du hade någon som helst insyn i verkligheten.

Citat:
och dessutom så har du totalt jävla fel i sak
Då gör vi ett nytt försök att be dig exemplifiera

Citat:
Men för helvete, du är ett dokumenterat socialfall vars perspektiv på nyttan av produkter från Apple är totalt jävla ovidkommande.
Helt riktigt; Appleprodukter är ovidkommande och gör ingen som helst nytta annat än att ge oss starkare konkurrenter på marknaden. Det måste svida djupt i nervbanorna av att Apple råkar suga så mycket så ingen ens är intresserad av ert underlägsna iSkräp, trots att det är vårt huvudsakliga debattämne. Inte ens dina desperata ad hominem-teser om motdebattörerna gör Apple ett endaste dugg bättre, så dem kan du faktiskt skippa

Citat:
En dator för 500 spänn duger självfallet bra till dig. För sådana som dig så är skrotdatorer och skrotbilar det normala, tro fan att du hatar folk som köper datorer från Apple.
Det är helt korrekt, herr medioker. Jag spenderar 500 kr på skräp, du spenderar 25.000 kr på skräp, som de facto inte klarar av ett dugg mer. Vem är egentligen losern i sammanhanget? Du behöver ju en förmyndare på riktigt

Citat:

Har du ens sett dagens Ubuntu?
2018-07-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Mini-Sim var såklart standarden jag menade, vilket du borde förstått om du hade någon som helst insyn i verkligheten.

Men för helvete, kan du inte få till ett enda inlägg som inte är TOTALT fel. Låt oss rekapitulera,,, Först påstår du att Apple vägrar stödja "SIM-standarden", vilket är FEL.

När du görs varse om att du snackar i nattmössan, ja då kommer nästa dumhet, nämligen att "Apple vägrade stödja micro-SIM som var marknadsstandard fram till iPhail (aka. iPhone)". FAKTA är att Apple var bland de första, eller fan till och med FÖRST, att stödja just micro-SIM standard.

På det kommer nu alltså nästa galenskap från dig, att Apple skulle ha vägrat stödja mini-SIM. FAKTA är första iPhone använde mini-SIM, och att andra iPhone "3G" använde mini-SIM och ta mig tusan den tredje iPhone "3GS" använde också mini-SIM.

Citat:
Helt riktigt; Appleprodukter är ovidkommande och gör ingen som helst nytta annat än att ge oss starkare konkurrenter på marknaden. Det måste svida djupt i nervbanorna av att Apple råkar suga så mycket så ingen ens är intresserad av ert underlägsna iSkräp, trots att det är vårt huvudsakliga debattämne. Inte ens dina desperata ad hominem-teser om motdebattörerna gör Apple ett endaste dugg bättre, så dem kan du faktiskt skippa

Haha, så sjukt avslöjande, det är bara svaga undermänniskor som DU som får ont i nervbanorna om de egna datorprodukterna är "populära" bland massorna eller inte. Att det dessutom just nu går bättre än någonsin för Apple, gör din kommentar ännu mer korkad.

Citat:
Det är helt korrekt, herr medioker. Jag spenderar 500 kr på skräp, du spenderar 25.000 kr på skräp, som de facto inte klarar av ett dugg mer. Vem är egentligen losern i sammanhanget? Du behöver ju en förmyndare på riktigt

Vi är inte det minsta förvånade över att du inte fattar skillnaden på en skräpdator för 500kr och en ny Mac för 25000kr. Du är inte en produktiv människa, utan bara ett dokumenterat socialfall utan smak, förstånd eller pengar. Dina inlägg är i sig utmärkta svar på topic! Fortsätt, fortsätt!
2018-07-28, 22:26
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, det är inte bara ett namnbyte och Mojave är ju som du kanske vet rätt annorlunda.
Vad menar du skulle vara annorlunda efter namnbytet? Som jag förstår tyckte de namnet "OS X" var gammalt och ville byta till macOS pga marknadsföring.
Senast redigerad av Ranndall 2018-07-28 kl. 22:28.
2018-07-28, 22:53
Bannlyst
Citat:
Vad menar du skulle vara annorlunda efter namnbytet? Som jag förstår tyckte de namnet "OS X" var gammalt och ville byta till macOS pga marknadsföring.
Så är det förstås. Det går bättre ihop med watchOS, tvOS och iOS.
2018-07-28, 22:53
Medlem
Man kan kanske tycka att det är en smula märkligt om folk är emot Apple för nåt med SIM-korten....?

Apple har hela tiden varit med och påverkar mot mindre och mindre SIM-kort, men vad är det för fel med det då? Från början hade vi SIM-kort i storlek med kontokort. Men själva den faktiska elektronikdelen på detta kort var bara en bråkdel av kortets storlek, så allt var nästan bara onödig plast, som tog upp en jäkla massa onödig plats.

Apple var tidiga, bland de första, att gå över till mindre SIM-kort, och idag har vi pyttesmå nano-SIM. Vad är det för fel med det? Helst skulle vi väl inte ha några fysiks SIM-kort alls, utan bara ”virtuella”, ja just ja, Apple har legat i en hel del för att få bort SIM-korten helt. Och det vore sannolikt en stor framgång. Får varför ska vi ha plastbitar i lurarna för det, som bara tar upp en hel del plats.
2018-07-28, 23:14
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Som sagt, Ubuntu + Docky, och du har klassiska Mac OS X. Här är några exempel på hur det kan se ut:

https://i.ytimg.com/vi/U3VNNJVX5AE/maxresdefault.jpg
https://cloud.addictivetips.com/wp-content/uploads/2017/12/docky.png
https://cn.pling.com/img//hive/content-pre1/151772-1.png

För Photoshop kan man använda GIMP, och för Word osv, är det bättre att använda LibreOffice, så att man slipper pyttemjuks proprietära filformat (mycket viktigt, när man har med dokument att göra!).

Citat:
Det kan jag inte hålla med om. Överhuvudtaget är Apple jävligt efterblivna med att de fortfarande inte ens har två musknappar liksom. De körde med denna efterblivna filosofi även på iPhone rätt länge, att det bara fanns en enda homeknapp, medan Androidenheter redan på den tiden hade tre standardknappar (som senare i de flesta enheter flyttades till skärmen). På mina möss har jag alltid standard höger och vänster knappar, sedan scrollhjulet (som också går att klicka med), bak och fram knappar, som minimum.

Poängen är att macOS är en oskön skrivbordsmiljö (inte bara pga den efterblivna musen! Jag bara använde den som exempel). Det är en sak att argumentera för att vissa program inte finns till GNU/Linux, som Windowsanvändare (utöver ett fåtal men viktiga spel, som StarCraft II, är det främst Notepad++, Media Player Classic Home Cinema och en tung open source motsvarighet till BitLocker som håller mig tillbaka från Linux, och sedan det efterblivna filsystemet där senast modifierad, inte loggas på ext4 osv), men som Macanvändare finns det ingen vettig anledning att inte radera macOS från datorn och bara köra Ubuntu+Docky. Ännu bättre om du tänkt köra Linux: köp inte en Mac. Bygg din egen dator och få samma hårdvara till bättre pris utan att ge varken Apple eller Microsoft pengar. Detta är två vidriga skitföretag som bör dö ut, eller åtminstone svälta lite ekonomiskt, så att de börjar bli hungriga och lanserar riktigt bra produkter igen.

Citat:
macOS är Mac OS X, de har bara gjort ett namnbyte men det är fortfarande samma system.
Som andra redan har påpekat, så är det inte samma operativsystem, nej. Utöver att Aqua har blivit så jävla mycket fulare och ser så mycket barnsligare (iPhoniserad), så står namnbytet för en viktig skillnad: macOS är bokstavligt talat ett namnbyte som reflekterar iPhoniseringen, efter den negativa dominansen och starka inflytande som iOS har haft på Mac OS X på senare år, vilket ju inte är konstigt alls, med tanke på att Apple knappt tjänar pengar på Macdatorer, medan iPhone är deras riktiga och enda guldkossa:
In 2016, with the release of macOS 10.12 Sierra, the name was changed from OS X to macOS to streamline it with the branding of Apple's other primary operating systems: iOS, watchOS, and tvOS.[56]
https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS#macOS
Tro det eller ej, det är faktiskt mer än bara ett namnbyte. Och förfulandet av Aqua reflekterar detta mycket väl; macOS ser obehagligt fult, billigt och simpelt ut numera; Aqua har fått alla detaljer och grafik raderade, och jag är helt övertygad om att Steve Jobs aldrig hade tillåtit denna förfulning av Mac OS X. Det är inte heller en slump att dessa radikala förändringar och förfulandet av Mac OS X, började efter att Jobban dog. Post-Jobs, slutade Apple med att namnge varje Mac OS X version efter stora katter, och bytte strax därefter namn till "OS X", och det var vid den här tiden som den obehagliga iPhoniseringen började krypa in i Mac OS X. Sedan nådde iPhoniseringen full cirkel med namnbytet till macOS.

Nu är jag inte någon Macanvändare, men som jag har förstått det blev det allt mer låsningar och iBegränsningar i Mac OS X, med OS X och macOS. Det som tidigare var ett vuxet, kraftfullt och UNIX-certifierat operativsystem som tillät avancerad funktionalitet och användning (genom bland annat terminalen), började numera likna leksaksoperativet iOS i allt högre utsträckning. Det är nog bara en tidsfråga innan Apple tar bort möjligheten att installera Windows, Linux osv på Macdatorer. Och givetvis kommer iFansen att försvara detta också.

Visst, det är väl fortfarande XNU-kerneln och i grunden, samma operativsystem som tidigare Mac OS X, men när det kommer till mjukvara, så är vissa "uppdateringar" i själva verket nedgraderingar, har jag fått lära mig genom åren. Den första och största nedgraderingen med Mac OS X, började dock när Apple gick över till Intelprocessorer (trots allt, så är ju inte mainstreamtänket och iDiotcertifieringen komplett, utan i7 processorer; det måste ju finnas ett litet i även i processorerna liksom ). Jag gillar verkligen AMD skarpt som företag, men jag kan inte sticka under stolen med att x86 (eller egentligen CISC) är förlegat, och alldeles för mycket Intelmonopol, medan PowerPC som ju är RISC-baserat (och därmed överlägsen CISC/x86) och en öppen, interoperatibel (viktigt ord!) standard, var en mycket bättre teknologi (de tekniskt överlägsna lösningarna, vinner inte alltid!), och Jobban borde inte ha sålt sin själ till Intel på det sättet. Tyvärr ser det rätt dött ut nuförtiden för PowerPC, vilket är trist som fan, eftersom det helt enkelt är överlägsen teknologi (strömsnålare än x86 bland annat, vilket ju är miljövänligt om något).

Citat:
Hahaha Alukort, kul att se dig i form igen
Ja, Aluminiumkortet måste ju fucka loss i ännu en anti-Appletråd

Citat:
Det är ganska befängt och bisarrt att iFansen fortfarande än idag använder "jag får åtminstone knulla" kortet; jag minns att det här iDiotargumentet användes flitigt redan 2011, och de har inte uppgraderat deras argumentarsenal än, efter alla dessa år av iDioti. Men det är klart, det går ju inte rent tekniskt att försvara Appleprodukter, och i ett desperat försök att smita ifrån den obligatoriska iDiotstämpeln, försöker man självaggrandisera ens knullhistorik.

Förklara för mig, hur förändrar det faktumet att en iPhonemänniska får knulla, att iPhone fortfarande rent tekniskt både sett till mjukvara och hårdvara, är en skitprodukt? Att en mainstreamtänkande iDiot får knulla förändrar ingenting sett till hur objektivt undermålig en iPhone faktiskt är. Det är ju liksom knappast så att en iPhone blir värsta high-end enheten och får helt automagiskt 64 processorkärnor alla klockade på 8GHz, bara för att han som använder den belägrar många honor.

Skit är skit helt enkelt, konstigare än så är det inte. Och ja, man bör skämmas om man går runt med en iPhone.

Citat:
Har du ens sett dagens Ubuntu?
Ubuntu, aka negerlinux, kan man skratta mycket åt, men det finns som sagt var, ingen vettig anledning att köra med macOS när Ubuntu finns några musklick bort. Ubuntu är ju open source och har ett stort programutbud. Visst, Ubuntu kanske inte är kompatibelt med tvOS osv, men man får ju sluta upp med att vara så efterbliven och liksom inte ekosystemifiera hela ens hus med Appleprodukter (överhuvudtaget är det rätt efterblivet att äga en TV idag!).

Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Till alla: ignorera "avc". Han medvetet trollar hårt, är tvärsäker på det.
Alla som har en någorlunda provocerande åsikt är "troll". Huvudsaken är inte om vissa trollar eller inte, utan hur det ligger till med sanningshalten i argumenten.
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-07-28 kl. 23:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in