Citat:
Tycker tvärtom att det är många och en bra indikation i detta skede. Tror det är ytterst få av alla som kommer rösta på AfS som beställer hem valsedlar av flera olika skäl.
-De allra flesta väljare är inte så aktiva. Den typiskt väljaren som röstar AfS tror jag hört en del om partiet och går till vallokalen tar valsedlar där, alternativt skriver på en blank lapp. Feta borde utgöra en klar majoritet.
-Många av de mest engagerade har nog tillgång till valsedlar via andra kanaler.
-Många sympatisörer vill inte besvära dem med tid och kostnad för detta.
-En hel del är nog rädda beställa saker från dem om det skulle läcka ut på något sätt. Tar det säkra före det osäkra. AfS är ännu mindre socialt accepterat än SD. I värsta fall kan du förlora arbete och vänner.
Om du beställer är det nog extremt hög sannolikhet att du röstar på AfS. Sen kanske några genererar fler röster då du får valsedlar så det räcker till familj mm. Vi kan försiktigt räkna på att varje försendelse ger 1,5 garanterade röster. Dvs. 6000 bara såhär långt.
Den okända parametern är hur hög andel som röstar på AfS som får sina valsedlar så här. Går bara att spekulera.
Jag tror det rör sig om mellan 1 och 10 %. Det innebär mellan 60 000 och 600 000 röster bara så här långt. Nu ska de snart ha en valspurt med 50 torgmöten på mindre än en månad och säkert mycket annan aktivitet.
Jag är optimistisk.