Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-04, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
En månad innan valet 2006 hade Sverigedemokraterna i 18 år. Vid den tidpunkten hade 49 kommunala mandat i 52 kommuner, 4 mandat i kyrkomötet (1,74 procent) och 2000 medlemmar. Vidare, de hade fått 1,44 procent i riksdagsvalet 2002 och fick där med sina valsedlar utdelade och betalda. De hade också fått 1,13 procent i EU-valet 2004. Sverigedemokraterna hade också en heltidsanställd person (Mattias Karlsson), en populär nyhetssida (SD-kuriren). Det viktigaste av allt var att SD hade blivit det största partiet utanför riksdagen efter valet 2002. Deras konkurrenter, pensionärspartiet SPI hade imploderat. IPSOS särredovisade dem i april 2006 med 1 procent. Det var en av de första mätningarna där SD faktiskt särredovisades. I maj särredovisades de av SCB (och IPSOS). I junimätningen av IPSOS dem 2,9 procent. SIFO började särredovisa dem först i augusti och gav dem 2 procent. I september särredovisade Sifo, IPSOS, Skop, Novus och Demoskop dem. Den månaden snittade de på 1,8 procent. I riksdagsvalet 2006 fick partiet 2,93 procent. Så varför fick SD 2,93 procent och inte mer? Tja, i riksdagsvalet 2006 ställde PP, SPI och JL upp. Det fanns också en massa lokala populistpartier som tog röster.

Det som Jimmie Åkesson gjorde när han valdes till partiledare 2005 var att sammanföra alla de här lokala populistpartierna. Det fanns partier som Kävlinges Väl, Sjöbopartiet, Skånepartiet osv. som verkade lokalt men hade mycket inflytande. Skälet till varför dessa partier aldrig diskuterats i offentligheten beror just på att de är lokala partier och politiker och journalister har aldrig velat ge dem utrymme. Vidare har de partierna primärt haft en lokal och möjligen regional plattform och där med aldrig haft någon chans i rikspolitiken. Sverigedemokraterna hade det bra mycket mer väl förspänt inför valet 2006 än vad Alternativ för Sverige har inför det här valet. Sverigedemokraterna var ett välkänt parti om än demoniserat medan Alternativ för Sverige är ett parti som få (utom de närmast sörjande) har hört talas om.

Om Alternativ för Sverige var en spelare så hade vi sett detta i mer än en YouGov mätning. För att AfS skall få en procent behöver de drygt 80,000 röster. De har endast 1000 medlemmar och aktivister. Visst, AfS har social media (på ett sätt som SD inte hade 2006), de har rätt duktiga och relativt aktiva företrädare samt tre miljoner i sin partikassa. De har också alternativ media med sig och en hyfsat hög procent av Flashback användare. Trots det finns det inget som är unikt för Alternativ för Sverige. Visst, de är tuffare och roligare än Sverigedemokraterna men det är allt. Väljarna fattar inte skillnaden mellan SD och AfS. Den finns (och den är rätt stor och kommer vara större efter valet 2018) men väljarna vet inte detta.

De flesta väljare vet ingenting om Alternativ för Sverige. Det är en enorm pedagogisk uppgift att förklara sin politik. Jag tror på att Alternativ för Sverige kan nå 1 procent men mer än så når de inte. Deras egna företrädare tror att det är 1 på 100 att de når riksdagen. Kasselstrand hoppas själv på 2,5 procent (det ger dem partistöd och möjlighet att för honom att under fyra år jobba halvtid med politiken). Jag skulle säga att 2,5 procent är en kritisk siffra. Det handlar som sagt om 200,000 röster. Detta innebär att varje aktivist måste dra in 200 röster. Det låter inte så mycket men det är ett enormt arbete. Det handlar inte om att sälja kalsonger till senila men att få folk att rösta. I synnerhet handlar det om att övertyga 200,000 sverigedemokrater. För det är där 99 procent av rösterna kommer att komma. Hur som helst. Jag tror att Alternativ för Sverige kan nå 1 procent. Det är jag bergis på. Med tur når de 2,5 procent och då sitter de i riksdagen 2022.

Afs gör en helt annan sorts resa än Sd. De tar sina väljare från Sd och inom Sd är kännedomen om Afs enormt mycket större än rent allmänt. 4% är tufft men det ska börja men något och nu rullar det på.
Citera
2018-08-04, 11:07
Medlem
wwrs avatar
mindre = bättre?

AfS vill "lägga ned" riksdagen. Minska antalet ledamöter från 349 till 149. Det blir fint det. En elit av riksdagsmän som absolut inte har tid att ha kontakt med folket. "Mindre är vassare" hävdade visst AfS. Haha. De vill naturligtvis att Sverige skall toppstyras, utifrån.
Citera
2018-08-04, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
AfS vill "lägga ned" riksdagen. Minska antalet ledamöter från 349 till 149. Det blir fint det. En elit av riksdagsmän som absolut inte har tid att ha kontakt med folket. "Mindre är vassare" hävdade visst AfS. Haha. De vill naturligtvis att Sverige skall toppstyras, utifrån.
Ja vad menar de med minska riksdagen?
Bra eller dåliga folk som blir kvar där inne?
Citera
2018-08-04, 11:30
Medlem
Citat:
Så AfS ambition som nationalister är att Sverige ska toppstyras från en elit i utlandet?
Vilket land skulle vara troligast enligt din uppfattning?
Citera
2018-08-04, 11:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Så AfS ambition som nationalister är att Sverige ska toppstyras från en elit i utlandet?
Vilket land skulle vara troligast enligt din uppfattning?
Hur NWO fungerar är ett kapitel för sig.

Men riksdagen skall stärkas. Sparka ut oduglingar som M. Larsson (Åkessons svärmor) snabbare. Det är riksdagen som skall se till att folket styr.
Senast redigerad av wwr 2018-08-04 kl. 11:38.
Citera
2018-08-04, 11:44
Medlem
Citat:
Hur NWO fungerar är ett kapitel för sig.

Men riksdagen skall stärkas. Sparka ut oduglingar som M. Larsson (Åkessons svärmor) snabbare. Det är riksdagen som skall se till att folket styr.
Förklara gärna hur NWO är linjerad med nationalism?
Ni får gärna beskriva skillnaden mellan globalisterna och nationalisterna för mig.
Är du en Jimmie-boy?
Citera
2018-08-04, 11:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Förklara gärna hur NWO är linjerad med nationalism?
Ni får gärna beskriva skillnaden mellan globalisterna och nationalisterna för mig.
Är du en Jimmie-boy?
Jag tycker min kritik är klar. Jag tror du försöker leda diskussionen fel. Jag hoppas det kommer fler kommentarer om hur AfS menar att Sverige skall styra sig självt, mer oberoende, genom att skära ned RD. (Om de nu menar det.)
Citera
2018-08-04, 12:02
Medlem
Citat:
Jag tycker min kritik är klar. Jag tror du försöker leda diskussionen fel. Jag hoppas det kommer fler kommentarer om hur AfS menar att Sverige skall styra sig självt, mer oberoende, genom att skära ned RD. (Om de nu menar det.)
Inledningsvis vill jag gärna påpeka att det ni kallar NWO(globaliseringen) är precis vad nationalisterna försöker motarbeta.
Vad gör skillnaden om riksdagen består av 149 ełler 349 ledamöter, menar ni?
Representanterna för de invalda partierna blir i sammanhanget procentuella oavsett!
Anledning skulle gissningsvis vara rent ekonomiskt, då de flesta av de 349 personerna aldrig är på plats endå?
Alltså förmodligen av samma anledning som man vill lägga ner ett flertal andra statliga institutioner och verksamheter.
Senast redigerad av HVU 2018-08-04 kl. 12:05.
Citera
2018-08-04, 12:21
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:

Det är fullt rimligt att minska antalet riksdagsledamöter. Sverige har extremt många i förhållande till vår befolkning. USA har 535 ledamöter i två kamrar i en nation med över 300 miljoner invånare. I Sverige har vi 349 för knappt 10 miljoner. Det finns ett stort utrymme att börja rensa bort byråkrati i Sverige.
Citera
2018-08-04, 12:23
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:

149 är betydligt fler än de sju som idag styr allt.
Citera
2018-08-04, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Det är fullt rimligt att minska antalet riksdagsledamöter. Sverige har extremt många i förhållande till vår befolkning. USA har 535 ledamöter i två kamrar i en nation med över 300 miljoner invånare. I Sverige har vi 349 för knappt 10 miljoner. Det finns ett stort utrymme att börja rensa bort byråkrati i Sverige.
Ja men då ska rätt folk rensas ut också.
Byråkraterna alltså.
Citera
2018-08-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Ja men då ska rätt folk rensas ut också.
Byråkraterna alltså.
Precis, röra om lite i köttgrytan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in