2018-08-04, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Du är ett sånt svin att du solidariserar dig med vidriga gärningsmän istället för
ett hjälplöst offer. Hoppas du kommer i vägen för en poliskula en vacker dag.

Det är liksom uteslutet hörredu. Dels för att jag förstår det självklara i vad som händer om man riktar vapen liknande föremål mitt polis, då blir jag med all rätt skjuten.

Att den skjutne i detta fall inte hade vett att förstå detta vet vi ju, det säger sig självt. Att du sedan Inte heller förstår det kan man ju hittills bara spekulera i vad det beror på.
Citera
2018-08-04, 11:03
Medlem
okok1s avatar
Korruption...
Citat:
– Det mest sannolika är att det inte kommer väckas åtal, för att utredningarna inte fungerar, säger han.
Citat:
Han menar att polisen håller varandra om ryggen och att utredningarna tar på tok för lång tid.

– Vi når inte ens upp till europeisk minimistandard. De måste ändra utredningsverksamheten i Sverige.
Citat:
Det mest sannolika är att det inte kommer väckas åtal, för att utredningen inte fungerar. De måste dokumentera så mycket som möjligt från början. Separera poliserna från varandra så de inte kan snacka ihop sig och utreda händelsen direkt, säger han.
https://www.expressen.se/nyheter/svidande-kritiken-mot-polisen-radda/
Citera
2018-08-04, 11:05
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
Det är ju det ni inte är! Ni är ju inte efterkloka!

Om poliserna eller vem som helst i maktposition blev behandlade som alla andra så hade mordet antagligen aldrig skett. Det sker för dom behöver inte tänka på konsekvenser. ENKELT.

Du känner till att det finns en yrkesgrupp som av våra folkvalda har fått uppgiften att upprätthålla lag och ordning samt att skydda resten av befolkningen mot galna personer med skjutvapen?

En sådan yrkesgrupp har inte möjligheten att när de ser en beväpnad galning att lägga benen på ryggen och ta en gås i nästa gathörn, den yrkesgruppen ska aktivt söka konfrontation med galningen i syfte att lagföra galningen.

Vet du vad den yrkesgruppen kallas?
Citera
2018-08-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
Det är ju det ni inte är! Ni är ju inte efterkloka!

Om poliserna eller vem som helst i maktposition blev behandlade som alla andra så hade mordet antagligen aldrig skett. Det sker för dom behöver inte tänka på konsekvenser. ENKELT.
Det sker ju för att de har vissa befogenheter som kommer med ett våldsmonopol. Du har inte en aning om allt skit de möter varje dag. Allt för att du ska slippa och kunna leva i din trygga vardag.
Citera
2018-08-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Vid händelsen på Drottninggatan var förtroendet högt och de var hjältar
Det svänger verkligen och det är ju lite konstigt.
Jag tycker de gör ett fantastiskt jobb och vad som hände på innergården vet vi inte.
En polis skjuter inte om det första de gör utan här har situationen varit jobbig
Annars hade vi haft betydligt mer skjutningar i samhället.
Självklart vet de vad som hände på innergården men det ska även utredas eftersom det alltid gör så när polisen skjuter. Då får även de som jobbar vara kvar i tjänst till annat isåfall visas.

Att vifta med ett vapen är inte det bästa man kan göra och det som hände här är mycket tragiskt.
Kan även tänka mig hur de som sköt mår idag.

Det stämmer att förtroendet stärktes efter Drottninggatan, 2017 så uppmättes förtroendet till 54% enkelt att Googla.

Kommenterade organisationen inkompetens och inte enskild polis.
Citera
2018-08-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Utseendemässigt kanske leksakspistolen liknar en riktig pistol men skulle du inte se skillnad på hur den hanteras?
Ett riktigt vapen är tungt och det borde synas tydligt att det krävs kraft och ett ordentligt grepp för att använda den medan plastleksaken är lätt och antagligen kan svängas runt hur som helst utan att man ser någon påverkan av tyngdpunkt och balans.
Polisens tjänstevapen med fyllt magasin väger ca 1150 gram. Det är inte tungt.
Citera
2018-08-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
De gjorde exakt vad de är tränade till. Är det fara för livet, skjut på kroppen. Riktar en gärningsman ett vapen mot dig eller någon annan så skjuter du FÖRST på den största kroppsdelen. Polisen vill också komma hem till sina nära och kära. Inte omöjligt att dessa poliser har småbarn hemma.
Sju skott.....mot en pojke med downs syndrom och bärandes en leksakspistol....Nä, här har inte polisen haft en bra dag på jobbet. Är de i tjänst nu så är det ett hån mot de anhöriga och hela poliskåren. Ska givetvis tas ur tjänst tills utredningen är klar.
Varför ska utredningen ta TVÅ VECKOR ?? Ett par dagar känns mer rimligt.
Och allmänheten hittade en hylsa på platsen efter att avspärrningarna togs bort.
Polisen har lite att förklara..
Citera
2018-08-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Du är ju uppenbart dum i huvudet. Ingen polis skjuter en pistolbärande person i benet om personen riktar ett vapen mot dom. Det är alldeles för liten chans att träffa benet innan man själv blir skjuten.

Att dra elpistol eller pepparspray mot en misstänkt pistolbeväpnad person skulle bara en idiot göra. Det fattar du väl själv?

Gör om och gör rätt kompis, du är helt ute och cyklar.

Jag tror avrättningen i Vasastan kan leda till en diskussion om att avskaffa polisens nuvarande beväpning.

Icke-dödliga alternativ finns redan idag. Gummikulor, luftvapen, el-pistol, pepparspray bör vara det primära. I situationer där tyngre beväpning skulle behövas skall det krävas tillstånd. Vissa poliser kan specialutbildad i att använda skjutvapen.
Citera
2018-08-04, 11:14
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Du känner till att det finns en yrkesgrupp som av våra folkvalda har fått uppgiften att upprätthålla lag och ordning samt att skydda resten av befolkningen mot galna personer med skjutvapen?

En sådan yrkesgrupp har inte möjligheten att när de ser en beväpnad galning att lägga benen på ryggen och ta en gås i nästa gathörn, den yrkesgruppen ska aktivt söka konfrontation med galningen i syfte att lagföra galningen.

Vet du vad den yrkesgruppen kallas?

Ja det känner jag till. Jag känner också till vilken jävla scam till "demokrati" som vi lever i idag.
Dom lever inte upp till sin uppgift. Det finns inga jävla lagar. Hade dom funnits hade det varit lika för alla. Jag har min egna lag. Jag tänker själv det funkar bäst för mig. Det säger väl allt?

Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Det sker ju för att de har vissa befogenheter som kommer med ett våldsmonopol. Du har inte en aning om allt skit de möter varje dag. Allt för att du ska slippa och kunna leva i din trygga vardag.

Jo, jag har en aning. Jag ser också hur dom som styr medvetet skapar den skiten på så många olika sätt. Jag lever inte trygg i min vardag och det har jag aldrig gjort. Dom enda som lever trygga det är ju dom som styr.

Hur kan ni inte se att ni dödar ert egna folk?
Citera
2018-08-04, 11:16
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Vid händelsen på Drottninggatan var förtroendet högt och de var hjältar
Det svänger verkligen och det är ju lite konstigt.
Jag tycker de gör ett fantastiskt jobb och vad som hände på innergården vet vi inte.
En polis skjuter inte om det första de gör utan här har situationen varit jobbig
Annars hade vi haft betydligt mer skjutningar i samhället.
Självklart vet de själva vad som hände på innergården men det ska även utredas eftersom det alltid gör så när polisen skjuter. Då får även de som jobbar vara kvar i tjänst till annat isåfall visas.

Att vifta med ett vapen är inte det bästa man kan göra och det som hände här är mycket tragiskt.
Kan även tänka mig hur de som sköt mår idag.

Att landet slöt upp och hyllade allt och alla efter dådet på Drottninggatan har lite med förtroende att göra. När en terrorist visar sitt fula tryne är det faktiskt en självklarhet för de flesta att stötta. Tittar du på vad polisen faktiskt uträttade under dagarna så kan det mer eller mindre kvitta. De blev egentligen inte hyllade för vad de gjorde utan mer som ett svar för att skydda nationen.
Men nu lämnar vi det.

Hur poliserna som sköt mår är väl egentligen irrelevant om man tittar på förtroendet. Och hur de handlade. svårt att veta om de handlade rätt eller fel så det stora problemet här är väl att de inte tars ur tjänst och utreds ordentligt.
Är mest det som gör att att folk tappar förtroendet tror jag. Inte direkt att de pepprade fel kille med skott.

Att det sedan är helt omöjligt att prata med poliser som jobbar är ett annat problem tycker jag. Förståligt till viss del men det ger ett dåligt intryck som tex när man tar och siktar på en kille som försöker informera polisen i det hör fallet.

Att de sedan många gånger gör ett fantastiskt jobb håller jag med om. Men nog måste man göra ordentliga utredningar även internt och visa att man drar lärdom av det. För att bygga förtroende.
Senast redigerad av MitchRapp 2018-08-04 kl. 11:23.
Citera
2018-08-04, 11:16
Medlem
Bara en fråga om nu polisen ska granskas ( vilket såklart är helt rätt), ska inte föräldrarna granskas också? Hade mannen bott på ett hem hade röster höjts för att granska vårdboendet. Vem hade egentligen ansvar för mannen och hur fungerar omsorgen för personer med begåvningshandikapp?
Citera
2018-08-04, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Jag tror avrättningen i Vasastan kan leda till en diskussion om att avskaffa polisens nuvarande beväpning.

Icke-dödliga alternativ finns redan idag. Gummikulor, luftvapen, el-pistol, pepparspray bör vara det primära. I situationer där tyngre beväpning skulle behövas skall det krävas tillstånd. Vissa poliser kan specialutbildad i att använda skjutvapen.

Nej.

I både Storbritannien och Norge så hade även där beväpnad polis satts in i ett sånt här läge. Troligen med samma resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in