Citat:
Ursprungligen postat av
Krickedixan
Vid händelsen på Drottninggatan var förtroendet högt och de var hjältar
Det svänger verkligen och det är ju lite konstigt.
Jag tycker de gör ett fantastiskt jobb och vad som hände på innergården vet vi inte.
En polis skjuter inte om det första de gör utan här har situationen varit jobbig
Annars hade vi haft betydligt mer skjutningar i samhället.
Självklart vet de själva vad som hände på innergården men det ska även utredas eftersom det alltid gör så när polisen skjuter. Då får även de som jobbar vara kvar i tjänst till annat isåfall visas.
Att vifta med ett vapen är inte det bästa man kan göra och det som hände här är mycket tragiskt.
Kan även tänka mig hur de som sköt mår idag.
Att landet slöt upp och hyllade allt och alla efter dådet på Drottninggatan har lite med förtroende att göra. När en terrorist visar sitt fula tryne är det faktiskt en självklarhet för de flesta att stötta. Tittar du på vad polisen faktiskt uträttade under dagarna så kan det mer eller mindre kvitta. De blev egentligen inte hyllade för vad de gjorde utan mer som ett svar för att skydda nationen.
Men nu lämnar vi det.
Hur poliserna som sköt mår är väl egentligen irrelevant om man tittar på förtroendet. Och hur de handlade. svårt att veta om de handlade rätt eller fel så det stora problemet här är väl att de inte tars ur tjänst och utreds ordentligt.
Är mest det som gör att att folk tappar förtroendet tror jag. Inte direkt att de pepprade fel kille med skott.
Att det sedan är helt omöjligt att prata med poliser som jobbar är ett annat problem tycker jag. Förståligt till viss del men det ger ett dåligt intryck som tex när man tar och siktar på en kille som försöker informera polisen i det hör fallet.
Att de sedan många gånger gör ett fantastiskt jobb håller jag med om. Men nog måste man göra ordentliga utredningar även internt och visa att man drar lärdom av det. För att bygga förtroende.