2018-08-04, 06:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag är pistolskytt. Jag tränar ofta och jag tävlar ofta. Jag är även licensierad vapenkontrollant. I min roll som vapenkontrollant har jag känt och klämt på i stort sett alla modeller av enhandsvapen som används för sportskytte i Sverige. Jag har helt enkelt mycket stor vapenvana. Jag hade inte kunnat avgöra om leksakspistolen var äkta eller inte på några meters avstånd. Ännu mindre om någon riktade den mot mig. Alla ni som påstår att det borde poliserna ha sett: Ni avslöjar bara er egen okunnighet genom att påstå något så dumt.

Utseendemässigt kanske leksakspistolen liknar en riktig pistol men skulle du inte se skillnad på hur den hanteras?
Ett riktigt vapen är tungt och det borde synas tydligt att det krävs kraft och ett ordentligt grepp för att använda den medan plastleksaken är lätt och antagligen kan svängas runt hur som helst utan att man ser någon påverkan av tyngdpunkt och balans.
Citera
2018-08-04, 06:44
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Utseendemässigt kanske leksakspistolen liknar en riktig pistol men skulle du inte se skillnad på hur den hanteras?
Ett riktigt vapen är tungt och det borde synas tydligt att det krävs kraft och ett ordentligt grepp för att använda den medan plastleksaken är lätt och antagligen kan svängas runt hur som helst utan att man ser någon påverkan av tyngdpunkt och balans.

Så jävla tung är inte en riktig pistol har skjutit två olika själv. Men skillnad mot en leksak ja
Citera
2018-08-04, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Det är en trådsanning som började med att en användare jämförde en skjutning i USA där polis sköt en man 41 ggr.

I detta fall handlar det om ca 7 skott, alltså 2 per polis. extremt lite mao

Sluta försvara världens mest inneffektiva poliskåren, det gör de så bra själva, su behöver inte oroa dig
Resultatet blir samma som vanligt, snuten gjorde rätt, inget övervåld, de behöver mer resurser.
Uppklaringsprocenten går väl inte att mäta ens längre, så länge det inte handlar om brott mot poliser...
Citera
2018-08-04, 07:14
Medlem
the juntos avatar
I värsta fall skulle polisen kunna tro att någon / några utrustat den här killen med ett riktigt vapen för att jävlas. Man vet att killen är helt omyndig förklarad och inte har något ansvar för det han gör. Vilket skulle vara göra situationen extremt farligt.

Här är en gammal video på vad som kan ske ner man beväpnar någon som inte har konsekvenstänk.
https://www.youtube.com/watch?v=GhxqIITtTtU

Dessa individer kan mycket väl vara i Sverige och göra samma handlingar här.

Sammantaget har jag dock väldigt svårt att se hur man inte kan hantera det bättre. Downs syndrom har väldigt tydliga drag. Man borde ha backat, tagit täckning och skjutit i ben eller fot.

Jag vill inte belasta hans familj eller skötare, men vapen liknande föremål är olämpliga för en vuxen man. Och även om han var världens goaste kille, är det väldigt svårt att veta det i den här situationen.
Det ni vet kan inte andra veta som inte känner honom.

Det här är tragiskt och sällsynt.
Citera
2018-08-04, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tror föräldrarna levde i det gamla Sverige och var naiva. Tror inte de förstod vad som kunde hända. Dessutom rymmer ungar som är omhändertagna minst lika mycket.

På det får de ganska ofta röra sig fritt och utan handledning. Kanske inte en downsunge på en toddlers nivå, men vanliga autister och mer högfungerande downsare. Jobbade nära ett autisthem. Där fanns inte inlåsning utan de boende fick gå ut som de ville. Det var rätt skumma typer om man inte förstår autism. Någon gick fram och tillbaka samma sträcka med hörselskydd, någon kunde bara kliva in på vår arbetsplats och stå och titta utan att säga något. De kan ha ett främmande kroppsspråk och upplevas hotfulla. Tänk då om en drar upp sin mobiltelefon och polisen råkar vara där. Pang

Tycker man ska fråga polisen i allmänhet vad de vet om autism. Skulle inte förvåna mig om de visste mindre än vanligt folk.

Vad gör de på utbildningen när sådant inte finns med, och skjutförmågan är under all kritik? De verkar mest köra runt i sina bilar för att "synas".

I fallet Eric så säger ju ett vittne att hen hörde ett skott separat och sedan kom de andra skotten. Alltså hetsade väl den nervigaste polisen de andra till handling, om de nu trodde att skottet kom från killen eller att de trodde att snuttjejen var berättigad i att skjuta.

Så är det. Många mycket sjuka personer tillåts helt ensamma vandra runt i våra städer. Helt ensamma utan vårdare eller liknande. Även nattetid. Boendena där de vårdas får ej hindra dem gå ut. Trots det är farligt för dem.

Har själv sett det många gånger och det är personer med mycket dåligt kommunikationsbeteende (kan nästan ej prata), udda blick och allmänt märkligt beteende.

Tydligen gör lagstiftningen att de måste tillåtas detta. Våra politiker (7-klövern) har sett till att det blivit så. Tror särskilt folkpartiet varit drivande i detta.
Citera
2018-08-04, 07:33
Medlem
Elikos avatar
Ska vi verkligen sänka kraven för poliser efter en sånhär tragedi?
Citera
2018-08-04, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvaChloe
ÄNTLIGEN någon med en vettig slutsats. Du kunde inte ha sammanfattat det bättre. Antagligen är det så att polisen helt enkelt misstog honom för att kvinnans psykade ex som de trodde var där för att döda henne. Helt enkelt en olycklig omständighet att Eric råkade vara där och att någon granne ringde om hans viftande med pistolen. Så summa summarum två olyckliga omständigheter som råkade resultera i denna tragiska utgång.
Förklarar ändå inte varför snutarna inte kunde backa. Sååå förtvivlat hotade kan de väl inte känt sig av denna lilla förståndshandikappade pojke? Allt tyder på ett ohyggligt oproffsigt ingripande.
Citera
2018-08-04, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahahahahaha
Det jag inte fattar är om nu han rymmer till och från, varför har inte föräldrarna en dörrlarm eller mattlarm? Detta får man via Trygghetsjouren....

Men en märklig sak är att pappa. Ringde och sa om sonens försvinnande... borde inte polisen har fått någon info om en försvunnen man trotts ina resurser?

Exakt. Helt obegripligt. Lås och göm nyckeln till dörren ordentligt samt ha låsbara fönster. Gps spårlarm kunde de fått gratis till pojken.

Plus varför han fick ha naturtrogna vapen som leksak? Har hans far inte läst en tidning på 10-år? Ständiga rapporter om invandrares skjutningar, tro fanken poliser blivit extra nojiga när det skjuts överallt i Sverige.

Jag klandrar hans far väldigt mycket men är även kritisk till hur poliserna utsatte allmänheten för fara med så många skott plus hur de kunde missa se han hade downs. De är väldigt lätta känna igen plus hade jag sett en med downs syndrom med en k-pist hade jag personligen antagit den var fejk till 99,99%. Oavsett utseende på vapnet.

Oavsett polisernas förklaring så gjorde de fel anser jag. Som polis måste man kunna ha tänka logiskt i stressade situationer. Att tro en med downs fått tag i en riktig k-pist är ju så osannolikt så man skulle backat ut från gården och inväntat förstärkning. Ej skjutit dödande eld. Alternativt benskott.

Sen älskar så klart vänstermedia att smaska sig i sådant här. De plus de styrande politikerna har snart förstört allt i Sverige. De är skyldiga till det mångkulturella våldsamma samhälle vi fått och som även påverkat poliser till att bli mer stressade vid larm om person med vapen.
Citera
2018-08-04, 07:48
Medlem
Vilket tjat om att killen med Downs hade en mental kapacitet som en treåring och att polisen därför borde förstått att han är ofarlig.

För det första så skiljer sig den mentala kapaciteten hos olika personer med funktionsnedsättning. Jag kan garantera att om den här händelsen inte hänt så hade det blivit ramaskri om en polis eller någon annan sagt "han har inte mer mental kapacitet än en treåring" om de såg någon med Downs.

För det andra så har i USA flera blivit ihjälskjutna av småbarn (2, 3 och 4åringar) som fått tag i ett vapen.
Så att "en treåring" med vapen är ofarlig är skitsnack.

Killen hade fysik som en vuxen man, hade en pistol i handen och följde inte polisens order. Därför blev han skjuten. Det är ett helt korrekt agerande utifrån hotet som polisen upplevde.

Att det var en leksakspistol gör ingen skillnad eftersom det kan vara svårt att se om det är en riktig pistol eller inte. Redan för 20-25 år sedan så pratade polisen i skolorna om faran med leksakspistoler för att de ser ut som riktiga vapen.

Det är tragiskt det som hände. Tragiskt för både den skjutne, familjen och poliserna.
Men i grund och botten så är det en sak som gjorde att detta kunde ske, och det är att det fortfarande finns möjlighet att köpa leksaksvapen till barn.
Om dessa varit förbjudna så hade inte Eric blivit skjuten.
Citera
2018-08-04, 07:50
Medlem
Undra vilken av föräldrarna som kom med snilleblixten att ge deras downspojk med en 3 årings intelligens en pistol som inte direkt ser ut som en liten vattenpistol utan mer som ett riktigt vapen, och sedan låta honom leka fritt med det utan översyn?

Har föräldrarna också downs?

Det första de verkar göra är skylla poliserna och anklaga deras förmåga att se skillnad på vapen på avstånd, men jag har inte sett någon som helst egen tanke på skuld eller eftertanke.
Sverige är som de första vet inte ett paradisland längre, allmänheten anklagar konstant polisen för undfallenheten, här drar de vapen och säger till att personen ifråga som riktar vapnet direkt mot dem att släppa.

Alltså, jag hade inte viljat vara polis överhuvudtaget idag, inte med en sådan ledning, och inte med en sådan befolkning som röstar fram en sådan ledning och som sen skyller allt på polisen på gatan.

Det är alltid tragiskt att förlora ett barn. Men ibland har Darwins enkla analys helt enkelt bevisat hur naturen fungerar, och den fungerar bara så utan moral eller ånger.
Citera
2018-08-04, 07:52
Medlem
Poliserna agerade säkerligen efter vad de såg, jag tvivlar starkt på att någon polis vill skjuta mongolider med all efterföljande skam osv.

Men visst, det kan ha varit ett misstag i en stressad situation. Tyvärr sånt som kan hända när adrenalinet pumpar och man hamnar i fly/fäkta.
Citera
2018-08-04, 07:58
Medlem
neuron-drones avatar
Vad jag förstår hade han inte lekt med leksaksvapnet på väldigt länge och det hade i stort sett glömts bort. Jag tror inte pappan mår så himla bra eftersom han lät killen rymma. Men kanske trodde det var lugnt eftersom han inte rymt på ett tag. Just de här omständigheterna är ju svåra att spekulera i eftersom det inte framkommit några fakta om detta alls.

Att sluta sälja leksaksvapen tycker jag är rätt självklart efter detta. Kanske endast tillåta sådana som är extremt overkliga i utseendet. Annars är det ju bara en tidsfråga innan de skjuter en unge.

Sänka intelligenskrav och andra krav för att bli polis just nu känns inte ultrahäftigt. Räcker så bra att svensk polis i genomsnitt har ett IQ på 80.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in