Citat:
Ursprungligen postat av
Faktaruta
Vilket tjat om att killen med Downs hade en mental kapacitet som en treåring och att polisen därför borde förstått att han är ofarlig.
För det första så skiljer sig den mentala kapaciteten hos olika personer med funktionsnedsättning. Jag kan garantera att om den här händelsen inte hänt så hade det blivit ramaskri om en polis eller någon annan sagt "han har inte mer mental kapacitet än en treåring" om de såg någon med Downs.
För det andra så har i USA flera blivit ihjälskjutna av småbarn (2, 3 och 4åringar) som fått tag i ett vapen.
Så att "en treåring" med vapen är ofarlig är skitsnack.
Killen hade fysik som en vuxen man, hade en pistol i handen och följde inte polisens order. Därför blev han skjuten. Det är ett helt korrekt agerande utifrån hotet som polisen upplevde.
Att det var en leksakspistol gör ingen skillnad eftersom det kan vara svårt att se om det är en riktig pistol eller inte. Redan för 20-25 år sedan så pratade polisen i skolorna om faran med leksakspistoler för att de ser ut som riktiga vapen.
Det är tragiskt det som hände. Tragiskt för både den skjutne, familjen och poliserna.
Men i grund och botten så är det en sak som gjorde att detta kunde ske, och det är att det fortfarande finns möjlighet att köpa leksaksvapen till barn.
Om dessa varit förbjudna så hade inte Eric blivit skjuten.
Absolut. Finns mycket våldsamma personer som Eric. Hade han rusat mot poliserna med en stor kniv och de var trängda hade jag helt förstått dem. De bär bara en enklare skyddsväst.
Nu hade dock Eric tydligt downs utseende och hade en k-pist kopia. Hur stor är sannolikheten en med downs kan få tag i en riktig k-pist plus kunna ladda, hantera och skjuta med den? Det är detta folk stör sig på.
Man kan inte jämföra med USA där folk kan ha riktiga automatkarbiner hemma som en med downs kan rymma med. Hur många personer i Sverige har licens på k-pist? Det är få men det finns, dock skall dessa k-pistar skall vara inlåsta i vapenskåp plus slutstycket borttaget.
Hade jag varit polis och sett en kille med tydliga downs drag hålla i en k-pist hade jag varit mycket tveksam skjuta dödande eld direkt. Allt hade sagt mig den var fejk. Backat med siktet på Eric eller siktat på benet. Det hade allmänheten mera förstått. Nu i princip mejade de ner han och det var total fel.
Folk som har utvecklingsstörda barn kan ju lära sig av detta att kasta alla vapenleksaker plus säkra förvaring av knivar samt se till att rymningssäkra sina bostäder. Inget Erics far hade gjort tyvärr.