2018-08-04, 08:01
Medlem
Arabapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division64
Förklarar ändå inte varför snutarna inte kunde backa. Sååå förtvivlat hotade kan de väl inte känt sig av denna lilla förståndshandikappade pojke? Allt tyder på ett ohyggligt oproffsigt ingripande.

Du utgår från att poliserna kunde se att personen var utvecklingsstörd! Hur ska man kunna veta det på förhand? Poliserna gör dessutom massa ingripanden av narkotikapåverkade personer som beter sig som efterblivna, och som kan vara livsfarliga för både sig själv och sin omgivning. Kanske tolkade man hans udda beteende som en vanlig knarkare som har något som ser ut som ett vapen i handen.
Citera
2018-08-04, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Poliserna agerade säkerligen efter vad de såg, jag tvivlar starkt på att någon polis vill skjuta mongolider med all efterföljande skam osv.

Men visst, det kan ha varit ett misstag i en stressad situation. Tyvärr sånt som kan hända när adrenalinet pumpar och man hamnar i fly/fäkta.
Polisen är ju tränade på såna här situationer. Ändå klarade ingen av skyttarna att t ex sikta på benen istället??
Citera
2018-08-04, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faktaruta
Vilket tjat om att killen med Downs hade en mental kapacitet som en treåring och att polisen därför borde förstått att han är ofarlig.

För det första så skiljer sig den mentala kapaciteten hos olika personer med funktionsnedsättning. Jag kan garantera att om den här händelsen inte hänt så hade det blivit ramaskri om en polis eller någon annan sagt "han har inte mer mental kapacitet än en treåring" om de såg någon med Downs.

För det andra så har i USA flera blivit ihjälskjutna av småbarn (2, 3 och 4åringar) som fått tag i ett vapen.
Så att "en treåring" med vapen är ofarlig är skitsnack.

Killen hade fysik som en vuxen man, hade en pistol i handen och följde inte polisens order. Därför blev han skjuten. Det är ett helt korrekt agerande utifrån hotet som polisen upplevde.

Att det var en leksakspistol gör ingen skillnad eftersom det kan vara svårt att se om det är en riktig pistol eller inte. Redan för 20-25 år sedan så pratade polisen i skolorna om faran med leksakspistoler för att de ser ut som riktiga vapen.

Det är tragiskt det som hände. Tragiskt för både den skjutne, familjen och poliserna.
Men i grund och botten så är det en sak som gjorde att detta kunde ske, och det är att det fortfarande finns möjlighet att köpa leksaksvapen till barn.
Om dessa varit förbjudna så hade inte Eric blivit skjuten.

Absolut. Finns mycket våldsamma personer som Eric. Hade han rusat mot poliserna med en stor kniv och de var trängda hade jag helt förstått dem. De bär bara en enklare skyddsväst.

Nu hade dock Eric tydligt downs utseende och hade en k-pist kopia. Hur stor är sannolikheten en med downs kan få tag i en riktig k-pist plus kunna ladda, hantera och skjuta med den? Det är detta folk stör sig på.

Man kan inte jämföra med USA där folk kan ha riktiga automatkarbiner hemma som en med downs kan rymma med. Hur många personer i Sverige har licens på k-pist? Det är få men det finns, dock skall dessa k-pistar skall vara inlåsta i vapenskåp plus slutstycket borttaget.

Hade jag varit polis och sett en kille med tydliga downs drag hålla i en k-pist hade jag varit mycket tveksam skjuta dödande eld direkt. Allt hade sagt mig den var fejk. Backat med siktet på Eric eller siktat på benet. Det hade allmänheten mera förstått. Nu i princip mejade de ner han och det var total fel.

Folk som har utvecklingsstörda barn kan ju lära sig av detta att kasta alla vapenleksaker plus säkra förvaring av knivar samt se till att rymningssäkra sina bostäder. Inget Erics far hade gjort tyvärr.
Citera
2018-08-04, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vad jag förstår hade han inte lekt med leksaksvapnet på väldigt länge och det hade i stort sett glömts bort. Jag tror inte pappan mår så himla bra eftersom han lät killen rymma. Men kanske trodde det var lugnt eftersom han inte rymt på ett tag. Just de här omständigheterna är ju svåra att spekulera i eftersom det inte framkommit några fakta om detta alls.

Att sluta sälja leksaksvapen tycker jag är rätt självklart efter detta. Kanske endast tillåta sådana som är extremt overkliga i utseendet. Annars är det ju bara en tidsfråga innan de skjuter en unge.

Sänka intelligenskrav och andra krav för att bli polis just nu känns inte ultrahäftigt. Räcker så bra att svensk polis i genomsnitt har ett IQ på 80.
Eller så lär man barn när var och hur det är lämpligt att leka med dito.
Ser inga problem me leksaksvapen i sig men det krävs att förändra återigen börjar inpränta sunt förnuft i barn - idag en bristvara värre än vatten i en saltöken.
Citera
2018-08-04, 08:14
Medlem
Tragisk historia med många misstag. Den som bär det största ansvaret är dock den person som kallade på polis och påstod att det gick en beväpnad man i kvarteret utan att först ha förvissat sig om att det var den stackars handikappade grannpojken. Personen som larmade måste minst åtalas för vållande till annans död.
Citera
2018-08-04, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Division64
Polisen är ju tränade på såna här situationer. Ändå klarade ingen av skyttarna att t ex sikta på benen istället??
De gjorde exakt vad de är tränade till. Är det fara för livet, skjut på kroppen. Riktar en gärningsman ett vapen mot dig eller någon annan så skjuter du FÖRST på den största kroppsdelen. Polisen vill också komma hem till sina nära och kära. Inte omöjligt att dessa poliser har småbarn hemma.
Citera
2018-08-04, 08:20
Medlem
Polisen ljuger. Med de vapen de har går det bara att skjuta säkert på en 10-15 meter, men där vill jag ha någon som vet bättre. De påstod också att det var mörkt, men det är inte mörkt klockan fyra. Och OM det vore mörkt, så kan de för fan inte skjuta mot en byggnad. Vidare var det inte mörkare än att tre av dem lyckades skjuta grabben i magen.
Citera
2018-08-04, 08:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace

Jag klandrar hans far väldigt mycket men är även kritisk till hur poliserna utsatte allmänheten för fara med så många skott plus hur de kunde missa se han hade downs. De är väldigt lätta känna igen plus hade jag sett en med downs syndrom med en k-pist hade jag personligen antagit den var fejk till 99,99%. Oavsett utseende på vapnet.

Oavsett polisernas förklaring så gjorde de fel anser jag. Som polis måste man kunna ha tänka logiskt i stressade situationer. Att tro en med downs fått tag i en riktig k-pist är ju så osannolikt så man skulle backat ut från gården och inväntat förstärkning. Ej skjutit dödande eld. Alternativt benskott.

Sen älskar så klart vänstermedia att smaska sig i sådant här. De plus de styrande politikerna har snart förstört allt i Sverige. De är skyldiga till det mångkulturella våldsamma samhälle vi fått och som även påverkat poliser till att bli mer stressade vid larm om person med vapen.

Nu vet vi ju inte hur det hela gick till men inte helt omöjligt att killen stod skymd, dom ser honom, han vänder sig om med vapnet riktat emot dom. Jag lovar dig att inte ens rambo hade sett att killen haft Downs syndrom i det läget.
Citera
2018-08-04, 08:21
Medlem
neuron-drones avatar
Men hallå, visa någon situation på sista tiden där de skjutit i benet? De har bytt taktik helt enkelt.

Men spelar ingen roll vad vi tycker. Poliserna frias och sedan är det bra med det. De är ju inte ens tagna ur tjänst. Även om de nu skulle gjort rätt, borde de verkligen jobba nu? Är de säkra att ha att göra med? Skulle de låta bli att skjuta nu i en livsfarlig situation?
Citera
2018-08-04, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Tragisk historia med många misstag. Den som bär det största ansvaret är dock den person som kallade på polis och påstod att det gick en beväpnad man i kvarteret utan att först ha förvissat sig om att det var den stackars handikappade grannpojken. Personen som larmade måste minst åtalas för vållande till annans död.
Haha, så jävla korkat skrivet. Jag ger upp denna tråd. IQ nivån på de flesta som kommenterar i denna tråd är under 10.
Citera
2018-08-04, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Men hallå, visa någon situation på sista tiden där de skjutit i benet? De har bytt taktik helt enkelt.

Men spelar ingen roll vad vi tycker. Poliserna frias och sedan är det bra med det. De är ju inte ens tagna ur tjänst. Även om de nu skulle gjort rätt, borde de verkligen jobba nu? Är de säkra att ha att göra med? Skulle de låta bli att skjuta nu i en livsfarlig situation?
Det är ju för att det INTE GÅR att skjuta i benet...
Det är ett förbannat litet mål som dessutom rör sig och risken att missa är stor. Dessutom är det en svår vinkel när målet kommer nära och fortsätter närma sig.
Citera
2018-08-04, 08:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är ju för att det INTE GÅR att skjuta i benet...
Det är ett förbannat litet mål som dessutom rör sig och risken att missa är stor. Dessutom är det en svår vinkel när målet kommer nära och fortsätter närma sig.

Förr kunde de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in