2018-08-04, 07:42
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Så HD och SD var medlemmar i den kyrka brottsoffret varit pastor? Helt nytt för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Dock är väl inte SD och HD medlemmar i den församlingen om jag förstått det rätt, utan LW frilansade väl som vigselförrättare där (?).

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men hon vigde SD och HD! Hon tog, med vett och vilja får man hoppas, uppdraget som vigselförättare, i ett kyrkligt bröllop väl?

Nu kommer jag inte ihåg säkert men kan det inte ha varit så att SD inte var med i någon församling alls?
Jag kommer heller inte ihåg om det är bekräftat att LW vigde SD och HD eller om det är en trådsanning som uppkom efter uppgifterna från en skribent. Någonstans har jag ett lite svagt minne av att ha sett bröllopsfoton. Var LW med på fotona?
Citera
2018-08-04, 07:59
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu kommer jag inte ihåg säkert men kan det inte ha varit så att SD inte var med i någon församling alls?
Jag kommer heller inte ihåg om det är bekräftat att LW vigde SD och HD eller om det är en trådsanning som uppkom efter uppgifterna från en skribent. Någonstans har jag ett lite svagt minne av att ha sett bröllopsfoton. Var LW med på fotona?

Som jag vill minnas från tråden tidigt så var SD och HD inte med i LWs församling och inte överhuvudtaget i någon utom möjligen av slentrian i SvK. Detta borde betyda att de inte fått LW automatiskt som vigselförättare utan att de känt (till) henne och valt just henne?

LW var med i Equmenia och gick senare till Betel? Båda ligger f ö väldigt nära SvK i teologi så initialt snack om sekt känns mest som fördomsfullt från folk med liten/ingen insikt eller koll på olika samfund.
Senast redigerad av Philomena 2018-08-04 kl. 08:00. Anledning: Felstavat
Citera
2018-08-04, 09:18
Medlem
Citat:

Enligt skribenterna Filttoffla och Schazz så är ej SD kristen,
han och HD är ej heller medlemmar i någon församling.

Undrar om inte bröllopsfotot du tänker på, är från ett
inlägg på LW:s Instagram där hon vigt ett annat par?
Citera
2018-08-04, 09:24
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är en Negativ effekt jag noterat som tydlig, är att sedan "strikt" förundersökningssekretess (mindre
läckor, ingen information) började tillämpas så ökade spekulationerna till oanade höjder samt hätskheten mellan skribenterna och detta övertog trådarna totalt med följden att läsvärdheten försvann.

Det positiva blev att FUParna blev synnerligen bra.

NU är väl NFC det överskuggande problemet. För utredningarna.

Ha, bra reflektioner! Har undrat faktiskt. Och tänkt att det inte är bra med detta "locket-på" från polisen (ur rättssäkerhetssynpunkt), kanske är det tvärtom?

Problemet med NFC måste lösas! Med privata labb? Eller är det olagligt?
Citera
2018-08-04, 09:50
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Enligt skribenterna Filttoffla och Schazz så är ej SD kristen,
han och HD är ej heller medlemmar i någon församling.

Undrar om inte bröllopsfotot du tänker på, är från ett
inlägg på LW:s Instagram där hon vigt ett annat par?

Det är vad jag tycker mig minnas också.
Är det verkligen bekräftat att det var LW som vigde dem eller är det en uppgift som har spridits för att svartmåla LW?

Ingen av mina vänner som är ateister eller av andra skäl har vigt sig borgerligt har anlitat en vigselförrättare från någon kyrka.
Citera
2018-08-04, 09:53
Medlem
Tack Fröken_Sverige och mfl att ni sätter ner foten mot det osmakliga drevet mot LW.

Efter att ha läst i trådarna bör vi kika närmare på vilka SD och JG är.
I en av loggarna nämns Löga boys som SD umgås med. De träffades tydligen efter tiden i häktet. Vilka kan de vara?
Sammanslutning med barndomsvänner?
Citera
2018-08-04, 10:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är vad jag tycker mig minnas också.
Är det verkligen bekräftat att det var LW som vigde dem eller är det en uppgift som har spridits för att svartmåla LW?

Ingen av mina vänner som är ateister eller av andra skäl har vigt sig borgerligt har anlitat en vigselförrättare från någon kyrka.

Jag tycker mig minnas att någon i tråden letade rätt på SD:s och HD:s vigselannons (eller något motsvarande) och att det där nämndes att vigselförrättare var LW. Minns ingen bild från detta tillfälle. (Har däremot sett en bild på LW i prästkrage från något annat tillfälle. Detta kan ha varit på hennes eget IG t ex.)

Minnet kan dock ha spelat mg ett spratt. Hittar inget i tråden när jag söker dock.
Citera
2018-08-04, 10:07
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Som jag vill minnas från tråden tidigt så var SD och HD inte med i LWs församling och inte överhuvudtaget i någon utom möjligen av slentrian i SvK. Detta borde betyda att de inte fått LW automatiskt som vigselförättare utan att de känt (till) henne och valt just henne?

LW var med i Equmenia och gick senare till Betel? Båda ligger f ö väldigt nära SvK i teologi så initialt snack om sekt känns mest som fördomsfullt från folk med liten/ingen insikt eller koll på olika samfund.
LW gjorde kanske en "hindersprövning" när hon hattade runt, det är tydligen lag på det
Men som jag förstår det var det SD som var den drivande kraften i äktenskapsbrottet.
Citera
2018-08-04, 10:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Uppgiften om att LW vigde SD, och att de sedan hade haft en kärleksrelation, har spridits av kvällstidningarna. Varifrån uppgifterna kommer från början är oklart (kanske UW eller polisen), men syftet behöver väl inte ha varit att svartmåla LW.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/
Senast redigerad av Draifos 2018-08-04 kl. 10:25.
Citera
2018-08-04, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker mig minnas att någon i tråden letade rätt på SD:s och HD:s vigselannons (eller något motsvarande) och att det där nämndes att vigselförrättare var LW. Minns ingen bild från detta tillfälle. (Har däremot sett en bild på LW i prästkrage från något annat tillfälle. Detta kan ha varit på hennes eget IG t ex.)

Minnet kan dock ha spelat mg ett spratt. Hittar inget i tråden när jag söker dock.

Minns också att det funnits några rader om att SD och HD ingått
äktenskap, länkat från någon tidning. Men har dock inte något minne
av att deras bröllopsfoto ska ha postats i tråden.
Bilden på LW:s Instagram är som sagt när hon vigde ett annat par.

Nedan artikel från Expressen där det skrivs om att LW hade vigt den
misstänkte mördaren år 2008, enligt uppgift från Skatteverket.

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
"Lena vigde misstänkte mördaren

Lena Wesström och den misstänkte mördaren har bott i samma område och känt varandra väl.

Lena hade ett förflutet som baptistpastor och när mannen gifte sig 2008 var det hon som vigde paret, visar dokument från Skatteverket. I dokument som finns hos polisen står att de två har känt varandra i "många år". "

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/
Citera
2018-08-04, 10:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag förstår hur du menar. Jag tänker dock inte på samma sätt. Mer specifikt: jag tror inte att mordet utlöstes av LW:s beteende eller personlighet, utan av GM:s.

Edit: Ja, genom att vända på meningen är hon fortfarande intensiv. Men det tar bort värderingen i att det är någonting negativt (mer än i betraktarens ögon).

Jag är helt övertygad om att om gm är SD så handlar mordet om förlorad kontroll hos honom. Det är i hans förvridna sätt att se på situationen som utlöser mordet.

Jag tror att LW ville gå vidare i livet utan SD. Hon hade satt ner foten och visade genom att inte dra tillbaka den sista anmälan att hon inte accepterade detta gränsöverskridande. Man kan kalla det svartsjuka om man vill, men i själva verket handlar det inte om kärlekssvek. Det kunde varit andra saker som triggat ilskan hos SD. Även om LW inte hade träffat någon annan man tror jag att det avgörande var att hon tagit ett steg tillbaka från honom.

Att SD samtidigt ligger i skilsmässa med HD kan ha blivit för mycket på en gång.

Det handlar om förlorad känsa av makt.
Citera
2018-08-04, 10:23
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Minns också att det funnits några rader om att SD och HD ingått
äktenskap, länkat från någon tidning. Men har dock inte något minne
av att deras bröllopsfoto ska ha postats i tråden.
Bilden på LW:s Instagram är som sagt när hon vigde ett annat par.

Nedan artikel från Expressen där det skrivs om att LW hade vigt den
misstänkte mördaren år 2008, enligt uppgift från Skatteverket.

Detta har kanske redan stötts och blötts men visst hände mycket 2008? Var det inte då LW slutade att blogga och vara pastor? Eller minns jag fel? Skilsmässan från UW kom den något år senare först?

Hursom, om ej troende SD och HD fick LW som vigselförrättare då hon inte hade en mer vanlig prästvigning inom SvK så tyder det väl på att de kände henne innan personligen och aktivt valde just henne? Dvs, varför annars vigas av någon inom Equmenia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in