2018-08-04, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Så har jag uppfattat det, men har jag fel, så ber jag om ursäkt i den delen. Säkert kan nån tråddeltagare bekräfta eller förneka, tack.

Men det jag ser som det mest anmärkningsvärda, det är att LW på ett allvarligt vis bryter mot sitt kristna uppdrag som vigselförrättare när hon går i säng med en av dem hon vigt. Hon har under ceremonin fått SD att lova att vara HD trogen, men LW medverkar själv till att upplösa det band, äktenskapet, som Gud instiftat. Den som är sekulär förstår kanske inte det grova övertramp som jag anser att LW gjort sig skyldig till.

Du svarade inte på min fråga om din formulering om att SD "inledde sin relation" med LW. Hävdar du att det var så? Att LW blev utsatt för SD:s relation? Att LW, trots att hon av alla beskrivits som en stark kvinna, inte hade kraft att värja sig mot SD när denne valde att inleda sin relation med LW?
Jag vill gärna ha ett svar från dig innan jag släcker för natten.

Vad anser du är följden för detta, enligt dig, "grova övertramp"? Och hur blir det med svar på min fråga: är JG med i församlingen?
Citera
2018-08-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
SD och Lena inledde väl en relation? Gemensamt beslut så att säga. Otrohet är förkastligt men inte olagligt. Däremot är mord olagligt, finns några rader i Bibeln om det också.

Är JG med i församlingen? Med tanke på vad du skriver i ditt sista stycke.
Vi kan enas om att otrohet idag i Sverige inte är olagligt, men det är inte alltför länge sen det var det och straffet var hårt, det var dödsstraff för hor. Jfr extrem sharia-tillämpning.
Men än idag finns det folk som förutom att leva under Sveriges Rikes Lag också har en annan lagbok för att rätt kunna leva sitt liv och jag tänker förstås på Bibeln.
LW hade som kristen pastor valt att leva efter de regler som Bibeln anger. Där finns inget som helst utrymme för nån vigselförrättare att kunna gå i säng med en person man har vigt (så länge äktenskapet är i kraft).
Vill inte fortsätta att klandra LW, men eftersom tråden tycks domineras av sekularitet, så blir det kanske svårt att förstå det "brott" som LW har begått.

Jag vet inte om JG är med i nån församling öht. Jag skrev principiellt om hur en församling, vid uppkommet "hot", bör välja att skydda sin församling framför individen.
Citera
2018-08-04, 00:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Tack, för att det finns några FÅ här som faktiskt inte tillhör den sekten som vill döda LW om och om igen!

Hur vore det om folk höll sig till det som är bekräftat och det som de kan bevisa? Är inte LW och hennes barn värda det?

Varför gäller det bara LW och hennes barn?
Ingen tänkte på JG och hans barn ikväll när man tog en enda postares ord för sanningen och satte igång och kallade honom för skyddande av brottsling i princip? Hans barn kanske börjar bli mobbade i morgon på grund av detta nu.
Eller SD:s barn kanske redan är mobbade på grund av all skit som skrivs om deras far här?

Ja okej vi ska tänka på LW:s barn bara.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-04 kl. 00:17. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tycker du det är osakligt att förvänta sig att en jurist ska vara mer uppmärksam på det finstilta i ett kontrakt jämfört med en pensionerad hemmafru med sjuårig folkskola i bagaget?

Eller om du får vattenläcka i ditt nyrenoverade badrum, är det grannens fjortis som gjort det så har försäkringsbolaget synpunkter på det.

Jag utgår från att någon jag anlitar utifrån sin profession gör sitt arbete korrekt. Vad dom pysslar med på fritiden skiter jag i.

En försäljare t.ex. har samma upplysningsplikt oavsett köparens yrke.
Citera
2018-08-04, 00:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vad anser du är följden för detta, enligt dig, "grova övertramp"? Och hur blir det med svar på min fråga: är JG med i församlingen?

Det är väl mindre intressant vad postaren anser? Det är ett moraliskt regelövertramp i ett socialt sammanhang som samhället i övrigt ansett såpass väsentligt att det får vissa legala konsekvenser att folk gifter sig.
Dock är väl inte SD och HD medlemmar i den församlingen om jag förstått det rätt, utan LW frilansade väl som vigselförrättare där (?).
Citera
2018-08-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vi kan enas om att otrohet idag i Sverige inte är olagligt, men det är inte alltför länge sen det var det och straffet var hårt, det var dödsstraff för hor. Jfr extrem sharia-tillämpning.
Men än idag finns det folk som förutom att leva under Sveriges Rikes Lag också har en annan lagbok för att rätt kunna leva sitt liv och jag tänker förstås på Bibeln.
LW hade som kristen pastor valt att leva efter de regler som Bibeln anger. Där finns inget som helst utrymme för nån vigselförrättare att kunna gå i säng med en person man har vigt (så länge äktenskapet är i kraft).
Vill inte fortsätta att klandra LW, men eftersom tråden tycks domineras av sekularitet, så blir det kanske svårt att förstå det "brott" som LW har begått.

Jag vet inte om JG är med i nån församling öht. Jag skrev principiellt om hur en församling, vid uppkommet "hot", bör välja att skydda sin församling framför individen.

OT så det stänker men är inte det märkligt tänkt? Att skydda församlingen före individen? Låter som en sekt, inte en församling. Används individen som ett offerlamm trots att det är mänskligt att fela?

Sökte i tråden och hittade att Lena slutade som pastor 2008, samma år hon vigde HD&SD men du kanske anser att hon är det for life?
Senast redigerad av Smultr0n 2018-08-04 kl. 00:37. Anledning: Korrigering årtal
Citera
2018-08-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag utgår från att någon jag anlitar utifrån sin profession gör sitt arbete korrekt. Vad dom pysslar med på fritiden skiter jag i.

En försäljare t.ex. har samma upplysningsplikt oavsett köparens yrke.

Och i vissa fall har köparen extensiv undersökningsplikt oavsett yrke.

I en hel del yrken skiter man inte i vad de gör på fritiden. Måhända är det i vissa fall ett sätt att upprätthålla statusen på vissa yrken medan i andra fall angår förtroendet för yrkesutövaren. LW var ju inte tvingad att bli pastor. Oklart hur det var med att hon slutade.
Citera
2018-08-04, 00:37
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
EGT ville att vi skulle fundera om grannen. Eftersom det har framgått med all tydlighet både från polisens, medias och trådens håll att det är ett svartsjukedrama så var det enda tänkbara motiv jag kunde tänka på för grannen att döda henne att de träffades. Vet liksom inte vad det annars skulle kunna vara.

Så för att EGT anser att det bör funderas över en granne så fantiserar du ihop att LW skulle varit älskarinna till denne?
Citera
2018-08-04, 00:39
Medlem
Citat:
OT så det stänker men är inte det märkligt tänkt? Att skydda församlingen före individen? Låter som en sekt, inte en församling. Används individen som ett offerlamm trots att det är mänskligt att fela?

Är osäker när Lena slutade som pastor men du kanske anser att hon är det for life?

Även juridiska regler, hur sekulära dem än är, avser att söka lösa och förebygga konflikter för något definierat kollektiv av människor i viss tid och i visst sammanhang.
Citera
2018-08-04, 00:40
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
JG
Det knepiga med honom förutom hans ovillkorliga lojalitet mot SD är följande.
När LW försvunnit kontaktade JG många i bekantskapskretsen och bad dom hålla tyst om vad de visste och inte sprida något.
Väldigt konstigt agerande, själv hade jag uppmanat alla att berätta och sprida allt de visste för att hitta LW, och senare för att hitta hennes mördare.
JG ville tvärt emot att alla skulle hålla tyst.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det var nya uppgifter, tack för dem!
Ja det låter väldigt konstigt att agera på det viset.
Men man får utgå ifrån att polisen kollat upp honom och att han inte är intressant som GM.
Men frågan återstår ju dock varför han gjorde så?
Även om han inte gillade Lena (enligt uppgift valde han SD:s sida i samband med anmälningarna) borde han ju velat att hon hittades.

Citat:
Otäckt agerat! Jag har aldrig kunnat släppa att han var så snabb ut att beklaga. Beklämmande. Han verkar dock ganska privat tex via geocaching.com. Medlem sedan 2010 men 500+nånting bilder, visst SD är ju en linslus jämfört med alla.

JG bor med en tre år äldre kvinna vad jag förstår, vet du om hon också är geocachare?

Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Synnerligen intressant information.

Jag säger ju det, något är mysko med den där JG.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TACK! Synnerligen märkligt beteende. Han verkar agera som någon annans "förlängda arm" /budbärare.

Det är uppenbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Jag tillhör dem som tycker JG har undersökts på tok för lite i den här tråden med tanke på hans närhet till SD, är förvånad faktiskt då det verkar som han kan gå genom eld och vatten för sin ”bästis”.

Sh. Holmes: tack! Har tjatat i tråden länge nu om mer information om JG i enhet med vad Cocinella skrev nu innan. Spekulationer om hans ev medverkan/inblandning verkar ju därtill skapa upprörda känslor så han känns absolut relevant att syna närmre. Varför ska han med sådan närhet till andra granskade (BO, MGM) behandlas som en untouchable? Hans agerande väcker ju många frågor som behöver belysas oavsett om han är en MGM själv, medveten insatt hjälpreda till SD som GM eller bara lojal lr naiv kompis till SD.
Citera
2018-08-04, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl mindre intressant vad postaren anser? Det är ett moraliskt regelövertramp i ett socialt sammanhang som samhället i övrigt ansett såpass väsentligt att det får vissa legala konsekvenser att folk gifter sig.
Dock är väl inte SD och HD medlemmar i den församlingen om jag förstått det rätt, utan LW frilansade väl som vigselförrättare där (?).

Jag uppfattade som att postaren kommer från Lenas gamla församling och då tycker det kan vara intressant med den sk "kristna" aspekten/åsikten. Tack för klargörande att SD&HD inte är medlemmar.
Citera
2018-08-04, 00:42
Medlem
Citat:

Sökte i tråden och hittade att Lena slutade som pastor 2008, samma år hon vigde HD&SD men du kanske anser att hon är det for life?

Men hon vigde SD och HD! Hon tog, med vett och vilja får man hoppas, uppdraget som vigselförättare, i ett kyrkligt bröllop väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in