Citat:
Ursprungligen postat av
Smultr0n
SD och Lena inledde väl en relation? Gemensamt beslut så att säga. Otrohet är förkastligt men inte olagligt. Däremot är mord olagligt, finns några rader i Bibeln om det också.
Är JG med i församlingen? Med tanke på vad du skriver i ditt sista stycke.
Vi kan enas om att otrohet idag i Sverige inte är olagligt, men det är inte alltför länge sen det var det och straffet var hårt, det var dödsstraff för hor. Jfr extrem sharia-tillämpning.
Men än idag finns det folk som förutom att leva under Sveriges Rikes Lag också har en annan lagbok för att rätt kunna leva sitt liv och jag tänker förstås på Bibeln.
LW hade som kristen pastor valt att leva efter de regler som Bibeln anger. Där finns inget som helst utrymme för nån vigselförrättare att kunna gå i säng med en person man har vigt (så länge äktenskapet är i kraft).
Vill inte fortsätta att klandra LW, men eftersom tråden tycks domineras av sekularitet, så blir det kanske svårt att förstå det "brott" som LW har begått.
Jag vet inte om JG är med i nån församling öht. Jag skrev principiellt om hur en församling, vid uppkommet "hot", bör välja att skydda sin församling framför individen.