2018-08-04, 09:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visste polisen med säkerhet att mannen inte hade skadat någon? Visste de vad mannen haft för sig innan de anlände? Visste de med säkerhet att det inte låg en eller flera skadade eller döda personer i närheten, skjutna av mannen med föremålet som liknade ett vapen?
Jag vet såklart inte vad polisen visste och inte visste. Jag har bara oändligt svårt att förstå varför man inte avvaktar eftersom jag TROR att om man hade gjort det så hade man ganska snabbt begripit att mannen var utvecklingsstörd och "vapnet" var en leksak.
Citera
2018-08-04, 09:45
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
Vad menar du? Ska poliser utgå utifrån massa omständigheter som inte existerar?

Varför ska poliserna agera som om det låg massa döda människor över allt? Det faller ju på sin orimlighet. Tro fan att oskyldiga mördas då.
Den jag citerade slog alltså fast som ett faktum att Eric inte hade skadat någon, och då blir min fråga hur polisen kunde veta det. Jag menar förstås inte att de skulle ta för givet att så har skett, men borde de ha tagit motsatsen för given?
Citera
2018-08-04, 09:45
Medlem
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
I det här fallet är det inte bara en rätt poliser, utan som även envar har. Står du inför ett påbörjar eller överhängande brottsligt angrepp så HAR du rätt till nödvärn.
Visst har man rätt till nödvärn men om du skjuter i hjäl någon har du som privatperson en rejäl uppförsbacke där du ska kunna bevisa att du riskerade att själv bli dödad. Det är inte så länge sen en man dömdes sen han skjutit 2 bröder som bröt sig in i hans hus beväpnade med bsaebollträn.
Citera
2018-08-04, 09:47
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag vet såklart inte vad polisen visste och inte visste. Jag har bara oändligt svårt att förstå varför man inte avvaktar eftersom jag TROR att om man hade gjort det så hade man ganska snabbt begripit att mannen var utvecklingsstörd och "vapnet" var en leksak.
Jag tror också att det relativt snabbt hade visat sig hur det låg till om de hade avvaktat.

Kanske kommer utredningen fram till att de var för heta på gröten. Eller så kommer den fram till att poliserna i den givna situationen knappast kunde ha handlat på annat sätt. Det är ju det vi inte vet - vi vet inte exakt hur situationen var när skotten föll. Vi spekulerar och målar upp olika tänkbara situationer, men vi vet ju inte.
Citera
2018-08-04, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Visst har man rätt till nödvärn men om du skjuter i hjäl någon har du som privatperson en rejäl uppförsbacke där du ska kunna bevisa att du riskerade att själv bli dödad. Det är inte så länge sen en man dömdes sen han skjutit 2 bröder som bröt sig in i hans hus beväpnade med bsaebollträn.

Finns även ett fall där vederbörande mer eller mindre undsluppit straffansvar då han skjutit ihjäl en, och allvarligt skadat en annan 15-16 åring som dessutom var obeväpnad. Det har ändå betraktats som nödvärn.

Nej, det är ingen skillnad. Annan än den att man som privatperson sällan har rätt att bära vapen. Du kan dessutom utöva dödligt våld på många andra sätt utan skjutvapen, vilket också har hänt, då vi pratar om vanliga civila som agerat i nödvärn.

Finns inte en enda person i Sverige som inte haft nödvärnsrätt i ett sådant här fall.

Och nej, det är aldrig sen som är brottsanklagad som måste bevisa något, den skyldigheten åligger åklagaren
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-04 kl. 09:54.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Jag tror också att det relativt snabbt hade visat sig hur det låg till om de hade avvaktat.

Kanske kommer utredningen fram till att de var för heta på gröten. Eller så kommer den fram till att poliserna i den givna situationen knappast kunde ha handlat på annat sätt. Det är ju det vi inte vet - vi vet inte exakt hur situationen var när skotten föll. Vi spekulerar och målar upp olika tänkbara situationer, men vi vet ju inte.
Så sant. Och det faktum att poliserna blivit informerade om att det tidigare varit incidenter på adressen med en våldsam man är förmodligen avgörande i det här fallet.

Eric kanske t.o.m. blev glad att någon ville leka med honom i arla morgonstund...
Citera
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:

Det spelar ingen roll vad utredningen kommer fram till.
En utredning är lika mycket värd som dess trovärdighet.
Citera
2018-08-04, 09:53
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:

En massa olyckliga omständigheter, man får även tänka på att han var på en innergård och polisen utanför - ganska obehagligt att kika in och vara en enkel måltavla för en (vad man trodde) käpptokig skytt...
Citera
2018-08-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Det fanns uppenbarligen en akut fara, en man riktade ett skjutvapen mot poliserna och vägrade lägga ner det trots tillsägelse. Om det varit en kriminell med ett riktigt vapen och dom hade avvaktat hade minst en polis varit död. Det finns inte möjlighet i det läget att avvakta. Döda eller dödas är det valet polisen har.

Att försöka skjuta i benet är mycket riskfyllt, då det är väldigt svårt att träffa någon i benet och även om man lyckas träffa någon i benet så är det stor risk att personen ändå kan skjuta tillbaka. Praxis är att sikta mot bålen då det har störst sannolikhet för att stoppa hotet.

7 skott är inte mycket, 3 poliser uppfattar faran samtidigt och praxis är att alltid skjuta dubbelskott dvs pang, pang. Det är så polisen utbildas i hela världen.
När man har sett bilderna av Erik, då ifrågasätter jag starkt hur Poliserna kunde missa att han hade Downs syndrom. Sådana skjutglada idioter behövs inte inom Polisen. De får mig osökt att tänka på Polisen som dunkade upp en man som fått stroke med batong. Det är inte för mycket begärt att även Poliser är allmänbildade !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Vad har du för kompetens för att avgöra om detta är en misslyckad insats? Vad har logistik med detta att göra, på vilket sätt har transporten inte fungerat? Vet du definitionen på mord? Om inte så använd Google innan du skriver korkade inlägg.
Insatsgruppen är inte inblandade i skjutningen dom kom senare till platsen. Inte bara polisen upplevde Erik som potentiellt farlig det gjorde även en person innan polisen kom dit. Även en person med Downs syndrom kan avfyra ett vapen och en kula från en med Downs syndrom är lika dödlig som från vilken annan person.

Du skriver ju inte alls om det jag tog upp.

De letade efter en specifik, våldsam person, och borde ha hans signalement (exmakens).

Samtidigt ber Erics pappa om hjälp, och polisen vet att en downie irrar runt, men hans signalement skiter man i. Ingen kopplingar sker.

Hur polisen kunde tro att Eric var det desperadon de sökte kommer alltid att vara ett mysterium.
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
Det spelar ingen roll vad utredningen kommer fram till.
En utredning är lika mycket värd som dess trovärdighet.
Är det alltså lönlöst att genomföra utredningen?

Om svaret är ja - vad ska då ske med de skjutande poliserna?

Ska de jobba vidare som om inget hänt, eller ska de åtalas och dömas för t.ex dråp?
Om svaret är det sistnämnda - hur rättssäkert blir det då för dessa poliser, och i förlängningen - hur många skulle vilja jobba som polis i fortsättningen?
Citera
2018-08-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Hade de skjutit i knäskålarna hade det inte blivit något dödsfall. De hade också kunnat använda elpistol eller pepparspray. Händelsen är en skam för kåren.
Något har uppenbarligen gått väldigt fel här. Är det någon som har koll på avståndet mellan skyttarna och offret? Utan att döma eller peka finger så är det,iaf för mig,märkligt att en autistisk pojke med downs syndrom utgör ett sådant potentiellt hot mot tre poliser att samtliga anser sig vara tvingade att skjuta verkanseld. Undrar hur snacket går internt nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in