2018-08-03, 15:00
Medlem
Stivalis avatar
Har det framgått vad det var för sorts misshandel afghanen var dömd för? Det behöver ju inte vara något negativt egentligen. Skulle kunna vara tex att han hamnat i bråk med någon islamist. Det är väl rätt vanligt att det uppstår konflikter bland asylsökande & invandrare.

Oavsett så är det en märklig chansning hon gör. Den person hon avsåg hindra utvisningen av fanns inte med på planet. Istället är där en annan afghan som hon aldrig träffat & inte har en aning om vem han är. Där borde hon avbrutit aktionen. Han kan ju vara dömd för något allvarligt. Hennes övergripande mål var dock att hindra alla utvisningar till Afghanistan verkar det som.
2018-08-03, 15:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Har det framgått vad det var för sorts misshandel afghanen var dömd för? Det behöver ju inte vara något negativt egentligen. Skulle kunna vara tex att han hamnat i bråk med någon islamist. Det är väl rätt vanligt att det uppstår konflikter bland asylsökande & invandrare.

Oavsett så är det en märklig chansning hon gör. Den person hon avsåg hindra utvisningen av fanns inte med på planet. Istället är där en annan afghan som hon aldrig träffat & inte har en aning om vem han är. Där borde hon avbrutit aktionen. Han kan ju vara dömd för något allvarligt. Hennes övergripande mål var dock att hindra alla utvisningar till Afghanistan verkar det som.
Jag har inte sett några detaljer om domen. Men det måste vara en rätt rejäl misshandel om han får sitta av två år, här i landet med de mildaste straffen.
2018-08-04, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Anknytnings-invandring ser jag inget fel på. Att ta hit sin man/pojkvän eller fru/flickvän ska alla ha rätt till....

....även mammor, pappor, mor-och farföräldrar, bröder, systrar, kusiner, vänner och grannar, come on in! Jag tycker att vi borde charta alla tillgängliga färjor och kryssningsfartyg och hämta alla som vill komma till livstidsförsörjning i Sverige. Lägga till vid hamn på afrikanska hornet och sedan köra skytteltrafik med nya svenskar till Malmö, Göteborg och Stockholm under en 5-års period, minst, sedan plocka upp villiga vid kusten av Yemen, alla ska med, även använda försvarets Hercules plan och hyra in jumbojets från andra länder!
Såklart att det ju är så på det viset - Men aktivisterna har ju redan denna kompetensen i form av Elin, och därför ska de nu ut och kapa flygplan, gärna AirBus A380s och Jumbos. Kapningar blir ju gratis tror ju asylaktivisterna. Det är alltid någon annans pengar de slösar bort.. Alltså kapningar på alla större EU-flygplatser, tvinga flygplanen att flyga till tex Kabul eller Mogadishu, där lastar man av EU-patrasket och lastar in raketforskarna. Därpå flyger man till Stockholm eller Landvetter

Ett enormt pressuppbåd väntar - CNN, FOX, BBC etc, Den Humanitära Stormakten har agerat, Världen darrar inför de svenska asylaktivisternas vilda framfart
Citat:
Nej låt oss dammsuga och tömma alla flyktingförläggningar och fattiga länder i MENA så att det blir rättvist! Så att alla kan komma och ta del av buffén! Den som inte är med på det är orättvisa rasister!! Varför kan bara de som har styrkan och pengarna få komma, alla måste få tillgång till Sverige det är en rättighet! Frågor på det?

Ja, precis, jäävla rasister de där 7K-folket är fy fan - Ut och storma flygplatserna nu ! Visa vad ni går för nu då ? Visa var skåpet ska stå i flyktingpolitiken - banga inte för lite tårgas och pepparspray...

Här finns en mycket intressant välskriven artikel av tydligen en författare som studerat det svenska kapitala flyktingfiaskot:
https://blogs.spectator.co.uk/2018/07/how-a-swedish-students-protest-against-forced-deportation-could-backfire/
Författaren Ross Clark nämner utan omsvep att det är en form av flygplanskapning, och att Elin Erssons agerande öppnar för allsköns knasiga terrorister att utföra flygplanskapningar på svenska flygplatser
Slutklämmen är fin, ja rena råsopen: Om SD vinner valet så vore Elin Ersson värd Fredspriset

En annan författare, Ross Clark, har bland annat skrivit artikeln som heter Globofobi, dvs fobi emot globalism

Vidare så skriver författaren Douglas Murray (ej att förväxlas med Craig Murray, tidvis en riktig snurrkuse, som har fel på kompassen ibland) i följande artikel:
https://blogs.spectator.co.uk/2018/07/elin-erssons-citizen-activism-comes-at-a-heavy-price/

I stort sett är andemeningen i artikeln att de svenska asylaktivisterna "gapar efter mycket men mister hela stycket"

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Finns en del exempel med handikappade som inte har kunnat sitta på anvisat sätt, och blivit nekade att resa.
Det finns ett uppmärksammat fall av civil olydnad på flyg i UK med en rullstolsbunden man som vägrades flygresa hos RyanAir. Bland annat pga att flygplanet menade att de inte kunde lasta in rullstolen i flygplanet, i avsett bagageutrymme. Plus att den anvisade sittplatsen inte passade mannen. Därmed så obstruerade mannen så till den milda grad och förhindrade flygplanets avresa att han lyftes av av flygplatsens Polis. Om det blev böter eller inte det minns jag inte, det påstås att RyanAir ingått förlikning emot mannen, enligt diskrimineringslagen. Men det kan ha varit en 15 år sedan tror jag.

Av säkerhetsskäl så finns det vissa begränsningar kring vilka handikappade som kan vägras att få flyga. Dessa blir helt enkelt hänvisade till tex ambulansflyg, eller andra transportmedel.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Samt att du, oavsett vad flygbolaget kräver, tvingas passera en säkerhetskontroll som dikteras av tredje part.

Fast asylaktivisterna tycker väl att säkerhetskontroller bara är BS - ett ingrepp i integriteten

Citat:
Hur ska dessa kunna argumentera emot detta humanitära jätteprojekt, det blir dessutom billigare än att först ge en ensamkommande uppehållstillstånd och sedan betala flygen för att hämta ankarbarnets fru, barn och resten av släkten i för att förena alla de anhöriga...billigare att hämta hela släkten på engång med chartrade Viking Cinderella

Javisst så ja, jo fast Viking Cinderella tar ju inte så många passagerare dessutom så tar resan lång tid Göteborg-Mogadishu ToR, Annie Lööf får sätta igång att bygga kryssningsfartyg utav bara helvete om hon ska kunna hinna uppleva sina 49 miljoner nya flyktingar till Sverige innan pensionen

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har inte sett några detaljer om domen. Men det måste vara en rätt rejäl misshandel om han får sitta av två år, här i landet med de mildaste straffen.

Nää, det mörkas nog för fullt i domstolsarkiven, vem den här 52-åringen är för en talibanhuligan egentligen. -- Anne Ramberg sitter och trycker på som fan att man ska kunna hemligstämpla allting. Förmodligen är 52-åringen en riktigt ful fisk
Jag kan rentav tänka mig att man avsiktligt har ändrat den uppgivna åldern på den fula fisken så att FB-detektiverna inte ska hitta henom i arkiven...

BTW: Blir det inget åtal eller åtgärd emot Elin Ersson så kan man vänta sig något slags motåtgärd ifrån Turkish Airlines (= TAs) sida. Får TA inget svar ifrån Landvetter och Sverige så ställer nog TA in alla flyg dit, det är så flygbolagen idkar diplomati. TA har nog så välfylld kassa, att de kan ställa in alla flyg till/ifrån Sverige, utan att det betyder dem någonting... Elin och hennes korkade aktivistpolare vet inte vilka drakar de spelar med
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-08-04 kl. 01:55.
2018-08-04, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Nu sparade jag inte länken.......men av en internationell engelskspåkig site att döma så handlade det bpde om domestic violence och abuse. Skulle tro att våldet var riktat mot en kvinna med tanke på detta.
2018-08-04, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Nu sparade jag inte länken.......men av en internationell engelskspåkig site att döma så handlade det bpde om domestic violence och abuse. Skulle tro att våldet var riktat mot en kvinna med tanke på detta.

Tidigare nämndes det om assault, dvs det kan ha rört sig om (oprovocerad) attack...
2018-08-04, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Här finns en mycket intressant välskriven artikel av tydligen en författare som studerat det svenska kapitala flyktingfiaskot:
https://blogs.spectator.co.uk/2018/07/how-a-swedish-students-protest-against-forced-deportation-could-backfire/
Författaren Ross Clark nämner utan omsvep att det är en form av flygplanskapning, och att Elin Erssons agerande öppnar för allsköns knasiga terrorister att utföra flygplanskapningar på svenska flygplatser
Slutklämmen är fin, ja rena råsopen: Om SD vinner valet så vore Elin Ersson värd Fredspriset

Vidare så nämner ju Ross Clark att Elin Erssons uttalande om att Afghanistan är ett "hellhole" Alltså en ren förolämpning emot Afghanistan och dess folk. Och helt onödig i den monolog hon höll. Skulle hon ha sagt rätt så skulle hon ju ha sagt att asylanten skulle få det bättre i Sverige än i Afghanistan. Men även det ses ju som en mild förolämpning, eller hur ?
En afghan lär ju ha sagt (nu hittar jag ju inte länken) att landet har varit i krig i drygt 40 år och att då få höra att hans land är vedervärdigt gör det hela ju inte mycket bättre. En sådan råsop ifrån Elin som setts av miljoner på bla youtube motiverar ju inte för afghaner att bygga upp sitt land, utan det innebär ju bara att de ännu hellre vill fly därifrån

Genom sitt agerande så trampar Elin ju på Afghanistans nationella stolthet, skriver Ross Clark
Vad tycker ni då här ?

Vidare så använder Ross Clark en term som kan ses som nedsättande, han beskriver Elins utseende som "moonface". Det användes ju ibland om en person som har ett typiskt medicinskt syndrom eller typ Downs syndrom, eller helt enkelt har en skev verklighetsuppfattning
Eller ibland menas det lunatic (= tokstolle), vilket är den ursprungliga betydelsen av "moonface"

NB. Uttrycket moonface ska ha använts om JFK, men det berodde ju på att JFK hade Addisons sjukdom och därför var tvungen att ta kortisonpreparat, vilket efter en tid får ansiktet att se "rundare ut"

Var det lämpligt att använda detta uttryck, eller vad tycker ni ?
2018-08-04, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winstonecool
https://www.dw.com/de/aktivistin-ersson-verteidigt-protestaktion/av-44937468

En intervju med tyska dw

Hon verkar synnerligen nöjd med sig själv

Stort tack för den intressanta länken! Kul att läsa hur den tyske konfliktforskaren avfärdade henne som ”emotionell” med bristande professionalism och dåliga kunskaper. Bl.a nämnde han att hela Afghanistan ingalunda är farligt. Han sa också att hennes handling riskerar att göra mer skada än nytta, vilket ju många har varit inne på här i tråden.

Jag är dock förvånad över ”26-åringen”. Enligt egen utsago har han bott sex år i Afghanistan, 20 i Iran samt länge i Sverige (+ hunnit med en sväng i Tyskland). Utan att på något sätt ge sig in i ett ålderskäbbel: Har det någonstans framkommit hur länge han faktiskt vistades här i landet? Flera år?

Han säger att han inte tilläts arbeta men också att han inte lärde sig någon svenska. Kan det stämma att han inte erbjudits SFI i någon form under asylprocessen? Jag hade för mig att myndigheterna var ganska generösa med sådant...

Han hade också psykiska problem men lämnades åt sitt öde.

Slutligen säger han att han blev väldigt illa behandlad på förvaret. Det är förfärliga anklagelser som inte borde få stå oemotsagda.

Mycket märkligt att aktivisterna inte reagerat på sådana uppgifter.
2018-08-04, 12:06
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Stort tack för den intressanta länken! Kul att läsa hur den tyske konfliktforskaren avfärdade henne som ”emotionell” med bristande professionalism och dåliga kunskaper. Bl.a nämnde han att hela Afghanistan ingalunda är farligt. Han sa också att hennes handling riskerar att göra mer skada än nytta, vilket ju många har varit inne på här i tråden.

Jag är dock förvånad över ”26-åringen”. Enligt egen utsago har han bott sex år i Afghanistan, 20 i Iran samt länge i Sverige (+ hunnit med en sväng i Tyskland). Utan att på något sätt ge sig in i ett ålderskäbbel: Har det någonstans framkommit hur länge han faktiskt vistades här i landet? Flera år?

Han säger att han inte tilläts arbeta men också att han inte lärde sig någon svenska. Kan det stämma att han inte erbjudits SFI i någon form under asylprocessen? Jag hade för mig att myndigheterna var ganska generösa med sådant...

Han hade också psykiska problem men lämnades åt sitt öde.

Slutligen säger han att han blev väldigt illa behandlad på förvaret. Det är förfärliga anklagelser som inte borde få stå oemotsagda.

Mycket märkligt att aktivisterna inte reagerat på sådana uppgifter.
Jag tror att det har ändrats lite nu, men SFI erbjuds inte alla i Sverige, vilket är ganska rimligt (jag kan inte reglerna, men vettiga krav är att man dels är invandrare, dels inte är på väg att, med eller utan tvång, lämna landet). Fast inget hindrar diverse föreningar att driva studiecirklar i exempelvis svenska.

Har för övrigt sett Elins film nu och jag måste säga att flygplansbesättningen uppvisar ett extremt tålamod. Tyvärr framgår det inte om/när besättningen begärde hjälp av polis eller liknande.
2018-08-04, 23:26
Medlem
Elisabeth Sandlund skriver på Dagen.se att Aktivisten Elin Ersson är ett föredöme. Dessutom försvarade hon en sedan tidigare brottsdömd person för misshandel. Hur kan man anse att en person som begår lagbrott är ett föredöme?! Gick in på hemsidan av en ren slump. Fick jag t.o.m betalt av Dagen för att läsa deras tidning skulle jag tacka nej, vänligt men bestämt.

Elisabeth Sandlund

"Dagen är partipolitiskt obunden" - Jo tjena..........

http://www.dagen.se/ledare/elisabeth-sandlund-aktivisten-elin-ersson-ett-foredome-1.1179590
2018-08-04, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winstonecool
https://www.dw.com/de/aktivistin-ersson-verteidigt-protestaktion/av-44937468

En intervju med tyska dw

Hon verkar synnerligen nöjd med sig själv

Typiskt socionomer, nu är hon iofs bara socionomstudent. De är inte jurister, inte barnpsykologer m.m. men tror att de alltid vet bättre än alla andra. Varför tror dom att vi har domstolar och jurister?
2018-08-04, 23:37
Medlem
Någon som begärt ut eller vet vem den avvisade 52 åringen är och vad han dömts för?

Man får inte 2 års fängelse för vanlig misshandel, det måste vara fråga om grov misshandel av det alllvarligare slaget.
2018-08-04, 23:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jbeach
Någon som begärt ut eller vet vem den avvisade 52 åringen är och vad han dömts för?

Man får inte 2 års fängelse för vanlig misshandel, det måste vara fråga om grov misshandel av det alllvarligare slaget.

Möjligen. Eller kanske grov stöld. Såhär står det i alla fall:
Citat:
Mannen som skulle utvisas, en afghansk man i 50-årsåldern, fick också kliva av planet, skriver Dagens Nyheter. Mannen är tidigare dömd i Sverige till två års fängelse, men domen har inget att göra med utvisningen, skriver DN.

– Jag hade ingen information om honom tidigare och har inte tagit reda på något efteråt. Det var honom som människa som jag försökte hjälpa, och inte fokusera på vad han tidigare hade gjort i sitt liv, säger Ersson till DN.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/911738-elin-ersson-21-stoppade-utvisning-pa-flygplan-har-ar-allt-som-hant

I min lilla "enfald" så trodde jag att lilla Elin hade "räddat" ett så kallat "ensamkommande barn", men tydligen var han 52 år.. (Går nog inte att få plats ens på högstadiet om man är 52, men fan vet..)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in