Citat:
Ursprungligen postat av
Julskinkato
Det finns inte ett enda fall där en svensk med downs syndrom har skjutit ihjäl någon. Andra utvecklingstörningar däremot kan vara överrepresenterade bland vissa våldsbrott. Downs syndrom är något speciellt och har ett typiskt utseende som de flesta känner igen.
Självklart ska polisen hantera hot på ett tillräckligt hårt sätt. Det är ju en brist i sverige som det är nu.
Utan att vara för hemsk och patriarkalt kränkande skulle jag vilja berätta om en kvinna jag gick i samma klass med i grundskolan och vi gick på samma skola på gymnasiet. Hon är numera en duktig förskolelärare, flerbarnsmamma och jag kan inte påstå att hon skulle avvika från normalbegåvning.
Men... hon är väldigt lik en downie. Avsaknad av käklinje, knubbig kroppsform och lite ticks. Om hon skulle få ett frispel och hota folk med vapenliknande föremål eller inte lyda polisens order om att lägga ner det borde polisen lämna henne ifred för statistiken säger ju att den som ser ut som en downie inte är kapabel att begå brott eller orsaka samhällsfarliga situationer?
Hur ska polisen reagera om en downie plockar upp ett vapen som är osäkrat, riktar det mot någon och trycker av för att den vill leka krig? Ska polisen låta ett brott ske på grund av avsaknad av haka?