2018-08-03, 23:00
Medlem
Det är ett enormt misslyckande av polisen, bara att erkänna. Finns inte så mkt mer att säga egentligen. Bara idioter som försvarar.

Sen att polisen har vapen och måste använda dom, samt är utsatta för våld är något annat.
Citera
2018-08-03, 23:00
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, antagligen, eller semester-vikarier från landsbygden utan större erfarenhet av situationer som denna, frågan är om dom ens hade skyddsvästar.

Insatsstyrkan kom ju till platsen först strax efter skottlossningen.
vilket gör det hela ännu konstigare.
Ingen var väl akut hotat, mer än poliserna själva på offensiv.

Känns j-ligt mycket Kling & Klang över det hela.

Skämtar du eller? Du tror de bara fick feeling och börnade dit på eget bevåg eller? De blev givetvis ditkommenderade av sambandscentralen.
Citera
2018-08-03, 23:01
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
om han hade haft en pistol i handen hade dom gjort det, fattar du trögt?

Dom sköt ju ett CP med en leksak i handen. Jag skulle ha uppfattat araben som mer hotfull, fattar du trögt?
Citera
2018-08-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag har läst sju skott och nu 8 återfunna hylsor. Finns bilder med siffror upp till 7 och en hylsa vid varje siffra.
Inlägget jag citerade uppgav 41 skott från tre vapen, det var lite det jag undrade över. Alla dessa skott - som postaren uppgav 41 st - på en innergård...?

I min värld som läkare, där jag inte kan något om vapen, men desto mer om hur människokroppen skadas av dessa, är expanderande ammunition definitivt kraftfull.
Detta sett till skadeverkan.

siffran 41 kom ifrån en amerikansk brottsling som blev skjuten 41 ggr.

Ja expanderande ammunition skadar mer än helmantlat, det är det som är poängen. att stoppa personen så snabbt som möjligt.

Men 9mm är en standardkaliber och finkalibrig, inte alls nån grövre sort.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, antagligen, eller semester-vikarier från landsbygden utan större erfarenhet av situationer som denna, frågan är om dom ens hade skyddsvästar.

Insatsstyrkan kom ju till platsen först strax efter skottlossningen.
vilket gör det hela ännu konstigare.
Ingen var väl akut hotat, mer än poliserna själva på offensiv.

Känns j-ligt mycket Kling & Klang över det hela.

Precis!

De försatte sig själva i en situation som tvingade dem att skjuta ihjäl killen. Märkligt agerande när insatsstyrkan var på väg. Och jag förmodar även bombgruppen.
Citera
Medlem
Nidingrs avatar
Ok... vänta lite nu.
Här sitter det alltså folk som skyddar snuten genom att säga, ” Vem som helst hade gjort likadant i en trängd situation”

Då kan man fråga sig varför inte tusentals av alla invällare i orten inte ligger med en kula i magen när de kastat sten och dylikt mot polisen.

Sansa er, ni framstår som mer efterblivna än Eric. Titta er i spegeln, skymtar ni inte ett par orangutangliknande ögon där?
Citera
Medlem
Citat:
Dom flesta går inte att skilja från en riktig

frågor på det?
Jo det går det:/ Man brukar oftast se det direkt på en leksak att den inte håller tyngden och ser trovärdig ut.
Citera
Medlem
Lite intressant att svenska polisen inte längre känner igen en 47-cromsonare.
Dom brukade ju vara lätta att känna igen. Dessutom ser man ju på hastigheten ett vapen rör på sig, om det väger luft eller inte. Väldigt svårt.

Otrolig historia.
Citera
2018-08-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Dom sköt ju ett CP med en leksak i handen. Jag skulle ha uppfattat araben som mer hotfull, fattar du trögt?

Ok, du måste vara ett troll ingen kan vara så jävla dum i huvudet.

Du använder fakta DU vet i EFTERHAND för att döma polisernas agerande DÅ som INTE hade tillgång till samma information. herregud
Citera
Medlem
Citat:
Dom flesta går inte att skilja från en riktig

frågor på det?

Skulle vilja påstå att det generellt är signifikativa skillnader mellan en leksakspistol/leksaksgevär och en riktig pistol/gevär.
Hade det däremot rört sig om en attrapp av en pistol/gevär hade jag köpt ditt argument.

Men nu var ju ditt påstående att han höll ett vapen i handen och det är hursomhelst en ren lögn.
Han höll en leksak.
Punkt slut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mint-user
Tre poliser. Har skydd genom att stå bakom sina bilar. Kunde vänta. Länge. Men fy fan. Med sparkdräkt och pistol, då är man tuff?
Om du tror att en bil är något vidare skydd mot skjutvapen så är du väldigt okunnig.
Citat:
Ursprungligen postat av Moralistens
Han hade en LEKSAK.

Frågor på det?
Han riktade ett vapenliknande föremål mot beväpnade poliser. Då blir man skjuten. Frågor på det?
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det finns inte ett enda fall där en svensk med downs syndrom har skjutit ihjäl någon. Andra utvecklingstörningar däremot kan vara överrepresenterade bland vissa våldsbrott. Downs syndrom är något speciellt och har ett typiskt utseende som de flesta känner igen.

Självklart ska polisen hantera hot på ett tillräckligt hårt sätt. Det är ju en brist i sverige som det är nu.

Utan att vara för hemsk och patriarkalt kränkande skulle jag vilja berätta om en kvinna jag gick i samma klass med i grundskolan och vi gick på samma skola på gymnasiet. Hon är numera en duktig förskolelärare, flerbarnsmamma och jag kan inte påstå att hon skulle avvika från normalbegåvning.

Men... hon är väldigt lik en downie. Avsaknad av käklinje, knubbig kroppsform och lite ticks. Om hon skulle få ett frispel och hota folk med vapenliknande föremål eller inte lyda polisens order om att lägga ner det borde polisen lämna henne ifred för statistiken säger ju att den som ser ut som en downie inte är kapabel att begå brott eller orsaka samhällsfarliga situationer?

Hur ska polisen reagera om en downie plockar upp ett vapen som är osäkrat, riktar det mot någon och trycker av för att den vill leka krig? Ska polisen låta ett brott ske på grund av avsaknad av haka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in