2018-08-03, 22:55
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakingborr
Lägg därtill att brottsplatsundersökningen missade både en kula och en hylsa som senare hittades av allmänheten.

Att man inte hittar alla kulor eller hylsor vid första undersökningen efter en skottlossning är nog inget ovanligt. Projektiler och sånt som kastas ur skjutvapen vettu.
Citera
2018-08-03, 22:56
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Att om tillfället är sådant att ambulans,brandmän eller polisen själva är i direkt fara så ska dom kunna använda sin nödvärnsrätt och skjuta där med, tex som i gbg när dom sköt den där veganen med d-vitamin brist i arslet.

Observera att jag tycker händelsen är tragisk, men polisen ska inte var fokus här då dom utförde sitt jobb och hittills ser jag inte något som tyder på övervåld.

Tror du förstår vad jag menar här. Finns många fall där Polisen mycket väl kunde ha öppnat eld för att freda vårt samhälle.
Citera
2018-08-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Kom det fram en snubbe och skrek på arabiska också? Varför sköt inte de hispiga snutarna honom också? Kanske var de rädda för att det skulle se illa ut i media.

om han hade haft en pistol i handen hade dom gjort det, fattar du trögt?
Citera
2018-08-03, 22:57
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakingborr
Åklagaren misstänker i nuläget inte poliserna för något brottsligt.

De inblandade poliserna fortsätter sin tjänstgöring som vanligt (och får chansen att snacka ihop sig).

Med den grundinställningen från rättsväsendet kan man ju räkna ut med skitan vilken slutsats förundersökningen kommer att hamna i.

Lägg därtill att brottsplatsundersökningen missade både en kula och en hylsa som senare hittades av allmänheten.

Intresset för att utreda händelsen objektivt saknas helt, det är uppenbart.

Rättssystemet suger - big time.
Är du dum i huvudet på riktigt? Ska dom sitta häktade tycker du och sen undrar jag om du själv var på plats? Det här utreds nog grundligare än du har en aning om men du är bara en enkel åsna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Känner du till något om hur länge dessa tre poliser hade tjänstgjort?

Seriöst nyfiken.

Jag får känslan av tre aspiranter.
Nyutexaminerade och oerfarna.

Ett förslag jag hoppas polis och politiker kan ta till sig.

Kräv att alla airsoftsguns och leksaksvapen i framtiden måste vara illröda, enligt lag.
Ingen 100% lösning, men det vore bättre än nuvarande situation.
Plus att man informerar mer om risken att springa runt med en airsoftkalasnikov på stan när ingen kan se skillnad på dem på ens tio meter.

Ja, antagligen, eller semester-vikarier från landsbygden utan större erfarenhet av situationer som denna, frågan är om dom ens hade skyddsvästar.

Insatsstyrkan kom ju till platsen först strax efter skottlossningen.
vilket gör det hela ännu konstigare.
Ingen var väl akut hotat, mer än poliserna själva på offensiv.

Känns j-ligt mycket Kling & Klang över det hela.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Ok, hur anser du att ett korrekt agerande skulle ha gått till, givet de fakta vi har fram tills att Erik blir skjuten?

Det finns inget som heter korrekt anser jag då man kan lösa en uppgift på mer än ett sätt. Jag anser att man borde ha valt en metod som inte hade orsakat killens död.Det florerar uppgifter om bombhot och att en våldsam person som har hotat någon till livet har en koppling till platsen, och att vederbörande var välkänd för polisen. Min tolkning är att polisen menar att polisen tog Eric för att vara denna välkända person, hur det nu går ihop med att den välkände sannolikt inte har någon likhet med Eric.
Citera
2018-08-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Citat;
Om polisen skjuter mot en person ska de sträva efter att bara för tillfället oskadliggöra personen.

Oavsett vad du känner, texten går inte att missförstå, och den skiljer inte på laga befogenhet och nödvärn. Om polisen skjuter mot en person ... Odiskutabelt.

Endast en domstol kan avgöra vad som var relevant eller inte.

Hoppas verkligen att fallet får en rättslig prövning, det vore intressant att få veta hur domstolarna tolkar lagstiftningen och om downare, funktionsnedsatta samt barn skall kalkylera med att bli avlivade om de vill leka Agent 007 mitt i natten.

Nej, texten skiljer inte på de två, men likväl är det en enorm skillnad...
Citera
2018-08-03, 22:58
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det finns inte ett enda fall där en svensk med downs syndrom har skjutit ihjäl någon. Andra utvecklingstörningar däremot kan vara överrepresenterade bland vissa våldsbrott. Downs syndrom är något speciellt och har ett typiskt utseende som de flesta känner igen.

Självklart ska polisen hantera hot på ett tillräckligt hårt sätt. Det är ju en brist i sverige som det är nu.

Det finns massor av brott och olyckshändelser som händer för första gången. Jag föreslår att även du blir polis, och experimenterar med ditt eget liv, istället för att ställa orimliga krav på de poliser vi har.

Poliserna hade en beväpnad man framför sig, som inte löd order. Det är bara med facit i hand som vi vet att replikan inte var ett riktigt vapen.
Senast redigerad av Vekruset 2018-08-03 kl. 23:01.
Citera
2018-08-03, 22:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Det sköts inte 41 skott förihelvete snarare runt 7 st, vilket är lite uppdelat på 3 skyttar. över på 1 sekund.

Sen har polisen inte nån jävla kraftfull ammunition, det är 9mm laddad med expanderande ammunition, inget speciellt övht.

Jag har läst sju skott och nu 8 återfunna hylsor. Finns bilder med siffror upp till 7 och en hylsa vid varje siffra.
Inlägget jag citerade uppgav 41 skott från tre vapen, det var lite det jag undrade över. Alla dessa skott - som postaren uppgav 41 st - på en innergård...?

I min värld som läkare, där jag inte kan något om vapen, men desto mer om hur människokroppen skadas av dessa, är expanderande ammunition definitivt kraftfull.
Detta sett till skadeverkan.
Citera
2018-08-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Tror du förstår vad jag menar här. Finns många fall där Polisen mycket väl kunde ha öppnat eld för att freda vårt samhälle.

Ja exakt och det har jag gått och stört mig på länge, allt jävla skit i förorterna men polisen vågar knappt höja rösten.

Här agerade poliser som poliser bör agera, ge order om släppning av vapnet etc och tillslut verkanseld. tråkigt att en downare sprang runt med en plastpicka men det bör inte påverka diskussionen för den informationen hade inte polisen när dom anlände.
Citera
2018-08-03, 23:00
Medlem
yuptagets avatar
Som polis borde man ju varit extremt stressad att få fast den beväpnade mannen snabbt. Tänker på alla skolskjutningar som polisen stod utanför och lyssna medans folk blev avrättade. Som polis hade jag känt att för varje sekund som går utan att han är avbeväpnad så dödar han mer och mer människor. Och att fallet hade varit så är 100gånger troligare än att en downie är ute mitt i natten och leker med vapen.

Samma personer som gnäller nu är dem som hade klagat på att polisen inte rusade mot GM och avväpna han sekunder efter larmet kom. Men nu ser vi att även om polisen sköter sitt jobb 100% felfritt så skall folk klaga.

Sen är det lustigt med alla som säger att dem såg att han var utvecklingstörd och obeväpnad men väljer att absolut inte informera polisen om de. Till och med araben som påstår sig sett allt säker i tidiga intervjuer att han blev rädd för vapnet, nu senare när han har lärt sig vad man ska såja för att bli omtyckt så ändrar han sin story till att han såg att vapnet var fejk.
Citera
2018-08-03, 23:00
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Kom det fram en snubbe och skrek på arabiska också? Varför sköt inte de hispiga snutarna honom också? Kanske var de rädda för att det skulle se illa ut i media.

Som jag skrev så ser jag det som ett bevis på att poliserna handlade rationellt och fortfarande kunde bedöma hotsituationer. De tog sig tid att se att den nye mannen (araben) inte var beväpnad, och därför inte utgjorde något akut hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in