Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Det är ytterst ovanligt att polisen skjuter ihjäl folk i Sverige.
Detta trots att man dagligen utsätts för massor med hotfulla situationer runt om i landet.
Det är väldigt svårt att tro att just denna situation skulle räknas till de mest hotfulla polisen som kår råkat ut för på ett år.
En situation som man alltså tycker motiverar 7 skott och som dödar på platsen.
Man kan fråga sig om dessa poliser är lämpliga poliser. Det är en berättigad fråga, tycker jag.
Samtidigt förstår jag att poliserna måste må dåligt just nu: självklart ville de inte döda.
Men i mina otränade ögon ser det ut som en vild skjutning i panik.
Problemet är att det saknas nyans i medias rapportering. Man måste försöka tänka sig in i hur de aktuella poliserna upplevde situationen. Det är inte så enkelt som många försöker få det till. Hur skulle du själv ha agerat givet det du vet om händelsen INNAN Erik blev skjuten?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Citat:
"Enligt uppgifter till Aftonbladet hade en boendes ex-partner, en man, anmälts för att tidigare ha utsatt en person för grova hot med ett skarpt vapen. Dessutom hade den boende fått misstänkt sprängmedel placerad hos sig.

Därför ska polisen ha närmat sig platsen med försiktighet.

– Han bedöms vara extremt farlig och välkänd av polis. Han har tidigare hotat att skjuta poliser, säger källan till Aftonbladet.

Denna torsdagsmorgon var flera patruller på väg till adressen för att leta efter personenes ex.

Polisen kände till hotbilden sedan tidigare och skickade en stor styrka till bostadsområdet.

– Man åkte dit med högt säkerhetstänk, säger en källa till Aftonbladet.

Mötte Eric
När patrullerna anlände till platsen möttes de av en man med ett vapenliknande föremål i handen.

– Han ska inte ha lyssnat på polisernas uppmaningar, säger Aftonbladets källa.

Då öppnade tre poliser eld mot mannen som träffades och senare dödförklarades på sjukhus."

Det handlar sannolikt om enanonym källa?

Eric välkänd av polis?

Var det verkligen så mörkt att man inte kunde se om det var den välkände mannen man sköt ihjäl?

Kan polisen styrka att bombgruppen också var på väg till platsen? Och varför spärrades inte kvarteret av som en första åtgärd om man misstänkte att sprängmedel fanns i en fastighet. Räddningstjänst och ambulanser var förstås också på väg till platsen?

Osar efterhandskonstruktion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Vad var det för bra med att en stackars funktionsnedsatt pojk blev skjuten, menar du?

Tycker du samma sak om en kriminell invandrare skulle råka ut för det? "Endast sju skott"?

Nej absolut inte, utgången är djupt tragisk och jag hade känt samma om det va en invandrarpojke med downs.

Men det jag menade var att polisens mål va att stoppa det dom uppfattade som hot, och det med endast 7 skott är väldigt effektivt.

Studier från FBI visar att endast drygt 25% av skott avlossade av amerikansk polis träffade sina tilltänkta mål. det är svårt att träffa med pistol, betydligt svårare än gevär.
Citera
2018-08-03, 22:44
Medlem
Citat:
Citat:
"Enligt uppgifter till Aftonbladet hade en boendes ex-partner, en man, anmälts för att tidigare ha utsatt en person för grova hot med ett skarpt vapen. Dessutom hade den boende fått misstänkt sprängmedel placerad hos sig.

– Han bedöms vara extremt farlig och välkänd av polis. Han har tidigare hotat att skjuta poliser, säger källan till Aftonbladet.

Denna torsdagsmorgon var flera patruller på väg till adressen för att leta efter personenes ex.

Polisen kände till hotbilden sedan tidigare och skickade en stor styrka till bostadsområdet.

Mötte Eric
När patrullerna anlände till platsen möttes de av en man med ett vapenliknande föremål i handen.

Då öppnade tre poliser eld mot mannen som träffades och senare dödförklarades på sjukhus."

Fortfarande springandes lös dock!

Tror att (ännu) en utredning är precis vad som behövs för att allt skall bli superbra i detta skitsamhälle...
Citera
2018-08-03, 22:45
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Inte många sekunder? De kunde väl glo & pratat med andra på gården innan de sköt omkring sig. Fanns andra på gården som inte alls vara rädda för Eric.

Vilka fanns på gården? Eller har du dragit vidare växlar på araben som dykt upp i media? Han påstår sig nämligen inte varit på gården, utan sprungit dit efter att han hört skott. Vilket också är ett udda beteende.
Citera
Medlem
"Mohammed" såg tydligen att Eric hade Downs syndrom och ett leksaksvapen, varför gjorde inte poliserna detta?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Citat:

Mötte Eric

Tog man mannen då? Jag antar att Eric och hennes ex ser väldigt lika ut.
Citera
Medlem
Citat:
Problemet är att det saknas nyans i medias rapportering. Man måste försöka tänka sig in i hur de aktuella poliserna upplevde situationen. Det är inte så enkelt som många försöker få det till. Hur skulle du själv ha agerat givet det du vet om händelsen INNAN Erik blev skjuten?
Det kanske är därför jag inte är polis: alla är inte lämpliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men om polisen är så taggad då kan ju vem som helst i en portgång bli dödad. Om jag själv kommit och inte uppfattat vad polisen sagt på avstånd, gjort en rörelse mot fickan eller inner jackan, hade det varit ett skäl att skjuta mig, bara för att det bodde en farlig kriminell i närheten?

VAD FAN polisen är väl utbildad eller är allting skit i Sverige nu på grund av Pride och HBTQ? Vad är det som händer? Ett fall för Ackeljen eller vad hon kallar sig? NÅ, hycklare!
Du kan vara lugn. Om du viftar med en kolsyrepistol och polisen kommer, så kommer de att skrika till dig att lägga ner vapnet (de kan inte se att det är en kolsyrepistol like lite som du kan se det på 20 meters håll) Om du gör som polisen säger så är du ALDRIG i fara. Hoppas jag var tillräckligt tydlig.
Citera
2018-08-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men om polisen är så taggad då kan ju vem som helst i en portgång bli dödad. Om jag själv kommit och inte uppfattat vad polisen sagt på avstånd, gjort en rörelse mot fickan eller inner jackan, hade det varit ett skäl att skjuta mig, bara för att det bodde en farlig kriminell i närheten?

VAD FAN polisen är väl utbildad eller är allting skit i Sverige nu på grund av Pride och HBTQ? Vad är det som händer? Ett fall för Ackeljen eller vad hon kallar sig? NÅ, hycklare!

Jag vet inte vad du dillar om, eric hade inte pistolen i fickan han viftade runt med den i handen.

Han fick garanterat flertalet högljudda varningar och order om att släppa vapnet, tyvärr va han en downie och förstod inte, men det är inget polisen kan belastas för.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:

Förutsatt att uppgiften om den arabisktalande mannen stämmer.

Peka med ett vapen mot en obeväpnad person söker kontakt med polisen, det förklarar i så fall resten.
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Polisen skjuter ihjäl nån med Downs syndrom med en leksakspistol men riktiga kriminella som löper amok ska man krama och dalta med. Jojo så är det.

Hade BO haft invandrarbakgrund kan man ju föreställa sig hur det hade låtit i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in