Citat:
Ursprungligen postat av
LimeTime
Tack för förklaringen. Nu förstår jag både vad du syftar på inom din yrkesroll och att ”slå-meningen” bara var ett exempel. Ber om ursäkt att jag misstolkade dig angående att det skulle gälla UW!
Sen kan jag meddela dig att jag inte på något sätt är ute efter att skapa trådsanningar. Inte heller stämmer dina mindre trevliga epitet om mig som person. Om det är något jag inte förstår så väljer jag att fråga. Just för att slippa missförstånd och eventuella trådsanningar. Att fråga efter källa när du inte anger varifrån dina uppgifter kommer är väl inte heller orimligt kan jag tycka.
Men återigen till saken: I ditt översta citerade inlägg så skriver du att vid ett försvinnande så får polisen inte efterforska personen. När jag frågar dig angående det så tar du endast upp åtgärden att spåra den försvunnes telefon. Det är det jag inte får ihop. Vilken utav uppgifterna är det som gäller?
Att du sedan jämför Lenas försvinnande och de eventuella resurser som då sattes in eller inte med en grupp kvinnor, som verkar ha en historia av att bli misshandlade och självmant hålla sig undan, blir som att jämföra äpplen och päron.
Tack, och jag ber om ursäkt att jag hugger lite för hårt. Inte värdigt varken LW eller tråden alla gånger.
Ska inte försöka ta billiga poäng eller misskreditera dig. Du är ju lite vettig emellanåt
Det är lite luddigt och lite beroende på vilken polis man pratar med. Vid något tillfälle vägrade polisen ens ringa från sina tjänstemobiler, utan hänvisade att dom inte fick i det läget efterforska personen. Oftast provar dom själva att ringa den försvunna personens mobil.
Jag är osäker på hur polisen ska agera exakt vid anmälan. Det är en bedömningsfråga från fall till fall. Men som detta exempel, att exmannen anmäler sin exfru som försvunnen, då går inte polisen in med pejling. Det måste mycket mer till det.
Tror det står ganska ordagrant: "Polisen måste göra bedömningen att personen inte håller sig borta frivilligt innan efterforskning av personen får inledas".
Nu kommer någon att skriva att polisen kanske gjorde den bedömningen av vad UW sa. Jo, det finns faktiskt på kartan att en polisman gör den bedömningen där på plats, utan andra bevis än det exmannen säger. Filtret ligger högre upp, först yttre befäl, sen in till vakthavande sen TROR jag att det måste till ett beslut till innan pejling får initieras. Dessa filter vill då ha torrt på fötterna och går inte händelserna i förväg. Frågan ställs "Vad säger att hon inte håller sig borta frivilligt".
TROR att det sedan måste upprättas någon form av anmälan med att just det kriteriet är avfört (håller sig undan frivilligt).
Kan vi inte ha en polis här på tråden som skriver EXAKT vad som gäller, utan att beröra fallet.
Sammanfattningsvis: Dom började inte pejla hennes mobil direkt, TROR JAG.