2018-08-03, 17:41
Medlem
Rosamunds avatar
Angående kroppsbesiktning på SD tror jag att det har gjorts första gången då det är "färskvara". Man vill ju kunna se om det finns tecken på strid, kidnappningsoffer kanske gör motstånd och inte följer med frivilligt, om den misstänkte redan mördat finns det kanske skärsår (om man använder kniv råkar man ibland skära sig själv), rivmärken från BO:s naglar o.s.v.
Det vore ju tjänstefel att inte göra en kroppsbesiktning vid människorov (som ofta blir mordutredning senare).

Citat från tidigare angiven källa av honan6:

"En kroppsbesiktning är mycket mer ingripande än en kroppsvisitation och medför generellt sett en större integritetskränkning. Trots detta är kraven för att få genomföra en kroppsbesiktning inte högre än kraven för att få genomföra en kroppsvisitation. För att en person ska få kroppsvisiteras eller kroppsbesiktas krävs att personen i fråga är skäligen misstänkt (vilket är en av de lägre misstankegraderna i svensk rätt) för brott varpå fängelse kan följa."
Citera
2018-08-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Skippa vinet och drick vatten så kanske du ser att jag svarade Rosamund inte dig.
Skriv PM då om ingen annan ska svara/tolka/förstå/läsa vad du skriver.

Rosamund skriver:
Det var ju ett gift par och tänk om maken hade LW som älskarinna?

Du motfrågar med:
Vad får dig att tro att LW skulle haft sin granne som älskarinna ?

Plötsligt vart LW bisexuell med din kommentar, vilket Rosamund inte skriver. Förstår du vad jag reagerar på, och det med lite vin i kroppen!
Citera
2018-08-03, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Tack för förklaringen. Nu förstår jag både vad du syftar på inom din yrkesroll och att ”slå-meningen” bara var ett exempel. Ber om ursäkt att jag misstolkade dig angående att det skulle gälla UW!

Sen kan jag meddela dig att jag inte på något sätt är ute efter att skapa trådsanningar. Inte heller stämmer dina mindre trevliga epitet om mig som person. Om det är något jag inte förstår så väljer jag att fråga. Just för att slippa missförstånd och eventuella trådsanningar. Att fråga efter källa när du inte anger varifrån dina uppgifter kommer är väl inte heller orimligt kan jag tycka.

Men återigen till saken: I ditt översta citerade inlägg så skriver du att vid ett försvinnande så får polisen inte efterforska personen. När jag frågar dig angående det så tar du endast upp åtgärden att spåra den försvunnes telefon. Det är det jag inte får ihop. Vilken utav uppgifterna är det som gäller?

Att du sedan jämför Lenas försvinnande och de eventuella resurser som då sattes in eller inte med en grupp kvinnor, som verkar ha en historia av att bli misshandlade och självmant hålla sig undan, blir som att jämföra äpplen och päron.
Tack, och jag ber om ursäkt att jag hugger lite för hårt. Inte värdigt varken LW eller tråden alla gånger.
Ska inte försöka ta billiga poäng eller misskreditera dig. Du är ju lite vettig emellanåt

Det är lite luddigt och lite beroende på vilken polis man pratar med. Vid något tillfälle vägrade polisen ens ringa från sina tjänstemobiler, utan hänvisade att dom inte fick i det läget efterforska personen. Oftast provar dom själva att ringa den försvunna personens mobil.
Jag är osäker på hur polisen ska agera exakt vid anmälan. Det är en bedömningsfråga från fall till fall. Men som detta exempel, att exmannen anmäler sin exfru som försvunnen, då går inte polisen in med pejling. Det måste mycket mer till det.
Tror det står ganska ordagrant: "Polisen måste göra bedömningen att personen inte håller sig borta frivilligt innan efterforskning av personen får inledas".
Nu kommer någon att skriva att polisen kanske gjorde den bedömningen av vad UW sa. Jo, det finns faktiskt på kartan att en polisman gör den bedömningen där på plats, utan andra bevis än det exmannen säger. Filtret ligger högre upp, först yttre befäl, sen in till vakthavande sen TROR jag att det måste till ett beslut till innan pejling får initieras. Dessa filter vill då ha torrt på fötterna och går inte händelserna i förväg. Frågan ställs "Vad säger att hon inte håller sig borta frivilligt".
TROR att det sedan måste upprättas någon form av anmälan med att just det kriteriet är avfört (håller sig undan frivilligt).

Kan vi inte ha en polis här på tråden som skriver EXAKT vad som gäller, utan att beröra fallet.

Sammanfattningsvis: Dom började inte pejla hennes mobil direkt, TROR JAG.
Citera
2018-08-03, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Skriv PM då om ingen annan ska svara/tolka/förstå/läsa vad du skriver.

Rosamund skriver:

Du motfrågar med:

Plötsligt vart LW bisexuell med din kommentar, vilket Rosamund inte skriver. Förstår du vad jag reagerar på, och det med lite vin i kroppen!

Jag förstår inte hur gärna jag än vill försöka förstå vad du skriver.
Jag vet inte om du rör ihop inläggen?

Talar man sanning så behöver man aldrig tänka på vad man sagt.... eller skrivet.

Du får vänligen länka mig till inlägget där du påstår jag gjort LW bisexuell
Citera
2018-08-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
.......
Att du sedan jämför Lenas försvinnande och de eventuella resurser som då sattes in eller inte med en grupp kvinnor, som verkar ha en historia av att bli misshandlade och självmant hålla sig undan, blir som att jämföra äpplen och päron.

Jag ska svara på denna med (såg den ligga och guppa i något annat inlägg).
Det är inte jag som jämför. Jag säger att det är det polismannen vid hennes lägenhet står inför. Hen vet inte alls förutsättningarna.
Ex mannen kan under alla år trakasserat LW utan att hon anmält honom. Polismannen står inför det faktum att exmannen kan ha sökt upp LW och hon har flytt. Polismannen som står där vet ju inget under dom första timmarna, annat än vad exmannen säger (och eventuellt barnen).

För polismannen som står där och då, så är LW en kvinna, som många andra, som håller sig borta frivilligt. Det visade sig inte vara så, och först då kan vi säga att vi jämför äpplen med päron, men inte första timmarna, tills anmälan lyfts till misstanke om människorov (under onsdagen tror jag det var, men osäker. Troligtvis misstänktes det ganska snabbt, men en sådan misstanke om människorov måste få mer stöd skulle jag tro).

OT: Nu kommer våra gäster och jag är inte ens ombytt...
Citera
2018-08-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag funderar lite på LW:s granne som säljer (eller numera sålt) sin bostad och flyttat. Var den flytten planerad innan mordet? Den kom lite hastigt i direkt anslutning efter mordet annars kan jag tycka.

Citat:

Bara för om dom nu väljer sälja och flytta om det nu stämmer
( Vet INTE jag )

Citat:
Jag förstår inte hur gärna jag än vill försöka förstå vad du skriver.
Jag vet inte om du rör ihop inläggen?

Talar man sanning så behöver man aldrig tänka på vad man sagt.... eller skrivet.

Du får vänligen länka mig till inlägget där du påstår jag gjort LW bisexuell
Om inte inklippta inlägg dög, duger detta? Du driver med mig? Tror inte man kan misstolka saker så mycket som du....
Citera
2018-08-03, 18:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Sätt dig in i den bild polis och åklagare har velat måla upp av händelseförloppet, så inser du nog själv att det här inte går ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det behöver jag inte för jag tycker att bilden går ihop.
Nej jag bad dig redogöra för vad DU anser inte går ihop?
Det är ju lätt att skriva att det inte går ihop när man inte vill redogöra för vad man baserar en sådan åsikt på?
Men exakt vilken bild är det du tycker går ihop?

Är det den bild ni här i tråden själva har velat bygga upp av den svartsjuke och onde narcissisten, som hotar och förtrycker kvinnor till höger och vänster, och utsätter sina barn för psykisk misshandel genom att slå i väggar när han får sina vredesutbrott. Flera av ryktena om SD har du själv varit med och startat och uppmuntrat, så den här bilden går säkert ihop för dig.

Vad jag däremot intresserar mig för är den bild som polis och åklagare har velat måla upp av själva händelseförloppet med SD som GM, och här anar jag nu att du inte har någon koll alls. Om du hade det skulle du inse att den här bilden är ologisk och motsägelsefull, och att den är så pinsam att ingen här i tråden längre vill redogöra för den. Den går helt enkelt inte ihop.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-03 kl. 18:30.
Citera
2018-08-03, 18:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Eftersom åklagaren inte la fram sina "ess i ärmen" så blir det så. Ni menar väl inte på fullt allvar att hon dolde uppgifter som skulle räckt för sannolika?
Hade hon kommit upp dit så hade fallet fått högsta prioritet eftersom en person då suttit anhållen. Ingen tror väl åklagaren medvetet sinkar. förhalar utredningen på det viset?Såna är reglerna med förtur.Nu gör dom sej ingen brådska. Ingen behöver betala SD skadestånd för lång häktningstid.
Läste i andra tråden om mordet på mannen hittad ute. En är "skäligen misstänkt" och anhållen,ENDAST för att han kan försvåra utredningen. Alltså: man behöver inte ha ett jota i stort sett. Räcker med personens historia. "Skäligen" används på det viset enkom för att få viss kontroll. Skäligen = Ingenting. Bara en formalitet.

Det fetade: Du kan vända på det istället och ställa dig frågan: Varför skulle åklagaren ta risken och avslöja väldigt känsliga uppgifter från utredningen för SD, om hon är övertygad om att det hon lägger fram för TR ska räcka?
Citera
2018-08-03, 18:31
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Angående kroppsbesiktning på SD tror jag att det har gjorts första gången då det är "färskvara". Man vill ju kunna se om det finns tecken på strid, kidnappningsoffer kanske gör motstånd och inte följer med frivilligt, om den misstänkte redan mördat finns det kanske skärsår (om man använder kniv råkar man ibland skära sig själv), rivmärken från BO:s naglar o.s.v.
Det vore ju tjänstefel att inte göra en kroppsbesiktning vid människorov (som ofta blir mordutredning senare).

Citat från tidigare angiven källa av honan6:

"En kroppsbesiktning är mycket mer ingripande än en kroppsvisitation och medför generellt sett en större integritetskränkning. Trots detta är kraven för att få genomföra en kroppsbesiktning inte högre än kraven för att få genomföra en kroppsvisitation. För att en person ska få kroppsvisiteras eller kroppsbesiktas krävs att personen i fråga är skäligen misstänkt (vilket är en av de lägre misstankegraderna i svensk rätt) för brott varpå fängelse kan följa."

Dricker du med vin, likt EGT? Du slänger in ett citat som jag inte skrivit.
Citera
2018-08-03, 18:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men exakt vilken bild är det du tycker går ihop?

Är det den bild ni här i tråden själva har velat bygga upp av den svartsjuke och onde narcissisten, som hotar och förtrycker kvinnor till höger och vänster, och utsätter sina barn för psykisk misshandel genom att slå i väggar när han får sina vredesutbrott. Flera av ryktena om SD har du själv varit med och startat och uppmuntrat, så den här bilden går säkert ihop för dig.

Vad jag däremot intresserar mig för är den bild som polis och åklagare har velat måla upp av själva händelseförloppet med SD som GM, och här anar jag nu att du inte har någon koll alls. Om du hade det skulle du inse att den här bilden är ologisk och motsägelsefull, och att den är så pinsam att ingen här i tråden längre vill redogöra för den. Den går helt enkelt inte ihop.
Kan du ge ett exempel på det fetade? Jag tycker snarare det varit obefintligt med sådant från utredningen men gott om målande i tråden.
Citera
2018-08-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirdidjul66
SD låg med LW under 6-7 år , oavsett att LW försökte träffa andra män och få en riktig relation så hade hon alltid SD som älskare hela tiden oavsett hur han betedde sig mot henne..
När det här fallet klaras upp så vet vi att SD till 100 % är gärningsmannen..

Tack för klargörandet. Det kom fram tidigt i tråden att
LW och SD haft ett sexuellt förhållande under ca 6 år,
men som förnekats av vissa skribenter. När det gäller
din sista mening så är jag också övertygad om att
utgången av mordfallet blir att SD döms för gärningen.
Citera
2018-08-03, 18:39
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det verkar som att pressen har lite olika uppgifter. Jag vet att du som samlat fakta redan har läst det mesta (TACK!) och gjort enormt fina sammanfattningar.

Men det är väl de olika uppgifterna som florerar runt i pressen/tråden som försvårar att få klarhet i tidslinjen.

Så här stod det i Metro 29/5, en sammanfattning (min fetning):

"Detta har hänt i Lena-fallet:
45-åriga Lena Wesström försvinner under natten till den 15 maj.

Ärendet rubriceras som ett försvinnande, men ändras sedan till misstänkt människorov.

Under onsdagen den 16 maj anhålls en man i 40-årsåldern misstänkt för människorov. Mannen förhörs, släpps och lämnar sedan landet, enligt uppgifter till Metro. Hans bil genomsöks sedan av polis

Den 18 maj går polisen i Örebro ut med namn och bild på Lena Wesström, folkbokförd i området Hjärsta.

Lördagen den 19 maj anträffar en privatperson en död kvinna i ett skogsområde i närheten av Lena Wesströms hem.

Tisdagen den 22 maj bekräftar polisen att den döda kvinnan är Lena Wesström.

Tisdagen den 29 maj anhålls en person som skäligen misstänkt för mord. Det ska handla om en man, enligt uppgifter till Metro.
"

https://www.metro.se/artikel/man-anh%C3%A5llen-misst%C3%A4nkt-f%C3%B6r-mord-p%C3%A5-lena-wesstr%C3%B6m

Av nån outgrundlig anledning så ser jag Svt:s journalister som mer seriösa än Metro. Därtill är citeringen från Åsa Hiding innan Lena har hittats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in