2018-08-03, 16:04
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Oj, allmänt känt. Sånt som hela tiden ploppar upp.
Dessutom har vi i tjänsten efterfrågar efterlysningar, men ofta blivit nekade direkt med ”kan hålla sig frivilligt borta”.

Det faller ju på sin rimlighet med att polisen börjar spåra mobiler direkt utan att veta förutsättningarna. Är det så svårt att ta in????
Om det är vittnen som ser en person dras in i en bil är INTE samma förutsättningar!

Det av mig fetat förstår jag inte alls?
Dina uppgifter är ibland svåra att ta in, ja. Detta då du har svårt att ange varifrån du får dessa.

Min andra fråga angående UWs misshandel av LW svarade du inte på. Det får du gärna göra.
Citera
2018-08-03, 16:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tror tvärtom att det kan vara bra om polisen synar JG och dennes förehavanden. Utifrån LW's loggar och bilder syns de två tidvis ha haft en nära relation.

Polisen tog enligt uppgift beslag från någons sommarstuga. Var det från JG's sommarstuga månntro? Den beslagtagne klagade på beslutet hos Örebro TR, men det har inte framgått i media huruvida denna klagan har bifallits eller avslagits.

Eventuellt togs kanske JG's bil i beslag, baserat på en annan geocachare som, efter mordet, noterade att JG körde i hyrbil på burkletartur.

Det vore intressant om du utvecklar mer ingående orsakerna till varför du per definition avfärdar JG som MGM?

Att JG:s bil tagits i beslag låter troligt med tanke på hans nyttjande av hyrbil. Men hur vet vi att beslaget från en sommarstuga inte var t.ex. SD:s egen stuga eller HD:s föräldrars sommarställe? Nästan alla har ju sommarhus numera.
Citera
2018-08-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Lite om skillnaden mellan orden kroppsvisitation och kroppsbesiktning. Rimligen har man gjort en besiktning iom mordmisstanke.

https://www.minilex.se/a/kroppsvisitation-och-kroppsbesiktning-vad-%C3%A4r-det-och-vad-%C3%A4r-skillnaden

https://www.lonnquist.se/rattegangsbalken-kap28-husrannsakan-kroppsvisitation-kroppsbesiktning.html

TACK! Då är det utrett. Bra.
Citera
2018-08-03, 16:14
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, och det mest sorgliga är att NFCs undersökning försenas än mer. Om dom inte kommit igång förstås, då vill jag tro att dom också avslutar ärendet.

Eftersom åklagaren inte la fram sina "ess i ärmen" så blir det så. Ni menar väl inte på fullt allvar att hon dolde uppgifter som skulle räckt för sannolika?
Hade hon kommit upp dit så hade fallet fått högsta prioritet eftersom en person då suttit anhållen. Ingen tror väl åklagaren medvetet sinkar. förhalar utredningen på det viset?Såna är reglerna med förtur.Nu gör dom sej ingen brådska. Ingen behöver betala SD skadestånd för lång häktningstid.
Läste i andra tråden om mordet på mannen hittad ute. En är "skäligen misstänkt" och anhållen,ENDAST för att han kan försvåra utredningen. Alltså: man behöver inte ha ett jota i stort sett. Räcker med personens historia. "Skäligen" används på det viset enkom för att få viss kontroll. Skäligen = Ingenting. Bara en formalitet.
Citera
2018-08-03, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag funderar lite på LW:s granne som säljer (eller numera sålt) sin bostad och flyttat. Var den flytten planerad innan mordet? Den kom lite hastigt i direkt anslutning efter mordet annars kan jag tycka.

Det var ju ett gift par och tänk om maken hade LW som älskarinna?

Vad får dig att tro att LW skulle haft sin granne som älskarinna ?

Bara för om dom nu väljer sälja och flytta om det nu stämmer
( Vet INTE jag )
Senast redigerad av Banannn 2018-08-03 kl. 16:19.
Citera
2018-08-03, 16:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Att JG:s bil tagits i beslag låter troligt med tanke på hans nyttjande av hyrbil. Men hur vet vi att beslaget från en sommarstuga inte var t.ex. SD:s egen stuga eller HD:s föräldrars sommarställe? Nästan alla har ju sommarhus numera.

Det bör åtminstone inte ha rört sig om SD's egen sommarstuga, eftersom det framgick att klagan över beslaget kom från anhöriga till SD.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-03 kl. 16:23.
Citera
2018-08-03, 16:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Vad får dig att tro att LW skulle haft sin granne som älskarinna ?

Bara för om dom nu väljer sälja och flytta om det nu stämmer
( Vet INTE jag )

Bara spekulationer i brist på ny information. EGT nämnde ju något om att titta närmare på en granne och då mindes jag detta.

Det stämmer angående att grannar sålde sin bostad. Någon länkade till mäklarens sida efter mordet.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-03 kl. 16:24.
Citera
2018-08-03, 16:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det bör åtminstone inte ha rört sig om SD's egen sommarstuga, eftersom det framgick att klagan över beslaget kom från anhöriga till SD.

Okej men räknas verkligen en vän som anhörig?
Citera
2018-08-03, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Eftersom åklagaren inte la fram sina "ess i ärmen" så blir det så. Ni menar väl inte på fullt allvar att hon dolde uppgifter som skulle räckt för sannolika?
Hade hon kommit upp dit så hade fallet fått högsta prioritet eftersom en person då suttit anhållen. Ingen tror väl åklagaren medvetet sinkar. förhalar utredningen på det viset?Såna är reglerna med förtur.Nu gör dom sej ingen brådska. Ingen behöver betala SD skadestånd för lång häktningstid.
Läste i andra tråden om mordet på mannen hittad ute. En är "skäligen misstänkt" och anhållen,ENDAST för att han kan försvåra utredningen. Alltså: man behöver inte ha ett jota i stort sett. Räcker med personens historia. "Skäligen" används på det viset enkom för att få viss kontroll. Skäligen = Ingenting. Bara en formalitet.

Sök i forumet här då detta diskuterats ett flertal ggr.
Citera
2018-08-03, 16:27
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Okej men räknas verkligen en vän som anhörig?

Svårt att säga hur noga journalisten varit i sin definition av "anhörig".

Däremot har det väl spekulerats i tråden att SD eventuellt åkte till JG's sommarstuga efter hemkomsten från (den misslyckade) USA-resan? Om detta stämmer, så kan det ju ligga ganska nära till hands att polisen gjorde beslag från JG's sommarstuga.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-03 kl. 16:32.
Citera
2018-08-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det av mig fetat förstår jag inte alls?
Dina uppgifter är ibland svåra att ta in, ja. Detta då du har svårt att ange varifrån du får dessa.

Min andra fråga angående UWs misshandel av LW svarade du inte på. Det får du gärna göra.
Vad är det som är så svårt att förstå?
Ibland vill vi efterlysa personer, oftast kvinnor, i den tjänst jag har (mitt arbete). Det finns upparbetade rutiner för detta, både internt hos oss och mot polisen. Dock finns det situationer, som gör att vi känt att vi vill skynda på den processen. I klartext: Vi misstänker brott.
Det är inte så enkelt att få till en spårning av deras mobiler, med anledning att dom kan hålla sig undan frivilligt. Den frivilligheten är starkt skyddad i svensk lag. En enskild polisman får inte initiera en pejling (av den enkla anledningen att han själv inte får kolla var hens partner är och skylla på att hen är försvunnen). Vanligt j-a sunt förnuft - Polisen får inte bara hipp som happs starta pejling. Hon var initialt bara försvunnen. När det sedan gick över till människorov, då kan dom gå in med dom åtgärderna.
Förstår du nu varför polisen inte pejlade direkt på tisdagen??? Om inte, be någon annan om hjälp till dig, jag kan inte vara mer tydlig.

Jag kan inte svara på nått jag aldrig skrivit... Du övertolkar allt som vanligt. Och nu har det blivit en trådsanning att jag säger att UW misshandlat LW. Du vet det och det är därför du gör som du gör.

Jag skrev med anledning till varför polisen inte spårar mobiler direkt bara för någon anmäler dom som försvunna. Att det dessutom är hennes ex, gör det ju än mer självklart att dom inte spårar hennes mobil. Kom inte nu med "Ja, men UW är ju aldrig anmäld för misshandel av LW...". Ni får själv lista ut varför ni inte bör ställa den frågan och göra bort er än mer...

Jag skrev:
Hur skulle det se ut om alla kvinnor som vill hålla sig undan från sin man eller ex vart spårade direkt av polisen? ”Där är hon, nu far vi så du kan fortsätta slå”..
Detta för att ni ska någon gång förstå varför polisen inte spårar mobiler bara för att man anmäler ett försvinnande. Det måste mer till, mycket mer. Det har inget med UW att göra som person.
Citera
2018-08-03, 16:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Svårt att säga hur noga journalisten varit i sin definition av "anhörig".

Däremot har det väl sagts att SD åkte till JG's sommarstuga efter hemkomsten från (den misslyckade) USA-resan? Om detta stämmer, så kan det ju ligga ganska nära till hands att polisen gjorde beslag från JG's sommarstuga.

Ja han var i JG:s stuga minns jag också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in