2018-08-03, 16:39
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Lite om skillnaden mellan orden kroppsvisitation och kroppsbesiktning. Rimligen har man gjort en besiktning iom mordmisstanke.

https://www.minilex.se/a/kroppsvisitation-och-kroppsbesiktning-vad-%C3%A4r-det-och-vad-%C3%A4r-skillnaden

https://www.lonnquist.se/rattegangsbalken-kap28-husrannsakan-kroppsvisitation-kroppsbesiktning.html

Antagligen visitation vid första anhållandet och besiktning vid det andra. Tyvärr, visste väl
ingen att det egentligen handlade om en mordutredning från start.
Citera
2018-08-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Har funderat över att många måste ha försökt nå LW på morgonen den 15:e, barnen, UW, Norgevänner etc. Har du hört något om ifall telefonen redan då var avstängd, eller om det gick fram signaler men inget svar?

Intressant fundering, tyvärr vet jag inte.
Citera
2018-08-03, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bara spekulationer i brist på ny information. EGT nämnde ju något om att titta närmare på en granne och då mindes jag detta.

Det stämmer angående att grannar sålde sin bostad. Någon länkade till mäklarens sida efter mordet.

Tack, då får vi hoppas EGT kan svara på det.
Citera
2018-08-03, 16:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag undrar hur EnGodTanke tänkte när hen skrev att SD kroppsvisiterades. VET hen det eller var det en tanke?
Jag tänker att det måste ha funnits blodspår någonstans om en misstänkt kroppsvisiteras innan man ens vet att den försvunna är mördad.

Visst blev väl SD blev anhållen redan vid första förhöret, då han släpptes snart efter?

Jag skulle kunna tänka mig (gissar)att han redan då blev kroppsvisiterad.

"11 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får kroppsvisitation göras på den som skäligen kan missstänkas för brottet för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken."

https://www.lonnquist.se/rattegangsbalken-kap28-husrannsakan-kroppsvisitation-kroppsbesiktning.html

Men den 29/5, då har det redan gått 2 veckor efter mordet. Då kan rivsår och mindre sår redan läkt och om de inte är uppenbara parallella klösmärken så kan det kanske vara svårt att definiera hur gamla de är eller hur de har uppkommit.

Märkligt är det ändå med de bilder som SD visar på rivmärken på benen på sin logg.
Känns lätt absurt och "opassande" med tanke på det han är skäligen misstänkt för och på det faktum att människor lätt kan associera skadorna på benen med mordet. Det måste han också inse.

Därför får man en "konstig känsla" runt att han kan ha haft skador på benen som liknar det han visar på loggarna.

Jag t om tror att det är så att han haft någon slags rivmärken som han bortförklarat med geocaching -skador. Dessa har alltså upptäckts vid kroppsvisiteringen. Det är vad jag tror. Ska bli intressant att läsa FUP om det någonsin kommer så långt...
Citera
2018-08-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Tack, då får vi hoppas EGT kan svara på det.
Jag? Jag har bara sammanställt det som ploppat upp här vad gäller grannen. Nu minns jag inte detaljerna och tror det finns två eller tre grannar som blandas friskt.
En är väl någon "låna tomater" av, en annan eller samma är som hon introducerade geocaching för och en annan eller samma alla tre är som bodde längst ned på gatan, närmast FP.
Om inte mitt minne sviker mig helt (2 glas vin redan, så här på sista semesterdagen, och fler lär det bli! ), så var det han längs ned på gatan som hade någon anmälning mot sig.

Ett scenario med grannen är inte alls långsökt och man får in alla detaljer vi vet om i detta med. Faktiskt väldigt bra och utan att ens tänja på några tankegångar.
Citera
2018-08-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Vad får dig att tro att LW skulle haft sin granne som älskarinna ?

Bara för om dom nu väljer sälja och flytta om det nu stämmer
( Vet INTE jag )
Nu förstår jag än mer varför jag blir så missförstådd... Det var väl inte så det skrevs?!
Citera
2018-08-03, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag? Jag har bara sammanställt det som ploppat upp här vad gäller grannen. Nu minns jag inte detaljerna och tror det finns två eller tre grannar som blandas friskt.
En är väl någon "låna tomater" av, en annan eller samma är som hon introducerade geocaching för och en annan eller samma alla tre är som bodde längst ned på gatan, närmast FP.
Om inte mitt minne sviker mig helt (2 glas vin redan, så här på sista semesterdagen, och fler lär det bli! ), så var det han längs ned på gatan som hade någon anmälning mot sig.

Ett scenario med grannen är inte alls långsökt och man får in alla detaljer vi vet om i detta med. Faktiskt väldigt bra och utan att ens tänja på några tankegångar.

Men om det nu ”stämmer” att Lenas granne sålt och flyttat, vad tyder du det på att dom skulle vara inblandade i det tragiska som hänt LW?

Citat:
Bara spekulationer i brist på ny information. EGT nämnde ju något om att titta närmare på en granne och då mindes jag detta.

Det stämmer angående att grannar sålde sin bostad. Någon länkade till mäklarens sida efter mordet.
Citera
2018-08-03, 17:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Antagligen visitation vid första anhållandet och besiktning vid det andra. Tyvärr, visste väl
ingen att det egentligen handlade om en mordutredning från start.

Varför inte både besiktning och visitation första gången? Man får göra båda vid skälig misstanke och om brottet är av den grad som leder till fängelse står det i den sida du länkade.
SD var skälig misstänkt för kidnappning eller människorov enligt den artikeln du länkade till mig för någon timme sedan.
Citera
2018-08-03, 17:27
Bannlyst
Citat:
Nu förstår jag än mer varför jag blir så missförstådd... Det var väl inte så det skrevs?!

Skippa vinet och drick vatten så kanske du ser att jag svarade Rosamund inte dig.

Citat:
Jag funderar lite på LW:s granne som säljer (eller numera sålt) sin bostad och flyttat. Var den flytten planerad innan mordet? Den kom lite hastigt i direkt anslutning efter mordet annars kan jag tycka.

Det var ju ett gift par och tänk om maken hade LW som älskarinna?
Citera
2018-08-03, 17:28
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Stängdes av och dom hade bara sista rapporten att gå på. Då blir området betydligt större.
Dom gick ju på försvinnande initialt och det kan vara frivilligt och då får dom inte efterforska efter personen.
Dessutom var det ju hennes ex som anmälde.
Hur skulle det se ut om alla kvinnor som vill hålla sig undan från sin man eller ex vart spårade direkt av polisen? ”Där är hon, nu far vi så du kan fortsätta slå”...

Citat:
Vad är det som är så svårt att förstå?
Ibland vill vi efterlysa personer, oftast kvinnor, i den tjänst jag har (mitt arbete). Det finns upparbetade rutiner för detta, både internt hos oss och mot polisen. Dock finns det situationer, som gör att vi känt att vi vill skynda på den processen. I klartext: Vi misstänker brott.
Det är inte så enkelt att få till en spårning av deras mobiler, med anledning att dom kan hålla sig undan frivilligt. Den frivilligheten är starkt skyddad i svensk lag. En enskild polisman får inte initiera en pejling (av den enkla anledningen att han själv inte får kolla var hens partner är och skylla på att hen är försvunnen). Vanligt j-a sunt förnuft - Polisen får inte bara hipp som happs starta pejling. Hon var initialt bara försvunnen. När det sedan gick över till människorov, då kan dom gå in med dom åtgärderna.
Förstår du nu varför polisen inte pejlade direkt på tisdagen??? Om inte, be någon annan om hjälp till dig, jag kan inte vara mer tydlig.

Min andra fråga angående UWs misshandel av LW svarade du inte på. Det får du gärna göra.
Jag kan inte svara på nått jag aldrig skrivit... Du övertolkar allt som vanligt. Och nu har det blivit en trådsanning att jag säger att UW misshandlat LW. Du vet det och det är därför du gör som du gör.

Jag skrev med anledning till varför polisen inte spårar mobiler direkt bara för någon anmäler dom som försvunna. Att det dessutom är hennes ex, gör det ju än mer självklart att dom inte spårar hennes mobil. Kom inte nu med "Ja, men UW är ju aldrig anmäld för misshandel av LW...". Ni får själv lista ut varför ni inte bör ställa den frågan och göra bort er än mer...

Jag skrev:
Hur skulle det se ut om alla kvinnor som vill hålla sig undan från sin man eller ex vart spårade direkt av polisen? ”Där är hon, nu far vi så du kan fortsätta slå”..
Detta för att ni ska någon gång förstå varför polisen inte spårar mobiler bara för att man anmäler ett försvinnande. Det måste mer till, mycket mer. Det har inget med UW att göra som person.

Tack för förklaringen. Nu förstår jag både vad du syftar på inom din yrkesroll och att ”slå-meningen” bara var ett exempel. Ber om ursäkt att jag misstolkade dig angående att det skulle gälla UW!

Sen kan jag meddela dig att jag inte på något sätt är ute efter att skapa trådsanningar. Inte heller stämmer dina mindre trevliga epitet om mig som person. Om det är något jag inte förstår så väljer jag att fråga. Just för att slippa missförstånd och eventuella trådsanningar. Att fråga efter källa när du inte anger varifrån dina uppgifter kommer är väl inte heller orimligt kan jag tycka.

Men återigen till saken: I ditt översta citerade inlägg så skriver du att vid ett försvinnande så får polisen inte efterforska personen. När jag frågar dig angående det så tar du endast upp åtgärden att spåra den försvunnes telefon. Det är det jag inte får ihop. Vilken utav uppgifterna är det som gäller?

Att du sedan jämför Lenas försvinnande och de eventuella resurser som då sattes in eller inte med en grupp kvinnor, som verkar ha en historia av att bli misshandlade och självmant hålla sig undan, blir som att jämföra äpplen och päron.
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-03 kl. 17:30.
Citera
2018-08-03, 17:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej, han togs in direkt och det var på tisdagen jag hörde talas om kidnappning på lokala nyheter. Nu minns jag inte vilken radiostation det var eftersom jag färdades genom 4 olika län den dagen. Dock minns jag att jag reagerade på "nyheten" och spanade i flera dagar i olika lokala nyhetsmedia om mer information om den "kidnappningen".

På följande länk kan du läsa att Åsa Hiding bekräftar att SD togs in på tisdagen: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/person-tidigare-anhallen-misstankt-for-manniskorov

Citat från artikeln:
"Nu berättar åklagaren Åsa Hiding att en person anhölls och släpptes samma dag som polisen fick in en anmälan.

– Personen var skäligen misstänkt, men på vilka grunder vill jag inte gå in på, säger åklagaren Åsa Hiding."

Det verkar som att pressen har lite olika uppgifter. Jag vet att du som samlat fakta redan har läst det mesta (TACK!) och gjort enormt fina sammanfattningar.

Men det är väl de olika uppgifterna som florerar runt i pressen/tråden som försvårar att få klarhet i tidslinjen.

Så här stod det i Metro 29/5, en sammanfattning (min fetning):

"Detta har hänt i Lena-fallet:
45-åriga Lena Wesström försvinner under natten till den 15 maj.

Ärendet rubriceras som ett försvinnande, men ändras sedan till misstänkt människorov.

Under onsdagen den 16 maj anhålls en man i 40-årsåldern misstänkt för människorov. Mannen förhörs, släpps och lämnar sedan landet, enligt uppgifter till Metro. Hans bil genomsöks sedan av polis

Den 18 maj går polisen i Örebro ut med namn och bild på Lena Wesström, folkbokförd i området Hjärsta.

Lördagen den 19 maj anträffar en privatperson en död kvinna i ett skogsområde i närheten av Lena Wesströms hem.

Tisdagen den 22 maj bekräftar polisen att den döda kvinnan är Lena Wesström.

Tisdagen den 29 maj anhålls en person som skäligen misstänkt för mord. Det ska handla om en man, enligt uppgifter till Metro.
"

https://www.metro.se/artikel/man-anh%C3%A5llen-misst%C3%A4nkt-f%C3%B6r-mord-p%C3%A5-lena-wesstr%C3%B6m
Citera
2018-08-03, 17:31
Medlem
flixa81s avatar
Citat:

Det kanske är dags nu att du börjar tänka vad du skriver, och hur du skriver?
Du blir ”missförstådd” av oss andra i nästan varje inlägg.
Är det vi som missförstår eller är det helt enkelt så att du skriver otydligt och missar att skilja på vad som är fakta och egna spekulationer.
Måste vara jobbigt att hela tiden få förklara sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in