Citat:
Ursprungligen postat av
Honan6
Jag undrar hur EnGodTanke tänkte när hen skrev att SD kroppsvisiterades. VET hen det eller var det en tanke?
Jag tänker att det måste ha funnits blodspår någonstans om en misstänkt kroppsvisiteras innan man ens vet att den försvunna är mördad.
Visst blev väl SD blev anhållen redan vid första förhöret, då han släpptes snart efter?
Jag skulle kunna tänka mig (gissar)att han redan då blev kroppsvisiterad.
"
11 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får kroppsvisitation göras på den som skäligen kan missstänkas för brottet för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken."
https://www.lonnquist.se/rattegangsbalken-kap28-husrannsakan-kroppsvisitation-kroppsbesiktning.html
Men den 29/5, då har det redan gått 2 veckor efter mordet. Då kan rivsår och mindre sår redan läkt och om de inte är uppenbara parallella klösmärken så kan det kanske vara svårt att definiera hur gamla de är eller hur de har uppkommit.
Märkligt är det ändå med de bilder som SD visar på rivmärken på benen på sin logg.
Känns lätt absurt och "opassande" med tanke på det han är skäligen misstänkt för och på det faktum att människor lätt kan associera skadorna på benen med mordet. Det måste han också inse.
Därför får man en "konstig känsla" runt att han kan ha haft skador på benen som liknar det han visar på loggarna.
Jag t om tror att det är så att han haft någon slags rivmärken som han bortförklarat med geocaching -skador. Dessa har alltså upptäckts vid kroppsvisiteringen. Det är vad jag tror. Ska bli intressant att läsa FUP om det någonsin kommer så långt...