2018-08-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Skulle för övrigt vara intressant att få det prövat ifall mamman eller pappan kan ha gjort sig skyldiga till vållande till annans död när dom skickar ut CP ungen som enligt dom själva är på en 3 årings nivå med en vapenreplika.

Men herregud, en CP skada är inte att likställa med en utvecklingsstörning utan är en fysisk funktionsnedsättning, Den döda pojken hade Downs syndrom vilket är något helt annat än en CP skada.

Alla ni i tråden som använder ordet CP i detta sammanhang är plumpa och obildade.

Sen, nej klart att föräldrarna inte döms för att ha gett sitt barn med förstånd som ett litet barn en barnleksak för små barn. Om barnleksaker som ser ut som vapen bör få säljas är ju dock en annan fråga.
Citera
2018-08-03, 16:21
Medlem
styrlunds avatar
Det som är mest skrämmande i detta fall är det inte var en polis som flippade och sköt utan tre.
Den kollektiva galenskapen är farlig för alla medborgare.
De hade kunnat skjutit vem fan som helst som råkat befinna sig där. De hade tolkat alla rörelser som misstänkta och utfört en utomparlamentarisk avrättning.
Citera
Avslutad
Polisernas agerande var rimligt. Personer med down syndrom är inte direkt oförmögna att skjuta.

Hade också upplevt situationen som hotfull om någon (utvecklingsstörd eller ej) viftade med det här vapen och vägrade släppa den. Synd bara att poliserna inte var utrustade med elpistol istället.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEjn4L/har-ar-leksakspistolen-som-eric-20-hade-nar-han-skots-ihjal
Senast redigerad av Guy86 2018-08-03 kl. 16:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
HAHA där kom kommentaren som jag förutspådde, grattis du har därmed blottat din inkompetens.

Orkar inte demontera hela ditt inlägg men överfallit en person med skjutvapen WTF du har ingen verklighetsanknytning.

Grattis till dig också som har blottat din egna inkompetens med att lämna ett ytterst korkat inlägg, ett försök för att lyfta fram din egna begåvning för att sedan trycka ned mottagaren.

Du har som sagt ingen aning vad jag vet och inte vet.
Min erfarenhet bygger på att jag har umgått med DS människor och vet hur dom blir när inte allt stämmer.
Dessutom har jag också umgåtts med kriminella och det är en jävla skillnad på dessa 2 när dom håller ett vapen och hotar.

Polisen alltid ska förutsätta att det är en riktigt vapen.
I ett skarp läge är det svårt att skjuta någon i benet som polisen ska göra om dom kan.

Men jag anser att detta aldrig kan bli ett skarp läge för att polisen ska skjuta 3 skott i bröstet.

Vad bygger du din erfarenhet när du ansåg du har rätt att dumförklara människor som du inte känner, för att du inte håller med?
Citera
2018-08-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Denna tråden är oerhört underhållande. I synnerhet sen sub-100 inläggs-vänstertrollen kommit in.

Jag är inget större fan av den svenska polisen, dom är inte bara veka och ofta inkvoterade, dom genuscertifieras och dessutom så beskyddar dom ett styre som aktivt arbetar för att förringa och förinta svenskar.

MEN! Dom får nästintill dagligen utstå allt från stenkastning, anlagda bränder etc. Man spränger polishus och skjuter hej vilt och ibland knivar man en polis. Ett klimat skapat av ovannämnda vänsterslödder och detta vanstyre. Vad tror ni då händer när man ställs inför en lirare med vad som ser ut som ett vapen? Personen verkar inte svara på tilltal eller samarbeta med polisen.

"Hurr durr det var ett leksaksvapen" ja jo, men i stundens hetta har du inte en jävla chans att reflektera över det och dessutom får man, med tanke på hur mycket det skjuts och hur vanligt det är med beväpnade kriminella, ALLTID utgå från att vapnet är riktigt. Ni som säger att det är busenkelt att se skillnaden har aldrig sett, hållit i eller avfyrat ett vapen. Jag skulle gissa på att 75% av er som säger dylika saker är typiska innerstads Södertörnare.

Sen såg jag att det skulle varit kvinnliga poliser? Om nu så är fallet så hjälper det inte det minsta. Kvinnor kan inte och SKA inte inneha positioner i samhället som är psykiskt påfrestande, där man kanske hamnar i en situation där dom mest primala reflexerna aktiveras, såsom poliser, brandmän etc. Detta utöver dom rent fysiska aspekterna.

Slutsats; Ni har skapat samhället själva, med hög kriminalitet, skjutningar och mord in absurdum. Noll och ingen respekt för polisen har fått till följd att polisen ses som fritt vilt och det har upprepade gånger visat sig. Det i sin tur har skapat en poliskår på sin spets. "On the toes" som jänkarna hade sagt.

Sen har ni mage att lipa över att grabben fick sätta livet till? Jag lova er att Downien kommer att bli en martyr och en symbol för den "hemska polisen" och ett argument till varför vi ska avväpna svensk polismakt och anställa fler genuscertifierade dialogpolis.

Ni gör mig spyfärdig.

Hatten av, ett utomordentligt väl formulerat inlägg. Du sammanfattade hela situationen, inklusive den här metadiskussionen perfekt.
Citera
2018-08-03, 16:23
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Det handlar inte om att märka ord ty det är två helt skilda saker. Ifall du sätter på dig en klänning så innebär det inte att du är en kvinna.

Jämförelser är inte din starka sida märker jag.

Dessutom omnämner tre olika tidningar det som plastvapen:

https://www.dn.se/sthlm/polisen-kallade-leksaksgevar-av-plast-for-replika/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dALAo/polis-avlossade-skott-efter-hotfull-situation--man-dod
http://www.mynewsdesk.com/se/funktionsratt/pressreleases/tragisk-paaminnelse-om-vikten-av-kunskap-om-funktionsnedsaettningar-2617577
Senast redigerad av letspanic 2018-08-03 kl. 16:25.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchPipe
Tycker folk är för snabba att döma polisen. Man förstår ju att föräldrarna är förtvivlade, men att gå ut och säga att polisen ljuger och bla bla är bara tramsigt. Och ännu tramsigare av dom här som skriver "höhö vänta bara tills namnen på grisarna kommer ut"

Ingen vet om han viftade runt vapnet eller vad som hände. Han kan ju till och med trott att det var en lek. Baserat på bilden på AB så kan ju leksaksvapnet tas för ett riktigt. Även om dom såg att han hade downs så betyder inte det att det inte är en farlig situation.
Nånstans stod det att 3 poliser hade skjutit. Baserat på det så skulle jag gissa att höjde vapnet på nåt sätt (eller att det tolkades på det viset) så att dom inte hade nån betänketid. Annars känns det som endast en av poliserna hade skjutit.

Hur som helst är alla förlorare i denna historien

Jag tycker det är ett utmärkt tillfälle att diskutera elpistoler och gummikulor. Det sistnämnda hade nog passat denna situationen. Kanske inte passar som sidovapen, men kanske ha ett gevär i bilen? (Går det ens ha gummikulor i en pistol?)

+1 på detta.

Gummikulor är jag själv lite tveksam till hur man ska använda och det innebär mer utrustning som polisen ska ha med sig samt ha korrekta rutiner för. Man vill inte möta en person med ett potentiellt skjutvapen med bara gummikulor. Tänk om det är någon med kroppsskydd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
I början figurerade det annan, senare tid för skjutningen i media. Jag har börjat fundera om 03.48 är tiden då polisen mottog anmälan om olaga hot, som ringdes in av en kvinna som kände sig hotad av sin man. Och att skjutningen skedde något senare.

Utifrån detta skulle jag tro att skjutningen skett lite tidigare. 03:48 lägger man rapporteringen att skottlossning ägt rum. Borde väl skett innan det i så fall, minst 10 minuter innan.
Citera
2018-08-03, 16:24
Medlem
LekandePyromanens avatar
Var fick grabben tag på låtsasvapnet?
Citera
2018-08-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Jag är inne på tre spår varav två är väldigt konspiratoriska och den ena med tjocka bokstäver vill jag gärna ha tankar kring, den är nästan som tagen ur en filmscen.

1. Allt som polisen säger stämmer, att personen hade vapenliknande föremål och betedde sig hotfullt.

2. Polisen har skjutit en icke hotfull person med ett föremål liknande ett vapen. Kanske har kollegorna sinsemellan diskuterat att få skjuta en person och tog tillfället i akt, flera avlossar skott för att ingen ska kunna dömas för dödande skottet. Låter otroligt men spekulerar bara.

3. Den största konspirationen denna är hemsk att ens tänka på men hört att det är påfrestande som fan att ha barn med downs och tänk om den avlidne var lärd till att agera hotfullt med vapenliknande föremål för att just avrättas.

sluta rök cannabis och titta på konspirationsdokumentärer på youtube, tro mig du kommer få ett bättre liv. kämpa på , två steg fram, ett steg bak.
Citera
2018-08-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Vem fan har påstått att polisens ammunition är utformad för att förhindra dödsfall??? det är något du fantiserat ihop

Expanderande ammunition stoppar målet mer effektivt än helmantlat, det är den riktiga anledningen till att speer dot används. Målets överlevnad är totalt irrelevant, fattar du inte det?
Polisen jobb vid verkanseld är att stoppa en person, att personen dör hör varken hit eller dit.

Kulan är dessutom laddad för optimal expandering, inte maximal penetration, om kulan är för hett laddad så uppnås inte maximal uppsvampning , jag har för mig att man vill ha expanderingen vid 15cm in ca.
Det kan tilläggas att kulor från Speer är bonded, så risken för fragmentering är nära noll. Det är också därför som Speerkulor är svindyra.
Citera
2018-08-03, 16:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Grattis till dig också som har blottat din egna inkompetens med att lämna ett ytterst korkat inlägg, ett försök för att lyfta fram din egna begåvning för att sedan trycka ned mottagaren.

Du har som sagt ingen aning vad jag vet och inte vet.
Min erfarenhet bygger på att jag har umgått med DS människor och vet hur dom blir när inte allt stämmer.
Dessutom har jag också umgåtts med kriminella och det är en jävla skillnad på dessa 2 när dom håller ett vapen och hotar.

Polisen alltid ska förutsätta att det är en riktigt vapen.
I ett skarp läge är det svårt att skjuta någon i benet som polisen ska göra om dom kan.

Men jag anser att detta aldrig kan bli ett skarp läge för att polisen ska skjuta 3 skott i bröstet.

Vad bygger du din erfarenhet när du ansåg du har rätt att dumförklara människor som du inte känner, för att du inte håller med?

Men det är ju du som är dum som på fullt allvar tror att du på den lilla information som finns kan avgöra att polisen har gjort fel. Det finns just nu ingen annan sanning eller rimlig ståndpunkt än att vi saknar tillräckligt med fakta för att bedöma om polisens verkanseld var rimlig utifrån situationen eller inte. Alla som friar eller fäller polisen reservationslöst i detta läge avslöjar sig som personer som inte kan skilja på fakta och gissningar och låter sig drivas av känslor istället för logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in