Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-03, 16:05
Medlem
MrFolds avatar
Det finns verkligen något för alla i denna osannolikt tragiska händelse.

- Nationalister skyller på invandringen och menar att alla skjutningar de senaste åren gjort polisen så rädda att de trycker av för minsta lilla. Om det nu inte beror på att det tagits in för många blattar i kåren.
- Skrikvänstern får tillfälle att leva ut sin allmänna misstänksamhet eller rentav hat mot polisen som de menar skjuter först och frågar sen om det gäller vanligt folk men håller nazister och rasister om ryggen
- Allmänkonservativa menar att polisen förvekligats av allt genustänk och alla kvinnliga poliser och därför inte är tillräckligt tuff längre för att hantera situationer som denna med huvudet kallt (trots att det inte verkar som att några kvinnliga poliser ingick i patrullen som öppnade eld)
- Folk som är i största allmänhet känslostyrda och inte kan tänka logiskt klarar inte av att fatta att poliserna som sköt inte satt på samma perfekta info som de själva (utvecklingsstörd, leksaksvapen etc) och tror att de själva minsann hade kunnat hantera situationen bättre och att poliserna därför som minst måste ha begått ett rejält tjänstefel.
- Hel- och halvkriminella och diverse missbrukare som hatar poliser p.g.a. att de inte behandlats som kungar varje gång farbror blå stört eller förstört deras kriminalitet och drogande tar förstås chansen att lägga några feta spyor också på sin fiende.

- Så finns förstås de som föredrar att lägga all skuld på föräldrarna. De borde ha förutsett att sonen skulle springa iväg mitt i natten och vifta med sitt vapen framför en polispatrull .

Fascinerande på sitt vis, men jag tycker mest det är tragiskt hur alla försöker utnyttja den här tragedin. Så hemskt för alla inblandade att det gick som det gick.

Diskussionen om polisens ammunition känns däremot helt legitim. Och givetvis bör rutiner och instruktioner och utbildning granskas i samband med en sån här händelse, oavsett vad utredningen kommer att visa angående eventuella tjänstefel.
Citera
2018-08-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stepthefuckback666
Men du var aktiv igår och sa att ett ev vapen ej kunde ses pga. skymning och mörk bakgård. Hur faan skall du ha det?

Starkt solljus eller lågt stående ljus gör att man ser mörka siluetter i skuggan. Det går inte att sitta här och döma.
Jag vet tre snutar som kommer att sluta. Säker på att minst hundra kanske flera hundra som övervägt yrket inte kommer att söka till det.
Citera
2018-08-03, 16:06
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nödvärn är exakt likadant för alla. Finns inget som säger att en privatperson inte får använda skjutvapen i självförsvar.
Som sagt, ingen privatperson har klarat sig från straff när de hävdat nödvärn och skjutit verkans eld. Lagen skall vara lika för alla, men om du tror att det är så, då kan jag bara beklaga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Skämmas? Det är en polis förbannade uppgift att kunna särskilja ett fejkvapen från ett äkta. Kan de inte det, bör de omedelbart byta jobb. Så svårt kan det inte vara. Vi oinsatta lekmän kan det vara marigt för men inte för poliser som pysslar med puffror till vardags.

Hallå din fullblodsidiot, vapnen är från ett avstånd på 2m i stort sett IDENTISKA.

Om vi bara hade haft snutar som kan göra den bedömningen så skulle vi ha så många som 0st.

Herregud vilka jävla spån det finns
Citera
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0110
och var är utegångsförbudet för alla stumma, kommunikationshandikappade eller som har ett annat språk ?

Det finns lås på dörrar för sådana så de inte springer ut i natten med puffra och skrämmer folk. Jag hade själv skjutit honom, mongo eller ej. Bara att inse folk blir upprörda för han såg lite lustig ut, inte för att han faktiskt har sprungit mitt i natten och skrämt livet ur folk och även poliser som öppnade eld.

Vissa här är så korkade man baxnar, det var ett mongo som strök med för han inte lydde polisen, men grattis idiot, det brukar inte kriminella vara så sugna på att göra heller.

Hotar du en polis med vapen, riktigt eller ej, blir det konsekvenser. Sen får man tycka vad man vill.

I slutändan handlar det om att mamman inte hade koll på sin son som utsatt sig för fara redan innan.

Polisens jobb och skyldighet är att säkerställa ordningen men även skydda resten från den person som orsakat detta rabalder.

Om en neger från Botswana har samma fejkvapen och trycker i ett hörn i en dunkel ingång i Stockholm klockan 04 samt viftat med det så folk ringer snuten. Han kan inte ett ens av svenska eller engelska och kliver framåt för att snällt ge vapnet till polisen och de skjuter honom. Hade du blivit lika upprörd då?

Nä exakt.
Citera
2018-08-03, 16:08
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Beroende på piplängd har Gold Dot en utgångshastighet på 350-370 m/s. På vilket sätt menar du att det skiljer sig från Magtech, Fiocchi, Geco eller S&B?
Vilken kulvikt pratar vi om?
Citera
Medlem
Flashshits avatar
Talfelet intervjuad om hur hon ser på saken: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxdOgA/politikerna-om-erics-torells-dod-djupt-tragiskt
Citera
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brudentycker
Ni som skyller de ökande antalet dödsskjutningar enbart på polisen. Bekymra er inte. Vi kommer får allt färre poliser..

Tack för omsorgen. Kan man lita på det? Dom gör ju inget annat än att lägga ner varenda utredning enligt min erfarenhet. För det mesta samma dag dom har fått in anmälan. Ett jävligt osympatiskt system.
Citera
2018-08-03, 16:09
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Nu är det ju inte som så att det går från becksvart till kritvitt, även om det är en timma tills innan "solen går upp" så är det inte becksvart. Dessutom så ändras nu detta hale tiden så det som var ljust igår är troligtvis mörkare idag, sen har du ytterligare en aspekt att ta hänsyn till det är hur molnigt det är, så att jämföra som du påstår är inte korrekt.
Skotten föll ca 03.50, ca 50 min innan solens uppgång (ca kl 04.40) i Stockholm igår. Jag tänker själv se hur ljust/mörkt det är inatt vid ca 03.50, det bör vara ungefär samma ljusförhållanden då som när skotten föll.
I kväll går solen över Stockholm ner 21.07 och upp igen inatt kl 04.42.

Ur Polisens rapport
02 augusti 03.48. Olaga hot. Stockholms län
Polis skjutit verkanseld.
...
En person har skadad först till sjukhus.
...
Uppdatering klockan 05.33
Platsen på Norra Stationsgatan är avspärrad för teknisk undersökning
...
Uppdatering klockan 05.45
Den person som fördes till sjukhus har avlidit
...
Citera
2018-08-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
På den otydliga bild på vapnet som var i tidningen så kan man tro att det är ett äkta vapen.
Lät mer harmlöst när föräldrar talade om vapnet men man måste också förstå att det är inte lätt som polis att se om det är äkta i skarpt läge.

Men det spelar ingen roll man kan väl ha en större förståelse om en person med DS viftar med vapnet.
Prata man inte innan med personen innan man avlossa 3 skot som alla är dödande.

Nu finns det olika grader av DS men i sådant läge så förstår inte en person med DS allvaret i ett släppa vapnet och blir stressad. I stressade läge så blir dom också aggresiva.

Jag tycker dessa poliser ska förlora rätten som polis. Jag tycker det är tjänstefel det dom gjorde.

Hur kan dom någonsin känna sig hotad av en person med DS även om vapnet var riktigt och personen inte lydde så får dom väl skjuta han i benet. Dom kunde också med lätthet överfallit han också.

Då är jag ändå en förespråkade att polisen ska skjuta mer och noll tolerans vid hot. Svenska polisen har blivit allt för mesiga så att det har påverkat dom att sköta sitt arbete.

HAHA där kom kommentaren som jag förutspådde, grattis du har därmed blottat din inkompetens.

Orkar inte demontera hela ditt inlägg men överfallit en person med skjutvapen WTF du har ingen verklighetsanknytning.
Citera
2018-08-03, 16:10
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Denna tråden är oerhört underhållande. I synnerhet sen sub-100 inläggs-vänstertrollen kommit in.

Jag är inget större fan av den svenska polisen, dom är inte bara veka och ofta inkvoterade, dom genuscertifieras och dessutom så beskyddar dom ett styre som aktivt arbetar för att förringa och förinta svenskar.

MEN! Dom får nästintill dagligen utstå allt från stenkastning, anlagda bränder etc. Man spränger polishus och skjuter hej vilt och ibland knivar man en polis. Ett klimat skapat av ovannämnda vänsterslödder och detta vanstyre. Vad tror ni då händer när man ställs inför en lirare med vad som ser ut som ett vapen? Personen verkar inte svara på tilltal eller samarbeta med polisen.

"Hurr durr det var ett leksaksvapen" ja jo, men i stundens hetta har du inte en jävla chans att reflektera över det och dessutom får man, med tanke på hur mycket det skjuts och hur vanligt det är med beväpnade kriminella, ALLTID utgå från att vapnet är riktigt. Ni som säger att det är busenkelt att se skillnaden har aldrig sett, hållit i eller avfyrat ett vapen. Jag skulle gissa på att 75% av er som säger dylika saker är typiska innerstads Södertörnare.

Sen såg jag att det skulle varit kvinnliga poliser? Om nu så är fallet så hjälper det inte det minsta. Kvinnor kan inte och SKA inte inneha positioner i samhället som är psykiskt påfrestande, där man kanske hamnar i en situation där dom mest primala reflexerna aktiveras, såsom poliser, brandmän etc. Detta utöver dom rent fysiska aspekterna.

Slutsats; Ni har skapat samhället själva, med hög kriminalitet, skjutningar och mord in absurdum. Noll och ingen respekt för polisen har fått till följd att polisen ses som fritt vilt och det har upprepade gånger visat sig. Det i sin tur har skapat en poliskår på sin spets. "On the toes" som jänkarna hade sagt.

Sen har ni mage att lipa över att grabben fick sätta livet till? Jag lova er att Downien kommer att bli en martyr och en symbol för den "hemska polisen" och ett argument till varför vi ska avväpna svensk polismakt och anställa fler genuscertifierade dialogpolis.

Ni gör mig spyfärdig.

Uppenbarligen hade killen, med intelligens som en treåring, inte hunnit skada någon. Ej heller avlossat några skott eftersom han hade en leksakspistol.

Mot bakgrund av detta undrar jag varför polisen var så jävla snabba med verkanseld? Dessutom kan de inte ha siktat på knäna direkt.

Varför väntade de inte? De har skyddsvästar, hjälmar och vapen - mot en mongoloid autist. Det KAN helt enkelt inte ha varit bråttom alls att ta ner honom.

Kanske vi bara måste acceptera att polisen gör rätt för det mesta. Men ibland gör poliser fel. Den här gången blev det jävligt fel.

Motbjudande att läsa att dessa poliser är i tjänst som vanligt idag.
Senast redigerad av allegrageller 2018-08-03 kl. 16:13.
Citera
2018-08-03, 16:12
Medlem
ScorchPipes avatar
Tycker folk är för snabba att döma polisen. Man förstår ju att föräldrarna är förtvivlade, men att gå ut och säga att polisen ljuger och bla bla är bara tramsigt. Och ännu tramsigare av dom här som skriver "höhö vänta bara tills namnen på grisarna kommer ut"

Ingen vet om han viftade runt vapnet eller vad som hände. Han kan ju till och med trott att det var en lek. Baserat på bilden på AB så kan ju leksaksvapnet tas för ett riktigt. Även om dom såg att han hade downs så betyder inte det att det inte är en farlig situation.
Nånstans stod det att 3 poliser hade skjutit. Baserat på det så skulle jag gissa att höjde vapnet på nåt sätt (eller att det tolkades på det viset) så att dom inte hade nån betänketid. Annars känns det som endast en av poliserna hade skjutit.

Hur som helst är alla förlorare i denna historien

Jag tycker det är ett utmärkt tillfälle att diskutera elpistoler och gummikulor. Det sistnämnda hade nog passat denna situationen. Kanske inte passar som sidovapen, men kanske ha ett gevär i bilen? (Går det ens ha gummikulor i en pistol?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in