2018-08-03, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Starkt solljus eller lågt stående ljus gör att man ser mörka siluetter i skuggan. Det går inte att sitta här och döma.
Jag vet tre snutar som kommer att sluta. Säker på att minst hundra kanske flera hundra som övervägt yrket inte kommer att söka till det.

Bra, ju snabbare vi kan sätta in BOPE mot blattarna, dessto bättre. Dom med Downs syndrom skall vi ej döda med ammunition som inte ens "marines" i Sinaloa/Mexico får använda.

Vi kan hänga upp några bilder på svenska poliser på naturhistoriska så kan ni gå dit och runka.
Citera
2018-08-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Absolut, det jag menar är att alla i tråden vet att en privatperson i det dunkla gryningsljuset uppfattat en farlig person som hotar med skjutvapen och ringer polisen. Anmälaren hade knappast ringt polisen om hen tydligt sett en downie med leksakspistol.

Några minuter senare när polisen dyker upp ska polisen enligt många skribenter då under ett par snabba sekunder i samma gryningsdunkel förstå att han är ofarlig.

Nu har det framkommit att larmet inte handlade om vittnen som sett en person med vapen.

Polisen var larmade av en tjej som upplevde sig hotad till livet av sitt ex som är välkänd hos polisen sedan tidigare.

Därav ett ganska stort pådrag.

Har själv erfarenhet av nötter med extremt våldkapital och har i perioder skydd från polisens personskyddsgrupp, har även nära kontakt med soc avseende akut skyddsboende då min flickväns ex är i samma kaliber som Martin Jonsson.

Självklart var poliserna på helspänn då de trodde sig veta vem personen framför dom var och jag kan förstå att de sköt med den insikten. Dock vart det helfel då det sen visade sig att det var helt fel person de sköt.

Jag kan förstå poliserna, men det blev fel. De agerade för snabbt och sköt en oskyldig om än i god tro.

Tror knappast att Eric viftade med sitt plastgevär mot polisen, utan det blev helfel och rimligtvis måste polisen lastas även om intentionen att ta en riktig galning av daga var god. Agerandet saknar visserligen lagstöd, därav problemet när de råkade skjuta fel person.
Citera
2018-08-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Vilken kulvikt pratar vi om?
Jag utgår från att det handlar om vanliga 124 grains, eller använder Svensk polis någon specialare?
Citera
2018-08-03, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Vilket brott har utspelats här?

Det har inte begåtts något brott. Däremot uppfattade poliserna försök till mord varvid de har rätt till nödvärn.
Citera
2018-08-03, 16:16
Medlem
Ville bara lufta en reflektion: På medias bilder syns det att polisen satt ut lappar på sju hylsor på marken. Idag hittade en ur allmänheten ytterligare en hylsa. Minst 8 skott har alltså avfyrats.

Skulle inte förvåna mig om typ sex skott avfyrats av en av poliserna och de två återstående avfyrats av de två andra. Kanske har de två andra avfyrat i tron om att smällarna kommer från Erics leksak. Den polis som avfyrat flera stycken skott har förmodligen ballat ur och kan tacka sin lyckliga stjärna att kollegorna också sköt för det är det som kommer rädda denne från ett åtal. Ingen åklagare går upp i rätten mot tre poliser och påstår att tre poliser borde gjort en annorlunda bedömning.

Sanna mina ord.
Citera
2018-08-03, 16:16
Medlem
Citat:
Det kan man se om man inte är ett Mongo.... Det är en jäkla skillnad att vifta med en 100 gram leksak än ett 700 grams vapen... Och pratar vi om en mp5 eller liknande så är det ännu tyngre... Fysikens lagar är inte osynliga.

Exakt !

https://youtu.be/HPPj6viIBmU

Var detta en lyktstolpe eller kanske en 20kilos stång.
Kanske en stridsvagnspipa om du frågar polisen.
Citera
2018-08-03, 16:17
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
han rymde

Ja, men på något sätt har ju mongot fått tillgång till ett vapenliknande föremål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Om målet inte vore att han skulle dö så skulle polisen inte använt ammunition som är konstruerad för att maximera skadeverkan inne i kroppen. Det här snacket om att de använder speer gold dot för att förhindra genomskjutning är skitsnack, speer gold dot har extra hög mynningshastighet för att maximera penetreringen.

Hade målet varit att förhindra genomskjutning hade man använt ammunition med reducerad utgångshastighet. Polisen skjuter på så kort avstånd att det inte spelar någon roll om kulan går i 300 m/s eller 450 m/s, kulbanan blir inte märkbart annorlunda.

Hade målet varit att förhindra att den skjutne dör så hade man inte använt hålspetsammunition avsedd för jakt. Ni måste fatta att man inte ska lyssna på vad polisen säger utan man ska titta på vad polisen gör. Det är en universell tumregel som gäller allt och alla i hela hycklarsverige. Det som står i officiella styr och måldokument för olika myndigheter har ingen som helst bäring på vad som faktiskt gäller i den verkliga verksamheten. I praktiken gäller det att när polisen skjuter så skjuter polisen för att döda för hade man hade varit ute efter att skadeskjuta så hade man fortfarande använt den gamla 7.65 mm pistolen med den gamla helmantlade ammunitionen.

Vem fan har påstått att polisens ammunition är utformad för att förhindra dödsfall??? det är något du fantiserat ihop

Expanderande ammunition stoppar målet mer effektivt än helmantlat, det är den riktiga anledningen till att speer dot används. Målets överlevnad är totalt irrelevant, fattar du inte det?
Polisen jobb vid verkanseld är att stoppa en person, att personen dör hör varken hit eller dit.

Kulan är dessutom laddad för optimal expandering, inte maximal penetration, om kulan är för hett laddad så uppnås inte maximal uppsvampning , jag har för mig att man vill ha expanderingen vid 15cm in ca.
Senast redigerad av metoukor 2018-08-03 kl. 16:20.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Ditt argument är löjligt och fullständigt ovidkommande. Poliser jobbar som poliser. För att beivra brott. De är inte experter på all världens vapen. De har utbildning att hantera vapen. Det finns tiotusentals olika vapen, både nutida och historiska som duger att skjuta ihjäl människor med. Inte ens vapenexperter och experter på antika vapen kan varenda vapen. Det går att göra replikor så skickligt att inte ens vapenexperter kan avgöra om det är äkta utan att titta på det på nära håll.

Som det ser ut kan det inte handla om vapnet isolerat. I en upptrissad och akut situation kan förmodl. en banan framstå som hotfull. Åtminstone en grovt övermogen. Utan att man kanske kan göra så mycket åt saken i efterhand. En riktig skurk skulle kunna maskera sitt vapen genom att måla (delar av det) det orange, etc.

Det borde handla om hur man närmat sig huset och personen, och vad man gjort för att skaffa sig en bedömning av vederbörande före den gemensamma salvan. Det borde handla om att 99,9 proc av befolkningen är övervägande trevliga människor, åtminstone med en pistol upptryckt i ansiktet, och att det går att riskbedöma, som på en polisskjutningsbana där man ska kunna skilja onda pappfigurer från goda.

En och annan förbistrad närsynt nattvandrare riskerar ju att stryka med då och då om polisen rusar fram med inställningen att folk får skylla sig själva om de inte kan legitimera sin existens på en halv sekund.

Det är ju i det större kvalitativt ingen större skillnad mellan att misslyckas skydda den nu larmande kvinnan och att döda ”ET”. Då är det kanske bättre polisen stannar på station?

Alla förstår säkerligen att ingen av poliserna tycker detta är särskilt klädsamt att, inför kolleger, ta med sig in i resten av poliskarriären — så det är ju inget ngn önskat. Och det finns inga skäl att tro att poliserna hyst specifikt agg mot den man trodde det rörde sig om...

Men desto större skäl att till varje pris försöka undvika att sånt här inträffar igen.

Försök till varje pris undvika att hamna i trängda situationer. Inne på Stockholms innergårdar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Ur Polisens rapport
02 augusti 03.48. Olaga hot. Stockholms län
Polis skjutit verkanseld.
...
En person har skadad först till sjukhus.
...
Uppdatering klockan 05.33
Platsen på Norra Stationsgatan är avspärrad för teknisk undersökning
...
Uppdatering klockan 05.45
Den person som fördes till sjukhus har avlidit
...

I början figurerade det annan, senare tid för skjutningen i media. Jag har börjat fundera om 03.48 är tiden då polisen mottog anmälan om olaga hot, som ringdes in av en kvinna som kände sig hotad av sin man. Och att skjutningen skedde något senare.
Citera
2018-08-03, 16:19
Medlem
Det är mycket svårt att i stundens hetta se skillnad på en replika och ett riktigt vapen. Ni som uttalar er in annat har verkligen ingen aning. Det enda ni är duktiga på är att kriga framför era tangentbord. För övrigt finns det även uppenbara ”replikor” som fakiskt är 3D-utskrivna vapen, så argumentet att polisen ska hinna se skillnad på vapnet bevisar bara er inkompetens i ämnet, och ändå ska ni uttala er som ni är experter i ämnet.
Citera
2018-08-03, 16:19
Avslutad
Citat:
Som sagt, ingen privatperson har klarat sig från straff när de hävdat nödvärn och skjutit verkans eld. Lagen skall vara lika för alla, men om du tror att det är så, då kan jag bara beklaga.

Nu vet jag inte om det du säger är sant men det är skillnad på att hävda nödvärn och att det var nödvärn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in