2018-08-03, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Polisen har inget att fundera över, om något skjuts det verkanseld för lite i det här landet.

Ang det aktuella fallet så är det enkelt, har man ett verklighetstroget vapen till utseende och riktar det mot polisen och eller inte lyder polisens kommandosamtidigt som man viftar då får man ett par expanderade speer dot gold i bröstet.

Alla jävla tomtar som tror att polisens uppgift i det läget är att göra nån jävla psykisk utredning medan han viftar vapen är slut i huvet, det är samma efterblivna jävlar som alltid skriver "varför sköt dom han inte i benet istället" har inte läst hela tråden men gissar att det finns flera såna kommentarer

Skulle säga att de flesta inlägg handlar om att polisen gjorde rätt då ”Eric viftade med vapnet”, detta enligt er förstås. Vad som egentligen hänt vet vi inte, men det senaste att polisen var larmad till platsen på grund av att en tjej kände sig hotad av sitt ex ger knappast stöd för er ihopfantiserade version.

Vittnen på plats har uppgett att de sov med öppna fönster och att de vaknade av skottlossning. Poliskällan DN har talat med säger att polisen öppnat eld relativt omgående.

Ett gäng olyckliga sammanträffanden som dock inte ger dig rätt i något du skrivit. Ett tips är att du läser trådar nästa gång innan du liksom många andra postar inlägg som enbart består av förutfattade meningar.
Senast redigerad av Magban 2018-08-03 kl. 15:49. Anledning: Lite rättstavning...
Citera
2018-08-03, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Skjutningen skedde 03:47 ca.

Jasså? Andra rapporter gör gällande att det skedde 04:07. Det är dock inte kolmörkt vid den tidpunkten på sommaren i vilket fall som helst. Under vintern hade det dock varit beckmörkt. Dock så skedde skjutningen vid en belyst portingång. Jag har en bekant som bor vid porten intill så jag var där och "rekade" igår kväll och det finns belysning där.
Citera
2018-08-03, 15:35
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
https://www.svd.se/vittne-tog-bild-pa-20-aringens-leksaksgevar

Bild på vapnet

Som jag misstänkte, ingen färgglad "vattenpistol" som morsan hävdar och som "vem som helst" direkt kan se är en leksak.

Föremålet har den tydliga utformningen och färg som ett vapen brukar ha och att rikta ett sådant föremål mot polis är att betrakta som vållande till sin egen död.
Citera
2018-08-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Det är riktigt. Det ser tämligen äkta ut. Alla som ljugit här i tråden och gapat om att Polisen kunde se att det var ett leksaksgevär, flerfärgad leksakspistol etc. borde skämmas. Jag undrar forfarande varför mamman köpte det åt honom? Han kan ju inte prata. Ville han ha det, eller köpte hon det ändå? Varför kom han på att han skulle ut på gatan mitt i natten med det där geväret? Vad försiggick i huvudet på honom?

Skämmas? Det är en polis förbannade uppgift att kunna särskilja ett fejkvapen från ett äkta. Kan de inte det, bör de omedelbart byta jobb. Så svårt kan det inte vara. Vi oinsatta lekmän kan det vara marigt för men inte för poliser som pysslar med puffror till vardags.
Citera
2018-08-03, 15:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DetskarsigmedIsis
Och i en tunnel/gång/trapphus så menar du att det är lika ljust som det är nu? Skärp dig.

Om polisen bara blundar, så blir det ju helt mörkt, då måste de ju ha rätt att skjuta vem som helst?
Citera
2018-08-03, 15:37
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Om polisen bara blundar, så blir det ju helt mörkt, då måste de ju ha rätt att skjuta vem som helst?

Absolut är det så, det är nämligen deras uppgift och vem som helst riktar ett vapen mot dem och även inte lägger ned det. Resten kommer i utredningen.
Citera
Medlem
På den otydliga bild på vapnet som var i tidningen så kan man tro att det är ett äkta vapen.
Lät mer harmlöst när föräldrar talade om vapnet men man måste också förstå att det är inte lätt som polis att se om det är äkta i skarpt läge.

Men det spelar ingen roll man kan väl ha en större förståelse om en person med DS viftar med vapnet.
Prata man inte innan med personen innan man avlossa 3 skot som alla är dödande.

Nu finns det olika grader av DS men i sådant läge så förstår inte en person med DS allvaret i ett släppa vapnet och blir stressad. I stressade läge så blir dom också aggresiva.

Jag tycker dessa poliser ska förlora rätten som polis. Jag tycker det är tjänstefel det dom gjorde.

Hur kan dom någonsin känna sig hotad av en person med DS även om vapnet var riktigt och personen inte lydde så får dom väl skjuta han i benet. Dom kunde också med lätthet överfallit han också.

Då är jag ändå en förespråkade att polisen ska skjuta mer och noll tolerans vid hot. Svenska polisen har blivit allt för mesiga så att det har påverkat dom att sköta sitt arbete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Visst, men att svartmåla anmäleren hjälper väl inte saken?

Absolut, det jag menar är att alla i tråden vet att en privatperson i det dunkla gryningsljuset uppfattat en farlig person som hotar med skjutvapen och ringer polisen. Anmälaren hade knappast ringt polisen om hen tydligt sett en downie med leksakspistol.

Några minuter senare när polisen dyker upp ska polisen enligt många skribenter då under ett par snabba sekunder i samma gryningsdunkel förstå att han är ofarlig.

Jag hade i alla fall inte mått bra om jag var den som ringde polisen. Borde jag inte ha sett personen? Överreagerade jag? Om jag inte ringt hade detta tragiska kanske inte hänt? o s v
Citera
2018-08-03, 15:38
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Bra att en bild på vapnet har kommit fram. Ser väldigt äkta ut och polisen hade bara några sekunder på sej.

Det där vapnet ser inte ut som ett leksaksvapen. Leksakvapen signalerar (iaf för mig) att vapnet har en knasig form eller avvikande färgsättning.

Detta är ett svart "vapen" som ser ut som ett vapen som liknar ett brittiskt vapen från andra världskriget (STEN-gun). Kan vara ett leksaksvapen från Star Wars, Stormtrooper-vapnet är en variant av britternas vapen.
Citera
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Skulle för övrigt vara intressant att få det prövat ifall mamman eller pappan kan ha gjort sig skyldiga till vållande till annans död när dom skickar ut CP ungen som enligt dom själva är på en 3 årings nivå med en vapenreplika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Är det inte dags att vrida skjutvapnen ur händerna på dessa statens våldsverkare?
.

Låter som en god idé. Då tar du hand om nästa terrorattack eller skolattack. Pucko.
Citera
2018-08-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Skämmas? Det är en polis förbannade uppgift att kunna särskilja ett fejkvapen från ett äkta. Kan de inte det, bör de omedelbart byta jobb. Så svårt kan det inte vara. Vi oinsatta lekmän kan det vara marigt för men inte för poliser som pysslar med puffror till vardags.
Du vet inte vad du pratar om. Jag sysslar med pistoler till vardags och jag hade inte kunnat avgöra om det var äkta eller inte om jag inte fick hålla i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in