2018-08-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulavinter
Ja, konstigt att pappan kallade det för leksaksgevär. Eller det kanske är mamman som har fel på hur en "kpist" ser ut?

Var det en Uzi med målad knopp kan jag förstå att de skjuter.

Svårt att få en bild av vad som exakt har hänt utan närmare info.

Du har rätt i att vi vet inte vad som har hänt.

Men kom ihåg att leksaksvapen var mer verklighetstrogna förut än de är idag. Debatten om verklighetstrogna vapen började ju för 15-20 år sedan. Så det är inte säkert att pipan var målad orange.

Vi får hoppas att de går ut med mer information och även bilder på leksaks vapnet.

Jag har själv haft verklighetstrogna leksaksvapen när jag växte upp på 70 talet. Bla en Walther PPK som var en kopia av svenska polisen tjänstevapen på den tiden. Skillnaden var att min sköt knallpulver och hade ett grepp för att passa barnhänder. Men på två meters avstånd så ser man ingen skillnad om man riktar det mot någon.
Citera
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagbardstars
Kan ju bara konstatera att det är extremt sorgligt det som hänt.
Tyvärr kommer med stor sannolikhet utredningen att visa att poliserna absolut inte gjort något fel.
Om vi nu ska få 10-20 tusen poliser till på gatorna, så innebär det att man måste sänka kraven på aspiranterna ännu mer, törs man då gå ut överhuvudtaget?

Hur ska vi få 10-20 000 fler poliser om dom inte ska få använda nödvärn? Vem vill riskera sitt liv för 25 000 i månaden.
Citera
Medlem
HarmonyPains avatar
Men för helvete, för alla er som säger '' svårt att urskilja en riktig pistol från en falsk'' ja visst men det ingår mycket mer än så som ni verkar glömma. Man skjuter inte någon bara för den bär vapen på sig i vilket fall som helst. Var den här killen hotfull, gick han till angrepp , hotade han dem? Det tror jag inte att han gjorde. Det sista man gör som polis är att skjuta ihäl någon. Dem borde undersökt saken bättre antar dem sköt han på avstånd och bara det är en stor redflag. För helvete man skjuter inte någon på avstånd om man inte är jävligt säker på sin sak. Hade dem närmat sig killen så hade dem insett han var mongolid. Det finns så många faktorer som spelar in , gav killen ifrån sig ett hotfull väsen? Tror knappast det, stinker låång väg om det hela sen att flera poliser avlossade på honom. Och enligt dagens nyheter ''jobbar på dem som vanligt idag'' hur naiv får man vara egentligen..
Senast redigerad av HarmonyPain 2018-08-03 kl. 15:31.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersfigur
Vad ska du göra med namnen? Hota dom lite häftigt på Instagram eller hota dom på riktigt?

Lycka till. Rättsväsendet lär inte släppa dig och det kommer bli knas när du ska skaffa jobb (jag antar att du inte har ett), eller när du ska ta ett lån för att försöka klara dig i din egen lägenhet utan mamma och pappa.

Än en gång. Lycka till!
Namnet på polismördaren från Örebro finns ute, så varför skulle det inte kunna hända nu?

Någon som vet om han blev skjuten bakifrån?
Om man skjutit bakifrån så är det en fullständig avrättningen. Om man stått framför personen så borde man väl ha sett att personen har DS?
Citera
2018-08-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.E.I.
Bilder på ev. vapen:
SVD

2:a på den
Förklarar ju en del. Så sorgligt för alla inblandade !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine-S
Egentligen är det konstigt att mamman säger att han var på en 3 -årings nivå, 3-åringar kan ju prata och göra sig förstådda. Eric hade säkert mycket mer känslor och tankar men kunde inte uttrycka dom. Bara för att man är autistisk eller har Mb Down betyder det inte att man är ett barn hela livet, vilket föräldrarna verkar tro. Han kanske mådde dåligt och detta var ett välplanerat suicide by cop.

Eric blev 20 år. En 20 årings kropp med 20 års liverfarenhet men trots allt en mental utveckling som en 3 åring vid vissa tillfällen. Personer med liknande funktionsnedsättningar kan pendla mellan en nyfödd till en vuxen i intelektet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Plastleksak och replika är i min mening samma sak och innan det har kommit en bild på vapnet i fråga så kan varken du eller jag avgöra hur vapnet såg ut.

Nödvärnslagen gäller alla, nödvärnslagen ger ju inte dig eller polisen något frikort till att gå runt och döda personer utan ger dig och polisen ansvarsfrihet när det kommer till att försvara sig mot ett pågående eller överhängande brott mot person eller egendom.

https://www.svd.se/vittne-tog-bild-pa-20-aringens-leksaksgevar

Bild på vapnet
Citera
2018-08-03, 15:24
Medlem
[quote=TheKhurgan|64825841]Och jag vet att du inte gått ut grundskolan lille vän, med tanke på din nivå av meningsuppbyggnad.

Varken du eller jag vet hur vapnet/leksaken/replikan ser ut. Vi vet däremot att polisen uppfattade den som ett skjutvapen och handlade därefter.
Om du tror att polisen hade skjutit en person när de visste att han höll i en leksakspistol är du bara dum Du kan väl berätta var jag påstår det. Det jag säger är att det inte var ett vapen utan ett leksaksgevär, och det min vän är en jävla skillnad.
Citera
2018-08-03, 15:24
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet

Bild på vapnet

Det där var inte lätt att se om det var äkta eller inte. Lätt ju helt annorlunda på förädlarna.

Det är på sätt och vis deras fel att han dog, och dom inser det och skyller på polisen.
Citera
2018-08-03, 15:25
Medlem
fskers avatar
Utifrån bilden på vapnet så var det inte helt chockerande att de bedömde leksaksvapnet som ett äkta.
Citera
2018-08-03, 15:26
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet

Bild på vapnet

Såg det också precis. Av den bilden att döma ser det fanimej riktigt ut. Ingen färgglad liten mini-leksak som många hävdat.
Citera
2018-08-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
Klassisk korkad korkad kommentar....du har inte sett hur de ser ut nuförtiden replikorna, har du överhuvudtaget varit i närheten av vapen. Själv utbildad på alla handelvapen upp till 7,5 cm sjömålskanon inom kustartilleriet. I en mörk portuppgång helt omöjligt att avgöra vad som är plast och inte.

Mörk? Det var visserligen tidigt på morgonen men snudd på fullt dagsljus ändå. Mörkt under sommaren är det bara runt midnatt och fram till 02 ungefär. Inte vid 04-tiden som detta inträffade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in