2018-08-03, 13:42
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulavinter
Nej, det stämmer. Men hans mamma har sagt att det var ett plastgevär för 4-5 åringar.

Tänker mig ett repeter-liknande plastgevär i miniatyr med orange plupp längst fram på pipan. En kopia av Winchester 1895 i storleken 1:4 typ. Bara spekulation från min sida dock.

Typ ett sånt https://www.partykungen.se/vilda-vastern-gevar.html?gclid=Cj0KCQjw-o_bBRCOARIsAM5NbIN_fNp5XqS-7H9fyZv_Ju7IMlb472ce_ZFc75qrVd0pT VL2QRpXcP4aAmGOEALw_wcB
Vad du tänker dig är ju inte värt ett skit just nu! Sluta sprida desinfomation!
Citera
2018-08-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ja, normalt sett.

Men svarar du inte på tilltal, släpper bananen o ligger ner lär dom skjuta..ja

Jag riktar ju den dödliga banan rakt mot dem när jag vänder mig. De förutsätter säkert att jag kan polissvenska för att jag är i vasastan.
Citera
2018-08-03, 13:44
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Jag förstår inte varför utredningen ska behöva ta "flera veckor". Saken är väl rätt så enkel ändå?

1. Polisen får ett larm om att någon springer runt och viftar med en pistol.
2. Polisen anländer, och ser att någon viftar med en pistol.
3. Polisen drar sina vapen - enligt regelboken
4. Polisen ger upprepade gånger order till mannen om att lägga ned sin pistol.
5. Mannen vägrar att lämna ifrån sig sin pistol.
6. Mannen fortsätter att vifta med sin pistol (eventuellt närmar han sig poliserna också).
7. Poliserna känner sig trängda, tar ett blixtbeslut, hinner inte skjuta varningsskott
8. Polisen skjuter verkanseld - enligt regelboken.
9. Efteråt visar det sig att mannen är utvecklingsstörd och att det rörde sig om en leksakspistol, i vart fall det sistnämnda kunde poliserna inte rimligen kunna avgöra på plats.

Se så, det var den utredningen det.
Jo så borde det ju vara. Men tänk på vad alla idioter i tråden då skulle yla om en hafsigt genomförd utredning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Polisen har skyddsutsrustning og står alltid bakom någoting. Dom kan sluta med sitt övernervösa tjafs. Man får inte döda bara för att någon har en sak i handen. Här skjuter man innan man egentligen har sett någonting.

Så poliserna ska ta ett skott i bröstet innan dom agerar? Dom såg en man som viftade runt med en pistol. Alla normalbegåvade förstår då att risken för att polisen ska skjuta verkanseld är uppenbar. I just det här fallet handlade det om en efterbliven person, men det påverkar ju inte polisens bedömning i huruvida vapnet är äkta eller inte.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Jag riktar ju den dödliga banan rakt mot dem när jag vänder mig. De förutsätter säkert att jag kan polissvenska för att jag är i vasastan.
Ja, släpper du inte bananen när uniformerad uppenbarligen mydighets person står med riktat vapen mot dig, då är du nog apan coco:

https://www.youtube.com/watch?v=aU9KwhrS32U
Citera
2018-08-03, 13:46
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och nu uttalar sig regionpolischefen i Stockholm, Ulf Johansson. Eller spekulerar.

Kan du säga något om hur det här kunde ske?

– Med de ingångsvärden man hade så var det en beväpnad man som rörde sig i området. Poliserna mötte den här mannen och hamnade i ett trängt och hotfullt läge och hade några eller någon sekund att avgöra vad man ska göra.

– Man har då alternativet att skjuta verkanseld på grund av hotet, säger regionpolischef Ulf Johan

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7012897

Jaha, fanns det inga andra alternativ. Som att backa.

Och nu kan vi börja utreda hur de var trängda.

Man hinner inte backa om någon lyfter ett vapen.
Citera
2018-08-03, 13:46
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulavinter
Nej, det stämmer. Men hans mamma har sagt att det var ett plastgevär för 4-5 åringar.

Tänker mig ett repeter-liknande plastgevär i miniatyr med orange plupp längst fram på pipan. En kopia av Winchester 1895 i storleken 1:4 typ. Bara spekulation från min sida dock.

Typ ett sånt https://www.partykungen.se/vilda-vastern-gevar.html?gclid=Cj0KCQjw-o_bBRCOARIsAM5NbIN_fNp5XqS-7H9fyZv_Ju7IMlb472ce_ZFc75qrVd0pT VL2QRpXcP4aAmGOEALw_wcB

Tror inte de flesta morsor vet skillnaden på ett gevär & en ak4...
Citera
2018-08-03, 13:47
Medlem
JanTalibans avatar
Tyvärr ser jag det som önskvärt att polisen nedkämpar en (galen) person som framstår som k-pist-beväpnad och vägrar hörsamma uppmaning. Eftersom jag förväntar det stå i motsats till att hyggligt folk kommer till skada.

Jag är INTE med på att man kan se att någon är OFARLIG. (Vet tex en efterbliven som gillade att smyga runt med yxa i trädgårdar och skrämma upp barnfamiljer riktigt jävla rejält.)

Men här verkar det vara flera dumma fel som har sammanfallit:

1. Downisen borde ha varit lite mer inlåst. Att han springer ute på natten är farligt i sig. Han kan utsättas för folk som är skrämda, förargade, kriminella, etc. (Eller folk som ringer polisen, vilket BORDE vara det bästa fallet …)
2. När han försvinner dagen innan så borde polisen ha underrättats. Typ ”Allmän varning; downisen med knallpuffa ute på rymmen (nu igen)”.
3. Föräldrar, mfl, borde ha gett sig ut och letat efter honom. I synnerhet om de menar allvar med att han är en ”treåring”.
4. Man borde ha ett mer vuxet säkerhetstänkande kring leksaksvapen.
Citera
2018-08-03, 13:48
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Det är precis såna här poliser som de styrande behöver mest av allt just nu. Den onda, fega och inte minst hjärntvättade sorten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Var dom oskyldiga?

Hur ska JAG veta det? Frågeställning var ju om poliser skjuter folk varje timma och minut. Sen svarade jag på att det har skett 6 skjutningar från polisen 2018 med dödlig utgång. Om de var oskyldiga eller ej är min sak att utreda.
Citera
Medlem
Tre poliser upplever ett mongo med leksakspicka om ett hot och lägger en kula var i magen på honom.

Vad har vi för polis egentligen?
Citera
2018-08-03, 13:51
Avstängd
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Det är många puckon som ringer polisen bara dom ser någon med en fiskstång. Skal polisen åka ut redo att skjuta för att döda omedelbart?

Hans Ölvebro sa engång så här:

”Går jag ut och säger att vi söker en man som gått på Sveavägen och burit en bandyklubba kommer jag att få 200 tips från folk som har sett en sådan man trots att det aldrig varit någon där.”

Vad den mannen säger är inte trovärdigt. En tidigare Dan Eliasson- typ.
Totalt ointresserad av annat än sin egen röst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in