2018-08-03, 11:16
Medlem
Helt obegripligt. Skjutglada poliser som skjuter först och frågar sen. Man blir nedslagen när man inser att inget kommer hända poliserna. Trängt läge, jo tjena! Utredningen kommer visa att poliserna gjorde helt rätt och de har förstås ägnat mer tid till att snacka ihop sig än att försöka rädda stackarn som blev skjuten.
Citera
2018-08-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
"Replika av ett skjutvapen". Ett leksaksgevär i plast är ingen replika. Om man inte ser skillnad på ett riktigt gevär och en leksak, då ser du heller inte skillnad på en pinne och ett leksaksgevär.

Förstår mig inte på er som försvarar polisens handligar i detta fall. Jag har aldrig haft några problem med polisen, tycker att majoriteten gör ett stålande jobb. Men man måste också kunna kritisera när det har gått såhär åt helvete fel.

Någon som sitter på information om vilka GM är?

Intressant att du kan vara 100% säker på att någon gjort fel i ett förlopp du endast vet bitar ur, och som du själv aldrig varit och aldrig kommer vara i närheten av att hamna i själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vad tycker du låter troligast.

3 poliser tycker att killen bör dö för att han har downs och en vattenpistol och skjuter ner honom kallblodigt mitt i natten.

3 poliser känner sig hotade och kan inte avgöra om vapnet är riktigt eller inte och skjuter när han gör en rörelse med vapnet mot dem

3 poliser kanske inte håller måttet och borde kanske vara PT lr något istället?
Citera
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Man uppträder hotfullt, mitt i natten, bär vad som ser ut att vara ett skjutvapen. Folk ringer oroliga in och anmäler detta. Polisen åker ut och upplever också situationen som hotfull samt tolkar personen som beväpnad med skjutvapen. Situationen eskalerar av någon okänd orsak, kan vara för att personen inte svarar på polisens uppmaning att släppa vapnet, räcka upp händerna eller på annat sätt visa att han (hen) ger sig omedelbart.

I en miljö och tid där allt fler poliser utsätts för verkliga hot och våld under tjänsteutövning och allt fler vapen av olika slag figurerar i samhället, inte minst denna sommar, så måste sannolikt polisen ta mycket snabba beslut på plats och agera. Mycket olyckligt denna gång men mer rimligt på badstranden i Linköping häromveckan...

Ni som skriver att man kan skilja ett riktigt vapen från en attrapp, eller skilja en kromosomskadad person från en verklig brottsling i en sådan situation tror jag är mer vana vid tangentbordet än verkligheten. Det kan till och med finnas specifika skyddsobjekt boende i fastigheten intill eller annat som gör situationen extra svår att bedöma. Mycket olycklig historia detta men det pris vi får betala för samhällsutvecklingen enligt mig.
Nu var det ju då ingen attrapp utan ett leksaksgevär som blindstyre polisen dessutom ser som en "mycket" realistisk PISTOLreplika?!?
Dessa ska inte vara poliser.

Om det nu var så becksvart som folk inbillar sig att det var för poliserna.. hur såg dom att nånting riktades mot dom? eller att det ens var rätt person dom fått fatt i
Hur såg dom att det var pistolliknande och inte ett paraply eller vadsomhelst? inget av detta har besvarats, ej heller hur du kan öppna eld hejvilt sådär om det nu var så himla mörkt och dom inte ser ifall det fanns förbipasserande.
Citera
2018-08-03, 11:18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Jag finner det lika motbjudande att många här i tråden på allvar tror, att tre poliser, som blir larmade till en incident mitt i natten med en automatvapenbeväpnad man, i själva verket gillar att mörda en förståndshandikappad svensk 20-åring? Seriöst, hur tänker ni?

Polisen har order av politikerna/polisledningen att inte kliva in i förorterna och rensa ut slöddret. Detta eftersom de vet att blattarna inte känner samhörighet med svenskar, och blattarna ser polisens närvaro i förorterna som ett angrepp på, och trakasserier, mot alla blattar. Politikerna vill inte strö mer salt i såren av någon sorts missriktad godhet, och därför faller Sverige sönder och samman. Polisen är dessutom prioriterad att handlägga Hets mot Folkgrupp, dvs så kallade hatbrott samt alla falska våldtäktsanmälningar från kvinnor som vill ha ut försäkringspengar.
Se till att byta politiker och återställa samhällsordningen så ska du se att vardagsbrottsligheten (inbrott, stölder, misshandel mm) åter prioriteras.

Exakt, poliser i sverige har nog en gräns som är betydligt längre bort än de flesta andra länderna gällande användande av vapnet i tjänsten.
Citera
2018-08-03, 11:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Har man fått se en bild av vapnet ännu?

Nej.
Men man kan ju fundera på vad för typ/kategori låtsas-vapen man kanske som förälder ger sitt utvecklingsstörda barn - en kille som beskrivs vara på ett småbarns nivå.

Är det troligtvis en natur-trogen replika, eller är det något plastigt litet barnsligt till utseende.
Jag vet ju vad jag håller för mest sannolikt...
Citera
2018-08-03, 11:19
Moderator
OYs avatar
Gangsters med automatvapen, sprängmedel och handgranater rår polisen inte på, men utvecklingsstörda avlivas utan problem.

Sverige har blivit absurt.

Tre poliser avlossar sina vapen mot ett oskyldigt barn med ett lensaksgevär, finns ingen ursäkt.

Må killen vila i frid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Dags att de där kamerorna som de testade ha på bröstet blir obligatoriska.

Borde ligga i allas intresse, då är de ju lätt för polisen att bevisa att de inte tagit till onödigt våld.
Eller är polisen emot de för då kan de inte hålla varandra om ryggen längre?

Precis. Bra poliser går fria usla fösvinner
Senast redigerad av BlixtarDunder 2018-08-03 kl. 11:22.
Citera
Medlem
Har poliserna body-cams i sådana här fall, så man kan utvärdera hur det gick till på ett objektivt sätt?

I övrigt har jag lite svårt att förstå varför man köper leksaksvapen till sina barn.
Och varför är det ens tillåtet att sälja sånt skit?
Tycker bådadera tyder på bristande omdöme.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det FINNS INGET LÅSBLECK PÅ AK5... Det fanns på Kpist m/45 och har inte funnit sedan dess.
Din skyddsvaktsubildarpolare kanske skulle uppdatera sina 40 år gamla kunskaper och skaffa sig ett jobb utöver mytoman... Och det finns en kopiös massa människor som gjort skyddsvaktsutb. varav jag är en. Det finns inga regler om att man måste göra alla de 99 stegen - utan det är från situation till situation. Du får skjuta verkanseld direkt om du anser att du är trängd.

Pajas!! Du läser inte infon ordentligt eller är uppenbarligen dåligt påläst i övrigt!
Han pratar om hemvärnet och de har fortfarande AK4 och dessa förses än idag (vid vissa tillfällen såsom skyddsvaktsuppdrag) med ett bleck som ska sprättas bort innan man verkar med vapnet.
Citera
2018-08-03, 11:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
3 poliser kanske inte håller måttet och borde kanske vara PT lr något istället?

Du bör bli polis, det märks att du har god kännedom om vapen och kan avgöra på avstånd om detvär riktiga vapen eller falska, om vapnen är laddade eller inte. Du kanske även kan göra matrixmoves?
Citera
2018-08-03, 11:22
Medlem
Strandslendans avatar
Ja ni föräldrar, framöver får ni nog vara beredd på att era barn med hockeyklubba i hand kanske inte kommer hem något mer. Räkna inte sen med att det blir något åtal, för avrättningen har varit helt enligt regelboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in