Citat:
Ursprungligen postat av
LordBrettSinclair
Man uppträder hotfullt, mitt i natten, bär vad som ser ut att vara ett skjutvapen. Folk ringer oroliga in och anmäler detta. Polisen åker ut och upplever också situationen som hotfull samt tolkar personen som beväpnad med skjutvapen. Situationen eskalerar av någon okänd orsak, kan vara för att personen inte svarar på polisens uppmaning att släppa vapnet, räcka upp händerna eller på annat sätt visa att han (hen) ger sig omedelbart.
I en miljö och tid där allt fler poliser utsätts för verkliga hot och våld under tjänsteutövning och allt fler vapen av olika slag figurerar i samhället, inte minst denna sommar, så måste sannolikt polisen ta mycket snabba beslut på plats och agera. Mycket olyckligt denna gång men mer rimligt på badstranden i Linköping häromveckan...
Ni som skriver att man kan skilja ett riktigt vapen från en attrapp, eller skilja en kromosomskadad person från en verklig brottsling i en sådan situation tror jag är mer vana vid tangentbordet än verkligheten. Det kan till och med finnas specifika skyddsobjekt boende i fastigheten intill eller annat som gör situationen extra svår att bedöma. Mycket olycklig historia detta men det pris vi får betala för samhällsutvecklingen enligt mig.
Nu var det ju då ingen attrapp utan ett leksaksgevär som blindstyre polisen dessutom ser som en "mycket" realistisk PISTOLreplika?!?
Dessa ska inte vara poliser.
Om det nu var så becksvart som folk inbillar sig att det var för poliserna.. hur såg dom att nånting riktades mot dom? eller att det ens var rätt person dom fått fatt i
Hur såg dom att det var pistolliknande och inte ett paraply eller vadsomhelst? inget av detta har besvarats, ej heller hur du kan öppna eld hejvilt sådär om det nu var så himla mörkt och dom inte ser ifall det fanns förbipasserande.