2018-08-03, 11:08
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine-S
Egentligen är det konstigt att mamman säger att han var på en 3 -årings nivå, 3-åringar kan ju prata och göra sig förstådda. Eric hade säkert mycket mer känslor och tankar men kunde inte uttrycka dom. Bara för att man är autistisk eller har Mb Down betyder det inte att man är ett barn hela livet, vilket föräldrarna verkar tro. Han kanske mådde dåligt och detta var ett välplanerat suicide by cop.

Välplanerat suicide by cop.. Har aldrig någonsin mött en person med Downs syndrom som över huvud taget skulle kunna reflektera över självmord. Det finns inte i deras värld. Ibland har jag tänkt att det skulle vara skönt att vara lika ignorant som en Downie. Springa runt med hörlurarna ipluggade och sno godis ur kiosken utan att nån ens säger till, att slippa tänka på livets problem (förutom möjligtvis skrapsår och att man inte får pannkakor till frukost). Självklart var detta inget jävla suicide by cop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Då ska man inte jobba som polis. Helt plötsligt kan en hundägare som går runt med en pinne i handen bli dödad av polisen, eftersom de "trodde" att du hade en pistol i handen.

Har du så dålig syn att en pinne och en replika av ett skjutvapen ser lika dana ut för dig?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Jag ser fram mot utredningen. Ännu finns ju inget som pekar på att nåt fel begåtts

Ett vittne i huset hävdar att dom pangat först och sen börjar med div. kommandon. Det kan ju bli svårt att bortförklara, om nu ens detta vittne får höras. Inte säkert
Citera
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Jag ser fram mot utredningen. Ännu finns ju inget som pekar på att nåt fel begåtts
Poliserna öppnade helt utan hänsyn eld rakt in i ett fönster.. svårt att se hur det är skillnad mot den där polisen som sköt tolv skott in i ett gym och bedömdes ha gjort fel
Citera
2018-08-03, 11:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du vet uppenbart inte vad som rapporterats om händelsen så frågan är varför du kommenterar? Eric hade ett leksaksvapen med sig. Förstår du vad det innebär för polisens agerande eller måste jag rita en bild i paint och skicka till dig?

Jo jag har läsförmåga och bara för det står leksaksvapen så behöver det inte vara ett stort plastvapen med gula hjärtan eller ser ut som en delfin. Soft airgun brukar också benämnas som leksaksvapen i pressen och de ser ut exakt som ett riktigt vapen. Skulle du chansat med ditt liv? Sen vet jag inte heller avståndet mellan polis och offer, jag är tveksam till att polisen stod nära en person med misstänkt vapen så det kanske var ett avstånd på 50-100 meter och då är det svårare att se
Citera
Medlem
TheKhurgans avatar
Ta bort down syndrome ur ekvationen och den här tråden hade varit 2 sidor lång.

"Polisen sköt en 20-åring som gick runt och viftade med ett vapen på småtimmarna i centrala Stockholm."

Då hade det hetat att han får skylla sig själv och att polisen gjorde helt rätt.
Men bara för att han hade down syndrome blir det ett jävla liv.

Det gör det hela väldigt tragiskt absolut, men det förändrar egentligen ingenting.
Citera
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Jag är ingen polishatare, däremot tycker jag det är fel att tre poliser sköt ihjäl en man med downs syndrom som var ute och lekte med sitt leksaksvapen, du tycker tvärtom förstår jag.
Det tycker väl exakt alla är fel i sak?? Men situationen var mer komplicerad än så, vilket du säkert förstår.
Citera
2018-08-03, 11:10
Medlem
Energiknippes avatar
Har man fått se en bild av vapnet ännu?
Citera
2018-08-03, 11:10
Avslutad
Man uppträder hotfullt, mitt i natten, bär vad som ser ut att vara ett skjutvapen. Folk ringer oroliga in och anmäler detta. Polisen åker ut och upplever också situationen som hotfull samt tolkar personen som beväpnad med skjutvapen. Situationen eskalerar av någon okänd orsak, kan vara för att personen inte svarar på polisens uppmaning att släppa vapnet, räcka upp händerna eller på annat sätt visa att han (hen) ger sig omedelbart.

I en miljö och tid där allt fler poliser utsätts för verkliga hot och våld under tjänsteutövning och allt fler vapen av olika slag figurerar i samhället, inte minst denna sommar, så måste sannolikt polisen ta mycket snabba beslut på plats och agera. Mycket olyckligt denna gång men mer rimligt på badstranden i Linköping häromveckan...

Ni som skriver att man kan skilja ett riktigt vapen från en attrapp, eller skilja en kromosomskadad person från en verklig brottsling i en sådan situation tror jag är mer vana vid tangentbordet än verkligheten. Det kan till och med finnas specifika skyddsobjekt boende i fastigheten intill eller annat som gör situationen extra svår att bedöma. Mycket olycklig historia detta men det pris vi får betala för samhällsutvecklingen enligt mig.
Citera
2018-08-03, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Du kan väl börja med att förklara skillnaden mellan poliser som inte skjuter på objektkastande ungdomar i förorten och TRE poliser som lyckas meja ner en kille med downs syndrom och leksakspicka?

Är du en kränkt snut?

Det kan jag inte förklara. JAG är inte polis. Jobbar lager och kör truck och frilansar emellanåt utomlands.

Men jag ANTARJAG inte är polis att det inom loppet av en sekund eller två är svårt att avgöra om personen med ett pistoliknande föremål tänker öppna eld mot mig eller inte. Bara kul att folk gnäller på poliserna för allt när personer här inne knappt skulle våga ingripa vid ett barslagsmål för att dom är rädda för att få en smäll på näsbenet.

Men att vara kaxig och duktig bakom datorskärmen med ena handen i chipsskålen och chipstuttarna vid midjan är enkelt.
Citera
2018-08-03, 11:12
Medlem
Tech-Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Nej, det gör det inte. Massor av folk i tråden hävdar som någon slags "sanning" att vittnen påstår att Polisen skjutit först och ropat åt honom att lägga ned vapnet i efterhand. Att de vittnen som bor i husen omkring vaknat av skottlossningen, betyder bara att de vet vad som hände efter skottlossningen. Alltså kan de bara uttala sig om vad som hände efter skottlossningen. När man vaknar mitt i natten så är man också yrvaken och uppfattar inte situationen. Man kan då inte komma med påståendet att polisen "sköt först och ropade sedan". Du/ni/vi/jag vet inget om detta. Det är helt osannolikt att poliser i Sverige skulle skjuta någon direkt utan att ge chans för personen att ge upp först. Såvida inte Poliserna befinner sig i en skottlossning där personen skjuter mot dem.

Din teori om polisens standardförfarande vid skottlossning eller vid hot om sådan bygger på att poliskåren består av känslolösa robocops. Det är absolut inte osannolikt att polisen vid stressade tillfällen avfyrar sina tjänstevapen av ren rädsla innan de gett GM möjlighet att ge upp. Din bild av polisens förträfflighet och ofelbarhet ligger på ett mycket litet barns nivå.
Citera
2018-08-03, 11:13
Medlem
Madeleine-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Välplanerat suicide by cop.. Har aldrig någonsin mött en person med Downs syndrom som över huvud taget skulle kunna reflektera över självmord. Det finns inte i deras värld. Ibland har jag tänkt att det skulle vara skönt att vara lika ignorant som en Downie. Springa runt med hörlurarna ipluggade och sno godis ur kiosken utan att nån ens säger till, att slippa tänka på livets problem (förutom möjligtvis skrapsår och att man inte får pannkakor till frukost). Självklart var detta inget jävla suicide by cop.

Jag har ingen aning om ifall detta var så men jag har träffat många med Downs och autism eftersom det är en vanlig kombination och de kan också må dåligt precis som vi andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in