Hur funkar egentligen Tinder?
Det här måste ju vara rätt tråd att fråga i. kanske har det redogjorts för någon gång men tråden är ju över 1.500 sidor lång, så orka att leta.
Jag funderar på att skaffa Tinder om min gamla telefon nu klarar appen, annars är jag på g att skaffa ny lur snart så tar det kanske på den istället. Men jag har några basic frågor om hur det funkar rent praktiskt.
1. Kostar det något?
2. Profilen. Tinder ska ju vara en ligg-app där man presenterar sig via foton. Jag ser för det mesta klart bättre ut i verkligheten än på foto, men har ett hyfsat nytaget som jag kan tänka mig skulle kunna locka någon hona ändå. Eventuellt ytterligare ett skapligt.
Men vad mer än ett foto ska det vara? Namn är väl bra, men måste man skriva hur gammal man är? Vad är det som visas i det första tjejerna ser förutom fotot? Skriver man intressen ihop med bilden (t.ex. erotik, film, fotboll, historia, kultur) eller hur funkar det? Har man kanske någon profilsida som de kan snoka vidare på ifall de blir nyfikna, där man skriver lite mer?
3. Swipeandet. Jag har förstått att man swipear från vänster till höger på tjejer man kan tänka sig att ligga med och åt motsatt håll ifall man dissar. Eller är det tvärtom? (Jag vill ju inte dissa 10-poängarna och matcha med träsktrollen

)
Som jag förstått ser man de som finns i närheten (det går kanske att ställa in vidare). Men är det bara de som är inloggade samtidigt som jag, eller ser man alla i närheten som har Tinder?
Måste man matcha för att veta att en tjej likear en, eller ser man det tillsammans med hennes bild? Omvänt, ser tjejerna som jag likeat att jag gjort detta?
4. Läser mycket om att folk "skriver" till varandra innan dejt. Sker det via en funktion i själva appen eller är det typ sms som gäller? Lämnar man ut sitt telefonnummer alltså, eller placerar man alla sina eventuella kontaktuppgifter och dito fora på en särskild profilsida?
Ja, det var några frågor utkastade i rymden. Hoppas på ärliga, seriösa svar.