2018-08-02, 22:31
Avslutad
Och varför ska vi tro på polisens historier om killen hade ett vapen? Kanske det bara låg ett på marken i närheten
Och att en mörk silluett går mot polisen kan ju ha många orsaket. Personen kan ju vara sjuk. Ej tala samma språk . Nysvensk som jobbar som tidningsbud,hoprullad tidning i handen. Mm mm

Här sket dock polisen ned sig något fruktansvärt. Frågan är om de någonsin kommer ur de illaluktande byxorna.
Citera
2018-08-02, 22:31
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Enligt pappan var leksaksvapnet mycket mindre än ett riktigt vapen. Jäkla sopiga poliser som inte kan skilja ett vapen från en plastleksak. Snacket om "Replika" har polisen antagligen själva hittat på. Hade det rört sig om ett röd-gult-grönt vattengevär i plast hade polisen benämnt det som en "välgjord kopia".
Citera
2018-08-02, 22:32
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakka
Jag gissar att en polis blir nervig och då gör dom andra det också när knallen kommer.
Eller så har samtliga poliser uppfattat situationen likadant, troligtvis eftersom de har samma utbildning och träning.
Citera
2018-08-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mnomad
Jag hävdar att det var max 3 sekunder från första till sista skott,
3 är inte flera?
3 sekunder är en väldigt lång tid. Du hinner reflektera väldigt mycket på situationen innan du tar beslut att gå med i skytteklubben.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Sluta förskjuta diskussionen in absurdum.
Missade något skott? Det vet vi inte. Men det vi vet är att om man skjuter mot benen är risken att missa mycket stor! Därför tränas polisen i att skjuta centralt i målet.

jag har inte pratat om att skjuta mot benet.

jag har pratat om att skjuta i luften.

du avfärdar detta eftersom det kan leda till rikoschetter, samtidigt tycker du det var utmärkt att tre poliser med tre olika vapen alla skjuter mot en person, där föreligger helt plötsligt INGEN risk för rikoschetter?
Citera
Medlem
BamseIvars avatar
Extremt inkompetenta " poliser" med ett ej mätbart omdöme. Straffet borde bli livstid isolering på kumlabunkern för alla de som sköt.
Citera
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mnomad
Bor ungefär lika nära och vaknade av skotten, tittade på klockan och som du säger så var den ungefär tio över fyra. Varför säger polisen att det hände kl 3:48? Enligt min uppfattning var det ljust ute.

Det var snarare insatsen som började 3:48, inte själva skottlossningen. Man har alltså under ca 22 minuter ryckt ut till adressen och grupperat sig.

Vad som är det stora problemet här är inte att man skjutit en oskyldig, utan att man faktiskt uppenbarligen skjutit med automatvapen inne i ett bostadsområde utan att ha fritt skottfält. Då det finns minst 19 hylsor så har man tydligen skjutit skurvis eld vid ca 7-8 tillfällen.
Citera
2018-08-02, 22:34
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Enligt pappan var leksaksvapnet mycket mindre än ett riktigt vapen. Jäkla sopiga poliser som inte kan skilja ett vapen från en plastleksak. Snacket om "Replika" har polisen antagligen själva hittat på. Hade det rört sig om ett röd-gult-grönt vattengevär i plast hade polisen benämnt det som en "välgjord kopia".

This.

Tyvärr för många aspies i denna tråd som inte fattar detta utan försvarar snutjävlarna istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Det var en leksak för femåringar enligt offrets far

Jag har sett sådana, i skymning eller gryning osv så är det nog i en stressad situation svårt att bedömma plast mot äkta.
Citera
Medlem
Fenotyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Helt klart.

Det ena påståendet motsäger varken varandra eller andra oklarheter.

När jag skrev poliserna på plats så menar jag dom som faktiskt sköt.
Jag har för mig att pappan säger sig ha pratat med några insatspoliser och att det redan fanns avspärrningar osv.

Frågan är väl varför polisen svarade så hårt på just detta ”hotet”?

För att han ropade "PANG!" så högt att folk vaknade... Man kan iaf nästan tro det.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag visar bara på två perspektiv på det här, dessutom. Det finns garanterat flera.

En spännande fråga på polisskolan:

Du larmas ut på en anmälan om en beväpnad person på en känd kriminell persons adress! När du kommer fram ser du en beväpnad person komma ut ur buskarna.

Är det mest troligt a) en farlig person med vapen eller b) en handikappat person med ett leksaksvapen ?

Ja, absolut är det mest troligt att dom åkte på detta med en viss bakgrund. Pistol + känd adress/område är pulshöjande, även för en rutinerad. Generellt.

Men mer? SOS försöker alltid ta signalement/utseende, fortsatt händelseutveckling - inringaren får vara kvar i telefonen om möjligt för kontinuerligt uppgiftslämnande.
Ett sådant scenario kan nog lätt krocka kraftigt med beskrivningen om en 20-åring som beter sig som en 3-åring, det är iaf potentiellt någonting som också kanske uppmålats i inringares uppgift.
Då kan man iofs som citypolis nog lätt landa i droger/påverkan såklart.

Stämningen väl på plats.
Borgerlig soluppgång 03:36. (förmedlat detta i tidigare inlägg)
Kan tas med en nypa salt - höghus = dunkel/skuggningar, men kanske ändå rimligt upplyst?
Distans ser ut att vara ca 15 meter.
Vi vet inte hur leksaksbössan ser ut.

Tre poliser skjuter sammanlagt och snabbt 7 skott.
Vi vet inte hur lång okulära exponeringstiden mot misstänkt är, vi vet inte om någon särskild rörelse från misstänkt framkallat verkanselden.

Jag tycker bara det ser ivrigt ut...
Citera
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banan74
Känns inte som ett bra argument. Vad som faktiskt har hänt är ju det mest relevanta.

Jag känner lite att man kan dra paraleller till en jägare som skjuter en bärplockare, det spelar liksom ingen roll hur mycket bärplockaren såg ut som en älg och att det normalt bara är älgar som rör sig i hans buskage.

Genom att skjuta en bärplockare i det fallet eller en mongoloid i det aktuella fallet så har ju skytten/skyttarna gjort en bedömning som inte stämmer med verkligheten och därmed diskvalifiserat sig som lämplig att befatta sig med vapen.

Vi får se hur det slutar i det här fallet, men jag tror inte att en jägare kommer undan med att skjuta någon i tron om att det var något annat.

Det mest relevanta för vad som hände är väl för fan vad som var upprinnelsen? Man måste ju se till förutsättningarna, logiskt beteende och allt det här för att kunna avgöra huruvida något var "rätt eller fel". Om jag har vapen hemma och någon ringer och mordhotar mig, timmar senare är någon och springer i mitt hus, jag konfronterar och skjuter ihjäl personen och det visar sig vara grannens 12-åring som "bara" har gjort inbrott", har jag gjort rätt eller fel utefter den informationen jag hade där och då, innan det hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in