2018-08-02, 22:28
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
och kan man räkna med att bli ihjälskjuten då följer också att det är rätt att skjuta ihjäl med andra ord ger du alla poliser, i alla sammanhang, där någon är beväpnad, vare sig det är barn eller vuxen eller handikappad, vare sig det är riktigt vapen eller inte, rätten att döda.

och om dom har denna rätt, då är det ju inget att diskutera eller utreda. vilket får mig att fråga - vad gör du ens i tråden? du har ju precis polisen rätt att ALLTID skjuta ihjäl människor och barn, så länge dom är beväpnade med vapen (eller låtsasvapen, eller något som kan tas för vapen!)

I ett land där det är OLAGLIGT att bära skjutvapen som gör att det är jättelätt att ha ihjäl andra så får du ha det i din kalkyl som sagt, ja. Bara för att det finns med i en KALKYL behöver det inte vara något som är skrivet i sten. Springer man runt med vapen i centrala Stockholm så får man räkna med att CHANSEN finns att det är det sista man gör, det är ett konsekvenstänk jag har och du saknar, uppenbarligen.

Vad jag gör i tråden, det finns två läger här, det finns lägret med folk som upprörs av en förståndshandikappad kille blir ihjälskjuten och tänker med reptilhjärnan att "jälla snutjävlar asså, skjut dåm allihopa för fan hur fan kan man döda nån sån va fattar ju vem såm hälst han var ju inte ens beväpnad va faaaaaaaaaan" och de finns de, som jag, som försöker analysera situationen objektivt.
Citera
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon
Kanske varit en ide att införa elpistoler? Polisen har nu ett antal förståndshandikappade/psykiskt sjuka på sin lista över ihjälskjutna människor.

Som vanligt är det ingen som tar tag i problemet. Men vad kan man förvänta sig från politiker som inte ens förstår att man måste ha tillräcklig kapacitet att släcka stora skogsbränder i ett land där en stor del av ytan är täckt av skog.

Elpistoler mot folk som bär vapen? Dummaste jag har hört.

Men visst om personen inte bär vapen funkar det galant. Bär man vapen så får man räkna med att skjutas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Kraven är redan sänkta för de fick inte tillräckligt med aspiranter. Orsak bland annat låg lön mycket skit från oförstående allmänhet.

Om alla poliser som gick kursen förre årets skulle få svara på frågan; vad kan siluetten du ser kommer emot dig i en mörk portgång vara för något? Då finns det ingen som säger -"en 20 årig mongolid kille som rymt hemifrån och har en leksakspistol i näven".

Klart det kan ha varit en svår situation. Om det sen beror på en impulsiv polisman eller aggressivt pistolviftande 20-åring. De åkte på ett larm om en som bar vapen.

Har dock svårt tro att detta är hur situationen skall hanteras.

I många fall under rån är polisen oerhört försiktiga med skjuta och gömmer sig ofta mer än allmänheten.
Senast redigerad av BlixtarDunder 2018-08-02 kl. 23:25.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
om polisen agerat i nödvärn eller inte kvittar ju för dig, då ansvaret enligt dig är föräldrarnas.

med andra ord kan inte polisen göra fel, hur dom än gör.

det finns med andra ord inte ens någon anledning att utreda detta, enligt dig då.

Det är DIN projektion, jag har ALDRIG skrivit något sådant. Har dom inte agerat i nödvärn så har dom gjort fel, men inte mycket tyder på det här.

Jo dom kan göra fel men det skall inte en rättshaverist som nyss fått blöjan bytt avgöra.

Jo saken utreds av en ANLEDNING. Det blir förresten alltid en anmälan upprättad när polis avlossar sitt vapen, om det inte är någon simpel avlivning av något djur eller dylikt.
Citera
2018-08-02, 22:29
Medlem
Så sjukt tragiskt!! Inkompetensen lyser verkligen igenom...

Är det inte lite typiskt svensk polis? Man känner sig så förnedrade av de utländska förortsgängen, men tar sedan ut sin ilska/frustration på en harmlös person med DS?

NU passar det tydligen bra att använda sig av dödligt våld din rädda fan?!
Citera
2018-08-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annakuwaso
varför har alla 3 poliser skjutit verkanseld?
Den enklaste förklaringen är att alla tre fått samma instruktioner och samma utbildning. När killen siktar på dem så säger instruktionerna att de skall skjuta honom och därför tar alla tre samma beslut oberoende av varandra när situationen uppstår.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Om du har bekymmer att se skillnad på en kratta och en bazooka så får det stå för dig och ditt grava synfel.

Poängen är just synfel.

Hur missar 3 personer att någon de kan urskilja har ett vapen och inte en kratta SAMTIDIGT som de missar att han tydligt visar tecken på downs syndrom.

Sen att ALLA skjuter pojken i magen.

Kom han fram som rambo i djungeln?

Uppenbarligen inte.

Men låt Sverigekorea utreda bort saken så får vi se.
Citera
Medlem
banan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Ja, och det vet vi NU, när det har hänt. Fullständigt irrelevant, du måste ju utgå från informationen som fanns DÅ och inte informationen som finns när allt är överspelat, skärp dig.

Känns inte som ett bra argument. Vad som faktiskt har hänt är ju det mest relevanta.

Jag känner lite att man kan dra paraleller till en jägare som skjuter en bärplockare, det spelar liksom ingen roll hur mycket bärplockaren såg ut som en älg och att det normalt bara är älgar som rör sig i hans buskage.

Genom att skjuta en bärplockare i det fallet eller en mongoloid i det aktuella fallet så har ju skytten/skyttarna gjort en bedömning som inte stämmer med verkligheten och därmed diskvalifiserat sig som lämplig att befatta sig med vapen.

Vi får se hur det slutar i det här fallet, men jag tror inte att en jägare kommer undan med att skjuta någon i tron om att det var något annat.
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Det var en leksak för femåringar enligt offrets far.
Nej, det Eriks far sagt var att det köptes när han var fem år. Hur det såg ut och andra detaljer vet vi ingenting om.
Citera
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Att de inte märker att en kille här downs syndrom säger att de helt, uppåt vàggarna missuppfattade situationen.

Jag gissar att det finns exakt noll poliser som skjuter på den reflex.

Om personen i fråga döljer sitt ansikte, har en hoddie på sig etc. är det svårt att skilja en mentalt handikappad från en knarkare. För dig som polis spelar det endast roll hur du uppfattar hotet. Om du uppfattar det som ett verkligt hot har du rätt att skjuta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Du vet lika lite om människor med funktionsnedsättningar som polisen. Det går inte att spärra in en 20 årig man med downs syndrom. Det finns lagar mot att låsa in människor. Tänk lite eller håll käften.

Funkade alldeles utmärkt förr, finns det lagar emot det kanske dom skall ändras? Människor som inte klarar sig själv skall inte kunna gå ut och in och springa runt vind för våg utan förmyndare/ vårdare. För deras egen skull liksom.
Citera
Medlem
Mnomads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Fast nu var det ju inte samtidigt. Enligt vittnen var det 7-8 skott utdraget över flera sekunder. Det tyder på att någon panikskjutit och de andra två fyllt på för att dölja dråpet.

Jag hävdar att det var max 3 sekunder från första till sista skott,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in