2018-08-02, 22:19
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenzieReeves
Vilket skitsnack man märker att du har noll erfarenhet rikoschetter är inte oberäkneliga särskilt inte med den mjuka ammunition som polisen använder, kulorna studsar inte omkring hursomhelst om du trodde det
Träffar man en sten eller en lyktstolpe, eller t.o.m. marken är risken för rikoschett stor. Det blir inte så att kulan studsar runt i oändlighet som en flipperkula, men det räcker med EN rikoschett för att det ska gå riktigt illa. Och de är oberäkneliga! Du kan aldrig veta hur en kula rikoschetterar. Dra till vapenforumet och tramsa, så får vi se hur lång tid det tar innan du kryper ut igen...
Senast redigerad av PlutoJ 2018-08-02 kl. 22:24.
Citera
Medlem
room6527s avatar
Ni kan lägga ner ljussnacket.

Var i närheten och var uppe extra tidigt för att måla en yta och hinna få den dammtorr innan morgonsolen skulle börja bränna, vi drog igång 03:15, fuktigt och lite dimmigt men hade inga problem med ljuset när vi färgbröt färg.

Dessutom är huset på Norrbackagatan 41 helt öppet i riktning österut där solen går upp så hela innergården låg rakt i solens riktning-bara att kolla på kartorna. och kolla in grannhuset som ligger c:a 50 m bort.

Men om 3 nervösa poliser går in genom gårdsportalen i en skyttelinje med dragna pistoler hade det räckt med att grabben hade fisit så hade någon av de 3 öppnat eld, snutarna lyckades alltså trigga varandra, på samma sätt som när en polis tömde ett mag i ett skyltfönster till ett gym nära Stureplan för ett tag sedan.

Förmodligen är det en hundägare som larmat, man ser en nypissad pöl invid porten där poliserna står på fotot, de enda som är uppe så tidigt är hundägare och tidningsbud.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det råder delade meningar om det där.

Det sägs att

- Pappan var ute och letade efter sonen, passerade poliserna och talade med dem om sonen.

- Han ringde in efterlysningen en timme efter skotten.

Vi får väl se.

Helt klart.

Det ena påståendet motsäger varken varandra eller andra oklarheter.

När jag skrev poliserna på plats så menar jag dom som faktiskt sköt.
Jag har för mig att pappan säger sig ha pratat med några insatspoliser och att det redan fanns avspärrningar osv.

Frågan är väl varför polisen svarade så hårt på just detta ”hotet”?
Citera
2018-08-02, 22:20
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Man ska ha det med i kalkylen att bli ihjälskjuten ja. Springer jag in med en MP5a i globen när Tre Kronor spelar borde jag ha i min kalkyl att det slutar med att jag får sätta livet till, ja.

Du drar verkligen värdelösa liknelser. Ingen förutom polisen var beväpnad i det här fallet.
Citera
2018-08-02, 22:20
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Att TRE personer väljer att trycka av tyder på att de är direkt olämpliga som poliser.

Att inte EN av TRE, säger ifrån utan bara följer efter och trycker av...
För det ends logiska är att nån av dom kände på sig att situationen/snubben/vapnet inte stämde med "en hotfull situation". Om de inte gjorde det så ska det fan spärras in. Polisaspiranter eller trigger-happy insatspoliser?

Om man skjuter ihjäl en förståndshandikappad person så ska man fan stå för det efteråt oxå. Att en person missuppfattar situationen köper jag, Men fan inte TRE personer.
Annars är det spiken i kistan för polisens trovärdighet. Då har jag ingen som helst tillit till polisen mer.

Vad är det som säger att de missuppfattade situationen? Det är väldigt lätt att leka Poirot i efterhand. Om en person riktar ett vapen mot dig eller dina kollegor så skjuter du på reflex enligt manualen. Det kan räcka med en benskott för att en person ska förblöda.
Citera
2018-08-02, 22:21
Medlem
Mnomads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Det var strax innan soluppgång. Skotten gick typ 04:10 och solen går nu upp 04:37 här. Så det var ljusning på himlen men absolut inte någon morgonsol. Så det var nog inte några perfekta ljusförhållanden.

Bor ungefär lika nära och vaknade av skotten, tittade på klockan och som du säger så var den ungefär tio över fyra. Varför säger polisen att det hände kl 3:48? Enligt min uppfattning var det ljust ute.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ja, att en tre åring( eller motsvarande) tillåts att rymma lite hursomhelst är ju inte direkt ansvarsfullt? Tycker du det så har jag en stark rekommendation åt dig : sterilisering!

Varför skall jag kritisera polisen när allt tyder på att dom agerat i nödvärn? Eller är du bara en i raden av korkade rättshaverister som tycker om att gapa åt någon bara för att denne är polis, och inte för att vederbörande gjort något fel?

Du vet lika lite om människor med funktionsnedsättningar som polisen. Det går inte att spärra in en 20 årig man med downs syndrom. Det finns lagar mot att låsa in människor. Tänk lite eller håll käften.
Citera
Medlem
YP4XQs avatar
Mycket jidder här. Kan någon förklara vad som har hänt, har någon som icke borde ha blivit skjuten blivit det?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Jo. Börjar man vifta med det och polisen kommer så bör man nog räkna med det.

Så demente Lennart ska bli blastad til kingdom come om han viftar med något som poliserna trodde va en bazooka men visade sig va en kratta?

Allt pga av att agda brevid ringde och sa att det är galning ute och skriker?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Man ska ha det med i kalkylen att bli ihjälskjuten ja. Springer jag in med en MP5a i globen när Tre Kronor spelar borde jag ha i min kalkyl att det slutar med att jag får sätta livet till, ja.

och kan man räkna med att bli ihjälskjuten då följer också att det är rätt att skjuta ihjäl med andra ord ger du alla poliser, i alla sammanhang, där någon är beväpnad, vare sig det är barn eller vuxen eller handikappad, vare sig det är riktigt vapen eller inte, rätten att döda.

och om dom har denna rätt, då är det ju inget att diskutera eller utreda. vilket får mig att fråga - vad gör du ens i tråden? du har ju precis polisen rätt att ALLTID skjuta ihjäl människor och barn, så länge dom är beväpnade med vapen (eller låtsasvapen, eller något som kan tas för vapen!)
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Att TRE personer väljer att trycka av tyder på att de är direkt olämpliga som poliser.

Att inte EN av TRE, säger ifrån utan bara följer efter och trycker av...
För det ends logiska är att nån av dom kände på sig att situationen/snubben/vapnet inte stämde med "en hotfull situation". Om de inte gjorde det så ska det fan spärras in. Polisaspiranter eller trigger-happy insatspoliser?

Om man skjuter ihjäl en förståndshandikappad person så ska man fan stå för det efteråt oxå. Att en person missuppfattar situationen köper jag, Men fan inte TRE personer.
Annars är det spiken i kistan för polisens trovärdighet. Då har jag ingen som helst tillit till polisen mer.

Om tre olika poliser samtidigt drar samma slutsats (dvs att "här gäller det livet och jag behöver skjuta") så kan det ju lika väl tyda på att situationen var lätt att felbedöma ?

(Fel, därför att vi nu vet att det inte var en verklig fara, men var den fel i stunden?)
Citera
2018-08-02, 22:22
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Oj vad otäckt. Bäst de flyttar hem då.

Normala människor i Sverige litar på polisen.

Nej. Idioter litar på polisen. På samma sätt som idioter litar på rättsväsendet. Eller myndigheter över huvud taget.

Du kanske tycker att det är normalt att vara idiot. Men inte jag. Och inte någon av mina bekanta heller för den delen.

Alla som har lite erfarenhet av livet vet att det inte går att lita på myndigheter, annat än att man kan lite på att de är efterblivna och att man riskerar att bli behandlad lite hur som helst i kontakten med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in