2018-08-02, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smk11
Anländer man till en mörk plats med info om att en person går runt med vapen och det första personen gör är att rikta det vapnet emot dig så tycker jag det låter väldigt förståeligt.

Så man ska helt utgå efter vad något hispigt vittne uppger sig ha sett som 100% rätt? (vilket detta vittne inte hade för då hade denne inte ens ringt polisen)
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Polisen ljuger alltså?

Det är klart att det kan vara så att polisen ljuger. Det har skett förr.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
På bilderna i Aftonbladet står det "22". Vid bilderna finns hylsor. De har alltså pepprat han minst 22 gånger?
Han kanske fortfarande rörde sig efter 10?
Citera
2018-08-02, 19:24
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Du kanske aldrig har varit utomhus förut, men jag kan upplysa herrn om att det blir ljust långt innan solen går upp över horisonten.
Är man dessutom färgblind och inte kan se den röda mynningspluggen så ska man inte vara polis.

Hur vet du att vapnet hade mynningsplugg?
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Du kanske aldrig har varit utomhus förut, men jag kan upplysa herrn om att det blir ljust långt innan solen går upp över horisonten.
Är man dessutom färgblind och inte kan se den röda mynningspluggen så ska man inte vara polis.

På bild nr 16 på denna sida ser man att det är ljust när polisen kommer dit:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lAmm4/katarinas-son-eric-skots-till-dods-av-polis-vi-ar-helt-forstorda
Citera
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorzes
Downies är ofta lätt överviktiga och således inte särskilt snabba. Jag har jobbat på en skola med utvecklingsstörda och deras down syndrom kan skiljas väldigt mycket. Vissa har FB, okej på att formulera sig i text medans andra vägrar prata. Gemensam nämnare är dock att de flesta är smått överviktiga. Och då denna individ även hade autism så blir det såklart ett ännu större frågetecken. Men utgår vi ifrån att han bara kunde säga mamma så var han förmodligen inte särskilt förstående och kan ha uppfattat polisen som en lek. En aggressiv downie med autism svingar oftast med armarna i luften och kan utföra okontrollerade slag, dvs inte en knytnäve riktad mot någons ansikte utan ett såkallat "hammarslag" som kommer uppifrån och ner. Det är utvecklingsstörda individer vi pratar om.

Håller med i vissa delar dock inte alla !
Frågan nu är ju vilken idiot som försett honom med detta " låtsasvapen" som ledde till hans död.
Antagligen en förälder eller någon annan närstående.
Citera
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag blir inte förvånad om polisen släpper en bild på en mycket verklighetstrogen air soft eller liknande och säger "det var vad vi fann" när föräldrarna säger att det inte är deras sons leksak.

Nej, så kan det bli. Det är det som ska bli intressant. Vem hade rätt av dem..?
Citera
2018-08-02, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tortyr
Satan så vidrigt att läsa början av den här tråden nu när det står vem som har blivit skjuten.
Folk som tog för givet att det var en kriminell, allt hurrande... så bra gjort av polisen...
någon som skrev att frukosten smakade så gott tack vare den här nyheten.
Jag önskar att jag kunde trolla bort dessa inlägg...
och bestraffa poliserna med att skjuta ihjäl en drös kriminella avskum.
Kan de gott ge till samhället efter detta.

Hade det varit en kriminell våldsverkare med skarpladdat vapen hade det ju varit bra gjort av polisen. Men med rådande omständigheter var det ju et fatalt misstag. Varför är det så konstigt? Vad fasen är fel på dig?
Citera
2018-08-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Hur vet du att vapnet hade mynningsplugg?
Det vet jag inte. Jag kommenterade bilden som pege70 länkade.
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag är själv väldigt okunnig kring det här med vapen, ammunition mm.

Men undrar ändå - varför avlider numera nästan alla som polisen öppnar verkanseld mot?

Visst, vet att polisen har specialammunition som inte ens jägare använder. Och visst naturligtvis är bålen lättaste platsen att träffa. Men ändå...
Förr när man läste om skottlossning blev folk träffade i ben, axlar, armar, i sidan. Och de kom till sjukhus, opererades och överlevde. Men idag vekar väldigt många avlida som polisen skjuter på.
3 personer har dött av polisens verkanseld de sista varma veckorna.

Vad har förändrats?

Tidigare (fram till milleniumskiftet) så använde polisen en pistol som skjöt helmantlad ammunition i kalibern 7.65x17 mm. Detta vapen byttes ut till en pistol som skjöt helmantlad ammunition i kaliber 9x19 mm. Sedan ungefär tio (?) år tillbaka använder polisen jaktammunition i kaliber 9x19 mm. Denna ammunition (speer gold dot) är dessutom laddad med extra kraftigt krut för högre utgångshastighet, den är nästan dubbelt så hög som för det gamla polisvapnet i 7.65.

Den permanenta sårkanalen från en 7.65 mm helmantlad pistolkula är ungefär 8 mm i diameter men sårkanalen från en speer gold dot är ungefär 2.5 gånger större i diameter. Det råder ett inverterat exponentiellt förhållande mellan diametern på sårkanalen och tiden tills den drabbade dör av blodförlust. En sårkanal som är 2.5 gånger större i diameter dödar alltså inte 2.5 gånger snabbare utan snarare n^2.5 gånger snabbare där N är något tal större än 1.

För några år sedan blev en man vådaskjuten på en fest i göteborg med just en helmantlad kula i kaliber 7.65x17 och det tog ungefär trekvart för honom att förblöda till döds på plats utan medicinsk hjälp. Hade han blivit skjuten längs samma kulbana med en 9 mm speer gold dot så hade han förblött till döds på några minuter.

Här är en serie slowmotionbilder på hålspetskulor av varierande kvalitet och typ som går igenom gelatinblock. Du kan själv se hur sårkanalens diameter ökar rejält när kulan öppnar sig.

https://hooktube.com/watch?v=QfDoQwIAaXg&feature=youtu.be&t=292

Till min stora förvåning så är det ytterst sällan poliser eller ens miltärer känner till hur hålspetskulor fungerar, de verkar tro att det är den anti-aerodynamiska urgröpningen där framme som gör att kulan har lägre penetrering. Man undrar just hur inkompetenta de är när de inte begriper hur deras basverktyg fungerar.....

De enda som förstår hur hålspetskulor fungerar är jägare eftersom dessa använder hålspetsammunition och fragmenterbar ammunition i syfte att döda så snabbt som möjligt så att de slipper eftersök efter sårat vilt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Exakt vad är det som stinker lång väg?
Förutom polishatet här.

Dom avrättade en dvärg liknande pojke med Downs syndrom med 22 skott i skallen. Som dessutom hade stora problem att stå upp mer än 30 s enligt fars pga sin sjukdom.

Varför skjuter dom inte ihjäl blattarna som hotar dom 24/7 ?
Citera
Medlem
Engelitzs avatar
Lär ju va krismöte hos polisen nu. . " Hur fan ljuger vi bort detta? Vi kan ju inte dra samma lögner som vi drar när vi misshandlat Alkis-Anders eller sätter dit nån pundare med falska bevis. . . Denna gången kommer vi bli granskade. . Vi får ringa Mytoman-Morgan och hitta på något. Han har nog inte heller nåt intresse av att det här blir en stor grej innan valet. . Kan vi hemligstämpla fallet i 70år, eller ska vi klippa ihop en fejkfilm som vi gjorde när vi sköt Hannes Westberg Göteborg? "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in