2018-08-01, 16:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket förändringar sedan 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av dud380
Då är det också ganska troligt att den s.k. tröjmannen är någon irrelevant skummis och inte Johansson. Och det är inte heller konstigt att han lånat Gays tröja, han hade väl sölat ner sin egen och tog första bästa när det ringde på dörren.

Jaså inte Johansson? Varför är det ganska troligt att det inte var han menar du?

Den brådmogne ynglingen umgicks själv i kretsar som dessa.

Även om en magnet inte kostar mera än 179:- så skulle det ändå bli mycket kostsamt. Tänk på det enorma område som skulle behöva genomsökas. Hur lång tid skulle inte detta ta. Du förstår likaväl som jag att detta aldrig kommer att bli gjort.

Dessutom har mycket ändrats längs denna långa kuststräcka sedan 1965.
Citera
2018-08-01, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syxan
Han var gammal, hade kritvitt hår, kort och lockigt. Han var också över medellängd. Klarblåa ögon. Ståtlig man.
kanske någon bekant till trion el släkting, pensionär som kör lite extra ibland, hade inte Dahlsjö en brorsa som hade taxibilar
Citera
2018-08-01, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bröderna Dahlsjö.

Citat:
Ursprungligen postat av Puch
kanske någon bekant till trion el släkting, pensionär som kör lite extra ibland, hade inte Dahlsjö en brorsa som hade taxibilar

Det stämmer att den försvunne Dahlsjö hade en äldre bror som körde taxi långt efter försvinnandet.

Den här brodern avled tyvärr under 2017. Han var den siste av de fem helbröderna Dahlsjö som var i livet.
Citera
2018-08-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jaså inte Johansson? Varför är det ganska troligt att det inte var han menar du?

Den brådmogne ynglingen umgicks själv i kretsar som dessa.
Eftersom han var död vid den tidpunkten.
Citat:
Även om en magnet inte kostar mera än 179:- så skulle det ändå bli mycket kostsamt. Tänk på det enorma område som skulle behöva genomsökas. Hur lång tid skulle inte detta ta. Du förstår likaväl som jag att detta aldrig kommer att bli gjort.

Dessutom har mycket ändrats längs denna långa kuststräcka sedan 1965.
Som jag skrev tidigare så är det inte någon uttömmande sökning det är tal om. Det är väl utvalda platser som inte bör ta mer än 30 min att undersöka var för sig. Det är delar av vägsträckor där en bil genom olycka kan hamna i vatten som är djupt nog. Det är inget direkt överflöd av sådana platser.
Citera
2018-08-01, 22:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Källhänvisning tack!

Citat:
Eftersom han var död vid den tidpunkten.

Detta var verkligen en mycket intressant uppgift att du vet att det var så.

Källa på den uppgiften tack!
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-08-01 kl. 22:25.
Citera
2018-08-02, 00:06
Medlem
Citat:
Detta var verkligen en mycket intressant uppgift att du vet att det var så.

Källa på den uppgiften tack!
Jag hävdar att han var det, inget tyder på något annat. Han ligger sedan 29:e juli 1965 i en bil tillsammans med Karlsson och Dahlsjö och eventuellt Hymme under vattnet. Det finns ingen annan rimlig förklaring.

Jag skulle tippa att platsen är någonstans inom radien av några mil från Göteborgs innerstad.

Jag kan komma på följande alternativ till olösta försvinnanden. Varav endast första håller.

1. Olycka
Det regnar kraftigt, bilen är i dåligt skick och körkort saknas. Och framförallt är olyckor vanliga, det händer hela tiden. Och kör man ner en bil i vatten är det inte helt enkelt att ta sig ut. Det finns ingenting som talar emot en olycka.

2. Självmord
Att alla tagit livet av sig samtidigt oberoende av varandra måste vara i princip uteslutet. Det skulle kunna vara ett utökat självmord genom att någon körde bilen från ett stup ner i vattnet med alla andra i, men det känns av många anledningar osannolikt.

3. Mord
Om någon av de försvunna tagit livet av de andra så måste denne efter allt gått under jorden. Och ingen av dem var i stånd att göra det, framförallt inte en halt 16-åring utan pengar. Och om någon annan "utomstående" gjort det skulle det kommit fram vid det här laget. Åtminstone skulle det finnas etablerade teorier eller rykten. Och att bilen dessutom skulle försvunnit i samband med morden gör det hela än mer osannolikt.

4. Frivilligt försvinnande
Vem som helst kan inte gå under jorden. Det krävs kontakter, pengar, pass, planering, världsvana och stark motivation. Och det saknas i samtliga fallen.
Citera
2018-08-02, 11:28
Medlem
Har kollat lite gamla kartor från 1965 mellan Göteborg och Åsa. Och den väg som de i så fall troligen använt är Varbergsvägen, och det ser inte ut som att den ändrats så mycket. Och vägen går över en å eller större bäck i Kungsbacka. https://goo.gl/maps/3vUN68Vyabn

1965 fanns båda broarna, det verkar i stort sett se ut likadant nu som då. Jag läste någonstans att de hade draggat på några platser mellan Göteborg och Åsa 1965. De här bör i så fall vara en av de platserna. Skulle vara intressant att magnetfiska där, även nerströms efter båda broarna.
Citera
2018-08-02, 13:11
Medlem
Skulle ju kunna vara där.ska kolla hur där ser ut live någon dag och även viskan om de fortsatt söderut om det var så pissigt väder, Helsingborg-Helsingör var och är ju ett jättestort utflyktsmål,viskan vet jag att det har kört i bilar flera ggr, me
Citera
2018-08-02, 13:12
Medlem
En till plats är i Mölndal efter gamla riksvägen i tjärnen Bölet. 1965 ser det ut som att vägen gick lite närmare vattnet. De bör också vara efter vägen som det troligen åkte om de skulle till eller från Åsa. Det ser ut att vara någon form av myr. https://goo.gl/maps/WvNyrxAUbbK2
Citera
2018-08-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puch
Skulle ju kunna vara där.ska kolla hur där ser ut live någon dag och även viskan om de fortsatt söderut om det var så pissigt väder, Helsingborg-Helsingör var och är ju ett jättestort utflyktsmål,viskan vet jag att det har kört i bilar flera ggr, me
Intressant, det är idag tre broar där, 1965 var det bara den mittersta och järnvägsbron. Ett troligt scenario där är att den ligger nedströms efter mittersta bron, kanske efter järnvägsbron. Den skulle mycket väl kunna ligga där. 1965 verkar inte heller dammen längre nedströms finnas. Bilen skulle nog kunna flyta en bit i vattnet, speciellt om det var mycket vatten och bilen hamnade upp och ner.
Citera
2018-08-02, 13:43
Medlem
Tror den mittersta var järnvägsbron 1965, är cykelbana nu ,nya dubbel spåret är längst ut mot havet
Citera
2018-08-02, 13:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare iakttagelser av Kjell-Åke.

Citat:
Jag hävdar att han var det, inget tyder på något annat.

Okej jag förstår.

Alltså ett antagande från din sida.

Kjell-Åke kom att ses ytterligare gånger efter augusti 1965. Då av personer som själva kände honom. Dessa iakttagelser gjordes i Göteborg i slutet av 1965, då Liseberg öppnade för säsongen 1966 och i Linköping 1972 då han mer eller mindre gick rakt i armarna på en gammal bekant från Haga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in