2018-08-01, 09:12
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, och ibland är intuitionen fel.
Men jag förstår inte vad den har med saken att göra? Är den övernaturlig, menar du?
Har du belägg för det?

Skönt att höra att du iaf. tror på existensen av något som kallas för intuition, trots att det inte finns en gnutta av vetenskapligt bevis för dess existens.
Citera
2018-08-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Skönt att höra att du iaf. tror på existensen av något som kallas för intuition, trots att det inte finns en gnutta av vetenskapligt bevis för dess existens.
Ja, jag ”tror på” magkänsla. Men det innebär inte att jag anser att magkänsla är ett bra verktyg till att avgöra saker.
Om min magkänsla säger att det troligtvis inte kommer någon bil, ska jag då gå över vägen utan att titta?
Citera
2018-08-02, 03:30
Medlem
Varför finns Gud ?
Citera
2018-08-02, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Varför finns Gud ?
För att han inte kan inte finnas.
Citera
2018-08-02, 09:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
För att han inte kan inte finnas.
Varför kan han inte det?
Citera
2018-08-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Varför kan han inte det?
För att villkoren för hans existens finns i honom själv, och han kan inte välja bort det.
Citera
2018-08-02, 10:05
Medlem
Citat:
För att villkoren för hans existens finns i honom själv, och han kan inte välja bort det.
Då måste det finnas någon som bestämt det, enligt ”teistisk logik”. Så vem har bestämt att Gud inte kan välja att inte finnas ?
Citera
2018-08-02, 10:10
Medlem
Citat:
Då måste det finnas någon som bestämt det, enligt ”teistisk logik”. Så vem har bestämt att Gud inte kan välja att inte finnas ?
Varför måste det finnas någon som bestämt det?
Citera
2018-08-02, 10:43
Medlem
Eftersom det varken finns några bevis eller logiska slutsatser på Guds existens så finns det ju i slutändan endast två olika anledningar till att man tror på Gud.
Antingen har man själv träffat Gud, eller så tror man på någon annan som säger sig ha träffat Gud. Någon annan anledning existerar inte.

De allra flesta tror på Gud av den andra anledningen. De bygger hela sin världsbild från vittnesuppgifter från några få personer, oftast personer som levde för mycket länge sedan och som de aldrig har träffat och som de knappt vet någonting om.
Citera
2018-08-02, 12:05
Medlem
Citat:
Varför måste det finnas någon som bestämt det?
Hur skulle det annars gått till ? ( ett till teistiskt argument )
Citera
2018-08-02, 12:35
Medlem
Citat:
Hur skulle det annars gått till ? ( ett till teistiskt argument )
Om orsaken till hans existens beror av honom själv så kan han inte backa och göra det ogjort. Eftersom Gud enligt bibeln består av en tidsbunden del (Sonen) och en tidlös del (Fadern). Den tidlösa orsakade den tidsbundna som i sin tur skapade allt inklusive den tidlösa (enligt bibeln, se min signatur). Därför är han ofrånkomlig i sig själv.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-08-02 kl. 12:40.
Citera
2018-08-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Vad menar du? Intuition är ju ingenting annat än gissningar baserade på känslor. Det är bevisat att intuitionen väldigt ofta har fel, vilket du också själv lär ha upplevt många gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in