Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Nej resonemanget speglar den Gudsbild som jag har. Det är Gud som gjort det ultimata bootstrap tricket när han skapade det tidlösa som blev allt inklusive hans egen Jordiska gestalt genom vilken han skapade det tidlösa som blev allt inklusive hans egen Jordiska gestalt genom vilken han skapade det tidlösa som blev allt inklusive hans egen Jordiska gestalt genom vilken han skapade det tidlösa som....
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Då vet vi din Gudsbld. Nu kan du plocka fram bevisen.😏
Det kan jag inte, men jag kan bevisa att min Gudsbild har ett större förklaringsvärde än andra Gudsbilder:
1. Den förklarar var Gud kommer ifrån; han har skapat sig själv.
2. Den nullifierar teodicéproblemet; världen är vad den är och historien är spikad fram till Kristus kommer.
3. Den står inte i motsats till evolutionsteorin eller annan vetenskap.
4. Den förklarar finetuningen av universum; Av alla tänkbara universum så är det bara detta som kunde bli till för det är här som grunden till det blev lagd. Alla låga sannolikheter till trots så räcker det med att de är större än noll för att det kunde hända.
5. Allt som kan förklaras av vetenskapen kan förklaras naturalistiskt eftersom det rör sig om naturliga händelser som har sannolikheten större än noll. Men summan av alla händelser med mycket låg sannolikhet som ligger till grund för vår existens kommer däremot aldrig vetenskapen kunna svara på. Min modell besvarar det däremot eftersom det räckte med att möjlighetens fanns oavsett hur liten den var.
Kunde jag bevisa Gud nu så tror jag inte att jag skulle göra det ändå, jag har ändrat uppfattning om den saken. Som det är nu så finns det tillräckligt med bevis för den som vill tro och tillräckligt med bevis för den som inte vill tro. Jag tror att det är menat att vara så för att de som inte älskar Gud och inte älskar Guds bud inte ska känna sig tvingade att underkasta sig mot sin vilja. Det finns de som inte passar för himlen.