2018-08-02, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Om orsaken till hans existens beror av honom själv så kan han inte backa och göra det ogjort. Eftersom Gud enligt bibeln består av en tidsbunden del (Sonen) och en tidlös del (Fadern). Den tidlösa orsakade den tidsbundna som i sin tur skapade allt inklusive den tidlösa (enligt bibeln, se min signatur). Därför är han ofrånkomlig i sig själv.
"Värdig är du, vår Herre och Gud, att ta emot lov och ära och makt, för du har skapat allt. Genom din vilja kom det till och blev skapat."
Så står det också om honom.

Hur skulle han som redan existerande kunna välja att inte göra det som blev allt inklusive honom själv? Han hade inget annat val än att "välja" att göra allt, för i en bemärkelse (den tidlösa), var det redan gjort.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-08-02 kl. 12:51.
Citera
2018-08-02, 12:51
Medlem
Citat:
Om orsaken till hans existens beror av honom själv så kan han inte backa och göra det ogjort. Eftersom Gud enligt bibeln består av en tidsbunden del (Sonen) och en tidlös del (Fadern). Den tidlösa orsakade den tidsbundna som i sin tur skapade allt inklusive den tidlösa (enligt bibeln, se min signatur). Därför är han ofrånkomlig i sig själv.
Ja, men vem har bestämt Guds natur?
Citera
2018-08-02, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, men vem har bestämt Guds natur?
Gud.
Citera
2018-08-02, 14:08
Medlem
Citat:
Gud.
Ok, så Gud kan alltså inte byta natur, för att Gud själv bestämt så?
När bestämde Gud detta? Om Gud tagit ett beslut, då måste det hänt vid en viss tid.
Citera
2018-08-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ok, så Gud kan alltså inte byta natur, för att Gud själv bestämt så? När bestämde Gud detta? Om Gud tagit ett beslut, då måste det hänt vid en viss tid.
Han är den han är.
Citera
2018-08-02, 14:37
Medlem
Citat:
Han är den han är.
Ja, och tydligen väldigt begränsad, då han inte kan ändra sig.
Men nu kanske vi ska återgå till bevisdelen av frågan?
Citera
2018-08-02, 14:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
För att villkoren för hans existens finns i honom själv, och han kan inte välja bort det.
Cirkelresonemang.
Citera
2018-08-02, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Cirkelresonemang.
Nej resonemanget speglar den Gudsbild som jag har. Det är Gud som gjort det ultimata bootstrap tricket när han skapade det tidlösa som blev allt inklusive hans egen Jordiska gestalt genom vilken han skapade det tidlösa som blev allt inklusive hans egen Jordiska gestalt genom vilken han skapade det tidlösa som blev allt inklusive hans egen Jordiska gestalt genom vilken han skapade det tidlösa som....
Citera
2018-08-02, 16:07
Medlem
Citat:
Nej resonemanget speglar den Gudsbild som jag har. Det är Gud som gjort det ultimata bootstrap tricket när han skapade det tidlösa som blev allt inklusive hans egen Jordiska gestalt genom vilken han skapade det tidlösa som blev allt inklusive hans egen Jordiska gestalt genom vilken han skapade det tidlösa som blev allt inklusive hans egen Jordiska gestalt genom vilken han skapade det tidlösa som....
Då vet vi din Gudsbld. Nu kan du plocka fram bevisen.😏
Citera
2018-08-02, 16:42
Medlem
Citat:

Citat:
Då vet vi din Gudsbld. Nu kan du plocka fram bevisen.😏

Det kan jag inte, men jag kan bevisa att min Gudsbild har ett större förklaringsvärde än andra Gudsbilder:

1. Den förklarar var Gud kommer ifrån; han har skapat sig själv.
2. Den nullifierar teodicéproblemet; världen är vad den är och historien är spikad fram till Kristus kommer.
3. Den står inte i motsats till evolutionsteorin eller annan vetenskap.
4. Den förklarar finetuningen av universum; Av alla tänkbara universum så är det bara detta som kunde bli till för det är här som grunden till det blev lagd. Alla låga sannolikheter till trots så räcker det med att de är större än noll för att det kunde hända.
5. Allt som kan förklaras av vetenskapen kan förklaras naturalistiskt eftersom det rör sig om naturliga händelser som har sannolikheten större än noll. Men summan av alla händelser med mycket låg sannolikhet som ligger till grund för vår existens kommer däremot aldrig vetenskapen kunna svara på. Min modell besvarar det däremot eftersom det räckte med att möjlighetens fanns oavsett hur liten den var.

Kunde jag bevisa Gud nu så tror jag inte att jag skulle göra det ändå, jag har ändrat uppfattning om den saken. Som det är nu så finns det tillräckligt med bevis för den som vill tro och tillräckligt med bevis för den som inte vill tro. Jag tror att det är menat att vara så för att de som inte älskar Gud och inte älskar Guds bud inte ska känna sig tvingade att underkasta sig mot sin vilja. Det finns de som inte passar för himlen.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-08-02 kl. 16:53.
Citera
2018-08-02, 16:48
Medlem
Citat:
Det kan jag inte, men jag kan bevisa att min Gudsbild har ett större förklaringsvärde än andra Gudsbilder:

1. Den förklarar var Gud kommer ifrån; han har skapat sig själv.
2. Den nullifierar teodicéproblemet; världen är vad den är och historien är spikad fram till Kristus kommer.
3. Den står inte i motsats till evolutionsteorin eller annan vetenskap.
4. Den förklarar finetuningen av universum; Av alla tänkbara universum så är det bara detta som kunde bli till för det är här som grunden till det blev lagd. Alla låga sannolikheter till trots så räcker det med att de är större än noll för att det kunde hända.
5. Allt som kan förklaras av vetenskapen kan förklaras naturalistiskt eftersom det rör sig om naturliga händelser som har sannolikheten större än noll. Men summan av alla händelser med mycket låg sannolikhet som ligger till grund för vår existens kommer däremot aldrig vetenskapen kunna svara på. Min modell besvarar det däremot eftersom det räcker med att möjlighetens fanns oavsett hur liten den är.

Kunde jag bevisa Gud nu så tror jag inte att jag skulle göra det ändå, jag har ändrat uppfattning om den saken. Som det är nu så finns det tillräckligt med bevis för den som vill tro och tillräckligt med bevis för den som inte vill tro. Jag tror att det är menat att vara så för att de som inte älskar Gud och inte älskar Guds bud inte ska känna sig tvingade att underkasta sig mot sin vilja. Det finns de som inte passar för himlen.
Ja, hittar man på en ”agent” som kan i stort allt, då kan man ju säga att alla bevis leder dit.
Även jag kan hitta på sådana ”agenter”.
Citera
2018-08-02, 16:50
Medlem
Citat:
Ja, hittar man på en ”agent” som kan i stort allt, då kan man ju säga att alla bevis leder dit.
Även jag kan hitta på sådana ”agenter”.
Nyss tyckte du att han inte kunde så mycket? Jag håller mig till en och samma berättelse och är konsekvent i allt jag skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in