2018-08-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
@Cloudedcrystalbeam du som har koll. Skatteverket har dödsfallsintyg men inväntar polisens klartecken.Vet du om något annat fall i Sverige har dröjt så här länge? Är det alltså polisen som ansökt om anstånd gällande begravningen?

Det är polisen som ansöker om det. Normalt löper det så länge rättsprocessen är pågående. Det kan alltså gälla under lång tid.
Citera
2018-08-01, 23:09
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Du tänker på mig kanske?!
Jag hävdar envist att med dom förutsättningar som finns kring SD, kan han inte avskrivas från misstanke.
Bevisövervikten kan göra att åklagaren avskriver honom som skäligen.
Att det finns andra GM kan avskrivas på löpande band säger jag inget om, jag pratar bara om SD, inget annat.

Du har rätt, jag tänker på dig.
Det du nu skriver går tvärs emot det du tidigare angett.
Du har varit tydlig med att SD inte kommer att avskrivas förrän en annan gärningsman är dömd för mordet.
Jag har ifrågasatt exakt det här innan men du har hållit fast vid ditt påstående.
Citera
2018-08-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är polisen som ansöker om det. Normalt löper det så länge rättsprocessen är pågående. Det kan alltså gälla under lång tid.

Vet du om något att fall i Sverige har dröjt tre månader eller mer?
Uppmärksammade fall som Elin Krantz, Lisa Holm och Engla dröjde inte.
Citera
2018-08-01, 23:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja, yrkesgrupper har det i sin anställning och kan bli åtalade vid underlåtelse.
Men den nya lagen är att du måste anmäla ett pågående brott (allvarligar, tror jag).
Men kommer någon hem till dig (inte partner), blodig och säger att hen dödat någon och du inte ringer polisen, kommer nog ett åtal, förstod jag det som.
Inte om en i fyllan säger "jag dödade den där i Malmö förra året".

Jag är till och med osäker om lagen hade/har trätt i kraft och hur tolkningen kommer bli sen.
Det enda detta tillför tråden, skulle vara OM SD lagt fram andra misstänkta och DÅ först blir det intressant OM han framfört det till polisen och HUR han fått reda på det. Alla dessa parametrar är så långsökt att vi kan lägga ned det.

Fast jag är tveksam om det skulle gå till åtal ifall den som öppnade dörren när en blodig knackade på ens andas om att hen uppfattade ett hot. Det skulle jag också anta är vanligaste skälet, efter det att man är varse om att ens misstanke kan vara fel, till att man inte anmäler misstänkta brott.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-01 kl. 23:16.
Citera
2018-08-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kan det betyda något att SD (eller sällskap) inte har loggat några geocacher de senaste 3-4 dagarna?

Går ibland några dagar och ibland loggas i efterhand, bakdateras. Kan SD ha återvänt till jobb? 🤔 Jag är inte helt säker men HD verkar ha rensat ut bland sina bilder på geocachesiten, några få kvar - inga på barn eller SD. Nån som sneglat på siten sedan länge som kan bekräfta det?
Citera
2018-08-01, 23:16
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Det som åklagare gått in med har ju dryftats redan?! Som jag jag läst (HÄR PÅ TRÅDEN), tolkar och hört, så är det det vanliga: inget alibi, fanns i området, hade förmågan, viss motivbild. Det är detta som räcker gott och väl för skäligen.

Var i tråden har du läst vad som ingått i åklagarens framställan?

Det du uppger är väl skäl som framkommit i tråden angående SD som gärningsman?
Citera
2018-08-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Du har rätt, jag tänker på dig.
Det du nu skriver går tvärs emot det du tidigare angett.
Du har varit tydlig med att SD inte kommer att avskrivas förrän en annan gärningsman är dömd för mordet.
Jag har ifrågasatt exakt det här innan men du har hållit fast vid ditt påstående.
Va? Jag vidhåller det jag har skrivit! Vad menar du skiljer nu?
SD kan egentligen inte avskrivas förrän någon annan är dömd. På vilka premisser skulle han bli det?
Visst, det kan komma teknisk bevisning som visar att SD omöjligt kan ha utfört mordet, det är väl det ända långskott han kan hoppas på?!
Citera
2018-08-01, 23:17
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Tack för förtydligandet och källorna. Att US kunde se ringa brott begångna för över 60 år sedan var faktiskt nytt för mig också.

Han kom dock in ändå så det var väl inte så farligt i sig (ingen detention cell 😊 ). Vi reagerade mest på att de faktiskt visste om det.
Citera
2018-08-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Var i tråden har du läst vad som ingått i åklagarens framställan?

Det du uppger är väl skäl som framkommit i tråden angående SD som gärningsman?
Ja, främst det som framkommit i tråden, (finns även en detalj till i åklagarens framställan, som jag inte kan gå in på, den är inte offentlig).
Men det som vi vet räcker för skäligen, det är det jag vill säga.
Skulle han ha alibi - Inte skäligen.
Var han inte i området - Inte skäligen.
Hade han både armar och ben i gips - Inte skäligen.
o.s.v.
Åklagaren har ett antal villkor som måste uppfyllas (lite olika för olika brott), men det jag tagit upp är grunderna.
Citera
2018-08-01, 23:27
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Kanske det är så, men dom gick till tingsrätten och ville få honom häktad. Menar du att en anklagad inte ska få veta på vilka grunder dom anklagar hen för. Bara vad åklagaren anser tillräckligt för häktningen?

Men snälla... Självklart lämnar inte polisen eller åklagaren ut ALLA uppgifter som inkommit under utredningen till den misstänkte vid de första förhören eller vid tingsrättsförhandlingen. De uppgifter som åklagaren anser ligger till grund för häktning och sannolik misstanke framförs såklart vid förhandlingen.

Den som är är misstänkt för brott får tillgång till förundersökningen då åtal har väckts.
Citera
2018-08-01, 23:33
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Vet du om något att fall i Sverige har dröjt tre månader eller mer?
Uppmärksammade fall som Elin Krantz, Lisa Holm och Engla dröjde inte.

Tror en del är NFC som Moralensväktare säger. Men kan det kanske även bero på att ingen är häktad? Offentliggörs någon särskild känslig info i samband med att kroppen släpps?
Tänker främst på detta att man håller på dödsorsaken, och på vilket sätt den informationen kan kompromissa utredningen. För HUR hon dog borde man väl veta nu. Hade man offentliggjort dödsorsaken i de andra fallen när de begravdes?

Ser iof ingen motsättning i att släppa kroppen och ändå fortsätta hålla på detaljerna.
Citera
2018-08-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Han kom dock in ändå så det var väl inte så farligt i sig (ingen detention cell 😊 ). Vi reagerade mest på att de faktiskt visste om det.

Men hur är det egentligen när man reser in dit; måste man fylla i någon form av 'vandelsdeklaration' avs om man någon gång varit i klammeri med rättvisan (tror att Draifos tidigare nämnde det)?
Kan det alltså ha handlat om att din farfar själv angett sina ungdomliga synder och därför togs in till 'second line' för samtal?
Han hör ju till den ärliga generationen😏

Edit: och förresten, i vilket land syndade han?
Senast redigerad av Rubar 2018-08-01 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in