2018-08-01, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Går ibland några dagar och ibland loggas i efterhand, bakdateras. Kan SD ha återvänt till jobb? 🤔 Jag är inte helt säker men HD verkar ha rensat ut bland sina bilder på geocachesiten, några få kvar - inga på barn eller SD. Nån som sneglat på siten sedan länge som kan bekräfta det?

I Juni skrev HD i loggen hon skulle jobba på eftermiddagen och kvällen, men skulle ta lite burkar innan ( inte ordagrant )

SD brukar vara inne var dag på geo sidan även om han inte loggar.

Men inte i dag kanske sitter i förhör ?
Citera
2018-08-01, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Tänker du vid förfarandet när Förhörsledaren uppger brottsrubriceringen och misstankegrad vid förhör, eller tänker du vid häktningsförhandlingen?

När Förhörsledaren läser upp vilket brott som en GM misstänks för så beskriver inte Förhörsledaren varför och på vilka grunder. Oftast brukar så klart den misstänkte vilja veta detta. Men detta är inte något som en Förhörsledare vill delge så tidigt i en utredning.

När det gäller häktningsförhandling så har inte åklagaren något krav på att förklara alla grunder för den misstänkte heller. Åklagaren behöver bara ta upp det som hen anser behövs. Dvs åklagaren kan välja vilket material ur förundersökningen som hen vill åberopa för tingsrätten. Det som åberopas är ibland inte allt som finns av olika anledningar. Men bara det som läggs fram där och då är det som TR kan använda sig av för att ta sitt beslut.

Edit: Detta förfarande är också något som ibland kritiserats, då det hänt i historien att en åklagare suttit på undersökningsinformation som talat för den misstänkte. Men valt att inte ta upp det. Jag tror dock att om en åklagare gör så, så är det tjänstefel, då en åklagare har objektivitetsplikt.

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Men snälla... Självklart lämnar inte polisen eller åklagaren ut ALLA uppgifter som inkommit under utredningen till den misstänkte vid de första förhören eller vid tingsrättsförhandlingen. De uppgifter som åklagaren anser ligger till grund för häktning och sannolik misstanke framförs såklart vid förhandlingen.

Den som är är misstänkt för brott får tillgång till förundersökningen då åtal har väckts.

Du behöver inte låta så nedlåtande, jag ställde en fråga.
"Han måste väl rimligen ha fått veta själv på vilka grunder han misstänktes, eller hur?"
På denna fråga svarade Netherworld enligt ovan

Kanske det är så, men dom gick till tingsrätten och ville få honom häktad. Menar du att en anklagad inte ska få veta på vilka grunder dom anklagar hen för. Bara vad åklagaren anser tillräckligt för häktningen?
Denna fråga svarar du nedlåtande på.

Du kan väl svara tillbaka på Netherworld:s påstående i sin edit (FET). Jag vet inte vad som gäller, varken enligt lagtext eller praktiskt (som brukar skilja sig åt).

Jag TROR att dom i praktiken håller inne med uppgifter, som kanske inte är 100% kontrollerade (eller att dom säger att dom inte är kontrollerade).
Men frågan är om dom inte MÅSTE delge detta vid en häktningsförhandling, egentligen både mot och för. Låter väldigt rättsosäkert för att vara Sverige....???
Citera
2018-08-01, 23:44
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är polisen som ansöker om det. Normalt löper det så länge rättsprocessen är pågående. Det kan alltså gälla under lång tid.

Tack för hjälp med svar! Jag har uppfattat det hela just så som du förklarar det.
Citera
2018-08-01, 23:55
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
@Cloudedcrystalbeam du som har koll. Skatteverket har dödsfallsintyg men inväntar polisens klartecken.Vet du om något annat fall i Sverige har dröjt så här länge? Är det alltså polisen som ansökt om anstånd gällande begravningen?

Såg att ’Remark’ svarat på så sätt som jag också uppfattat det. Håller med om att dröjsmålet skapar frustration och alltfler frågor om varför LW inte kan få ”sova i ro” snart. Märkligt och sorgligt, känner jag.
Citera
2018-08-02, 00:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Varför tipsade han inte polisen redan efter hennes försvinnande?
Det var ju exakt det här jag svarade dig på. Bemöt gärna det jag skrev, i stället för att upprepa din fråga.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-02 kl. 00:33.
Citera
2018-08-02, 00:05
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Kanske inte förhörsledaren under ett förhör, men visst är det väl så att åklagaren måste vid förhandlingen lägga fram ALLT som anses talar mot den anklagande.
Och ta i beaktning under utredningen allt dom talar för den anklagande, samt redovisa det vid ett ev. åtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Källa : Åklagsrmyndigheten

Slutdelgivning

När förundersökningen är färdig får den som misstänks för brottet information om detta. Den misstänkta personen har rätt att ta del av allt material och om han eller hon vill att polisen ska utföra fler utredningsåtgärder, till exempel förhöra fler vittnen, kan han eller hon begära det.

Förundersökningsledaren beslutar om dessa åtgärder ska utföras. Vid oenighet kan domstolen pröva frågan.

Citat:
Kanske det är så, men dom gick till tingsrätten och ville få honom häktad. Menar du att en anklagad inte ska få veta på vilka grunder dom anklagar hen för. Bara vad åklagaren anser tillräckligt för häktningen?

Exakt så är det. Åklagaren väljer det som hen vill delge för rätten. Det är väldigt sällan allting. Detta för att det vanligtvis finns uppgifter som en åklagare inte vill att den misstänkte ska veta om. Samtidigt har åklagare objektivitetsplikt som innebär att hen även ska ta i beaktning uppgifter som talar för den misstänkte.
Citera
2018-08-02, 00:15
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Va? Jag vidhåller det jag har skrivit! Vad menar du skiljer nu?
SD kan egentligen inte avskrivas förrän någon annan är dömd. På vilka premisser skulle han bli det?
Visst, det kan komma teknisk bevisning som visar att SD omöjligt kan ha utfört mordet, det är väl det ända långskott han kan hoppas på?!

SD kan självklart avskrivas innan någon blir dömd. När någon blivit dömd är ju redan förundersökningen över. Hur tänker du? Ta fallet med Anna Lindh exempelvis. 35-åringen blev till och med häktad skäligen misstänkt för mord, men avskrevs senare, men det var innan Mijalovic blev misstänkt och detta var innan ens förundersökningen var färdig, och långt ifrån färdig. Och mycket långt ifrån i tid då Mijalovic dömdes.
Citera
2018-08-02, 00:23
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men hur är det egentligen när man reser in dit; måste man fylla i någon form av 'vandelsdeklaration' avs om man någon gång varit i klammeri med rättvisan (tror att Draifos tidigare nämnde det)?
Kan det alltså ha handlat om att din farfar själv angett sina ungdomliga synder och därför togs in till 'second line' för samtal?
Han hör ju till den ärliga generationen😏

Edit: och förresten, i vilket land syndade han?

Ja man fyller i en trälig tulldeklaration och en sk I-94W-blankett där man får redogöra för sina intentioner med att besöka landet, berätta om man packat med sig några bomber samt kryssa för sitt eventuella förflutna som SS-soldat. Alltid en upplevelse! Dock mer hardcore brottslighet de är ute efter där så detta faller lite utanför.

Vet med säkerhet att han inte nämnde det självmant för det tog flera minuter innan han ens lyckades komma ihåg och förstod vad de pratade om 😝.
Men, ja - det var i 1960-talets glada usa som han syndade. Självklart kan det vara därför de får upp även ringa brott.

Men i artikeln jag hänvisade till verkar det ändå som att samarbetet sedan ett år tillbaka gör att de kan se vilka som misstänks för brott i Sverige? I passkontrollen i usa skannar man ju också in sina fingeravtryck..
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-08-02 kl. 00:28.
Citera
2018-08-02, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tror en del är NFC som Moralensväktare säger. Men kan det kanske även bero på att ingen är häktad? Offentliggörs någon särskild känslig info i samband med att kroppen släpps?
Tänker främst på detta att man håller på dödsorsaken, och på vilket sätt den informationen kan kompromissa utredningen. För HUR hon dog borde man väl veta nu. Hade man offentliggjort dödsorsaken i de andra fallen när de begravdes?

Ser iof ingen motsättning i att släppa kroppen och ändå fortsätta hålla på detaljerna.

Dödsorsaken lär de ha sen länge, den utvidgade rätts-obduktionen bör ha skett dagarna efter kroppen hittades om inte redan samma dag. Den har väl bara inte "läckt" till media eller hit. Vore ju rentav konstigt om de gick ut med den i ett officiellt uttalande från polisen innan åtal ens väckts. De anhöriga har dock säkert fått den infon.

Vi vet väl inte heller om kroppen släppts till anhöriga? Om familjen vill hålla låg profil kanske de redan haft begravning utan att basunera ut detta i dödsannons, en sån där inbjudningar skickas ut istället för annons i tidningen. Senare kanske det kommer en dödsannons - "Begravningen har ägt rum i stillhet" brukar det ofta stå.
Citera
2018-08-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Ja man fyller i en trälig tulldeklaration och en sk I-94W-blankett där man får redogöra för sina intentioner med att besöka landet, berätta om man packat med sig några bomber samt kryssa för sitt eventuella förflutna som SS-soldat. Alltid en upplevelse! Dock mer hardcore brottslighet de är ute efter där så detta faller lite utanför.

Vet med säkerhet att han inte nämnde det självmant för det tog flera minuter innan han ens lyckades komma ihåg och förstod vad de pratade om 😝.
Men, ja - det var i 1960-talets glada usa som han syndade. Självklart kan det vara därför de får upp även ringa brott.

Men i artikeln jag hänvisade till verkar det ändå som att samarbetet sedan ett år tillbaka gör att de kan se vilka som misstänks för brott i Sverige? I passkontrollen i usa skannar man ju också in sina fingeravtryck..

Okej, tackar för fylligt svar! Det är svårt men jag skall försöka hålla mig ifrån att fråga vad du brukar fylla i i rutan ang förflutet som SS-soldat.😆
Ja då var det som jag lite anade; att det var ett felony begånget i USA. Rimligtvis, som jag tror, har de helt andra möjligheter att söka i det egna landets register jämf med andra länders.

Lite dum fråga kanske: ang fingeravtryck; är det så att man måste lämna fingeravtryck (nya) vid ankomst el menar du att de skannar avtrycken i passet?
Citera
2018-08-02, 00:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Okej, tackar för fylligt svar! Det är svårt men jag skall försöka hålla mig ifrån att fråga vad du brukar fylla i i rutan ang förflutet som SS-soldat.😆
Ja då var det som jag lite anade; att det var ett felony begånget i USA. Rimligtvis, som jag tror, har de helt andra möjligheter att söka i det egna landets register jämf med andra länders.

Lite dum fråga kanske: ang fingeravtryck; är det så att man måste lämna fingeravtryck (nya) vid ankomst el menar du att de skannar avtrycken i passet?

De kan få information på brott begångna i andra länder också. Förstår inte varför det ska vara så svårt att inse. Varför jag skulle ljuga fattar jag inte heller.
Börjar inse varför en del postare idag har skrivit att de börjat hålla inne med information eftersom allt ska dissekeras, frågasättas och analyseras sönder in absurdum.
Jag gör nog likadant framöver och delar ingen information för detta beteende mot mig eller andra postare är inte okej.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-02 kl. 00:51. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-02, 00:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
När det gäller häktningsförhandling så har inte åklagaren något krav på att förklara alla grunder för den misstänkte heller. Åklagaren behöver bara ta upp det som hen anser behövs. Dvs åklagaren kan välja vilket material ur förundersökningen som hen vill åberopa för tingsrätten.
Men om nu åklagaren hade begärt att SD skulle kvarstanna i häkte, på sannolika skäl misstänkt för mord på LW, varför skulle hon då ha hållit igen vid häktningsförhandlingarna så att SD släpptes? Blir inte det här lite kontraproduktivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in