Citat:
Ursprungligen postat av
Netherworld
Tänker du vid förfarandet när Förhörsledaren uppger brottsrubriceringen och misstankegrad vid förhör, eller tänker du vid häktningsförhandlingen?
När Förhörsledaren läser upp vilket brott som en GM misstänks för så beskriver inte Förhörsledaren varför och på vilka grunder. Oftast brukar så klart den misstänkte vilja veta detta. Men detta är inte något som en Förhörsledare vill delge så tidigt i en utredning.
När det gäller häktningsförhandling så har inte åklagaren något krav på att förklara alla grunder för den misstänkte heller. Åklagaren behöver bara ta upp det som hen anser behövs. Dvs åklagaren kan välja vilket material ur förundersökningen som hen vill åberopa för tingsrätten. Det som åberopas är ibland inte allt som finns av olika anledningar. Men bara det som läggs fram där och då är det som TR kan använda sig av för att ta sitt beslut.
Edit: Detta förfarande är också något som ibland kritiserats, då det hänt i historien att en åklagare suttit på undersökningsinformation som talat för den misstänkte. Men valt att inte ta upp det. Jag tror dock att om en åklagare gör så, så är det tjänstefel, då en åklagare har objektivitetsplikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
LimeTime
Men snälla... Självklart lämnar inte polisen eller åklagaren ut ALLA uppgifter som inkommit under utredningen till den misstänkte vid de första förhören eller vid tingsrättsförhandlingen. De uppgifter som åklagaren anser ligger till grund för häktning och sannolik misstanke framförs såklart vid förhandlingen.
Den som är är misstänkt för brott får tillgång till förundersökningen då åtal har väckts.
Du behöver inte låta så nedlåtande, jag ställde en fråga.
"Han måste väl rimligen ha fått veta själv på vilka grunder han misstänktes, eller hur?"
På denna fråga svarade Netherworld enligt ovan
Kanske det är så, men dom gick till tingsrätten och ville få honom häktad. Menar du att en anklagad inte ska få veta på vilka grunder dom anklagar hen för. Bara vad åklagaren anser tillräckligt för häktningen?
Denna fråga svarar du nedlåtande på.
Du kan väl svara tillbaka på Netherworld:s påstående i sin edit (FET). Jag vet inte vad som gäller, varken enligt lagtext eller praktiskt (som brukar skilja sig åt).
Jag TROR att dom i praktiken håller inne med uppgifter, som kanske inte är 100% kontrollerade (eller att dom säger att dom inte är kontrollerade).
Men frågan är om dom inte MÅSTE delge detta vid en häktningsförhandling, egentligen både mot och för. Låter väldigt rättsosäkert för att vara Sverige....???