2018-08-01, 21:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag lusläser tråden och har inte sett något inlägg om att HD skulle vara i Spanien.
Länka gärna !

Sök på Picasso ordet då. Man har kallat det att de är i Picassolandet eller dylikt. Vet inte hur man söker eller länkar på mobilen.
Citera
2018-08-01, 21:59
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Funderar på att BO's Facebook och Instagram fortfarande liģger öppna.

Kan LW ha varit restriktiv med sina lösenord till familj/anhöriga så de inte har kunnat stänga hennes konton? Eller väljer man medvetet att låta dem ligga öppna?

Jämfört med andra mordfall (t.ex dubbelmordet i Mantorp) stängdes BO's konton på sociala medier ned ganska omgående efter deras bortgång.

Du måste kontakta ex Facebook och skicka med dödsfallsintyg samt bevis på att du är anhörig. Man väljer då om man vill göra om till minnessida eller ta bort.

Fungerar säkert liknande på Instagram, dvs anhöriga kan välja att ta bort eller spara och göra privat.
Citera
2018-08-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Källa : Åklagsrmyndigheten

Slutdelgivning

När förundersökningen är färdig får den som misstänks för brottet information om detta. Den misstänkta personen har rätt att ta del av allt material och om han eller hon vill att polisen ska utföra fler utredningsåtgärder, till exempel förhöra fler vittnen, kan han eller hon begära det.

Förundersökningsledaren beslutar om dessa åtgärder ska utföras. Vid oenighet kan domstolen pröva frågan.
Bra! Det är väl det jag sa?!
Citera
2018-08-01, 22:01
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Sök på Picasso ordet då. Man har kallat det att de är i Picassolandet eller dylikt. Vet inte hur man söker eller länkar på mobilen.

Picasso-staden betyder Kristinehamn. Inte Spanien.
Citera
2018-08-01, 22:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Du måste kontakta ex Facebook och skicka med dödsfallsintyg samt bevis på att du är anhörig. Man väljer då om man vill göra om till minnessida eller ta bort.

Fungerar säkert liknande på Instagram, dvs anhöriga kan välja att ta bort eller spara och göra privat.

Om anhöriga är betrodda med BO's lösenord behöver stängningsprocedurerna inte vara lika omständliga.
Citera
2018-08-01, 22:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det har nog runnit mycket vatten under geocache-broarna sedan Spanien var på tapeten

Har man bra minne så har man, däremot är min tidsuppfattning väldigt dålig. Jag tänkte inte på att det nog var rätt länge sedan det skrevs om här.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-01 kl. 22:09.
Citera
2018-08-01, 22:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Picasso-staden betyder Kristinehamn. Inte Spanien.

Ja jag vet, därför var det någon/några som ifrågasatte om det verkligen var Spanien de var i. För jag tror ryktet började med att det stod att de var i Picassolandet i någon av deras egna sociala medier.
Jag minns tyvärr inte mer och det är väl inte relevant nu då det var länge sedan tydligen.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-01 kl. 22:11. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-01, 22:07
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tror att det kan det under vissa förutsättningar, men tänker mer på den nya lagen om anmälningsplikt. Syftet är mest för pågående brott men kan falla inom ramen på begångna brott, speciellt om du inte har släktrelation till GM.

Någon bevandrad kan säkert hitta praxis och förutsättning för detta.

Vad har du fått det fetade ifrån?
Citera
2018-08-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Din första fråga: Det räckte med ”bilhistorien” och ”kärleksrelationen” för ett första förhör. För skälig misstanke krävs mer.

Din andra frågeställning: Jag menar inte vem som läckt till media. Jag menar att förundersökningsledaren eller den som hållit förhör med SD inte har lagt fram exakt alla vittnesuppgifter eller fakta som talar för honom som gärningsman.
Det som åklagare gått in med har ju dryftats redan?! Som jag jag läst (HÄR PÅ TRÅDEN), tolkar och hört, så är det det vanliga: inget alibi, fanns i området, hade förmågan, viss motivbild. Det är detta som räcker gott och väl för skäligen.
Citera
2018-08-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad har du fått det fetade ifrån?
Det var under ett seminarium i ett närbesläktat ämne som frågan kom. Föredragshållarna som svarade var poliser.
Citera
2018-08-01, 22:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag pekar på vad som står i TR-Protokollet, själv saknar jag den juridiska
kunskapen.
Jag läser rakt av "beslutet kan överklagas till Göta HovR".

Beslutet är "Stefan Davidsson är fortfarande skäligen misstänkt för mord".

Mnja, beslutet är väl att han inte anses som sannolikt misstänkt, vilket skulle krävas för att hålla honom fortsatt häktad?
Citera
2018-08-01, 22:17
Medlem
Citat:
Funderar på att BO's Facebook och Instagram fortfarande liģger öppna.

Kan LW ha varit restriktiv med sina lösenord till familj/anhöriga så de inte har kunnat stänga hennes konton? Eller väljer man medvetet att låta dem ligga öppna?

Jämfört med andra mordfall (t.ex dubbelmordet i Mantorp) stängdes BO's konton på sociala medier ned ganska omgående efter deras bortgång.
Var inte det efter påtryckning av myndiga släktingar? Här finns ju ett problem med det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in