2018-08-01, 21:43
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tycker nog att beteendet i sig inte är ovanligt som du påstår även om man är oskyldig. Det är väl bara naturligt att man försöker rentvå sig själv och har man teorier om hur det hela gått till så delar man väl med sig till polisen. Vari ligger konstigheten?
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Att vänta till man själv sitter i förhör med att tipsa polisen är enligt mig definitivt mer tecken på skuld än oskuld.
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Johanna Möller slog väl någon form av rekord i antal historier... Billy Fagerström hittade till och med på en låtsasperson (Ludde) för att rentvå sig själv.
Att SD verkar kunna uppvisa ett liknande beteende i förhör bådar inte gott. För honom själv alltså.

Ämnet är intressant! Har ingen större kunskap om hur man reagerar i dessa situationer, men det finns en del spännande studier. Bla har professorer i psykologi vid Göteborgs universitet analyserat hur misstänkta agerar i rapporten Guilty and innocent suspects' strategies during police interrogations. Lite intressant att kika i!

Inte hittat på svenska men bör iaf gå att läsa gratis här;
https://islidedocs.net/document/guilty-and-innocent-suspects-strategies-during-police-interrogations
Citera
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tror diskussionen började då några spekulerade i att SD fortsätter stå kvar som misstänkt för att man inte har hittat någon annan (vilket såklart hade varit en katastrof för all form av rättssäkerhet värd namnet). Vet inte riktigt var teorin kommer ifrån, men det är ändå inte ovanligt att åklagare avskriver misstankar i brist på bevis. Tex:

"Det finns inte längre någon misstänkt för mordet på gängledaren i Skiftinge i augusti förra året. Åklagaren har avskrivit misstankarna mot fyra män som figurerat i utredningen."
https://www.ekuriren.se/nyheter/ingen-langre-misstankt-for-mord-pa-gangledare/

"Åklagaren har avskrivit misstankarna mot 22-åringen som greps i Boliden.
– Han är inte längre misstänkt. Det som tidigare pekat mot den här personen har förändrats, säger han.
Misstanken om att själva brottet ägt rum är dock kvar – men ingen ny misstänkt finns.
"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/VRavVd/inte-langre-terrormisstankt--slapps-fri

Tack för tydliga exempel!
Vissa envisas med att tro att SD skulle kvarstå som misstänkt vad som än händer. En postare tror till och med att även om en annan misstänkt grips och ställs inför rätta så avskrivs inte SD förrän denne andra döms.
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-01 kl. 21:54.
Citera
Medlem
Citat:
Jag anser att det helt klart funnits mer än det du beskriver som ”bilhistorien” och ”kärleksrelationen”. Att förundersökningsledare i förhör med SD har släppt all info som talar för honom som gärningsman ser jag som otänkbart.
Kanske inte förhörsledaren under ett förhör, men visst är det väl så att åklagaren måste vid förhandlingen lägga fram ALLT som anses talar mot den anklagande.
Och ta i beaktning under utredningen allt dom talar för den anklagande, samt redovisa det vid ett ev. åtal.
Citera
2018-08-01, 21:47
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håller med dig om att frågan om varför SD inte lade fram en egen teori förrän han själv misstänktes är intressant. En tänkbar förklaring skulle ju kunna vara att SD först inte hade en aning om vad som hade hänt LW, men att han fick en teori utifrån vad han hade fått veta av polisen vid förhören.

Om SD t.ex. får veta att X lämnat tips som pekar ut honom, så kan han ju utifrån detta ha dragit slutsatsen att X kanske pekar ut honom för att skydda sig själv eller någon annan.

Skulle nu SD lägga fram sin teori för polisen (vilket vi väl inte vet säkert att han har gjort) så skulle polisen (som redan hade bestämt sig för att SD var GM) naturligtvis tolka det här som att SD försökte vilseleda polisen och vända blickarna bort från sig själv.

Att vi två skulle vara överens om något, kors i taket 😊
Men han visste ju vad som hänt Lena.
Stod ju i tidningen någon dag efter hennes försvinnande.
Hur kom hans teori till funderar jag på.
Visste han någon som ville Lena illa?
Om han nu har en teori om hur mordet har gått till, när föddes den teorin?
Han måste ju veta något som leder fram till den teorin?
Varför tipsade han inte polisen redan efter hennes försvinnande?
Och att han skulle fått veta detta först när han satt i förhör känns inte rimligt.
Detta går helt enkelt inte ihop.
Det finns för många hål i detta.
Citera
2018-08-01, 21:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
HD familj har loggat "lokalt" fram tills idag/igår, åtminstone.

"Trådrykten" om Spanien är väl inte färska, vill minnas det var ganska länge sedan dylikt diskuterades.

Det var nog ett par veckor sedan. Men jag tänkte ifall de fortfarande är där och SD "joinat" dem nu. Han skulle inte ha följt med från början, enligt trådryktena.
Försökte bara hitta möjliga svar på din fråga 🤣
Citera
2018-08-01, 21:49
Medlem
Citat:
Tack för tydliga exempel!
Vissa envisas med att tro att SD skulle kvarstå som misstänkt vadsom än händer. En postare tror till och med att även om en annan misstänkt grips och ställs inför rätta så avskrivs inte SD förrän denne andra döms.
Du tänker på mig kanske?!
Jag hävdar envist att med dom förutsättningar som finns kring SD, kan han inte avskrivas från misstanke.
Bevisövervikten kan göra att åklagaren avskriver honom som skäligen.
Att det finns andra GM kan avskrivas på löpande band säger jag inget om, jag pratar bara om SD, inget annat.
Citera
2018-08-01, 21:51
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Ämnet är intressant! Har ingen större kunskap om hur man reagerar i dessa situationer, men det finns en del spännande studier. Bla har professorer i psykologi vid Göteborgs universitet analyserat hur misstänkta agerar i rapporten Guilty and innocent suspects' strategies during police interrogations. Lite intressant att kika i!

Inte hittat på svenska men bör iaf gå att läsa gratis här;
https://islidedocs.net/document/guilty-and-innocent-suspects-strategies-during-police-interrogations

Citat:
Det har gått rykten (här i tråden) om att HD med familj är i Spanien. SD är kanske också där nu?

Jag lusläser tråden och har inte sett något inlägg om att HD skulle vara i Spanien.
Länka gärna !
Citera
2018-08-01, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Kanske inte förhörsledaren under ett förhör, men visst är det väl så att åklagaren måste vid förhandlingen lägga fram ALLT som anses talar mot den anklagande.
Och ta i beaktning under utredningen allt dom talar för den anklagande, samt redovisa det vid ett ev. åtal.

Källa : Åklagsrmyndigheten

Slutdelgivning

När förundersökningen är färdig får den som misstänks för brottet information om detta. Den misstänkta personen har rätt att ta del av allt material och om han eller hon vill att polisen ska utföra fler utredningsåtgärder, till exempel förhöra fler vittnen, kan han eller hon begära det.

Förundersökningsledaren beslutar om dessa åtgärder ska utföras. Vid oenighet kan domstolen pröva frågan.
Citera
2018-08-01, 21:52
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det vet vi ju inte. Men ”bilhistorien” och ”kärleksrelationen” räcker väl för skälig misstanke?

Det var väl inte förundersökningsledaren som släppte info. Det kom ju via läckor.

Din första fråga: Det räckte med ”bilhistorien” och ”kärleksrelationen” för ett första förhör. För skälig misstanke krävs mer.

Din andra frågeställning: Jag menar inte vem som läckt till media. Jag menar att förundersökningsledaren eller den som hållit förhör med SD inte har lagt fram exakt alla vittnesuppgifter eller fakta som talar för honom som gärningsman.
Citera
2018-08-01, 21:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Funderar på att BO's Facebook och Instagram fortfarande liģger öppna.

Kan LW ha varit restriktiv med sina lösenord till familj/anhöriga så de inte har kunnat stänga hennes konton? Eller väljer man medvetet att låta dem ligga öppna?

Jämfört med andra mordfall (t.ex dubbelmordet i Mantorp) stängdes BO's konton på sociala medier ned ganska omgående efter deras bortgång.
Citera
2018-08-01, 21:56
Bannlyst
Citat:
Det var nog ett par veckor sedan. Men jag tänkte ifall de fortfarande är där och SD "joinat" dem nu. Han skulle inte ha följt med från början, enligt trådryktena.

Föra veckan var dom i Värmland och tog burkar simma etc.
Helgen vart dom i Stockholm.
Enligt geocache loggen
Senast redigerad av Banannn 2018-08-01 kl. 22:19.
Citera
2018-08-01, 21:56
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Det har nog runnit mycket vatten under geocache-broarna sedan Spanien var på tapeten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in