2018-08-01, 19:48
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morduza
Jag kanske har en jävla erfarenhet av sådana saker då jag själv blivit utsatt, hade jag INTE hunnit undan, vore jag huggen idag, men jag hade bara TUR!! Det var min son. Som far är det inte lätt att hata, det är efter 10 år en väldans lärdom om människor!! Jag är inte arg på mitt barn, men jag är jävligt rädd för han, han har en allvarlig psykossjukdom. Så men sörjer en levande människa även i såna fall. Kanske därför jag tänker att det ÄR fruktansvärt detta brott och det ÄR fruktansvärt att må psykiskt dåligt. Ber väl om ursäkt för jag är mänsklig.

Men vi har ju inget som tyder på att killen varit psykotisk alls här. Människor som bara får ett bryt för att dom blir avvisade dräller det av i samhället idag. Det börjar bli en folksjukdom.
Citera
2018-08-01, 19:52
Medlem
Gnusmas80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Jävla skitsnack. Han och endast han bär ansvar för detta vansinnesdåd!

Samhället formar människan. så tro nog att dom där mobbarnas ord finns med i hans bakhuvud någonstans
Citera
2018-08-01, 19:57
Medlem
Morduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Men vi har ju inget som tyder på att killen varit psykotisk alls här. Människor som bara får ett bryt för att dom blir avvisade dräller det av i samhället idag. Det börjar bli en folksjukdom.

Naturligtvis har du rätt där, de dömde ju inte A.Eklund till rättspsyk. Men det är ju en undersökning som kommer att visa detta, annars håller jag med dig, men vittnesmål om mobbing , udda, aggressiv säger mig en del, de behöver inte vara dumma i intellektet för det.
Citera
2018-08-01, 20:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vänta lite. Han skar halsen av en tjej för att hon inte ville prata med honom. Och HAN är ett offer?

Rättspsykiatrisk vård får man inte för att man varit "udda i skolan", utan möjligen för att man inte varit vid sina sinnens fulla bruk när man begått handlingen. Blir helt paff över mycket sympatier det verkar finnas för den här snubben REDAN.

Nej man hamnar så klart inte på rättspsyk för att man varit udda i skolan.
Däremot kan nog den stress som en mobbad utsätts för i sämsta fall utlösa eller förvärra psykisk sjukdom om om personen är minsta psykiskt skör. Likaså att psykiskt sköra kanske lättare blir mobbade?
Christoffer som mördade Ida i Upplands Väsby hade ju en np diagnos och även varit svårt mobbad, främst av tjejer på högstadiet. Möjligt är väl att det skapat ett agg mot en viss kategori (kvinna i viss ålder) som GM måhända själv inte på ett intellektuellt plan har klart för sig, om det tar sig uttryck mot någon hen kanske inte känner (men personen tillhör kategorin som lätt väcker agg hos gm?).
Citera
2018-08-01, 20:07
Medlem
JackDeLarges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusmas80
Samhället formar människan. så tro nog att dom där mobbarnas ord finns med i hans bakhuvud någonstans

Ligger något i det du skriver. Om hon avvisade honom kan hon gjort det på ett särskilt sätt eller använt särskilda ord som han kanske fått höra under tiden han blev mobbad, det kan ha triggat honom. Plötsligt blint raseri, gamla hemska minnen som kom upp till ytan.
Citera
2018-08-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackDeLarge
Ligger något i det du skriver. Om hon avvisade honom kan hon gjort det på ett särskilt sätt eller använt särskilda ord som han kanske fått höra under tiden han blev mobbad, det kan ha triggat honom. Plötsligt blint raseri, gamla hemska minnen som kom upp till ytan.

Om hon som kvinna blev tilltalad av en för henne okänd om hon själv var ensam på kväll eller natt så kan hon nog ha svarat på ett aggressivt sätt också, inte för att provocera men för att avvärja uppmärksamhet ("alla" kvinnor vet att aggressiva kvinnor är oattraktiva och ointressanta).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-01 kl. 20:26.
Citera
2018-08-01, 20:22
Medlem
De beskriver ju erkännandet som detaljerat och sammanhängande, det skulle det inte ha varit om karln var psykotisk. Skulle tippa på att det antingen var planerat eller i ren ilska på plats.. Men varför gå runt med kniv(eller vad det nu var för vasst han hade) om han inte hade för avsikt att skada någon?
Kanske underliggande begär att skada/mörda?

https://www.vlt.se/artikel/vastmanland/fagersta/forsvarsadvokaten-om-erkannandet-detaljerat-och-sammanhangande
Citera
2018-08-01, 20:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Nytt PM, från en som inte kan skriva i tråden:

Citat:
Jag kan fortfarande inte skriva i tråden. Mina källor i hemstaden har kollat runt lite och det har visat sig att JF sysslade med ganska rejält mycket langning av alkohol/snus/cigg till stadens yngre, alltid utan extra kostnad. Flera yngre har även sett honom bära runt på knivar i sin väska.

På fredag och lördag natt var han inte inne på hamnkrogen. Utan i området runtomkring, typ ensam på en stig, och vid nått slussområde.

Dom där hemma säger också att dem har väldigt svårt att se att det har någonting med droger att göra.

Det florerar även lösa rykten att en pojke i 13års-åldern ska ha sett händelsen. Men det är lösa, lösa rykten.
Citera
2018-08-01, 20:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nytt PM, från en som inte kan skriva i tråden:

Ja langningen gjorde han knappast för att tjäna pengar utan snarare för att få vänner och han fick väl spela fotboll med ett gäng tonårsgrabbar ibland enligt tidigare uppgift.
Så nu har vi fått en eventuell ålder på blott 13 år på kompisen som var med vid händelsen.
Det stärker min teori om att MGM känt sig extremt förnedrad av en eventuell avvisning inför sin kamrat.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-01 kl. 20:32. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-01, 20:30
Medlem
Vem är mgm egentligen? Vi har sett hans facebook-konton och vi vet att han knappt har vänner där. En googling av namnet ger träffar på linkedin där det framkommer att han jobbat som undersköterska på Falu lasarett.
Fagersta posten skriver däremot att han flyttade till Fagersta efter gymnasiet.

Även träffar på garaget.org där han har profil. Där framkommer att han är bilintresserad men saknar bil. Google ger också flera träffar där han har recenserat bensinmackar, restauranger etc. Vi vet också att han skrivit hotbrev till tjejer tidigare. Vi vet att han var mobbad. Vi vet att han spelade fotboll med småungarna eller ensam.

Men det måste finnas fler från Fagersta eller Falun som kan berätta om vem han är?
Varför flyttade han? Fick han kicken från jobbet i Falun? I så fall vad hade han gjort för att bli kickad? Vad gjorde han i Fagersta? Fick han nytt jobb inom vården? Hade han nåt jobb? Gick han i åtgärder genom soc eller af? Praktikplats?

Även om han saknade vänner måste det väl finnas fler klasskamrater, tidigare/nuvarande jobbarkompisar etc som kan hjälpa till att beskriva profilen?

Nu vet vi att han gjorde det. Motiv får vi nog veta tids nog. Så tills dess vore det intressant med en kartläggning av mannen.
Citera
2018-08-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja langningen gjorde han knappast för att tjäna pengar utan snarare för att få vänner och han fick väl spela fotboll med ett gång tonårsgrabbar ibland enligt tidigare uppgift.
Så nu har vi fått en eventuell ålder på blott 13 år på kompisen som var med vid händelsen.
Det stärker min teori om att MGM känt sig extremt förnedrad av en eventuell avvisning inför sin kamrat.

Eller kan BO ha känt till langningen, att en konfrontation skett?
Citera
2018-08-01, 20:33
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Och på vilket sätt var han konstig ?

Totalt socialt inkompetent. Extremt alltså. Men han var väldigt snäll och omtänksam, därför jag finner detta så märkligt.

Exempel: När han gick i nionde klass lekte han fortfarande med leksakssoldater i plast i skolan. Inget konsekvenstänk. Mobbarna sa åt honom att kasta sönder bilar med stora stenar, och han lydde blint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in