2018-08-01, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Många hakar upp sig på de här olika misstankegraderna, som hör till beslutsmotiveringen. Själva beslutet var att häktningen skulle hävas, och att SD skulle försättas på fri fot utan restriktioner. Det här var alltså ett beslut som var till SD:s fördel, och ett gynnande beslut kan inte överklagas (kan inte se varför han skulle ha velat överklaga det heller). Samtidigt gick beslutet emot åklagaren, som alltså hade kunnat överklaga (men det gjorde hon inte).

Om han kan överklaga eller inte vet jag inte, mina juridiska kunskaper
räcker inte till för det.
Enligt TR-protokollet tycker jag det ser ut som han kan det.

Orsaken till ett överklagande skulle va att slippa tvångsåtgärder samt
skälig misstanke.

Jag antar att dom kan göra husis hos honom när dom vill, plocka
av honom bilen t.ex.
Citera
2018-08-01, 17:45
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag menar inte att det finns nåt som rättfärdigar mord, absolut inte, men OM det är så att SD tror sig veta vem som mördat LW, så innebär det inte att SD måste gå ut med sin uppfattning om vem det är.

Jag tar absolut inte lätt på att SD och LW haft "äventyr" ihop, tvärtom! Jag har i tidigare inlägg beskrivit det som ett gräsligt svek och benämnt det som "otukt".
Det är tyvärr inte bara SD som gör som han vill (det brukar vara två i ett samlag), så en stor skugga faller på hur LW betett sig och hennes felsteg får sägas vara större iom att hon var vigselförrättare. Det är närmast exempellöst olämpligt agerat av henne, men det har jag redan tröskat en gång i mitt "svekinlägg".
Och som jag antytt tidigare kallade vad du vill - "synd" är vad som kommer fälla mördaren även LW (beklagar sorgen).
Citera
2018-08-01, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Källa på det du påstår.

Läs på åklagarmyndighetens hemsida så hittar du svaret du vill ha källa på av ”Honan6”
Senast redigerad av Banannn 2018-08-01 kl. 18:32.
Citera
2018-08-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag har påstått att SD kan överklaga domstolens beslut, det har du
tydligen inte fattat.
Stycket längst ner på sidan kan jag rekommendera.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fminfil.com%2Foek4Pfedb8% 2F8250C19F-1FDB-49F3-BEEF-971C746F981C.png

Stön och suck. Det är ju det som jag har fattat och flera gånger påtalat orimligheten i; det att du bestämt hävdar att SD kan överklaga TR:s beslut.
Och det var det jag nu åter frågade dig om, i förhoppning om att du kanske kommit på andra (bättre) tankar.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Många hakar upp sig på de här olika misstankegraderna, som hör till beslutsmotiveringen. Själva beslutet var att häktningen skulle hävas, och att SD skulle försättas på fri fot utan restriktioner. Det här var alltså ett beslut som var till SD:s fördel, och ett gynnande beslut kan inte överklagas (kan inte se varför han skulle ha velat överklaga det heller). Samtidigt gick beslutet emot åklagaren, som alltså hade kunnat överklaga (men det gjorde hon inte).

Ser saken på samma vis, har tidigare försökt (utan märkbar framgång) att förklara det för KarlJan:

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men TR:s beslut att försätta SD på fri fot klassas nog som ett heltigenom för honom gynnande beslut så det är nog inte överklagansbart, från hans sida.
Och tror inte det är möjligt att särskilt överklaga en misstankegrad.

.

Anser ej att denna diskussion på något vis är OT då det varit så mycket tal om detta med skälig misstanke på SD; vad det egentligen betyder avs indicier/bevis etc mot SD.
Och flera har ju i detta sammanhang framfört som ett faktum att TR minsann håller honom som huvudmisstänkt i utredningen.

Edit: ojsan😯, såg att du nu vänt kappan efter en fläktande vind; att du nu inte längre vet om SD kan överklaga. Ja då kanske vi nästan är lite överens till slut.🙂
Senast redigerad av Rubar 2018-08-01 kl. 18:11.
Citera
2018-08-01, 18:30
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
NA artikel, läs:

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/na-dokument-dodliga-valdet-som-skakat-orebro-i-sommar-fem-personer-har-mist-sitt-liv
Citera
2018-08-01, 18:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Polisen har ingen skyldighet att undersöka alernativen såtillvida dom inte själva tror på dom.

Det där stämmer ej. Det kan du läsa om på nätet om du vill. Exempelvis här:

Citat:
Polisen och åklagaren skall under förundersökningen inte bara se till bevis och andra omständigheter som talar emot en viss misstänkt, utan skall även se till sådana förhållanden som är till den misstänktes fördel.

Källa: https://www.minilex.se/a/förundersökning
Citera
2018-08-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det där stämmer ej. Det kan du läsa om på nätet om du vill. Exempelvis här:

Källa: https://www.minilex.se/a/förundersökning
Misstänkte att någon skulle reagera och hänvisa till detta och inte tänke logiskt.
Om SD säger att kungen gjort det, så...?
Om SD säger att ett UFO gjort det, så...?
Om SD säger att olika personer gjort det, en ny varje dag, så...?
... så måste polisen undersöka det?
Nä, så är det ju inte och det finns massa rättsfall där den dömde tycker att polisen inte undersökt alla möjliga GM.
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-08-01 kl. 19:04. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nej, det är inte brottsprovokation. I alla fupar jag läst så ställer Förhörsledare den frågan till bekanta. Det vore snarare mycket anmärkningsvärt om förhör inte innehåller sådana frågor till anhöriga och bekanta. Sådana svar kan ge mycket, och ingår i polisens arbete med att kartlägga ett brottsoffer.
Så då erkänner man att man vet om vem mördare är men inte sagt nått innan till polisen?
Du vet vad du kommer bli åtalad för då?
Citera
2018-08-01, 18:59
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Misstänkte att någon skulle reagera och hänvisa till detta och inte tänka logiskt.
Om SD säger att kungen gjort det, så...?
Om SD säger att ett UFO gjort det, så...?
Om SD säger att olika personer gjort det, en ny varje dag, så...?
... så måste polisen undersöka det?
Nä, så är det ju inte och det finns massa rättsfall där den dömde tycker att polisen inte undersökt alla möjliga GM.

Tänkte du logiskt nu?
Citera
2018-08-01, 19:02
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Så då erkänner man att man vet om vem mördare är men inte sagt nått innan till polisen?

Lägg ner diskussionen om detta nu. Tror du på allvar att SD valde att hålla inne med sina tips tills han blev anhållen, för att han var rädd för att bli åtalad för skyddande av brottsling?
Det kan inte ens du tro på
Citera
2018-08-01, 19:03
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Berätta? Det blir iaf inte Skyddande av brottsling om det är vad du menar.
Citera
2018-08-01, 19:04
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
NA artikel, läs:

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/na-dokument-dodliga-valdet-som-skakat-orebro-i-sommar-fem-personer-har-mist-sitt-liv

Några citat ur artikeln:

”Utredningen stannar av. Spaningsledarna Peter Springare och Jonas Rydén tvingas bort från fallet”.

”NA kan 21 juni lista flera tunga bakslag som drabbat utredningen kring Hjärstamordet. Det tar till exempel fyra dagar innan Lena hittas och då inte långt från sitt hem. Att den person som tidigare häktats misstänkt för mordet släpps får konsekvenser. NFC:s provsvar fortsätter att dröja. Utredningen går i stå”.
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2018-08-01 kl. 19:57. Anledning: Stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in