2018-08-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Verkar vara låst ser inte de foton du beskriver....

Scrolla ner till 19 okt 2013...
Citera
2018-08-01, 10:34
Medlem
Vittnen och Alibin är känsligt - PU ville inte alls svara på detta - varför just han behövde alibi denna natt. Skumt beetende. Så både KM och PU har druckit så klockorna stannat.....som någon sa här i tråden så blir man "nyktrar" rätt fort om nåt allvarligt sker. PU du har ju redan bestämt att du skall "skydda" förrövaren. Du vill bara sitta o försvara dig här - inte ge en uns tankar om vad som verkligen skett - vad du hört o ev sett hur folk reagerat efter 1992 - ynkligt i min mening.
Citera
2018-08-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Vittnen och Alibin är känsligt - PU ville inte alls svara på detta - varför just han behövde alibi denna natt. Skumt beetende. Så både KM och PU har druckit så klockorna stannat.....som någon sa här i tråden så blir man "nyktrar" rätt fort om nåt allvarligt sker. PU du har ju redan bestämt att du skall "skydda" förrövaren. Du vill bara sitta o försvara dig här - inte ge en uns tankar om vad som verkligen skett - vad du hört o ev sett hur folk reagerat efter 1992 - ynkligt i min mening.

Ärligt talat. Vad skulle massa gissningar tillföra utredningen. Sedan om du vill egenhändigt vränga det till att ”skydda” förövaren, så är det endast en åsikt hos dig.
Citera
2018-08-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Ärligt talat. Vad skulle massa gissningar tillföra utredningen. Sedan om du vill egenhändigt vränga det till att ”skydda” förövaren, så är det endast en åsikt hos dig.
Så det här är trots allt en utredning menar du? Tror ärligt inte någon här är intresserad av dina gissningar heller, men där emot den fakta du de facto besitter.
Citera
2018-08-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Så det här är trots allt en utredning menar du? Tror ärligt inte någon här är intresserad av dina gissningar heller, men där emot den fakta du de facto besitter.

Det är ju bra att du vet mer om den saken än jag själv.
Citera
2018-08-01, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag vet inte hur länge han ska ha varit intressant för utredningen, men enligt uppgifter ska han bo kvar i Mariestad och ha haft familj redan -92, då Helena försvann. Polisen ska vara "säkra" på att det är denne man, men man saknar avgörande bevis och/eller ett erkännande. De är också "säkra" på att han haft en medhjälpare. Denne man ska troligen inte bo kvar. Någon ska, enligt uppgifter, ha berättat något för polisen, men det är 16 år sedan och minnet sviker lätt...

Det är varken den dansk som var intressant inledningsvis och som blev häktad men friad senare pga att någon angivit honom för att själv få uppmärksamhet eller personen som satt anhållen i ett par tre dygn men som numera bor på Västkusten. Båda två är avskrivna och inte intressanta som gärningsmän.

Den P..... som det spekulerats om här på FB, är inte intressant för polisen som gärningsman. Han var tidigare misstänkt, men är numera avskriven. Han lever med fru och barn på annan ort i Sverige.

Jag håller med dig, Celeron, det är troligt att gärningsmannen kände eller kände till Helena. Jag tror att det är en anledning till att han/de har gömt henne så väl, att hon inte har kunnat hittats än. Om han inte hade haft någon koppling till Helena, skulle han inte behövt göra så.

Om det är så att Helena inte hann ända till skogen vid hennes hem utan "togs" längs vägen och fördes bort, så torde ringar/skor vara ditlagda i efterhand - och det tyder i så fall på att gärningsmannen visste vilken väg Helena brukade gå hem från stan. Därför skulle det vara så bra om någon observerat henne vid torget alternativt på vägen hem, innan hon kom till Ekudden-området.

Jag är övertygad om att det finns folk - och varför inte här på FB - som vet vem denne man är... Och kanske skyddar honom. Mariestad är inte stort och man tycker att NÅGON borde kunna sitta inne med en lösning. Däremot tror jag inte att det är många som vet - då skulle det vara svårt att hålla tyst; det skulle antagligen läcka ut.

Ang det här tioåriga inlägget prinzessan: är det samme som pilot du talar om här och varifrån kom den uppgiften? Särskilt intressant om medhjälpare. Jag kanske drar mot strömmen men tror starkt på pilot + en eller två ytterligare som inblandade i detta.
Citera
2018-08-01, 12:59
Medlem
Citat:

Vet att Du inte behöver gissa - annars hade jag inte frågat! Tycker du "utredningen" är bra? Urbota dumt att "försvara" att vittnen o alibin skulle höras igen. Nån/Nåns alibi är ju falskt - det är jag 100 på.
Citera
2018-08-01, 13:03
Medlem
Citat:
Det är ju bra att du vet mer om den saken än jag själv.

Vet du/kommer ihåg någonting från kvällen som du har lust att delge? Är det som skrivits om dig angående alibijakten och att du hade rivsår etc. en trådsanning?
Citera
2018-08-01, 13:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Efter att jag föreslog en mer intensiv granskning av BW, bröderna Ohls*on, kjel*berg, Rubens*on m.fl. samt "brovittnets" vittnesmål så har det givetvis exploderat i tråden, precis som jag förutsåg.

Medveten fokusförflyttning? Känner att det inte ens är lönt att försöka få sagt något i denna tråd pga dessa krafter...

Sluta att spela martyr och "klok med facit i hand". Du vet precis hur det ligger till. Vi har diskuterat bland annat brovittnet ganska ingående (du, jag, andra) och med anledning av det tänkte jag lite till, nämligen på att det kanske skulle vara en bra idé för polisen att ta in gamla "kärnvittnen" (alibin) för nya förhör. Till dessa kärnvittnen räknar jag PU:s vittnen (alibin), BW:s vittne (alibi) och det kvinnliga brovittnet (om det nu lever och/eller är känt för polisen). Trots att PU har nämnts till och från under flera månader har han inte uttalat sig, men när jag föreslog att bland andra PU:s vittnen (alibin) borde höras igen, kom det högljudda protester. Sedan var karusellen igång. Så, detta var ingenting som jag räknade med och jag undanber mig att bli kallad för typ "kraft" som iscensätter "fokusförflyttning".

Jag tycker att det är utmärkt att du gräver i BW, bröderna O med flera. Tyvärr vet jag inget om bröderna och kan inte hjälpa till, men jag ska gladeligen följa efterforskningarna och fundera över vad ni kommer fram till. Kör på, Pudelfrillan!
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-01 kl. 14:33.
Citera
2018-08-01, 14:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Vad skulle det visa? ett eventuellt ärr kan ju uppkommit när som helst. Före och efter HA:s försvinnande.

Det skulle visa mycket. Ett ärr kan ha uppkommit när som helst (helt riktigt) men nu har ju PK hävdat att PU hade ett stort rivsår på underläppen. Det är inte många som har ärr på en läpp, och särskilt i det här sammhanget är det extra intressant av flera orsaker. Finns det ett ärr stiger PK:s utsaga i tråden till nästan 100 procents tillförlighet, och kan PK dessutom minnas var på läppen rivsåret fanns – och det finns ett ärr just där – är PK:s utsaga helt 100 procent säker. Och PU får det väldigt jobbigt. Skulle det inte finnas något ärr (som enligt PK ska ha tagit flera veckor att läka) blir förhållandet det omvända. Så jo, en undersökning av PU:s underläpp skulle vara värdelfull oavsett vad undersökningen kommer fram till.
Citera
2018-08-01, 14:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Vet att Du inte behöver gissa - annars hade jag inte frågat! Tycker du "utredningen" är bra? Urbota dumt att "försvara" att vittnen o alibin skulle höras igen. Nån/Nåns alibi är ju falskt - det är jag 100 på.

Visst är det urbota dumt att gå i taket för att någon föreslår att vittnen (alibin) borde höras igen – och den här gången mycket mer ingående! I PU:s fall är jag ganska säker på vilket av de kvinnliga "alibina" som är den svagaste länken. Dessutom är PU:s dåvarande sambo mycket intressant, eftersom hon – om någon – måste ha sett det där såret under lång tid (givetvis under förutsättning att det fanns ett sår).

Pudelfrillan: Nu känner jag mig klar med mina tankar om vittnena (alibina). Nu får du gärna fortsätta med BW och bröderna O.
Citera
2018-08-01, 14:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag vet inte hur länge han ska ha varit intressant för utredningen, men enligt uppgifter ska han bo kvar i Mariestad och ha haft familj redan -92, då Helena försvann. Polisen ska vara "säkra" på att det är denne man, men man saknar avgörande bevis och/eller ett erkännande. De är också "säkra" på att han haft en medhjälpare. Denne man ska troligen inte bo kvar. Någon ska, enligt uppgifter, ha berättat något för polisen, men det är 16 år sedan och minnet sviker lätt...

Det är varken den dansk som var intressant inledningsvis och som blev häktad men friad senare pga att någon angivit honom för att själv få uppmärksamhet eller personen som satt anhållen i ett par tre dygn men som numera bor på Västkusten. Båda två är avskrivna och inte intressanta som gärningsmän.

Den P..... som det spekulerats om här på FB, är inte intressant för polisen som gärningsman. Han var tidigare misstänkt, men är numera avskriven. Han lever med fru och barn på annan ort i Sverige.

Jag håller med dig, Celeron, det är troligt att gärningsmannen kände eller kände till Helena. Jag tror att det är en anledning till att han/de har gömt henne så väl, att hon inte har kunnat hittats än. Om han inte hade haft någon koppling till Helena, skulle han inte behövt göra så.

Om det är så att Helena inte hann ända till skogen vid hennes hem utan "togs" längs vägen och fördes bort, så torde ringar/skor vara ditlagda i efterhand - och det tyder i så fall på att gärningsmannen visste vilken väg Helena brukade gå hem från stan. Därför skulle det vara så bra om någon observerat henne vid torget alternativt på vägen hem, innan hon kom till Ekudden-området.

Jag är övertygad om att det finns folk - och varför inte här på FB - som vet vem denne man är... Och kanske skyddar honom. Mariestad är inte stort och man tycker att NÅGON borde kunna sitta inne med en lösning. Däremot tror jag inte att det är många som vet - då skulle det vara svårt att hålla tyst; det skulle antagligen läcka ut.

Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Ang det här tioåriga inlägget prinzessan: är det samme som pilot du talar om här och varifrån kom den uppgiften? Särskilt intressant om medhjälpare. Jag kanske drar mot strömmen men tror starkt på pilot + en eller två ytterligare som inblandade i detta.

Prinzezzans inlägg är från 2008-09-24. Första stycket är mycket intressant. Tror du, Prinzezzan, att detta är samme man som är aktuell för polisen än idag? Du skriver också att polisen är "säkra" på att han hade en medhjälpare. Du skriver att "polisens man" ska bo kvar i stan, medan medhjälparen har flyttat. Jovars, den "rollbesättningen" ligger ju ganska väl i linje med hur huvudtänket har gått i tråden under en tid tillbaka.

Om den mannen som du nämner ovan är samme man som "mannen med pilotglasögon" måste polisen ha lyckats skaka fram något av värde som får polisen att anhålla honom i maj 2017. Någonstans runt den här mannen måste det i så fall ha "rört på sig" – såvida polisen inte kände att de var tvungna att "göra något" när de visste att PW:s och Mats radioprogramserie var på gång. Möjligheten finns ju också att Pernilla/Mats och polisen gjorde en typ samaktion i ett försök att röra runt i grytan/skapa tryck i samband med 25-årsdagen av Helenas försvinnande.

Men en mycket central fråga till Prinzezzan: Hur fick du tag i denna exakta information och kunde skriva ut den redan 2008 som så väl stämmer överens med det som presenteras nio år senare om "mannen med pilotglasögon" i radioprogramserien från 2017? Vi pratar faktiskt om avancerad information i det första stycket.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-01 kl. 14:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in