2018-07-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolandinho
För att de är luffare som inte har råd.

Snarare att vi väljer det bättre alternativet som både har högre kvalitet, bättre OS och betydligt bättre hårdvara. Nu råkar det kosta mindre än Apples MBP men det är en bonus. Dessutom har vi hand om vår ekonomi så vi vill inte ha en massa lån och skulder som de flesta Apple ägarna drar på sig för att kunna köpa Apple prylar. Kan säga som så att jag sett betydligt fler folk som går på socialen ha Apple produkter än tvärtom. De är dessutom VIP kunder hos Kronofogden. Tex "Dr Tinnitus" som är en ivrig Apple fanatico har fortfarande sin MBP från 2009 och funderar nu, 9 år senare på en ny Macbook Pro som han ska betala cash som han själv sagt i den andra tråden. Antagligen för att socialen inte ska ana ugglor i mossen men det är spekulativt.
Senast redigerad av Sven-Montana 2018-07-30 kl. 22:38.
2018-07-30, 22:54
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Montana
Snarare att vi väljer det bättre alternativet som både har högre kvalitet, bättre OS och betydligt bättre hårdvara. Nu råkar det kosta mindre än Apples MBP men det är en bonus. Dessutom har vi hand om vår ekonomi så vi vill inte ha en massa lån och skulder som de flesta Apple ägarna drar på sig för att kunna köpa Apple prylar. Kan säga som så att jag sett betydligt fler folk som går på socialen ha Apple produkter än tvärtom. De är dessutom VIP kunder hos Kronofogden. Tex "Dr Tinnitus" som är en ivrig Apple fanatico har fortfarande sin MBP från 2009 och funderar nu, 9 år senare på en ny Macbook Pro som han ska betala cash som han själv sagt i den andra tråden. Antagligen för att socialen inte ska ana ugglor i mossen men det är spekulativt.

Du fattar inte att du motsäger dig själv? Socialen låter ingen som har en massa lån och skulder köpa nånting alls. Och har man hamnat hos Fogden tar h*n dina pengar innan du ens hinner fundera på om du ska köpa nudlar eller en iPhone.

Det är bra att du har koll på din ekonomi. Och du har förstås hårda fakta att presentera på att de flesta ”Apple ägarna” drar på sig skulder för att kunna köpa ”Apple prylar?”
2018-07-30, 23:02
Medlem
avcs avatar
Citat:
Detta är riktigt, gammal artikel visserligen men: Iphoneanvändare har mindre pengar än snittet

Och vilka är det man ser gå runt med iPhone? Fjortisar, bimbos, socialbidragsblattar (just araber som tycks ha en enorm förkärlek till blingbling-stilen smyckar gärna ut sina ghettotempel med iProdukter), och liknande. Inte fan är det förvånande att iNollorna behöver iPhone för att hävda den status de saknar iallafall. Det viktigaste är ju att så många som möjligt får kännedom om vilka iSkitprodukter de har "råd" att införskaffa.

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Du fattar inte att du motsäger dig själv? Socialen låter ingen som har en massa lån och skulder köpa nånting alls. Och har man hamnat hos Fogden tar h*n dina pengar innan du ens hinner fundera på om du ska köpa nudlar eller en iPhone.

Det är bra att du har koll på din ekonomi. Och du har förstås hårda fakta att presentera på att de flesta ”Apple ägarna” drar på sig skulder för att kunna köpa ”Apple prylar?”
Du har uppenbarligen aldrig varit hos varken socialen eller kronofogden (ta det inte som en komplimang då det är din iGnorans jag pratar om).

Socialen betalar ut hyra + en klumpsumma varje månad, minus personens intäkter. Exakt vad personen sedan använder pengarna till ger de blanka fan i. Även fogden skiter i din telefon efter misslyckad utmätning (tror inte de skulle ta en telefon med tanke på att det är ett överlevnadsverktyg). En person som är skyldig mig pengar är skyldig fogden ytterligare 196.000 kr, han har en 50" smart-TV och en SGS8+ vilket jag fotograferat och meddelat till fogden utan att det på något vis hörsammats.
Senast redigerad av avc 2018-07-30 kl. 23:15.
2018-07-30, 23:37
Medlem
avcs avatar
Hann inte editera #1011 igen, men som vi alla minns låg ju kontroversiella iPhone 6 rejält på efterkälken när den lanserades i slutet av 2014, sedan iPhone 7, och nu slutligen ultraockerprisade iPhone X: Dear iPhone X users, welcome to 2015

När skall iPhanz lära sig att kvalitet inte styrs efter plånboken?
2018-07-30, 23:54
Medlem
Citat:

Du kanske förstått att ett dyrt abonnemang med en Iphone tillåts då det är sett som ett nödvändigt verktyg för det moderna samhället. Sen missade du nog cash delen. Jag har själv vänner som jobbar inom Kronofogden och de nämnde just att majoriteten (18-35 år gamla) av de som har skulder på 30000 plus har dyra Iphone abonnemang de förnyar titt som tätt men de kan inte göra något åt det pga mobiltelefon anses vara ett nödvändigt verktyg då det är en telefon och en person utan telefon innebär problematik. Samtidigt finns det ingen spärr på priset men på antal abonnemang som innehas samtidigt.
2018-07-31, 00:04
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Du kanske förstått att ett dyrt abonnemang med en Iphone tillåts då det är sätt som ett nödvändigt verktyg för det moderna samhället. Sen missade du nog cash delen. Jag har själv vänner som jobbar inom Kronofogden och de nämnde just att majoriteten (18-35 år gamla) av de som har skulder på 30000 plus har dyra Iphone abonnemang de förnyar titt som tätt men de kan inte göra något åt det pga av mobiltelefon anses vara ett nödvändigt verktyg då det är en telefon och en person utan telefon innebär problematik. Samtidigt finns det ingen spärr på priset men på antal abonnemang som innehas samtidigt.

Jösses vilket svammel. Abonnemang är dyra och abonnemang med iPhone är dyra och man får ha ett jättedyrt abonnemnang (vad fan det nu skulle ha att göra med vilken telefon man har) men inte hur många abonnemang som helst?

Så ett dyrt abonnemang med en iPhone är ok enligt soc och fogden men om man har ert dyrt abonnemang med ett annat märke så är det mindre ok?
2018-07-31, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Detta är riktigt, gammal artikel visserligen men: Iphoneanvändare har mindre pengar än snittet

Och vilka är det man ser gå runt med iPhone? Fjortisar, bimbos, socialbidragsblattar (just araber som tycks ha en enorm förkärlek till blingbling-stilen smyckar gärna ut sina ghettotempel med iProdukter), och liknande. Inte fan är det förvånande att iNollorna behöver iPhone för att hävda den status de saknar iallafall. Det viktigaste är ju att så många som möjligt får kännedom om vilka iSkitprodukter de har "råd" att införskaffa...

Det är oftast folk med låg självkänsla, saknad av egenvilja och analysförmåga som vill ha en Iphone/MBP för att höja sitt självförtroende då i deras mentalitet så är dyrt lika med "jag har cash att flasha med". Sen har andra det för att de vill vara del av gruppen, grupptryck och det bottnar i identitetssökandet i det sjuka samhället. Sen finns det de som har det för att de gillar telfonen eller datorn och systemet. En smaksak men dessa går inte runt och predikar om Apple produkterna och försöker legitimera sitt köp. De som predikar är egentligen missnöjda och vill legitimera sitt köp och verifiera att det de offrat av sitt liv, ekonomi och hälsa var värt den saftiga prislappen för att vara "inne" och "hipp". De mest rabiata är de som offrat mest av sin livskvalitet för att få glänsa med en överprisad Apple produkt och de måste konstant kriga för att hålla denna bekräftelsen i liv.
2018-07-31, 00:07
Medlem
Citat:
Jösses vilket svammel. Abonnemang är dyra och abonnemang med iPhone är dyra och man får ha ett jättedyrt abonnemnang (vad fan det nu skulle ha att göra med vilken telefon man har) men inte hur många abonnemang som helst?

Så ett dyrt abonnemang med en iPhone är ok enligt soc och fogden men om man har ert dyrt abonnemang med ett annat märke så är det mindre ok?

Du pratar runt temat vilket visar på att du känner dig träffad. Ingen tvingade dig att köpa en Iphone eller MBP med barnens sparkonto.
2018-07-31, 00:39
Medlem
avcs avatar
Citat:
Det är oftast folk med låg självkänsla, saknad av egenvilja och analysförmåga som vill ha en Iphone/MBP för att höja sitt självförtroende då i deras mentalitet så är dyrt lika med "jag har cash att flasha med". Sen har andra det för att de vill vara del av gruppen, grupptryck och det bottnar i identitetssökandet i det sjuka samhället. Sen finns det de som har det för att de gillar telfonen eller datorn och systemet. En smaksak men dessa går inte runt och predikar om Apple produkterna och försöker legitimera sitt köp. De som predikar är egentligen missnöjda och vill legitimera sitt köp och verifiera att det de offrat av sitt liv, ekonomi och hälsa var värt den saftiga prislappen för att vara "inne" och "hipp". De mest rabiata är de som offrat mest av sin livskvalitet för att få glänsa med en överprisad Apple produkt och de måste konstant kriga för att hålla denna bekräftelsen i liv.
Apple's inställning att dyra elektronikprodukter skall vara förbrukningsvaror spelar också sin roll i det hela. iPhone, Macbook och liknande är verkligen inte gjorda för att hålla livet ut. Istället skall det vara så omständligt som möjligt att byta batterier och personliggöra/reparera systemen, då detta ställs i direkt konkurrens mot Apple's egen vinning. Det viktigaste är att kunden är iGnorant och bara konsumerar, konsumerar och konsumerar, utan någon som helst tanke på att ekonomi och miljö kan bli lidande.
2018-07-31, 12:15
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Som du skrev om du fortfarande minns det, ingen bryr sig om dina anti-intellektuella "behov". Man lägger inte tiotusentals kronor på en telefon för att den har "bra kamera", då kamerorna i Lumia 1020 och t.o.m. 950 fortfarande sopar mattan med iPhone och hela jävla Androidlägret trots att modellerna är hopplöst utdaterade. För 10.000 får du en Dorotelefon och en riktigt jävla fet systemkamera, så varför köpa skit när du vet att det finns bättre?
Min telefon kostade inte 10.000.
2018-07-31, 17:35
Medlem
Citat:
Apple's inställning att dyra elektronikprodukter skall vara förbrukningsvaror spelar också sin roll i det hela. iPhone, Macbook och liknande är verkligen inte gjorda för att hålla livet ut. Istället skall det vara så omständligt som möjligt att byta batterier och personliggöra/reparera systemen, då detta ställs i direkt konkurrens mot Apple's egen vinning. Det viktigaste är att kunden är iGnorant och bara konsumerar, konsumerar och konsumerar, utan någon som helst tanke på att ekonomi och miljö kan bli lidande.

Ja en Iphone är byggd för max 2 års livslängd (brytpunktskomponenter valda för att potentiellt fela efter 2 år) och MBP efter 3 år vid mixad belastningsanvändning (2017 och 2018). Nu finns det andra företag som gör samma men Apple tar det till nästa nivå. Det är bara att kolla på Rossmanns videos där han visar just dessa komponenter och hur de är designade att fela efter en viss tid. Sen limiterar de självreparationer så mycket som möjligt och det finns inga nya original Apple reservdelar att få tag på hos tredjepart. Så man får reparera till överpris hos Apple och ha delar utbyta som inte är trasiga (tex byta batteri, övre chassi, högtalare) som de själva behåller och säljer om i refurbished utgåvor. Så de tar överpris och stjäl från dig samtidigt.

Det är ju bara att titta på politiken och inse att Apple anammat samma metod för att skapa en arme av lojala får som betalar överpris och inte ifrågasätter. Sen har du de med mindervärdes problem som måste försvara Apple ivrigtt utan att få något tillbaks så de är endast nyttiga idioter som arbetar gratis medans Apple drar in pengar för egen vinst och snålar så mycket det går internt i sina produkter.
Senast redigerad av Sven-Montana 2018-07-31 kl. 17:38.
2018-08-01, 08:43
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ja en Iphone är byggd för max 2 års livslängd (brytpunktskomponenter valda för att potentiellt fela efter 2 år) och MBP efter 3 år vid mixad belastningsanvändning (2017 och 2018). Nu finns det andra företag som gör samma men Apple tar det till nästa nivå. Det är bara att kolla på Rossmanns videos där han visar just dessa komponenter och hur de är designade att fela efter en viss tid. Sen limiterar de självreparationer så mycket som möjligt och det finns inga nya original Apple reservdelar att få tag på hos tredjepart. Så man får reparera till överpris hos Apple och ha delar utbyta som inte är trasiga (tex byta batteri, övre chassi, högtalare) som de själva behåller och säljer om i refurbished utgåvor. Så de tar överpris och stjäl från dig samtidigt.

Det är ju bara att titta på politiken och inse att Apple anammat samma metod för att skapa en arme av lojala får som betalar överpris och inte ifrågasätter. Sen har du de med mindervärdes problem som måste försvara Apple ivrigtt utan att få något tillbaks så de är endast nyttiga idioter som arbetar gratis medans Apple drar in pengar för egen vinst och snålar så mycket det går internt i sina produkter.

Uppfriskande med ett inlägg som (nästan) helt saknar pre-pubertala förolämpningar.

Du får gärna ge källor på att Apple aktivt väljer ut delar som ska fallera efter 2 år, och då inte någon foliehatt som raljerar på youtube, utan en trovärdig källa.

Om nu Apple är så måna om att deras produkter ska gå sönder, varför erbjuder de apple care? Varför har de sådan generös service? Jag har aldrig betalat en krona (och aldrig haft apple care) för service, de gör allting gratis, även efter garantin. De har hämtat upp telefoner hemma hos mig och gett mig en ny i handen. Bytt ut dem på plats i butiken. Samtliga förmodligen inbillade "fel" från min sida (jag tar det säkra före det osäkra med så dyra produkter under garantin). Bytt ut topplock gratis på en macbook, 2 år efter garantin. Etc.

Min wifi-antenn pajade i min iphone 5 efter att jag råkat lämna den i solen i flera timmar (läs: mitt fel). Jag knallade in på Apple store och frågade vad som kan göras. Efter som det var efter garantin så erbjöd de mig en ny iPhone 5 för 2000 kronor. Händer detta på El-Giganten när du kliver in med din trasiga Samsung som är 3 år gammal? Att du får köpa en ny till 70% rabatt?

Nu när tramsiga batteri-gate kom till världen, där förbluffade konsumenter upptäckte att batterier inte varar i 1000-tals år, så svarade apple med att byta ut batteriet för 200 kronor i alla modeller från iPhone 6. En enorm förlustaffär för apple, men bra för konsumenten. Jag planerar själv att byta ut batteriet i höst på min iPhone 7. Inget fel på det, utan bara för att jag kan.

Att de återanvänder gamla delar ska de ha en eloge för, utmärkt miljöarbete.
Senast redigerad av mrtowlie 2018-08-01 kl. 08:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in