Citat:
Om vi sen ska fortsätta ta upp tråkiga saker med Apple och deras produkter, jag var en gång i tiden en storkonsument av film och musik på iTunes, tills jag en dag skaffade mig en Android-tablet, då var det slut på det.
Alla de hundratals filmer jag har BETALAT för, kunde jag inte se öht på min tablet! Jag flög mycket i jobbet då och hade tänkt mig att jag skulle använda den där plattan till att se på filmer från mitt iTunes bibliotek, men det var helt enkelt omöjligt, bara för att Jobs svurit att han och Apple aldrig skulle ha någonting att göra med Android öht.
Musiken vill jag minnas gick att göra DRM fri till slut, men filmerna är fortfarande "låsta" till Apple's egen lilla sfär, och jag har redan glömt och gått vidare, har inte ens all musiken jag köpte nedladdad heller då Spotify tog över helt för mig 2008.
Smidigt...
Alla de hundratals filmer jag har BETALAT för, kunde jag inte se öht på min tablet! Jag flög mycket i jobbet då och hade tänkt mig att jag skulle använda den där plattan till att se på filmer från mitt iTunes bibliotek, men det var helt enkelt omöjligt, bara för att Jobs svurit att han och Apple aldrig skulle ha någonting att göra med Android öht.
Musiken vill jag minnas gick att göra DRM fri till slut, men filmerna är fortfarande "låsta" till Apple's egen lilla sfär, och jag har redan glömt och gått vidare, har inte ens all musiken jag köpte nedladdad heller då Spotify tog över helt för mig 2008.
Smidigt...
Där har vi anledningen till att jag vägrar DRM. Risken för denna sorts problem är helt enkelt för stor så om innehållet har sådant skydd plockas det omgående bort. Jag har själv musik köpt från iTMS men det var OK med den eftersom Apple plockade bort DRM. Några få låtar hade dock denna infektion men jag lyckades tvätta bort det också.
Ytterligare ett av mina irritationsmoment med Apple är iBooks då de inte följer industristandard, d.v.s glöm att komma åt dem på valfri enhet.
Rent generellt skulle jag aldrig våga mig på filmer med DRM-skydd om jag inte kan få bort det eftersom risken för kompatibilitetsproblem är allt för stor. Det är inte acceptabelt för mig att vara låst till klienten X utan ett absolut grundkrav att innehållet kan spelas upp på valfri enhet - med valfri mediaspelare eller e-reader.