2018-07-31, 12:49
  #72577
Medlem
SD får antagligen 28-30%. Om inte, så blir de största parti oavsett. Ska bli riktigt kul att se hur PK-idioterna tar smällen 9/9
2018-07-31, 12:58
  #72578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxjiban
SD får antagligen 28-30%.
Det verkar vara en rimlig gissning.
2018-07-31, 13:33
  #72579
Medlem
Returpappers avatar
Sifo kommer ju att droppa många mätningar fram till valet påstås det. Utgångsläget är 18,5 % men jag är väldigt spänd på om de försöker droppa ännu mer eller om de vill rädda sitt anseende genom att inte vara sämst på Sd? Eller så försöker de vara bäst på alla andra för att ursäkta att de är sämst på Sd.

Kanske gör de en stigning och sedan ett dramatiskt tapp valveckan för att riva med sig osäkra och osjälvständiga? Krispiga gräddan är inte här för att försvara dom så det kanske är elakt att antyda att de är totalt ohederliga. Men det är dom ju, totalt ohederliga! Hur kan någon enda vilja ta i luren när de ringer?
2018-07-31, 13:58
  #72580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxjiban
SD får antagligen 28-30%. Om inte, så blir de största parti oavsett. Ska bli riktigt kul att se hur PK-idioterna tar smällen 9/9

För att nå dessa siffror krävs en mer spektakulär händelse, t.ex. Eritrea-negerns kniv-bravader sommaren 2015 på IKEA i Västerås, eller Akilovs i Stockholm.
2018-07-31, 14:03
  #72581
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Fel. Opinionsinstitut vill tjäna pengar och göra sina uppdragsgivare nöjda. Det finns många inflytelserika agendasättare inom media och politik som har intresse av att folk inte ska få intrycket av att SD är väldigt framgångsrika. Så visst kan det förekomma att urval och resultat viktas på det sätt som ger "husse" de resultat som önskas. Detta till skillnad från en marknadsundersökning, som sällan publiceras annat än internt.

Nåja, på valdagen får du se. Ett genomsnitt av Sentio och Yougov kommer sannolikt att ligga mycket nära valresultatet för SD.

Inget opinionsinstitut tjänar några större pengar på politiska opinionsundersökningar. Tvärtom är det småslantar i sammanhanget. Vinsterna tas in på andra undersökningar. Däremot är opinionsundersökningar om hur de olika partierna står ett utmärkt skyltfönster utåt och självklart vill varje opinionsinstitut lyckas så bra som möjligt med det. Din slutsats är bara idiotiskt och ologisk.
2018-07-31, 14:03
  #72582
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxjiban
SD får antagligen 28-30%. Om inte, så blir de största parti oavsett. Ska bli riktigt kul att se hur PK-idioterna tar smällen 9/9

Visst en.knäpp på näsan för etablissemanget om Sd får 30%, men så länge Sd och Afs inte har 45% så blir det inte stopp på vansinnigheterna. .
2018-07-31, 14:54
  #72583
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Inget opinionsinstitut tjänar några större pengar på politiska opinionsundersökningar. Tvärtom är det småslantar i sammanhanget. Vinsterna tas in på andra undersökningar. Däremot är opinionsundersökningar om hur de olika partierna står ett utmärkt skyltfönster utåt och självklart vill varje opinionsinstitut lyckas så bra som möjligt med det. Din slutsats är bara idiotiskt och ologisk.

Nej det är fullständigt logiskt. De fick nämligen inte detta "skyltfönster" du talar om ifall SD visar för bra siffror. Det finns således all anledning för de mest regimtrogna instituten att hålla ner siffrorna för SD.

Du låter ilsken och bitter? Du inser säkert vilken kalldusch som väntar...
2018-07-31, 15:05
  #72584
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Inget opinionsinstitut tjänar några större pengar på politiska opinionsundersökningar. Tvärtom är det småslantar i sammanhanget. Vinsterna tas in på andra undersökningar. Däremot är opinionsundersökningar om hur de olika partierna står ett utmärkt skyltfönster utåt och självklart vill varje opinionsinstitut lyckas så bra som möjligt med det. Din slutsats är bara idiotiskt och ologisk.

Förstår du inte att det är reklam för deras andra tjänster, reklam som de inte behöver betala en krona för att få in i all media. Men när man gör reklam är det förstås bra att inte reta upp sina kunder och om dessa är motståndare mot SD betyder det att det är bra för affärerna att hålla SDs siffror nere.
2018-07-31, 15:14
  #72585
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
För att nå dessa siffror krävs en mer spektakulär händelse, t.ex. Eritrea-negerns kniv-bravader sommaren 2015 på IKEA i Västerås, eller Akilovs i Stockholm.

I normaliseringens tidevarv så sker dagligen spektakulära händelser. Svensken har blivit avtrubbad och ser inte skogen pga alla träd som står i dess väg.
Unga flickor växer nu upp i ett samhälle där feminister försvarar den invandring som resulterat i sexuella trakasserier och "svennehora".
Det extrema är för de unga flickorna det "normala".

Likt S och Nya M så har MSM förlorat relevans. Familjen Wahlgrens eventuella sexliv är för Expressen långt viktigare att rapportera om än den pågående sexbrottsepedimin.

Gängrelaterade mord och skjutningar har fått lämna plats för Svenska mord. För att kunna skriva om de Svenska mördarna så har Expressen långt bakåt i tid. Ett fall i dagens blaska hände för 9 år sedan.

Istället för att skriva negativt om SD så undviker Expressen de nyheter som kan gynna SD.

Expressen, det dagliga Hänt i Veckan.
__________________
Senast redigerad av Utflyttad 2018-07-31 kl. 15:17. Anledning: typo
2018-07-31, 15:21
  #72586
Moderator
-Info-s avatar
Undras om sådana här typer av artiklar kommer att upprepa sig igen efter valet 2018?

Citat:
”Alla hade fel”

VALET 2014 · ”Ingen av de sju större opinionsundersökningarna var ens i närheten att pricka Sverigedemokraternas valresultat. Företagen som gör undersökningarna och redaktionerna bör sätta sig och fundera”, skriver Sandra Foresti och Maria Jervelycke Belfrage.

https://www.svt.se/opinion/alla-hade-fel
Citat:
Opinionsundersökningarna har duggat tätt inför detta val. Många olika opinionsinstitut, i samarbete med olika medier, slogs om uppmärksamheten. Tidningar och sändningar fylldes av rapportering, kommentarer och analyser av de senaste siffrorna.

Då borde det bli problematiskt när siffrorna visade fel. För det gjorde de. Ingen av de sju större undersökningarna var ens i närheten att pricka Sverigedemokraternas valresultat, utan som vi kunde konstatera redan på valkvällen har man istället kraftigt underskattat partiets väljarstöd.

Förmodligen...
2018-07-31, 15:24
  #72587
Moderator
-Info-s avatar
Sedan skriver artikelförfattarna (bägge från Göteborgs universitet) följande som alla bör fundera på:

Citat:
"För det andra har man visat att opinionsundersökningar påverkar hur folk sedan röstar. Då är det av stor vikt att det de visar överensstämmer med verkligheten."

https://www.svt.se/opinion/alla-hade-fel

Opinionsundersökningar inte bara mäter vad folk röstar på. De även påverkar vad folk röstar på.
2018-07-31, 15:50
  #72588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
För att nå dessa siffror krävs en mer spektakulär händelse, t.ex. Eritrea-negerns kniv-bravader sommaren 2015 på IKEA i Västerås, eller Akilovs i Stockholm.

Eller en ny järnrörsskandal som negerns i Ljungsbro 2013.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaBje9/han-slog-ihjal-tva-i-drogpsykos/promo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in