2018-07-26, 16:05
Medlem
Kolla fondfakta på swedbankrobur.se

Ny teknik, 10 största innehav:

Novo Nordisk A/S B 7,25 %
CD Projekt SA 6,44 %
Ambu A/S B 6,18 %
Modern Times Group MTG AB B 5,94 %
Swedish Orphan Biovitrum AB 5,50 %
Take-Two Interactive Software Inc 4,41 %
Paradox Interactive AB 3,72 %
THQ Nordic AB 3,23 %
Biotage AB 2,84 %
BioGaia AB B 2,49 %

Swedbank Technology:

Alphabet Inc A 9,22 %
Facebook Inc A 7,60 %
Apple Inc 6,75 %
Microsoft Corp 6,36 %
Mastercard Inc A 4,20 %
SAP SE 3,07 %
Adobe Systems Inc 2,80 %
Cisco Systems Inc 2,55 %
Broadcom Inc 2,26 %
Visa Inc Class A 2,19 %
Citera
2018-07-28, 12:09
Medlem
sinewaves avatar
### NYA BACKTESTER ###

Då de äldre backtesterna för '60/40' och 'Allvädersportfölj' i regel endast var ~2007-2018 kommer här ett gäng nyare backtester som istället har ett längre tidsspann (2000-2018).

För att se de nyare för TAA/GTAA respektive MOM+AGG se inlägget:
(FB) Tråden om strategier för fonder

# Jämförelseindex, 'Index: Sverige'

Består av fonden Swedbank Sverige som har historik sedan 1986 och har fördelen att inkludera saker som utdelningar vilket gör att den t ex presterar bättre än OMXS30 och OMXSPI. Liknar hur ett sparande i t ex Avanza Zero skulle ha sett ut på sikt.

# Data
Final Balance: $30 909
- Slutsumman om man vid starten jan 2000 började med en investering a $10 000 (ca 80 000 SEK)
CAGR: 6.29%
- Snittavkastning per år för strategin och perioden (jan 2000-feb 2018)
Std.dev: 18.90%
- Standardavvikelse +/- (~volatilitet/risk)
Best Year: +56.32%
- Bästa avkastningen för ett enskilt år
Worst Year: -41.01%
- Sämsta år
Max. Drawdown: -57.54%
- Max minus som portföljen stod i
Sharpe Ratio: 0.33
- Risk kontra avkastning, högre = bättre
Sortino Ratio: 0.48
- Ett annat sätt att mäta risk kontra avkastning, högre = bättre
US Mkt Correlation: 0.77
- Korrelation med den större USA-börsen (min 0, max 1), en bra riskjusterad nivå ligger kring 0.5

# Jämförelseindex 2, 'Flashbackportföljen'

Består av Sverige, Global, Asien och Tillväxtmarknader. En 'diversifiering' som inte egentligen är någon diversifiering då många av dessa drar åt samma håll och således korrelerar kraftigt. Dessa och liknande varianter presterar snarlikt och sämre än svenskt index.

# Data
Final Balance: $25 294
CAGR: 5.14%
Std. dev: 15.51%
Best Year: 48.75%
Worst Year: -40.79%
Max. Drawdown: -52.72%
Sharpe Ratio: 0.30
Sortino Ratio: 0.42
US Mkt Correlation: 0.73
Datum: jan 2000-jun 2018

---

# 60/40-portföljen

Den historiska 60/40 där 60% utgörs av aktieindex och 40% består av räntor. Det absolut enklaste sättet att på sikt skaffa sig en portfölj som presterar som index på sikt men som är lite enklare för användaren att hålla då det inte svänger lika mycket (mindre volatilitet).

Nedan kommer ett gäng alternativ. Notera dock att extrema exempel uteslutits. Man kan t ex nå högre avkastning med ännu mer risk men till en kostnad av högre volatilitet och nedsida.

Backtester av tre olika varianter med varierande risk:
https://i.imgur.com/qoJlb0Z.png

---

# Allvädersportföljen och 'Golden Butterfly'

Skillnaden mellan detta upplägg och den klassiska 60/40 är att man drar ned riskerna ytterligare. Precis som i föregående exempel har extrema exempel uteslutits, man når t ex högre avkastning om man lägger hela riskdelen i branschfonder som teknik och läkemedel (men också en lägre nedsida). Detta är dock något av ett problem då dessa är väldigt smala fonder vilket inte bara ökar risken historiskt utan också i framtiden (kort: vi vet inte om dessa branscher kommer ha samma tillväxt i framtiden).

Backtester av tre olika varianter med varierande risk:
https://i.imgur.com/hM09ZF7.png
Citera
2018-07-31, 01:05
Medlem
Hej igen. Funderar på att sälja av två eller tre teknikfonder på PPM och endast ha fyra fonder och sälja en av teknikfonderna nu när de ligger på topp. Vilken av dom? Ni ser vilka jag har lite tillbaka i tråden. Det är väl då man ska sälja va? Om vad tycker ni jag ska ha i stället? Någon läkemdelsfond med låg avgift som ligger dåligt till men som kan bli bra om sisådär 5-10 år? Eller någon energifond? Typ batteritillverkning? Eller råvaror? Tacksam för svar..
Citera
2018-07-31, 03:02
Medlem
Valde bort en techfond helt och den andra bytte jag mot C WorldWide Biotechnology

Fondnamn Fördelning
AP7 Aktiefond 40 %
Länsförsäkringar Global Indexnära 20 %
DNB Teknologi 20%
C WorldWide Biotechnology 20 %
Summa: 100 %

Rätt gjort vad tänker ni?
Citera
2018-07-31, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sykonylop
Valde bort en techfond helt och den andra bytte jag mot C WorldWide Biotechnology

Fondnamn Fördelning
AP7 Aktiefond 40 %
Länsförsäkringar Global Indexnära 20 %
DNB Teknologi 20%
C WorldWide Biotechnology 20 %
Summa: 100 %

Rätt gjort vad tänker ni?

Varför tog du bort en teknikfond? Pga av att de backade igår?
Det gjorde väll i princip allt?
Citera
2018-07-31, 09:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykonylop
Hej igen. Funderar på att sälja av två eller tre teknikfonder på PPM och endast ha fyra fonder och sälja en av teknikfonderna nu när de ligger på topp. Vilken av dom? Ni ser vilka jag har lite tillbaka i tråden. Det är väl då man ska sälja va? Om vad tycker ni jag ska ha i stället? Någon läkemdelsfond med låg avgift som ligger dåligt till men som kan bli bra om sisådär 5-10 år? Eller någon energifond? Typ batteritillverkning? Eller råvaror? Tacksam för svar..

Man säljer i regel på ett förutbestämt datum enligt den strategi man använder. Detta för att undvika saker som ren spekulation.
Citera
2018-07-31, 16:01
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Man säljer i regel på ett förutbestämt datum enligt den strategi man använder. Detta för att undvika saker som ren spekulation.

Hur viktigt menar du att det är med ett förutbestämt datum?

Jag vet att du ser över dina fonder på helgen första veckan i månaden t ex. Hittills har jag siktat på det, men ibland ser jag en resa eller liknande den helgen, då gör jag en genomgång i slutet av månaden istället (alltså månaden innan den veckan).

Jag resonerar som så att det inte spelar så stor roll en vecka hit eller dit på lång sikt? Fel?
Citera
2018-07-31, 18:00
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Hur viktigt menar du att det är med ett förutbestämt datum?

Jag vet att du ser över dina fonder på helgen första veckan i månaden t ex. Hittills har jag siktat på det, men ibland ser jag en resa eller liknande den helgen, då gör jag en genomgång i slutet av månaden istället (alltså månaden innan den veckan).

Jag resonerar som så att det inte spelar så stor roll en vecka hit eller dit på lång sikt? Fel?

Det är oerhört viktigt till den grad att det är kritiskt för att någon strategi överhuvudtaget ska fungera i längden.

Annars är risken överhängande för emotionella beslut av typen "Men jag väntar nog en dag då det har gått X för fonden Y....". Vi har t ex Teknik-sektorn som gick dåligt igår vilket gör det lätt att tänka "men jag säljer nu för att..." och annat otyg. Dessa typer av tankegångar är att betrakta som rena cancern för alla typer av strategier. Det kunde ha varit rätt att sälja, det kunde ha varit fel ... osv ... osv ... osv. Det man vill göra är att ta bort allting som skapar osäkerhet i den mån det går.

Det är alltså inte oerhört viktigt rent statistiskt, men man måste göra skillnad på data som sträcker sig över 20+ år och det praktiska för användaren där den praktiserande delen inte är 20+ år utan i regel månatligen samtidigt som besluten som tas kan vara en stressfaktor under flera dagar per varje månad.

Den största fienden mot alla strategier är inte saker som tredje världskriget, en attack från utomjordingar eller olika finanskriser. Den största fienden är snarare den människa som använder strategin då människor inte är rationella varelser utan i regel söker emotionellt stöd innefrån.

Detta särskilt då dessa känslor kan vara sprugna ur det undermedvetna; alltså utan att användaren är direkt medveten om det.

---

Ja, på det vis du tänker är felaktigt. Det spelar ingen roll huruvida du är på en resa eller ej, särskilt med dagens teknik där du helt utan problem kan sköta detta över en mobiltelefon. Detta är också en gigantisk fördel med utföra allt sådant här på en helg för det är betydligt mindre sannolikt att man inte har 15-20 minuter över på en hel fredag kväll, en hel lördag och en hel söndag.

En grundpelare för att välja strategi är hur enkelt underhållet är och vad man gör i fall av olika tekniska begränsningar.

Ex, problem: Kan inte få ut medelvärden från någon källa av okänd anledning
1. Kalkylera UERATE manuellt
2. Skippa MA-värden
3. Om UERATE negativ, gå 100% 'säkrare portfölj'
4. Om UERATE positiv, använd endast AGG och skippa MA-värden för alla tillgångar

Man får sätta upp sina egna regler och olika scenarion för vad som kan hända. Men att hoppa över dagarna då man ska utföra något är inte särskilt bra pga de emotionella beslut som kan komma att uppstå.
Citera
2018-08-01, 08:33
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är oerhört viktigt till den grad att det är kritiskt för att någon strategi överhuvudtaget ska fungera i längden.

Annars är risken överhängande för emotionella beslut av typen "Men jag väntar nog en dag då det har gått X för fonden Y....". Vi har t ex Teknik-sektorn som gick dåligt igår vilket gör det lätt att tänka "men jag säljer nu för att..." och annat otyg. Dessa typer av tankegångar är att betrakta som rena cancern för alla typer av strategier. Det kunde ha varit rätt att sälja, det kunde ha varit fel ... osv ... osv ... osv. Det man vill göra är att ta bort allting som skapar osäkerhet i den mån det går.

Det är alltså inte oerhört viktigt rent statistiskt, men man måste göra skillnad på data som sträcker sig över 20+ år och det praktiska för användaren där den praktiserande delen inte är 20+ år utan i regel månatligen samtidigt som besluten som tas kan vara en stressfaktor under flera dagar per varje månad.

Den största fienden mot alla strategier är inte saker som tredje världskriget, en attack från utomjordingar eller olika finanskriser. Den största fienden är snarare den människa som använder strategin då människor inte är rationella varelser utan i regel söker emotionellt stöd innefrån.

Detta särskilt då dessa känslor kan vara sprugna ur det undermedvetna; alltså utan att användaren är direkt medveten om det.

---

Ja, på det vis du tänker är felaktigt. Det spelar ingen roll huruvida du är på en resa eller ej, särskilt med dagens teknik där du helt utan problem kan sköta detta över en mobiltelefon. Detta är också en gigantisk fördel med utföra allt sådant här på en helg för det är betydligt mindre sannolikt att man inte har 15-20 minuter över på en hel fredag kväll, en hel lördag och en hel söndag.

En grundpelare för att välja strategi är hur enkelt underhållet är och vad man gör i fall av olika tekniska begränsningar.

Ex, problem: Kan inte få ut medelvärden från någon källa av okänd anledning
1. Kalkylera UERATE manuellt
2. Skippa MA-värden
3. Om UERATE negativ, gå 100% 'säkrare portfölj'
4. Om UERATE positiv, använd endast AGG och skippa MA-värden för alla tillgångar

Man får sätta upp sina egna regler och olika scenarion för vad som kan hända. Men att hoppa över dagarna då man ska utföra något är inte särskilt bra pga de emotionella beslut som kan komma att uppstå.

Intressant!

Jag trodde inte att det var så viktigt att ha en specifik dag eller helg för det här. Jag har lagt in en påminnelse i min kalender första helgen i månaden men ibland har jag varit inne tidigare, kanske under veckan och placerat om efter taktiken. Jag försöker att inte lägga någon större vikt vid rörelser.

Framöver ska jag hålla mig till första helgen i månaden för att se över portföljen.

Såg att Pacific Precious ligger under MA10, signal för omplacering, får se om den håller i sig till helgen.
Citera
2018-08-01, 11:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Intressant!

Jag trodde inte att det var så viktigt att ha en specifik dag eller helg för det här. Jag har lagt in en påminnelse i min kalender första helgen i månaden men ibland har jag varit inne tidigare, kanske under veckan och placerat om efter taktiken. Jag försöker att inte lägga någon större vikt vid rörelser.

Framöver ska jag hålla mig till första helgen i månaden för att se över portföljen.

Såg att Pacific Precious ligger under MA10, signal för omplacering, får se om den håller i sig till helgen.

Mja, att det blir exakt är inte viktigt rent statistiskt som sagt men då människor inte på väldigt lång sikt kan hoppa över samtliga gånger där känslor kan komma att spela in måste man också titta på den mänskliga faktorn och vad som händer på mikronivå (dag till dag och inte bara månad till månad eller år till år).

---

Ja, Guld och silver har gått dåligt men detta är i regel ett gott tecken om att marknaden befinner sig i en stark högkonjunktur (just nu).

Om du följer TAA/GTAA-strategin bör dina andra tillgångar balanserat ut Pacific Precious; standardportföljen för TAA har gått runt +1.2% den senaste månaden. Det fina med den enkla TAA-portföljen är att de olika tillgångarna i regel balanserar ut varandra ganska bra; om något börjar gå ganska dåligt är det sällan detta totalt sänker portföljen då något annat i regel då börjar gå bättre. Spiltan Invest har gått ganska ologiskt den senaste tiden, men det är också därför den är med i exemplet på urval. Den går inte som index utan är en "edge"-fond som ibland går sämre än index men på sikt slagit index ganska rejält och detta dessutom till den väldigt låga avgiften 0.2%.
Senast redigerad av sinewave 2018-08-01 kl. 11:22.
Citera
2018-08-06, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Varför tog du bort en teknikfond? Pga av att de backade igår?
Det gjorde väll i princip allt?

Kan inte svara på varför så enkelt är det. Fick nåt intryck när jag läste på nåt forum att fem fonder är oerhört mycket svårare att få bra än fyra men det återstår att se. Varken bytte eller tog bort pga att de förväntades backa marginellt men tre st var och är för stor risk helt enkelt. Dock skulle jag läst på mer om bio / medicin fonder känner jag. Fick nys på nån sida om att just i detta nu i Amerika så har de otroliga stora problem med morfinpreparat och de har jättemånga som använder sånt och är beroende av skiten. Därför förväntas de att stämma minst fyra läkemedelsföretag på mycket mycket stora pengar varav ett är Novartis de andra tre vet jag inte vilka det är i nuläget. Förväntat skadestånd ska ligga i samma klass som när de stora tobaksbolagen blev stämda i mitten av 90-talet dvs runt en kanske 250 miljarder dollar om det går vägen. Detta är för att de lanserat ett preparat som heter Kadian och tydligen "lurat" folk att tro att det inte är så beroendeframkallande vilket det uppenbarligen är. Nånting sånt. Så förutom det rent etiska att inte stötta såna företag så kan man också gå friskt back om man har fonder i ett sånt. Funderar på att helt enkelt byta igen till en global indexfond med låga avgifter i stället och inte titta på hur det gått föränns jag är 65 år i stället
Citera
2018-08-06, 12:48
Medlem
sinewaves avatar
# Rapport, 5 augusti 2018

I fredags kom återigen nya siffror för UERATE. Från 4.0 ned till 3.9. Ett styrketecken även om detta är ett relativt svagt styrketecken då vi tidigare stått på 3.8. Oavsett befäster det bilden om att arbetslösheten är låg och att saker och ting på arbetsmarknaden inte är helt värdelöst.

Denna rapport är lite sent ute, men det spelar ingen roll då det inte fanns några byten att göra för egen del. Det finns egentligen inte heller något att skriva om då det egentligen, på det hela taget, inte har hänt särskilt mycket även om man kan tro annat om man läser tabloidmedierna där hot om “tredje världskriget” alltid verkar ligga runt hörnet. Det är mest det pågående handelskriget som har gjort att börserna gått lite upp och ned men sett över hela månaden har det varit väldigt positivt.

Intressantast i månaden är att teknik fick sig en rejäl pungspark framåt slutet och de som lagt alla kort i vad man kort kan kalla “högst risk” har också fått ett par dagar med under -1%. På det hela taget repade sig dock allt detta och t ex Teknik har haft en fin månad.

Intressant när det kommer till UERATE är annars att medelvärdet fortsätter att snävas till. Vi är nu på en nivå där en ökning på 0.2 nästa månad skulle innebära att medelvärdet är över den nuvarande nivån vilket skulle ge signal för mölig lågkonjunktur. Ett hopp på 0.2 inträffar betydligt mer ofta än hopp på 0.3 eller mer. Med det sagt ger UERATE+MA12 ett par felsignaler per cykel så det innebär aldrig något definitivt.

Graf, UERATE, UERATE+ MA12 kontra S&P500:
https://i.imgur.com/tC9aJ8z.png

För den som undrar varför vi tittar på UERATE sök i tråden efter saker som “arbetslöshet” eller djupdyk och läs: http://www.philosophicaleconomics.com/2016/02/uetrend/

---

# Det egna innehavet

Varje månad då UERATE kommer justerar jag mitt egna innehav. Siffrorna kommer alltid på fredagar vilket gör att det blir den kommande helgen efter det eller som sista utväg på måndagen innan kl. 18:00 (då fondkurserna på Avanza uppdateras kring 18:30-20:00).

Perioden såg ungefär ut som föregående period. En stark inledning följt av en drös sidledesmanövrar följt av en dipp följt av ett starkt avslut. En skillnad den här månaden är att OMXSPI gick bättre än det egna innehavet vilket ibland inträffar på kort sikt.

Egna innehavet (MOM+AGG3 @ 3m + UERATE + MA6): +3.61% (-0.94%)
OMXSPI: +4.29% (-2.34%)
Avanza Zero: +5.75% (-2.21%)
Det inom parentes avser föregående period

Graf, konto kontra OMXSPI den senaste perioden:
https://i.imgur.com/qo1twoV.png

Uppsättning föregående månad:
Swedbank Robur Ny Teknik (+5.23%)
AMF Aktiefond Småbolag (+4.62%)
Länsförsäkringar USA Indexnära (+4.2%)
Det inom parentes avser utvecklingen de senaste 30 dagarna

Uppsättning kommande månad:
Swedbank Robur Ny Teknik (+13.72%)
AMF Aktiefond Småbolag (+7.9%)
Länsförsäkringar USA Indexnära (+8.78%)
Det inom parentes avser utvecklingen de senaste 3 månaderna

Inga förändringar är aktuella. Portföljen har lagt sig i vad man skulle kunna säga, historiskt, är en risknivå som är på runt 7/10. Om “skiten träffar fläkten” är det främst Småbolag och Teknik som kommer att ta mest stryk.

Värt att notera att i min egna lista, “Default”, så ligger nu Pacific Precious lägst ned. Också värt att notera är att ryssen, i form av DBX Russia CAP, återigen är på tapeten då fonden lagt sig på plats 5 från att tidigare ha varit i “källaren”.

Jag funderar också på att byta DBX Russia CAP mot en vanlig fond då mina initiala kalkyler visar att man på 3 månader förlorar mer på att köpa ETF:en mot att köpa en fond förutsatt att fonden har en avgift under runt 2.5%. Detta då kostnader kring att köpa ETF:en blir väldigt stora om man endast håller tillgången i 3 månader, något som oftare händer med volatila tillgångar som ryskt index. Avgiften för en fond a 2.5% är trots allt per år och inte per inköp, håller man en fond endast i 3 månader betalar man alltså inte 2.5% utan 3/12 månader a 2.5%.

Det finns också ett potentiellt nytt grundurval bestående av nedan:

# Högst risk
Teknik
-- Swedbank Ny Teknik
-- Swedbank Technology
Fastigheter
-- LF Fastighetsfond
-- IKC Fastighetsfond
Småbolag
-- AMF Småbolag
-- PLUS Mikrobolag
-- Swedbank Småbolagsfond Sverige
Swedbank Rysslandsfond

# Hög risk
Tillväxt
-- Swedbank Access Asien
-- LF Tillväxtmarknader
Investmentbolag
-- Spiltan Investmentbolag
-- SEF Independent Investmentbolagsfond
LF USA

# Medel risk
Carnegie Corporate Bond
Swedbank Mix

# Lägre risk
AMF Räntefond Lång
Spiltan Räntefond

Snittet på avgifter går från 0.47% till 0.7%.

Teknik, Fastigheter, Tillväxt och Investmentbolag hamnar i sin tur i grupper vilket gör att de det inte går att sitta med t ex Swedbank Teknik och Swedbank Technology samtidigt. Skriver ett nytt inlägg om detta senare; något man löst skulle kunna kalla “MOM+AGG-E” (Momentum Agreggate-Exclusive).

Har dock mycket svårt för förändringar i grundurvalet då något sådant är att se som problematiskt. Detta särskilt om någon av de nyare fonder som förs in ligger i topp; då finns risken för viss bias via den kortsiktiga avkastningen som denna nyare fond har givit. Olika bias vill man undvika som pesten. Ett gott exempel nu är LF Fastigheter som har betydligt bättre avkastning än IKC Fastigheter.

Nuvarande grundurval har ganska enkla regler:

1. Kategorier som presterar bäst på sikt enligt backtester
2. Fonder som är de billigaste inom sin kategori förutsatt att differensen på lång sikt inte är överdrivet stor

Med “AGG-E” blir valen desto mer diffusa. Man kan givetvis göra så att man helt avskaffar någon typ av bias genom att rakt av gå in på Avanza och välja Topp X som presterar bäst varje månad men då kommer man ha avgifter som snittar på bortåt 1.1-1.5% vilket blir rejäla summor på sikt. Vissa av dessa som t ex SEB Småbolagsfond Amerika har dessutom kufiska regler som en straffavgift (!) på hela 1% om man går ur innehavet inom 30 dagar. Den typen av fonder vill man givetvis undvika som pesten. Kort så blir det knepigare att göra valen och man måste föra in en rad olika regler som möjliggör vissa val men omöjliggör vissa andra val. En enkel regel är dock att inte ta med fonder som har kufiska avgifter som SEB:s 1% i straffavgift.

Det finns också andra uppenbara problem som att Swedbank Teknik och Technology innehar helt olika typer av företag. Teknik är i princip småbolag i Sverige medan Technology består av större bolag (som Google och Facebook). Trots namnen är det därav tveksamt att sätta dessa inom samma kategori.

---

# TAA - Taktisk tillgångsallokering

Mest noterbart är att Spiltan Investmentbolag har gått från att vara ett blysänke till att gå riktigt bra. Under den senaste 30-dagarsperioden har fonden gått upp med hela 6.34%. För övrigt bör TAA-portföljen varit relativt lugn samtidigt som månaden bör ha slutat på runt 1.5-2% beroende på vad för innehav man har suttit med. Referensportföljen för TAA har ett snitt på +1.87% för den här månaden.

Förra månaden såg det ut så här:
https://i.imgur.com/J5iL2jN.png

Givet samma fonder ser det ut så här denna månad:
https://i.imgur.com/dO7WZWP.png

Pacific Precious har negativt MA och exkluderas från regeln kring UERATE vilket gör att denna byts ut till Spiltan Räntefond. Portföljen går således från vad man kan säga var en 70/30 till en 60/40. 70/30 då guld och silver hamnar någonstans i mitten för risk, någonstans emellan aktieindex och låg risk.

---

# MOM+AGG

För de flesta portföljer som har någorlunda hög risk bland de tillgångar med högre risk bör månaden ha varit bra.

MOM+AGG3 @ 6m ‘look-back’:
https://i.imgur.com/q8wlIvR.png
Rader med ljusblå bakgrund är de som låg bäst till föregående period

Ett byte utförs, SEB Korträtnefond USD säljs till fördel för IKC Fastighetsfond.

MOM+AGG3 @ 3m ‘look-back’:
https://i.imgur.com/S3Xtzfi.png
Rader med ljusblå bakgrund är de som låg bäst till föregående period
Inga byten är aktuella.

Som jag skrev tidigare kunde köpet av LF USA blivit ett köp av “fallande knivar”. Detta inträffade inte utan USA gick istället väldigt bra.

---

För föregående rapport, ‘8 juli 2018’, se inlägg:
https://www.flashback.org/sp64589325

Andra intressanta inlägg i tråden:
Nya backtester (MOM+AGG): https://www.flashback.org/sp63652224
Nya backtester (60/40 + Allvädersportföljer): https://www.flashback.org/sp64763038
Trådstart, olika typer av investerare mm: https://www.flashback.org/t2833938
60/40-portföljen: https://www.flashback.org/sp60553565
Allvädersportföljen: https://www.flashback.org/sp60553753
Trendföljning med glidande medelvärde: https://www.flashback.org/sp60556977
Trendföljning med Momentum #1: https://www.flashback.org/sp60581381
Trendföljning med Momentum #2: https://www.flashback.org/sp60584246

Varför arbetslöshetssiffror från USA?
http://www.philosophicaleconomics.com/2016/02/uetrend/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto