Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-24, 16:34
  #865
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastrullhelga
Jag har åkt dit för grov rattfylla.
Polisen tog kortet på plats,har fått brev från Transportstyrelsen om att det är indraget i två år,och jag måste ta om det.
Men har ännu inte hört ngt från polisen om påföljd,böter osv från deras håll.
Är det ngn som vet vad påföljden brukar bli?
Är tidigare ostraffad,och i samband med att jag körde i fyllan så "hände det inget".
Blåste 0,59.
När jag fick hämta bilnyckeln dagen efter så sa polisen att det finns folk som fått hjälp via fonder och stipendier att installera alkolås i bilen.
Är det ngn som vet ngt om det?
Straffvärdet för grov rattfylla är en månads fängelse. I de fall alkoholkoncentrationen understiger 1,5 promille (vet inte mg/l) medges i normalfallet villkorlig dom med samhällstjänst.
Citera
2018-05-24, 20:03
  #866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awsomechick
Om körkortet ryker så pass länge är det ju ingen idé att installera alkolås nu.

Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Han har ej haft rättegång än.

Jag har för mig att man måste ansöka om alkolås innan domen faller.
Citera
2018-06-04, 02:24
  #867
Medlem
Moppekort med ringa narkotikabrott

Är 16 bast och undrar om man kan ta moppekörkort med ringa narkotika brott i sitt register
Citera
2018-06-09, 00:29
  #868
Medlem
Hej en kompis blev tagen med 5 gram coca Cola i fickan av farbror blå, lämnade prov men var ren. Hur kommer det bli mdd hans körkortstillstånd
Citera
2018-06-10, 14:10
  #869
Medlem
Petflaskas avatar
Är nu klar med mina prover efter grov rattfylla. Ska till läkaren och få läkarintyg skrivet om några dagar.

Är det någon som vet hur lång tid det tar att få körkortstillståndet utfärdat efter transportstyrelsen mottagit intyget?
Citera
2018-06-10, 19:53
  #870
Medlem
Atomvinterkylas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Är nu klar med mina prover efter grov rattfylla. Ska till läkaren och få läkarintyg skrivet om några dagar.

Är det någon som vet hur lång tid det tar att få körkortstillståndet utfärdat efter transportstyrelsen mottagit intyget?

För grovt rattfylleri kan jag inte svara specifikt på. Däremot fick jag diagnosen missbruk för flertalet substanser (omfattande blandmissbruk stod i mina papper) och tvingades lämna sex + sex urinprover samt fyra + fyra leverprover under tolv månaders tid.

Efter sista mötet, som i mitt fall gick strålande och jag hade skött alla provtagningar exemplariskt, behövde jag bara vänta i tre veckor tills jag kunde hämta ut mitt körkort. Alltså två veckor handläggningstid och en vecka för körkortstillverkning med PostNords leveranstider inräknat.

Sedan dess har jag inte hört någonting från Transportstyrelsen och händelserna inträffade för ett par år sedan.

Hoppas att det går fort för dig också!
Citera
2018-06-10, 21:49
  #871
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomvinterkyla
För grovt rattfylleri kan jag inte svara specifikt på. Däremot fick jag diagnosen missbruk för flertalet substanser (omfattande blandmissbruk stod i mina papper) och tvingades lämna sex + sex urinprover samt fyra + fyra leverprover under tolv månaders tid.

Efter sista mötet, som i mitt fall gick strålande och jag hade skött alla provtagningar exemplariskt, behövde jag bara vänta i tre veckor tills jag kunde hämta ut mitt körkort. Alltså två veckor handläggningstid och en vecka för körkortstillverkning med PostNords leveranstider inräknat.

Sedan dess har jag inte hört någonting från Transportstyrelsen och händelserna inträffade för ett par år sedan.

Hoppas att det går fort för dig också!

Tack för svar!

Får se om jag får någon diagnos. Vet att jag har klarat alla fyra prover under en sex månaders period.

Då borde det alltså inte ta så lång tid att få tillståndet. Kanske innan midsommar om jag har lite tur.
Citera
2018-06-19, 15:06
  #872
Medlem
Petflaskas avatar
Se på fan. Lämna in läkarintyget igår fick tillståndet idag, så nu blir de att jaga tider =)
Citera
2018-06-20, 07:05
  #873
Medlem
Atomvinterkylas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Se på fan. Lämna in läkarintyget igår fick tillståndet idag, så nu blir de att jaga tider =)

Så snabba har de nog aldrig någonsin varit!

Grattis, kompis!

Lycka till och ta det försiktigt i trafiken hädanefter. Det är inte bara det egna jaget och sin egen kropp man utsätter för risker när man kör bil, men det vet du redan om.

Håller tummarna för att din sommar blir en aning bättre nu med tillståndet och allt!

Ha det!
Citera
2018-06-21, 18:21
  #874
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomvinterkyla
Så snabba har de nog aldrig någonsin varit!

Grattis, kompis!

Lycka till och ta det försiktigt i trafiken hädanefter. Det är inte bara det egna jaget och sin egen kropp man utsätter för risker när man kör bil, men det vet du redan om.

Håller tummarna för att din sommar blir en aning bättre nu med tillståndet och allt!

Ha det!

Tack!

Nu är körkortet klart. Klarade allt i dag. Så nu kan jag dra mig ur denna tråd jobbiga två år. Aldrig mer tillbaka!
Citera
2018-06-26, 20:26
  #875
Medlem
Har villkor alkolås på 2 år. Har haft låset över 1 år. Första observationstiden var 2 narkotikaprover (torskade bara på alkohol när jag blev stoppad och alla prover inför alkolåset var gröna) Nu under resten av tiden är det 4 alko + 2 narkotika. Min fråga är: Får man dricka under den här tiden? Har ju ingen missbruks/beroende. Kan man dricka ”normalt” eller lär man va nykter för att få tillbaks vanliga körkortet? Står så luddigt överallt och transportstyrelsen verkar inte ha större koll..
Citera
2018-06-27, 07:54
  #876
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoRemorse14
Har villkor alkolås på 2 år. Har haft låset över 1 år. Första observationstiden var 2 narkotikaprover (torskade bara på alkohol när jag blev stoppad och alla prover inför alkolåset var gröna) Nu under resten av tiden är det 4 alko + 2 narkotika. Min fråga är: Får man dricka under den här tiden? Har ju ingen missbruks/beroende. Kan man dricka ”normalt” eller lär man va nykter för att få tillbaks vanliga körkortet? Står så luddigt överallt och transportstyrelsen verkar inte ha större koll..


Jag tog prover här i vinter/våras. Jag drack "normalt" dvs kanske ett par gånger i månaden och mina provresultat var inget att anmärka på. Det kan kanske vara olika från person till person men det är ju inget som säger att man ska vara nykterist.

Åkte på en period till nu att ta prover även fast jag redan har körkortet, blir så jävla trött!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback